Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Haukipaikkoja Oulussa / lähiseudulla?

Started by kaivo, February 11, 2003, 14:50:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kaivo

Kalastelen haukea (ja ahventa) rannalta heitellen, Oulun alueella tuttuja paikkoja ovat jo Kuivas- ja Pyykösjärvi, keväinen Sanginjoki sekä muutamat pikkulammet Sanginsuusta Muhokselle päin tien tuntumassa.

Mieli tekisi löytää lähialueelta uusia kohteita. Tiedän haukea olevan Oulujoessa sekä esim. Niilesjärvessä, mutta veneettömälle kalastajalle ne ovat vähän hankalia paikkoja (Oulujoki liian suuri: uisteluksi menee, Niilesjärvi aivan matala). Miten on laita esim. Sanginjoen suunnalla kartaltakin löytyvissä lammissa?

Pike Fisher

TOivoniemen nokka on ehoton.!,! Sitten siitä jos kattoo suoraan eteenpäin näkyy vastaranta suurin viime kesänä 6.2 KG. Aika matala mutta painavemmalla uistimella heittää pitemmälle. syvempiin kohtaan!!! RUOHIKKOUISTINTA SUOSITELLAAN.
Kala,kala,kala,kala.kitara,kitara,kitara.

Pike Fisher

Mitkä on parhaat kalapaikat sanginjoella sun mielestä??
Kala,kala,kala,kala.kitara,kitara,kitara.

jusci

Vai Oulujoki liian iso veneettömälle.
Meneppä jäidenlähdön jälkeen vaikka Pikkaralan lossin kohdalla rantaan (kummalle puolen jokea tahansa) ja heittele rannalta lusikkaa. Saalis on varma.

Toukokuun loppu juhannukseen asti on parasta aikaa rannaltaheittelijälle, sen jälkeen vesikasvusto alkaa valitettavasti häiritä. Syvärantaisilla kohdilla voi heitellä senkin jälkeen.

Pidäthän kuitenkin etäisyyden mökkirantoihin (varsinkin viikonloppuisin)

Golfster

Nostetaampa nyt pölyttynyt keskustelu takaisin pinnalle. Jokos Kaivo on käynyt Pikkaralan tienoon kokeilemassa? Lossinranta on tosiaan hyvä heittelypaikka( 3kesää lossia ajaneena kokemusta jonnin verran) ja hyviä heittipaikkoja löytyy myös esim. Laitasaaren kohdilta. Myös näiden kahden kohteen välissä on muutama loistava paikka, mutta ne vaatinevat hyviä naapurussuhteit/paikallistietämystä, jotta viittii/löytää tontin läpi hiippailla rantaan. Itse olen aikanaan 18 vuotta asunut Pikakralassa ja haukea kyllä kohtuudella on noilta korkeuksilta noussut, velipoika sai jopa tammukan lossinrannasta about 10v sitten. Oletko nuista pohjoispuolen lammista käynyt kokeilemassaKaakkurin- ja Maatkalampea, jotka sijaitsevat mainitsemiesi lampien korkeuksilla, mutta toisella puolen maantietä. Itse olen vain talvisin yleensä käynyt paikalla kelkalla tai suksilla, joten kalakannasta tai syvyydestä ei varmaan tietoa.

kaivo

Mielenkiintoista, näin vanha aihe pomppasi esille! Muistan tämän kyllä...

Juuri tuon "juscin" viestin perusteella tuli lähdettyä kokeilemaan Pikkaralaa. Nyt useamman vuoden kokemuksilla täytyy olla melko samoilla linjoilla hänen kanssaan. Velipojan kanssa emme ole tosin heitelleet itse lossirantaa – kivisenä ja karuna se ei ole oikein haukipaikan näköistä – vaan olemme lampsineet ylävirran suuntaan. Puhutaan siis joen etelärannasta.

Kaloja (+ – 1 kg) olemme saaneet väliltä joen ylittävä voimalinja – puolisen kilometriä ylävirtaan, leveään laskuojaan saakka. Tuolla alueella kahluusaappaat ovat usein tarpeelliset. Tosin jäiden lähdön jälkeen rantakentän peittää vielä käveltävä jääkansi, jolloin kalastus on helppoa – ei toki välttämättä kalansaannin kannalta. Kala-pari on varhaiskeväällä hyvä saalis.

Nyt parina vuonna Pikkarala on jäänyt vähemmälle, kun on tullut käytyä Oulujokisuulla veneen kanssa. Pikkaralassa tulee käytyä juuri jäidenlähdön jälkeen huhtikuussa muutama kerta / kevät. Tuolloin kutemattomia Oulujoen haukia on vielä mahdollista saada uistimella. Toukokuu on ollut koko joella yleisesti hankalaa aikaa.   

Golfster

Taitaapi tulla Tuohinonoha juuri puolisen kilometriä linjoilta ylöspäin. Itse asustelin aikoinaan juurikin linjojejn kohdilla eteläpuolella. Tuohinonoja on vuosien saatossa kuihtunut kaposeksi, mutta vanhoina hyvinä aikoina haukea on kuulemma nostettu Juurussuolla asti verkoilla (n. 5km päässä itse Oulujoesta.) Ajattelin loppuviikosta lähteä kokeilemaan, josko Tuohinon suulta nousisi affenta tms. soppelia pikkukalaa. Oletko törmännyt suunnilleen ojan ja linjojen puolivälissä "virtakohtaan"/akan virtaan, jossa varsinkin viimeaikaisen pienen rannanmuokkauksen johdosta virtaa tosi kovaa korkean veden aikaan. Siinä on tosi syvä joskin karu paikka. Olen yrittänyt haravoida sitä tänä kesänä useaan otteeseen ja käynyt koko pakin läpi, mutta pikkukalat senkun käy pinnassa naureskelemassa. Linjoista n.100m alaspäin on pieni lahti, johon muodostuu saareke, jos vesi on tosi korkealla. Se vaikuttaa hyvältä hauen kutupaikalta jos vesi pysyy keväällä korkealla. Kymmenisen heittoa uhrasin siihen alkukesästä Minnow spoonilla ja tuloksena pienehkö hauki.

kaivo

Quote from: Golfster on September 24, 2007, 23:18:41
Taitaapi tulla Tuohinonoha juuri puolisen kilometriä linjoilta ylöspäin.

Puhutaan eri paikoista... Pikkaralan lossirannankin yläpuolella menee voimalinja joen yli. Olemme liikkuneet kuvassa olevalla alueella. Voimalinjaa ei jostain syystä ole piirretty karttaan.

http://kartta.ouka.fi/

Tuohinonojahan tulee tuosta reippaasti alavirtaan, Päivärinteen kohdalle..? Siitä ei ole muita kokemuksia kuin nopeat vilahdukset auton ikkunasta... :)

Golfster

Niin siis tuo tie vasemmassa ylälaidassa, joka päättyy rantaan, on juurikin lossille vievä tie ja tuo laskuoja on siis se mistä mainitsin tuossa viimeisessä lauseessa. Kotipaikkani on juurikin tuossa laskuojan kohdalla, kun kurkkaa kylälle päin. Siinä on jokunen sata metriä peltoa ja sitten nousee mäki, jonka päällä on muutama talo. Juu elikkä Tuohinonoja tulee noin 1km muhokselle päin tuosta ja se toimii loppupäästä Oulun ja Muhoksen rajana. Tuosta laskuojastakin on siis jopa mahdollista saada haukea(pientä?) kunhan vesi on riittävän korkealla. Jos vesi on matalalla pääsee tuohon niemenkärkeen kuivin jaloin, muuten on kierrettävä kauempaa. Jollain on yleensä katiska tukkimassa tuon lakuojan kapeaa suuaukkoa. Joskus vesi on ollut niinkin korkealla, että tuohon paikkaan on muodostunut ihan saari, sillä tuo ojahan on oikeastaan vain lyhyt haara, joka yhtyy painaumana takaisin rantaan.

Golfster

Niin ne pikkulinjat ei tosiaan näy tuossa kartassa. Kävin eilen tovin niiden linjojejn alla heittelemässä. Yhden vonkaleen karkuutin, mutta muuten oli hiljaista. Oli muuten vesi niin tolkuttoman matalalla, että kaislarjaan asti pääsi vaelluskengillä heittelemään. Nyt, kun alkaa pellot olla puituja, pääse rantoihin paremmin jalkaisinkin. Tuohinon ojallakin kävin suurin odotuksi, mutta suuaukolle oli, joku hermoheikko talon väsännyt (sanoi, ettei täällä saa kalastaa). Kävelin sitten ojaa ylävirtaan, mutta sekin vähäinen vesi mitä siinä virtasi oli niin ruskeaa, että en siellä elämää nähnyt. Harmi, kun puro olisi muuten potentiaalinen jopa pienempien kalojen nousulle. Ei oiken Oulun seudulta nuita metsäjokia löydy.

steissi

Omasta mielestäni paras haukipaikka on viitanjärvi. Sinne on oulusta 30-40km  :-)

miigu

Nyt rupeaa jo Oulu joesta olemaan jäät lähteneet ja heittelemään pääsis, minnes kannattas suunnata ekana. Pari kertaa oon käyny jo pikana uistinta viskoo maikkulan rannassa, mut ei oo mitää tullu. =(

Kaivo

Quote from: miigu on April 08, 2008, 21:20:06
Nyt rupeaa jo Oulu joesta olemaan jäät lähteneet ja heittelemään pääsis, minnes kannattas suunnata ekana. Pari kertaa oon käyny jo pikana uistinta viskoo maikkulan rannassa, mut ei oo mitää tullu. =(

Tuo edellä puheena ollut Pikkarala taitaa olla näin aivan alkukaudesta rannaltaheittelijälle varmin paikka. Velipoika kävi siellä jo 30.3., sai 1,7-kiloisen. Oulujoen hauella on tapana pitää huhtikuussa, ennen kudun alkamista lyhyehkö tankkausjakso, joka alkanee olla taas pikkuhiljaa käsillä. Suursaaliita ei toki kannata odottaa, kala-pari on ihan ok saalis. Vieheen uitto saa olla nyt aivan etanavauhtista.

-- Kaivo

El Dorado

Hurri.

huomenna  vois lähtee kokeilemaan jonnekkin päin oulujokea jos vaan sää suosii :wink: