Kuhan jigaus

Started by Jesse Muurama, June 23, 2006, 14:16:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jormavirveli

Olisiko karikko hyvä missä heti karikon loputtua on 6m syvää? Ja seuraavatko kuhat pieniä kaloja, koska kaikuluotaimessa näkyy suuria pienten kalojen parvia?

pumpkinca

Kuulostaa hyvälle paikalle.Kuhahan syö muikkua ja kuoretta pääasiassa ja siirtyy auringon nousun/laskun aikaan hakemaan pikkukalaa pinnan tuntumasta.

Professor

Me oltiin äetsän voimalaitoksella 3 aikaan saatiin kaksi kuhaa ne paino molemmat kilon ne olivat mun ja mun kaverin ensimmäiset kuhat.
Saatiin ne 4-5 aikaan päivällä oli tosi lämmin ja aurinkoinen päivä ,mutta silti tuli kuhaa. Illalla ei taas tullut mitään kerran joku kala oli päässä kuusamon kuha lusikalla. Mut se kävi vaan maistamassa. oletteko itse saaneet tai kuullet saavan keskellä päivää kuhaa.  :?

pumpkinca

Kyllä kuhaa saattaa tulla keskellä päivääkin.

jaska74

Quote from: pumpkinca on June 17, 2007, 20:12:28

jo vain, mutta paljon syvemmältä kun illalla

SUURkalastaja jyväskyläst

Quote from: pumpkinca on June 17, 2007, 20:12:28
Joo mä oon saanukkin. Shad rapilla muistaakseni päivällä Haminanlahdella. Oli juuri mittakala.
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

Paraskalastaja

Puna-musta jigi(aika iso)
-Paraskalastaja

Hauki007

http://www.meidanmokki.fi/kalastusvideot/

Tuossa sinulle hyvä kalastusvideo kuhan jigaamisesta.
Homer: Give me beer.
Marge: No i dont.
Homer: D'OH!!! I wanna beer. yhyhy
Marge: ok i give one beer.
Homer: YEHUUU!

SUURkalastaja jyväskyläst

Quote from: Hauki007 on July 09, 2007, 23:01:34
http://www.meidanmokki.fi/kalastusvideot/

Tuossa sinulle hyvä kalastusvideo kuhan jigaamisesta.
Tuo oli hyvä video. Itseäkin kiinostaa tuo kuhan jigaaminen joten tuo video oli kohdallaan. Kts Hauki007 :wink:!
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

DERI

Kalajigi 7cm keltapunainen saa hyvin kuhaa sameasta vedestä

th**

Tietääkö kukaan saako merikarvianjoesta kuhaa??

Onko jigin pään värillä väliä?

imot90

Kuitua vai monoa?
Lukko vai suoraan siimaan?

Mites te?

Itse en ole kuin pari kertaa kokeillut jigailla kuhaa, mutta ilman tulosta. Nyt vaihdoin puolalle kuitua ja pelkän lukkoleikarin ennen käytin peruketta  :oops:
Parin viikon päästä muutan lähelle erittäin kuhapitoisia vesiä  :-P

FishermansFriend

Sain kilon kuhan joesta tummanpunaisella jigillä, jossa on hopeita hileitä. Täälläpäin ei todellakaan ole paljoa kuhia ja kyseinen kuha olikin ensimmäinen kuhani.

allu_

Quote from: imot90 on July 20, 2007, 22:40:04
Kuitua vai monoa?
Lukko vai suoraan siimaan?

Mites te?

Itse en ole kuin pari kertaa kokeillut jigailla kuhaa, mutta ilman tulosta. Nyt vaihdoin puolalle kuitua ja pelkän lukkoleikarin ennen käytin peruketta  :oops:
Parin viikon päästä muutan lähelle erittäin kuhapitoisia vesiä  :-P

Kuitua ite käytän, paljon helpompi jigata kun tuntee pienimmätkin tärpit ja tuntee myös kun jigi tärähtää pohjaan. Lukkoa käytän että saa vaihdettua tarpeen tullessa jigipäätäkin ettei tarvitse koko ajan uusia solmuja tehdä. Lukkoleikari ei vaikuta kalantuloon mitenkään.

Kuha ottaa jigiin ihan läpi koko päivän, itse en ole huomannut mitään syöntipiikkiä esim illalla.

Kuhan jigauksessa on parhaiten toiminut 4" powerbait jigi, moottoriöljyn värinen runko ja kirkkaan keltainen häntä. Toimii myös ahvenelle älyttömän hyvin. Oikeastaan muita jigejä en edes kuhan jigauksessa käytä. Viime reissulla koitin myös kalajigiä hetken heittää, kyllä sekin yhden kuhan nappasi mutta tykkään enemmän eloisasta toukkajigistä. Yli 2 metrin vedessä käytän yleensä 10g päitä, 5g päitä käytän ainoastaan kun jigaan rannalta matalassa paikassa.

Yuz

Kuitusiima on ehdoton juttu, jos aikoo jigistellä enemmän. Lukkoa käytän vain jos "kuhan kokeilen" jigiä. Klo 18 aikaan ja sen jälkeen kuha syö yleensä parhaiten, jos ei muuten ole ottaakseen.
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

imot90

Quote from: Yuz on July 21, 2007, 14:56:16
Kuitusiima on ehdoton juttu, jos aikoo jigistellä enemmän. Lukkoa käytän vain jos "kuhan kokeilen" jigiä. Klo 18 aikaan ja sen jälkeen kuha syö yleensä parhaiten, jos ei muuten ole ottaakseen.

Ei se nyt varmaan ihan ehdoton juttu ole, kun yksi tunnetuimmista kalaoppaista eli Peter Lahtikin käyttää väliajoin monoa. Se on kuulemma hyvä kevätsiima kun se leijaillee. Jotain tollasta ne höpis siinä kireitä siimoja videossa  :wink:

Juggis

Sanokaas mielipiteenne; vaikuttaako teräsperuke kuhan jiggauksessa ottiin :?
Paras syötti on se siellä siiman päässä...

Yuz

Riippuu varmaan hieman syönnistä, mutta itse en menisi perukkeita sinne tunkemaan. Ainakaan kuhalla ei ole siimaan pystyviä hampaita, eikä niille hauille aina voi mitään...
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

ara_1

erälehdessäkin oli juttua siitä kuinka paksumpi siima saa jigin uppoamaan hitaammin ja se pomppii hillitymmin pohjaa myöten ja saa joskus kuhan ottamaan jos se ei muuten syö.
Hauestaja ;)

Mikko10

Eilen tuli kauan kaivattu jigikuha. 42cm oli pituutta 3'' violetillä toukkajigillä :)

epson

valkoinen jossa on kultasia hileitä

Acke

Itse olen saanut ainoan jigikuhani vihreällä jigillä, jossa hileitä.

Harkkis

Vielä palatakseni tuohon kuvaan, niin että onko kukaan saanut noilla kumikaloilla (allimmaisena kuvassa) mitään, kun omaan violettiin eivät tunnu ottavan? Kysyn siis että käykö muillekkin kuin kuhalle? Sori OT (jos ees on)
Loistavia vaappuja ja muita kalastukseen liittyviä tarvikkeita! Saalisploki!
Tarvaaput: http://tarvaaput.nettisivu.org/
Klikkaa linkkiä ja hämmästy

Jokuvaiin

Itsekin olen aloittelemassa kuhan jigikalastusta, mutta ei ole vain tietoa, minkälaisia jigejä kannattaisi hankkia.
Itsellä on valmiiksi jotain stormin jigejä kaksi pakettia, mutta en muista mitä ne olivat, enkä näin yömyöhään viitsi mennä niitä tutkimaan.
Ja sitten niitä kalajigejäkin on kaksi, toinen sininen ja toinen ahvenvärityksellinen.

Abborna

Olen jiggaillut tuossa pielisjoessa koko kesän ja kuhaa on tullut melkoisen hyvin.
Kysymys kuuluukin että vieläkö kuhaa kannattaa jiggailla näin kylmällä virtaavissa paikoissa vai onko jigikepit laitettava talviteloille?  :-)

KÖSTER

Mikä on paras tai huonoin?
Ei semmosia ole olemassakaan, kannattaa perehtyä kuhan elämänkiertoon mm. ravintotilanteeseen
paikassa missä kalastaa, etelätuulen, pohjoistuulen, sateen, aamun ,illan, yön, kesän, talven, syksyn jne. oleskelu ja ravinnon haku paikkoihin.
Noihin asioihin käytetty aika tuskin menee hukkaan ? Aloittaa voi vaikkapa opiskelemalla kalamiehen pikkujättiläisen saloja tai vastaavia perusasioita.
Kunnes huomaa, että toisen paikan paras voi olla melkeimpä kolmannen huonoin :wink: ( esim. vaappu pinnassa -- jigi pohjassa)
Tärkeämpää on kalastaa mielestäni siellä missä kuhat syönnöstää, kuin siellä  missä ne oleskelee? Tuolloin vieheet tuntuu kelpaavan paremmin kun tietää mitä ravintoa vois "matkia".

Ikävää tässä tietenkin on ettei em. asioita opi kuin kokemuksen ja määrätietoisen harjoittelun avulla.
Suosittelen myös päiväkirjan pitämistä niin onnistuneet kuin epäonnistuneet reissut voi analysoida jälkeenpäin ja huomata kehityksen
jota toivon mukaan vuosien varrella tapahtuu :-)

pasolini

Tässä pikkuhiljaa on tuo kuhan jigaus ruvennut kovasti kiinnostamaan, sen ilmeisen tehokkuuden vuoksi.
Olisiko aika päivittää 2011 tasalle tätäkin ketjua?
Itse lähden huomenna Päijänteeltä kokeilemaan pystyjigausta 25g jigipäillä ja varsin solakoilla kalajigeillä.

Mites muut?
Minkälaisilla/värisillä jigeillä sitä Kuhaa nousee?
Vai nouseeko?

Pietarin kalansaalis

Mitenköhän tarkkoja nuo gramma(jigipäät) määrät on kuhalle noin 3-6  ja 7-10 metrin vedessä isoilla kala ja toukka jigeillä? Onko 15 gr  ja 17-20  jo liikaa??  Eli leijuuko/uiko jigi liian lyhyen ajan kalan saannin ja tärpin kannalta???  Vai pitääkö siirtyä noin 10 grammasiin päihin ja ja jopa keveämpiin jota saalista tulee paremmin?  Oma vapa (ja siimat 0,20 kuitua) aikas jämäkkä joten pehmeällä pohjalla ei jigin pohjaan putoamista tunne oikein ollenkaan(joutuu seuraa siimaa silmä kovana) tärppejäkään ei tunne niin helposti... ainakaan pieniä.

Matzq

Quote from: Pietarin kalansaalis on July 29, 2011, 23:31:24
Mitenköhän tarkkoja nuo gramma(jigipäät) määrät on kuhalle noin 3-6  ja 7-10 metrin vedessä isoilla kala ja toukka jigeillä? Onko 15 gr  ja 17-20  jo liikaa??  Eli leijuuko/uiko jigi liian lyhyen ajan kalan saannin ja tärpin kannalta???  Vai pitääkö siirtyä noin 10 grammasiin päihin ja ja jopa keveämpiin jota saalista tulee paremmin?  Oma vapa (ja siimat 0,20 kuitua) aikas jämäkkä joten pehmeällä pohjalla ei tärppejä tunne paljoa...

Kokeileppas jotain 10-12g päätä noihin syvyyksiin,voi olla jopa ratkaisevan suuri vaikutus muutamalla grammalla. Toisinaan kuha on erittäin tarkka kala tuossa asiassa. Eli aina parempi mitä kauemmin se jigi leijailee siellä pohjan tuntumassa,kuitenkin sillain että saat ok tuntuman pohjaan.
  Niin ja tuota siimaa kannattaisi hieman ohentaa,johonkin 0.12-0.17 välille. Tulet huomaan suuren eron! Aamen :)

Pietarin kalansaalis

Joo 10 grammasia päitä kävin hakee muutamia erikokoisina, kuituja en kehtaa tänä vuonna enää ohuempiin vaihtaa kun on vasta keväällä laitettu mutta kun vaihto tulee ajankohtaiseksi niin vaihdan. Tuntuu jotenkin että kuha ei ole ollut oikein syönnillään viimeaikoina ainakaan tolla järvellä missä itse olen käynyt. Olen vatänyt pääasiallisesti mutta on tullut myös jiggailtua hieman joka reissu. Pitää jatkaa ankarasti yrittämistä  :-)