Sormikalastus

Started by hauki_, September 06, 2007, 17:46:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hauki_

Olen kuullut yhdeltä Kaverilta aika erikoisen Kalastustavan. Hän sanoi että siinä sidotaan Siima sormeen, ja siiman toiseen päähän laitetaan koukku jossa on vaikka Ahven tai Särki syöttinä. Ja sitten vain heitetään siima veteen ja Lillutellaan siinä ja odotetaan kun, Hauki nappaa. Onko teillä kokemuksia?
Kalastuksen ongelma on se ettei siitä pääse eroon!

Tosimies

Quote from: hauki_ on September 06, 2007, 17:46:25
Olen kuullut yhdeltä Kaverilta aika erikoisen Kalastustavan. Hän sanoi että siinä sidotaan Siima sormeen, ja siiman toiseen päähän laitetaan koukku jossa on vaikka Ahven tai Särki syöttinä. Ja sitten vain heitetään siima veteen ja Lillutellaan siinä ja odotetaan kun, Hauki nappaa. Onko teillä kokemuksia?

Uskotko kaiken mitä kaveri kertoo?
Jos sinne joku isompi hauki nappaa, niin sormesta lähtee palanen pois...

Salmo

Voihan sitä noinkin täkyonkia. Ennen vanhaa sitä soudettiin lohtakin siima suussa. Nykyään on onneksi vavat ko. touhuja varten, joten homma on mielekkäämpää.

Tosimies

Quote from: Juves on September 06, 2007, 18:07:23
Voihan sitä noinkin täkyonkia. Ennen vanhaa sitä soudettiin lohtakin siima suussa. Nykyään on onneksi vavat ko. touhuja varten, joten homma on mielekkäämpää.

Ja piirretyissähä ne äijät solmii siiman varpaaseen ja alkaa onkia.
Kaikkea sitä. Noh, jokainen tavallaan.

Salmo

Sehän se vitsi(?) onkin, että saamamiehet tunsi harvoista hampaista, kun isot lohet olivat vieneet ne. Tai no... enpäs tiedä olivatko he saamamiehiä... :roll:

Tosimies

Quote from: Juves on September 06, 2007, 18:26:37
Sehän se vitsi(?) onkin, että saamamiehet tunsi harvoista hampaista, kun isot lohet olivat vieneet ne. Tai no... enpäs tiedä olivatko he saamamiehiä... :roll:

Rikkaat saamamiehet luultavasti tunsi kultaisista tekohampaista  :-D
Kohta "kalastus kuvia tänne" täyttyy kuvista joissa kaverilta puuttuu sormenpää.. tms..

Pete

Quote from: hauki_ on September 06, 2007, 17:46:25

Tuo "Sormikalastus" on nyt aivan muuta kuin onkimista...

Sgt

Kaikkia helevettiä lauloivat lapset...

Vikke

Mielestäni täysin järjetöntä hommaa. Todella pienikin hauki saattaa ottaa jo sormeen, ja pahimassa tapauksessa ottaa palan siitä. Eiköhän noita täkyhommia hoideta iskukoukuilla, tavallisilla täky-ongeilla, pilkeillä ja perus vapaongeilla ym..
"Suurta saalista
tärkeämpää on se, kuinka paljon kala tarjoaa urheilua pyytäjälleen." -Alex Hintze

Vikla

Naurattaa.. Sormensa tuossa menettää. Eiköhän nämä hommat voisi hoitaa ihan tavallisilla kalastusvälineillä? Viimmeisenä nyt haukea tuolla konstilla, ennemmin nyt vaikka ahventa, vaikka en sitäkään tällä niin sanotulla "sormikalastuksella" koittaisi. Ennemmin tuota haukea nyt:

- Täky-onki?

- Heittokalastus?

- Vetouistelu?

- Pilkki? Esimerkiksi iso Nautilus, Valio tai SePe siimojen päähän.

- Onki?

- Verkko?

- Katiska?

Hauen pyyntitapoja on niin monia muitakin, mihnä ei ole vaaraa sormiansa menettää. Ainakin itse aluksi koittaisin ihan näillä perus pyyntitavoilla.. Toki tämähän on minun mieltymys tästä "kalastustyylistä".

Aatami

Aika hauskaa, että pidätte tätä niin erikoisena. Ainakin Tampereella on yksi porukka joka kalastaa pelkästään sormella. Idea menee kuulemma jotakuinkin näin. Siiman päähän sidotaan raskas holkkipilkki. Painavat saman verran kuin jerkit. Siiman paksuudeksi valitaan jotain 0,4mm ylöspäin, ja tietenkin monofiilia. Siima pyöräytetään sormelle, mutta ei suinkaan sidota siihen kiinni vaan pyöräytyksen jälkeen loppupää jatkuu kelalle tai vaikka pilkkivavalle, jossa on väsytyssiima sitä isoa varten. Viime vuonna nämä työkaverit saivat tuolla tekniikalla yli 11kg hauen, ja sormelle ei käynyt mitään. Kuulemma kuluu silti välillä aika pahasti ja välillä veri lentää, jos puristaa liian kovaa. Syy tähän kaikkeen on kuulemma se, että tunto säilyy kalastukseen. Myös uittamisesta tulee eloisampaa, kun sormella nykii, ja tuntee nykäsyt paremmin. Kuha on siis pääasiallinen saaliskala tässä hommassa.
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

.Ville

oon toki saanu pieniä assuja ja särkiä näin mutta hauen ja muiden isompien saamisessa saattaisi olla ongelmia.  :-D
<><

jarmoankka

Joo, mä ihmettelen et missä ne hauet on jokka käsiin kii hyppii. Eihän tuossa kai ole tarkoitus uittaa sormea vedessä vaan siimaa ja syöttiä???

En kyllä siltikään, mulle piisaa vapakalastus =)
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

Pescador

Quote from: jarmoankka on August 22, 2008, 19:34:57
Joo, mä ihmettelen et missä ne hauet on jokka käsiin kii hyppii. Eihän tuossa kai ole tarkoitus uittaa sormea vedessä vaan siimaa ja syöttiä???

En kyllä siltikään, mulle piisaa vapakalastus =)
Ei niin, mutta eiköhän siima hoida puukon homman.  :wink:

Abborna

Entäs jos sen sitos jorkkiin kiinni ja sillä nyhtäs? :roll:
Olis siinä ainakin "tuntoa" syöttiin...
(ja elkää hyvät ihmiset nyt menkö kokeilee)  :-D

Samppa919

Tapansa kullakin harrastaa kalastusta, mutta itse en näe tätä vaihtoehtoa kovin järkevänä tapana kalastaa.

Kalastan vavalla mieluusti tästä eteenpäinkin   :-)
Hyvää jatkoa, jos oma ei riitä.