Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

punottu- vai monofilisiima hyrrälle?

Started by leijonanmieli, September 04, 2007, 21:34:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

leijonanmieli

kumpaa kannattaa hyrrässä käyttää? Kalastusliikkeessä suositeltiin ja annettiin kaupanpäälle punottua, mutta kaikki "kalastajat" sanovat että punottua ei ikinä hyrrälle.. kumpaa luottaa?
"Autuaita ovat puupäät sillä he eivät huku"

Pete

Henkilökohtaisesti olen kalastanut viimeiset 5-6 vuotta pelkkää punottua hyrrässä käyttäen. Lohensoudussa monofiilia parin-kolmen metrin pätkä väliin. Vavasta on aikapaljon kiinni kuinka kala saa revittyä itsensä irti, samoin jarrun asetuksista.

leijonanmieli

itse vasta ostin ensimmäisen hyrrän. suositteletko aluksi monoa ja sitten vasta punottua vaiko että alkaa heti punotulla harjoittelemaan? vissiin punotulla jarrua säädetään löysemmäksi?

freakloader

Itse en kyllä monofiilille mitään käyttöä keksi koska en mitään lohiakaan soutele. Punottu on lähes aina parempaa, mutta jos kustannukset pelottaa niin kannattaa alkuun heittoharjoittelua varten laittaa joko monofiilia tai vaikka Bilteman halpaa (11.90€ 200m) punottua.

Niin ja sitä heittämistä kannattaa ihan oikeasti käydä ensin muutama kerta harjoittelemassa ihan laiturin nokasta ja lähteä kalaan vasta sitten kun heitto sujuu. :)

Tosimies

Jos et ole ennen hyrrällä heittänyt, niin pistä vaan monoa kelalle. Punotut tulee aivan liian kalliiksi. Tai ainakin itselläni olisi tullut.
Kun itse opettelin heittämään hyrrällä, niin joka toinen heitto tuotti harakanpesän. Nytkun kalastan suurimmaksi osaksi hyrräkelalla, niin sotkuja tulee joka 10 kalastuskerta.
Punottu siima on kestävempää ja ohuempana mahdollistaa pidemmät heitot, sitä myös mahtuu puolalle enemmän.
Itse ostaisin punottua, mutta alkajalle suosittelen monofiilia.

E: Ai Freakloader kerkesi kertoa samat asiat :-)

EE: Itselläni on 0.25 spiderwiret heittohyrrällä.

Salmo

Quote from: leijonanmieli on September 04, 2007, 21:42:20
itse vasta ostin ensimmäisen hyrrän. suositteletko aluksi monoa ja sitten vasta punottua vaiko että alkaa heti punotulla harjoittelemaan? vissiin punotulla jarrua säädetään löysemmäksi?

Itse sain kaupan päälle monoa puolallisen harjoittelua varten (Wobblerissa vielä laittoivat siimat puolalle), kun ostin ekan heittohyrräni. Aika nopeasti vaihdoin punottuun, kun haukihommissa siitä on melkoisesti etua, enkä kokenut mitään ongelmia. Haukihyrrässä tosin kuitusiiman paksuus on mulla vähintään 0,28 mm, joten noin vahvalla langalla ei jumeja yhtä paljon tule kuin ohuemmilla. Ja tietysti käytettävät uistimetkin ovat melkeinpä aina vähintään 30 g.

Kyllä haukihommissa varmasti valtaosa käyttää hyrrässään kuitua. Lohihommat ja vetouistelu ovat asia erikseen.

leijonanmieli

jep olen parikertaa heittänyt hyrrällä ekat 3 heittoa täyttä sotkua sen jälkeen kerran saanut sotkua. mulla on rulla 200m monoa (jokin fladenin halpis rulla jostain tullut) ja dyne pro punottua 30mm 100m. siin perjaatteessa mun "valikoimat". Eikö punottu polta enemmän peukaloa heiteltäessä? vai onko semmonenkin ihan urbaanilegenda vaan?
(haluan kuulla kaiken olennaisen ennenkun oon kuuntelematta noita kalakavereita :D

Tosimies

Polta?
Polttaa ehkä haavan kätee jos vetäiset kätesi siihen siimaan.. Mutta kelallahan sitä siimaa laajalla alalla siinä, joten ei se viillä eikä polta yhtään sen enempää kuin monokaan.

leijonanmieli

Quote from: Juves on September 04, 2007, 22:07:29

Itse sain kaupan päälle monoa puolallisen harjoittelua varten (Wobblerissa vielä laittoivat siimat puolalle), kun ostin ekan heittohyrräni. Aika nopeasti vaihdoin punottuun, kun haukihommissa siitä on melkoisesti etua, enkä kokenut mitään ongelmia. Haukihyrrässä tosin kuitusiiman paksuus on mulla vähintään 0,28 mm, joten noin vahvalla langalla ei jumeja yhtä paljon tule kuin ohuemmilla. Ja tietysti käytettävät uistimetkin ovat melkeinpä aina vähintään 30 g.

Kyllä haukihommissa varmasti valtaosa käyttää hyrrässään kuitua. Lohihommat ja vetouistelu ovat asia erikseen.

mulla toi hyrrä tulee hauenheitto ja uistelu käyttöön ihan :) no ehkä laitan kiinni sen monon pariks viikoks ja sit kun kunnolla oppii niin kuitua kiinni.

leijonanmieli

Quote from: Tosimies on September 04, 2007, 22:10:55
Polta?
Polttaa ehkä haavan kätee jos vetäiset kätesi siihen siimaan.. Mutta kelallahan sitä siimaa laajalla alalla siinä, joten ei se viillä eikä polta yhtään sen enempää kuin monokaan.

ajattelin et siin vaiheessa kun jarruttaa/ stoppaa kelan purkautumista.. kun sillä noi perusteli et miksei kannattais punottua. ja sama et siimasotkut vaikeempi selvittää punotulla. tosin kauppias sanoi taas et ehdottomasti punottua. ja toi dyne prohan on liukasta punottua ;)

Tosimies

Quote from: leijonanmieli on September 04, 2007, 22:12:49

mulla toi hyrrä tulee hauenheitto ja uistelu käyttöön ihan :) no ehkä laitan kiinni sen monon pariks viikoks ja sit kun kunnolla oppii niin kuitua kiinni.

http://www.normark.fi/index.php?page=12&cid=268&pid=454

Tuo taitaa olla se sinun kelasi?
Siinä on hyvä heittojarru ja koska se on Shmano ja hyvällä takuulla varustettu, niin ei voinut olla huono ostos.
Olet varmaankin kuullut, että miten heittojarru säädetään, mutta kerrompa ne silti.

Tuossa aiemmin kirjoitit, että punotulla jarru säädetään löysemmäksi.
Itse olen kuullut ja kokenut hyväksi nyrkkisäännöksi säätelyssä;  Heittojarru säädetään niin, että vieheen paino vetää siimaa puolalta juuri ja juuri.
Eli jos siimaa juoksee nopeasti puolalta vieheen massan vaikutuksesta niin kiristä jarrua. Ja jos siimaa ei tule puolalta niin löysää.

Saattaa kulunut punottu polttaakkin? Siitä en tiedä, sillä itse olen aina katkaissut värinsä menettäneen ja kulahtaneen siiman pois.
Uudessa siimassahan on vielä liukkautta hyvin jäljellä.

Pete

Minä puhuin kalastusjarrusta, en akselijarrusta/keskipakoisjarrusta.
Kela säädetään pyörimään ilman välystä puolalla, ja peukalolla jarrutellaan heitossa mitä tarvitsee, viimeistään uistimen osuessa veteen pysäytetään puola kokonaan.

leijonanmieli

Quote from: Tosimies on September 04, 2007, 22:18:36
Quote from: leijonanmieli on September 04, 2007, 22:12:49

http://www.normark.fi/index.php?page=12&cid=268&pid=454

Tuo taitaa olla se sinun kelasi?
Siinä on hyvä heittojarru ja koska se on Shmano ja hyvällä takuulla varustettu, niin ei voinut olla huono ostos.
Olet varmaankin kuullut, että miten heittojarru säädetään, mutta kerrompa ne silti.

Tuossa aiemmin kirjoitit, että punotulla jarru säädetään löysemmäksi.
Itse olen kuullut ja kokenut hyväksi nyrkkisäännöksi säätelyssä;  Heittojarru säädetään niin, että vieheen paino vetää siimaa puolalta juuri ja juuri.
Eli jos siimaa juoksee nopeasti puolalta vieheen massan vaikutuksesta niin kiristä jarrua. Ja jos siimaa ei tule puolalta niin löysää.

Saattaa kulunut punottu polttaakkin? Siitä en tiedä, sillä itse olen aina katkaissut värinsä menettäneen ja kulahtaneen siiman pois.
Uudessa siimassahan on vielä liukkautta hyvin jäljellä.

juu olen kuullut että säädetään niin ettei viehe ei itestään tipu mutta kun nykäisee pikkasen siima vapautuu ja viehe tippuu :) eli noin kuten sanoitkin :)
ja kyllä sama kela minkä ostin. myyjä suositteli kovasti ja tiedän shimanon erittäin laadukkaaksi kelaksi.

mutta kiitoksia näistä. paljon uutta ja hyödyllistä.