Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Kalastus EI saa olla liian vakavaa... (eli nakilla-jerkkaamisen alkeet)

Started by Mikko_-Procyon-, September 13, 2007, 12:07:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mikko_-Procyon-

Olen kapinoinut täällä ennenkin besserwissereistä ja tulosta hamuavista "urheilu"kalastajista yms tosikoista.

Tässä vastapainoksi näkemys siitä, että kalastus voi olla kivaakin.

Oltiin kalassa nyt pari viikkoa sitten ja hauki söi kuten aina ennenkin. Peruspientä luupäätä hakkasi tavallisiin vieheisiin tasaisen tappavaa tahtia, mutta se jos mikä oli oikeasti ihan s*atanan tylsää. Kaivoin ensiksi pakista sellaisen amerikasta tuodun kumilelun näköisen sammakko-pintavieheen ja nakkelin sitä. 4 kertaa hauki siihen pamautti, mutta ei pysynyt kiinni. Sitten mentiin tauolle. Paistettiin makkarat ja kuinka ollakaan, yksi jäi syömättä. Kaveri halusi makkaran itselleen, että "hän laittaa sen koukkuun kiinni ja kalastaa". No mikäs siinä. Sähköteipillä grillimakkara perukkeeseen ja koukku perään. Näytti jerkiltä ja ui ihan kivasti. Ei muuta kuin kalalle. Muutama heitto sitä makkaraa heitettiin, jopa tosissaan.. sitten se jäi veneen laidalle odottelemaan. Itsekin nakkasin sillä, mutta se oli aivan liian raskas heitettäväksi. Sitten tuli heureka-ilmiö. "Hei nakkaas mulle yks nakki sieltä!". Nakki oli just sopiva koukkuun. Perukkeeseen pujotellessa tuli ahdistava ajatus katetroinnista mieleen, mutta se unohtui kun viritelmä oli valmis. Ja eikun heittämään. Nakki lensi kuin ohjus ja aivan saata*nan pitkälle! Uppoaminen tapahtui peräkoukun vuoksi perä edellä ja hivenen flying luremaiseen tyyliin takaviistoon. Hienoa! Aito käsialaviehe.

Tästä hetkestä eteenpäin reissun luonne muuttui. Nakilla jerkkaus muodostui pääsääntöiseksi kalastusmuodoksi, muut vieheet jäivät veneen pohjalle. Kisasta tuli hauska, mutta vakava. Kumpi saa hauen ensin nakilla vai kisataanko jopa kappalemäärissä? Kaveri pysytteli tovin vielä grillimakkarassa, mutta kun minun nakkiin lopulta pamahti kunnon tärppi, alkoi nakeilla olla kysyntää. Hauen tärppi katkaisi nakin kahtia, mutta kala ei tarttunut. Keskikoukun virittäminen olisi selvästi ollut aiheellista. Ei muuta kuin uutta nakkia koukkuun. KOhta tärppäsi taas epävarmasti, mutta nakin päästä oli 1cm pätkä kadonnut. KAverilla imaisi seuraavaksi. Pärskäytti jopa vettä. Selvät tärpit olivat jo 1-1, mutta ylös ei haukea oltu saatu nakilla. Vaihdettiin lampea ja pommitettiin lumpeiden reunustoa tiiviisti. Kello tikitti armottomasti poislähdön merkiksi, kun minulla taas hauki narahti nakkiin kiinni. Kiskoi hyvän tovin, mutta irtosi. Ilmeisesti hauki otti aina nakkiin poikittain keskeltä kiinni, ja kun keskikoukku puuttui, niin ne eivät tarttuneet. NAkki pehmeänä ei säikäyttänyt kalaa irrottamaan otetta "vieheestä", vaan sitä sai jopa väsytellä tovin ennen irtautumista. Lopulta tämäkin siis karkasi. Tärpit jäi mulle 2-1, mutta ylössaadut 0-0. Ihan loppumetreillä lähes peräkkäisillä heitoilla molemmilla katkesi firelinet perukkeen solmusta ja nakit lensivät järveen.

Suosittelen kokeilemaan, ***** (täydet 5 tähteä). Erittäin hauska ja erilainen kalastusmuoto.

Eli lyhyesti:

1) ota peruke, iso 3-haarakoukku, iso uistinrengas, sähköteippiä ja nakki.

2) peruketta ei tarvitse edes tunkea nakkiin, vaan voit teipata sen kyljestä kiinni. 4:stä kohtaa riittää, kuivaa nakki ensin että teippi tarttuu paremmin.

3) iso uistinrengas estää koukun uppoamista nakkiin. Laita se koukkua ennen.

4) voit vaihdella teipin väriä, jos usko perinteiseen mustaan horjuu. sininen, vihreä, keltainen, valkoinen ja punainen löytyvät tällä hetkellä minun varastosta.

5) nauti elämyksestä ja paina mieleen muiden ilmeet. Varaudu myös siihen, että kertomaasi kalajuttua ei uskota :)
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

kalle

Juurikin tuollaista innovatiivisuutta tarvitaan! Eikö olekkin mukava huomata löytävänsä jotain uutta vanhasta harastuksesta? Lähden viikonlopuksi merelle Ukiin, taidan ottaa PRINSSINAKKEJA pakkkin, ja eikun ahven jahtiin :-D

Tosimies

Quote from: kalle on September 13, 2007, 18:43:42
Juurikin tuollaista innovatiivisuutta tarvitaan! Eikö olekkin mukava huomata löytävänsä jotain uutta vanhasta harastuksesta? Lähden viikonlopuksi merelle Ukiin, taidan ottaa PRINSSINAKKEJA pakkkin, ja eikun ahven jahtiin :-D

Tuo muuten ois aika hyvä  :-o
Kuka niitä matoja jaksaa etsiä.. Vielä kun kiitokseksi kaivamisesta tulevat hyttyset jotka syövät hengiltä..
Eikun nakkeja pakkiin ja ongelle  :-)

Sakkeus

Quote from: kalle on September 13, 2007, 18:43:42

Viritteles joku prinssinakki-jointed! :-D
Ei se ota jos ei annakkaan!

Progamer

kalle

Lisäksi tässähän on vielä sekin etu meille tupakoitsemattomille, että jos kala ei syö, voi itse syödä!!! Elikkä kun kala ei syö, kaverini laittaa aina tupakiksi, mutta minulla ei ole mitään ajan kulua :-D Lisäksi kohta Kaivo kuitenkin lisäisi että kaikki laihat kovat kalamiehet ovat laihoja, koska eivät ole itse päässeet syömään nakkeja :-D

Salmo

QuoteTässä vastapainoksi näkemys siitä, että kalastus voi olla kivaakin.

Kyllä se on tosi kivaa ihan oikeilla jerkeilläkin ja nakit säästyy ruuaksi. Eikä sen tarvitse olla hampaat irvessä vääntämistä... Eikä se sitä mun mielestä olekaan, kun puhutaan jerkeistä, poppereista ym. käsialavieheistä, joita nykyään käytetään pääasiassa sen takia, että niillä on hauskempaa kalastaa. Kai niitä on porukoita, jotka uittaa jerkkiä sen takia, että uskoo saavansa niillä kaikkein eniten kalaa, mutta aika harvassa ne oikeasti taitavat olla.

osmanhauki

Taijanpa täs lähtee kalaan joku päivä ja kokeilla kyseistä viritystä.
No jos tulee vaikka kala niin sitä sitte vois käydä kokeilees toistekki.

esal

Mahtavaa tätä sen pitääkin olla, hauskuutta parhaimmillaan!

En kuitenkaan suosittele nakkien pakkiin jättämistä pitemmäksi aikaa.. Minulla jäi toissa kesänä puolikas nakki viikoksi pakkiin. Etova tuoksu, pakko sanoa. ;)

kaivo

Quote from: Juves on September 13, 2007, 23:29:08 Kai niitä on porukoita, jotka uittaa jerkkiä sen takia, että uskoo saavansa niillä kaikkein eniten kalaa, mutta aika harvassa ne oikeasti taitavat olla.

Aika (Buster)jerkkipainotteista on oma kalastus tänä vuonna jo ollut. Nyt 75 hauesta on tainnut tulla niillä noin 4/5. Sellainen näppituntuma on, että tehokasta hommaa varsinkin vaikeina päivinä, tutuiltakin paikoilta on alkanut löytyä kaloja aivan eri malliin kuin ennen. Näyttäisi myös siltä, että Bustereilla tulee hieman paremman kokoista kalaa useammin kuin muilla viehetyypeillä. Melkoinen muutos aiempiin vuosiin, jolloin tuli heitettyä enimmäkseen Bombereita ja Nilsuja, vähemmän lusikoita. Viime vuonna tuli suurin osa kaloista Minnow Spooneilla, tänä vuonna ne ovat jääneet lähes käyttämättä.

Busterista tuli siis lyhyessä ajassa minulle matalan veden perustyökalu. Kulkevat normivieheet toki mukana edelleen, mutta useimmilla reissulla ne olisi voinut jättää jopa kotiin. Vaapuilla ei ole tullut koko vuonna kuin muutamia kaloja, vaikka on niitä tullut uiteltua jonkin verran. Huonoja yksilöitä, värimaailma pielessä tms.? 

osmanhauki

http://www.kalassa.net/keskustelut/index.php?topic=12940.0
Tos on ainaki toine aihe, mutta en sitte tiijä, että saako tää olla täälä. Modet te saatte päättää.