jesseistä...

Started by kumieemeli, November 24, 2006, 23:15:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kalamies78

25 väri toiminut hyvin Pyhäselällä sekä 2007 uutuus värit
Kalasta se on parasta

Morripoika

Väri numero 6 on ollut tosi hyvä
Kalastusta, metsästystä ja urheilua.

Raidari

Käytättekö muuten syvänne JESSEJÄ vaiko mitä? :?

Morripoika

Quote from: p1lkk1master on September 02, 2007, 08:46:46
Minä käytän ihan normaalia jesseä en ole edes kokeillut tuota syvänne jesseä kun ei ole ollut tarve käyttää

Tosimies

Quote from: morripoika on September 02, 2007, 10:20:11
Quote from: p1lkk1master on September 02, 2007, 08:46:46
Minä käytän ihan normaalia jesseä en ole edes kokeillut tuota syvänne jesseä kun ei ole ollut tarve käyttää

Itselläni ei ole kuin syvännemallisia..
Hyvin ovat pelanneet eritoten väri 33

Loop93

Quote from: perza on November 26, 2006, 21:27:42
Ei tullut viimekesänä jesseä vedettyä oikeastaan ollenkaan, mutta muutama kesä sitten väri 25 oli todella hyvä. Tuota väriä oli aina 4 kappaletta vedossa ja kaikki vaaput olivat kuin pommin jäljiltä tuon yhden kesän jälkeen!
Sen jälkeen ei niillä tullut juuri mitään ja kaikki jäivät myöhemmin sitten ajanmyötä pohjaan eikä ole tullut samanlaista edes ostettua kun, tuohon vaappuun vain meni luotto täysin.
:-)

joo mulla on kans toi väri 25 syvänne vaappuna ja on tullu älyttömästi kuhaa ja haukee. ja mulla kans on toi väri 10, joka oli ihan hyvä kuhalle mut ei oo enää ku yks hauki pilas sen uinnin enkä oo jaksanu korjailla.  :-D

ATTA995

toi numero 1 ja 9 on antanu mulle loistavasti kerran joutu mun pikkusiskokin kelaamaan ku jokaseen 15 telineeseen iski oli aika rankaa.    :lol:
Mi-mi-mitä taphtuu??

Morripoika

Quote from: ATTA995 on September 30, 2007, 12:48:31
toi numero 1 ja 9 on antanu mulle loistavasti kerran joutu mun pikkusiskokin kelaamaan ku jokaseen 15 telineeseen iski oli aika rankaa.    :lol:
Joopa joo 15 yhtä aikaa ja lehmät lentää...

Toniski

mulla ennen oli aina vähintään kakas jesseä järvessä , mutta nyt on kyllä jäänyt pahasti muiden varjoon ja oliskohan jesse ollu ehkä vaan kaks kertaa järvessä koko vuonna. yhtään kalaa ei ole jesset antanu noina kertoina. näköjään samat vieheet ei käy joka paikassa  :-)
vettä 3 metriä, monessa takila? Ei paljon syvemmällä!

Inkeri

Kyllä Jessejä pakista löytyy, mut taitaa olla muut jotka niillä kalaa saa! Itelle ei oo vielä Jesseen napannu vaik aika ahkerasti oon niitä uitellu. Missä sit lienee vika...

kaivo

Quote from: Inkeri on October 15, 2007, 21:21:14
Kyllä Jessejä pakista löytyy, mut taitaa olla muut jotka niillä kalaa saa! Itelle ei oo vielä Jesseen napannu vaik aika ahkerasti oon niitä uitellu. Missä sit lienee vika...

Muutamia kysymyksiä...

– Mitä kalaa olette tavoitelleet, millaisesta vesistöstä ja mihin vuodenaikaan?
– Onko uisteltu ottialueella, ja vaaput saatu uimaan siellä oikealla syvyydellä?
– Vieheen värillä on usein ratkaiseva merkitys kalantuloon, joten onko Jesseistäkin pyritty löytämään päiväkohtaisesti toimivat värit?
– Millainen vaikutus käytetyllä siimanpaksuudella ja mahdollisilla viehelukoilla, leikareilla, perukkeilla tms. on ollut vaappujen uintiin? 
– Montaako eri Jesseä on tullut uitettua? Vaapuissa on yksilöeroja, joten kaksi "samanlaista" viehettä voivat olla kalastavuudeltaan erilaisia.
– Ovatko Jessejen kalattomat reissut olleet sellaisia, ettei muillakaan vieheillä ole tullut mitään – vai onko samaan aikaan ollut vedossa muita saman kokoluokan vaappuja, joilla on tullut kalaa?

Inkeri

Muutamia kysymyksiä...

– Mitä kalaa olette tavoitelleet, millaisesta vesistöstä ja mihin vuodenaikaan?
– Onko uisteltu ottialueella, ja vaaput saatu uimaan siellä oikealla syvyydellä?
– Vieheen värillä on usein ratkaiseva merkitys kalantuloon, joten onko Jesseistäkin pyritty löytämään päiväkohtaisesti toimivat värit?
– Millainen vaikutus käytetyllä siimanpaksuudella ja mahdollisilla viehelukoilla, leikareilla, perukkeilla tms. on ollut vaappujen uintiin? 
– Montaako eri Jesseä on tullut uitettua? Vaapuissa on yksilöeroja, joten kaksi "samanlaista" viehettä voivat olla kalastavuudeltaan erilaisia.
– Ovatko Jessejen kalattomat reissut olleet sellaisia, ettei muillakaan vieheillä ole tullut mitään – vai onko samaan aikaan ollut vedossa muita saman kokoluokan vaappuja, joilla on tullut kalaa?
[/quote]

Aika tieteellistä tällaselle "noviisille", oon kyllä lukenut paljonki noista asioista...
Kuhaa ollaan kovasti yritetty saada. Meidän repertuaariin ei kuulu (vielä) takilaa eikä plaanareita tai muitakaan hienouksia joilla sais uistimen tosi syvälle. Syvääjän kans on Jessee vedelty toisinaan. Ottipaikoilla on kokeiltu, jonkun kerran on ottanu samanväriseen mut erilaiseen uistimeen suunnilleen samassa syvyydessä vaik Jesseki on ollu vedossa. Yleensä kokeillaan useempaa eri väriä, ja sit ku johonki väriin tulee tärppi ni vaihellaan muihinki vapoihin samaa väriä. Tähän asti isoimman kuhan sain luonnonvärisellä 10cm Rapalan X-Rapilla tässä männä kesänä. Pituutta oli 59,5cm, painoo en tiiä ku ei ollu puntaria.

kaivo

Quote from: Inkeri on October 16, 2007, 19:24:01 Aika tieteellistä tällaselle "noviisille", oon kyllä lukenut paljonki noista asioista...

Ei noihin kysymyksiin olekaan oikeita vastauksia :) Tarkoituksena oli vain mainita joitakin tekijöitä, joilla (kaikessa viehekalastuksessa) voi olla vaikutusta kalantuloon ja joihin voi yrittää kiinnittää vesillä huomiota. Tekijöitä on kaikkiaan tuntematon määrä, eikä niiden yhteisvaikutusta voi ihminen koskaan täysin hallita. Kalastuksessa jonkinlainen vertailu ja havaintojen teko on mielestäni kuitenkin aina kannattavaa. Pitkällä tähtäimellä se on avain oppimiseen.

Vetouistelussa voi pitää useita vieheitä samanaikaisesti uimassa, jolloin niiden keskinäisten tehoerojen vertailu on helpompaa kuin vaikkapa heittokalastuksessa. Tätähän olette jo tehneetkin. Vertailla voi esim. vieheiden uintisyvyyttä, uintiliikettä, mallia ja väriä; pyrkimyksenä on löytää ottava "resepti". Ehkäpä Jessenkin vuoro tulee vielä, onhan sillä kuhavaappuna sentään melko kovat meriitit tässä maassa.

Vieheyksilön kalastavuutta voi koettaa kohentaa uintia muuttamalla. Ehkä helpoimmin se käy vaihtamalla koukut kevyempiin tai raskaampiin. Toinen peruskonsti on muuttaa vieheen väritystä, esim. tehdä vahvat kylkiraidat vedenpitävällä tussilla. Nämä viritykset ovat tarpeen tullen myös helposti purettavissa.   

Himopilkkijä89

Quote from: perza on March 29, 2007, 00:00:59
Quote from: Himopilkkijä89 on December 05, 2006, 18:41:58
Vaikka monet hehkuttaa tota väriä 9, en usko että sen värin mun mökkijärvellä toimii, tummat on siellä hyviä ku se on sameavetinen järvi...
Sameaan veteen tuo väri 9 on mun mielestä just oikea väri!?
itsekkin aika sameassa ja tummissa vesissä uistelen ja tuo nro. 9 väritys(tosin ei jesse vaaput) on kaikista varmin väritys kuhalle.
Ei toiminut hyvin tänä kesänäkään Suonojärvellä tuon värin 9 väriset vaaput. Tosin muutama kuha sentään taisi tulla. Ruskeselkä/oranssivatsa, vihreäselkä/keltavatsa ja mustaselkä/valkovatsa olivat parempia.  Jesse-vaaput oli koko kesän varsinainen pettymys, jäi selvästi Karismax-vaappujen ja Rapala Minnow Rapin jalkoihin. Samat vaaput joilla tuli viime vuonna 3 päivänä 42 mittakuhaa antoivat kuhaa alle 10 kpl varmaan kymmenien päivien aikana.

Pyhäjärvellä kuitenkin toimi hyvin väri 9. (Tosin Jesse-vaappua en ole vielä kokeillut siinä värissä)
Pyhäjärven vesi on sameaa ja Suonojärven todella sameaa.

Jospa tuo väri 9 on hyvä sameaan veteen, muttei erittäin sameaan.  :roll: