hauen pilkintä

Started by Petri, August 19, 2003, 17:11:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bommari

Millainen vapa ois hyvä hauen kalastukseen?

Käykö Rapala Teho vapa, jossa on http://www.healfishing.com/kauppa/products.php?g1=4827f7&g2=5c4255 tuolta alhaalta 4 kärki?

Yuz

Quote from: Bommari on March 16, 2007, 08:59:31
Millainen vapa ois hyvä hauen kalastukseen?

Käykö Rapala Teho vapa, jossa on http://www.healfishing.com/kauppa/products.php?g1=4827f7&g2=5c4255 tuolta alhaalta 4 kärki?
Kelpaa ja kelpaa, en nyt ihan heti tuollaista laittaisi. Kärjen pitää olla jäykkä, ja vavan myös. Tavalliset Delfinit, järeämmät Kineticit, Nykyt ym.
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

kaivo

Haukipilkkivavassa on mielestäni tärkeää vavan (tai pikemminkin puolan) suuri koko, jotta käytetty paksu siima on mahdollista puolata riittävän laajalle kiepille. Kela ei saa myöskään antaa siimaa turhan herkästi, jotta kovasuisen hauen saa tartutettua kunnolla. Näistä syistä hyvä valinta voisi olla suurikokoinen perusvapa Delfin 90. Delfinin jarrussa on tiheä hammastus, joten puola ei liikahda kalan tartutuksessa taaksepäin yhtä herkästi kuin Tehoissa ja Kineticeissä, joissa jarrukoloja on puolan sisäkehällä vain neljä kappaletta. Delfinin jarru on sellaisenaan sopiva yli 0,30 mm siimoille, joten virittämiseen ei ole tarvetta.

Vavankärjen tunnokkuudella ei ole haukipilkillä suurempaa merkitystä, joten monissa vavoissa vakiona olevat paksut muovikärjet ovat hommaan aivan omiaan. Kevyeen ahvenpilkintään sopivat lasi- ja hiilikuitukärjet saattavat olla tähän käyttöön turhan notkeita. 

osmanhauki

Quote from: SUURkalastaja jyväskyläst on March 10, 2007, 21:41:49
Mulla on pieni hyrräkela ja punottua siimaa! Kaislikoitten vierestä aina haukia yritän, mutta se on jäänytkin vain yrittämiseksi!
sama tääläkin mut mulla ei oo hyrrä kelaa  :-P

duunari-91

onko tämä hyvä hauen pilkkimiseen http://www.et-kalastustarvike.net/showprod.php?pid=470 ja käykö tavallinen avokela pilkkimiseen jos siihen laitta pienen vapan?

Himopilkkijä89

Avokela ei sovellu hyvin pilkintään lyhyellä vavalla, sillä kelaaminen on hankalaa liian lähellä olevan ensimmäisen vaparenkaan vuoksi. Avokelassa siima kiertää "sivuttain" kelan ympäri, jolloin kelaaminen on töksähtelevää.

Hyrräkelassa siima on suorassa, jolloin vastaavaa ongelmaa ei esiinny.

Eli lyhyesti: avokela ei sovellu pilkintään.

osmanhauki

Mikä olisi hyvä perukkeeksi? Käykö tavallinen heittokalastukseen soveltuva peruke?

perza

Quote from: osmanhauki on October 19, 2007, 11:17:33
Mikä olisi hyvä perukkeeksi? Käykö tavallinen heittokalastukseen soveltuva peruke?
Kyllä käy ihan normaalit perukkeet hauen pilkintään, mutta
Tee perukkeet itse predator langasta. Tulee perukkseita sen mittasia kun haluat ja peruke kun on löysä niin ei haittaa niin paljon tasarin/pilkin uintia. Lisäksi tuo lanka on suht halpaa verrattuna valmiisiin perukkseisiin.
Eli tulee paljon halvemmaksi raksentaa itse perukkeet.

Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Yuz

Hauen pilkinnässä kalansaannin kohdalta ylivoimaisesti tärkeintä on kuitenkin reikien määrä. Kairaat n. parin metrin välein reikiä niin paljon kuin uskot tarvitsevasi, ja sitten joka reiän tarkistus. Jo viidellä nypyllä saa usein selville, onko kohdalla kalaa. Hauki ottaa yleensä jo yhden tai kahden nykäisyn jälkeen.
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

Himopilkkijä89

Quote from: Yuz on October 19, 2007, 14:47:40
Hauki ottaa yleensä jo yhden tai kahden nykäisyn jälkeen.
...tai jo ennen sitä.
Quote from: Yuz on October 19, 2007, 14:47:40
Kairaat n. parin metrin välein reikiä
Näkeehän se hauki sen nyt kauempaakin.  :-o
Sameassa vedessä 5m välein reijittäminen lienee ihan hyvä taktiikka, mutta ei sen tiheämmin varmaan kannata kairailla. Poikkeuksena tosin rinteet joissa 2 metrin matkalla syvyys muuttuu paljon.
Esim. 14m päässä rannasta syvyys 3,5m, 16m päässä rannasta syvyys 6m.

Itse en ole saanut haukea pidemmän kuin puolen minuutin odottelun jälkeen.
Kuitenkin seuramme haukiekspertit (ei ne muuta osaakaan pilkkiä :-D)  tekevät päivän aikana enintään 20 reikää ja saavat poikkeuksetta enemmän haukia kuin minä.

Taitolaji tuo hauen pilkintä.

jormavirveli

Kannattaako käyttää sitten enemmä ärsykevärejä, jotta hauki saadaan iskemään tasuriin?

Tosimies

Quote from: jormavirveli on October 19, 2007, 20:13:53
Kannattaako käyttää sitten enemmä ärsykevärejä, jotta hauki saadaan iskemään tasuriin?

Se taas riippuu kalan aktiivisuustasosta.
Monesti talvella kala on niin passiivinen, että se ottaa ainoastaan voimakkaasti ärsyttäviin tasureihin.
Joskus taas joku särki  tai ahven imitaatio on ottavin..

Se on lähes yhtä tapauskohtaista kuin kesällä.

Yuz

Quote from: jormavirveli on October 19, 2007, 20:13:53
Yleensä kumpikin on toiminut tasavertaisesti, vaikka aika vähän hauelle tarjottavia luonnonvärisiä tasureita omistankin. Rapalan särkivärinen Jigging Shad Rap on toiminut samalla reissulla kuin superärsyttävä Karismax, eli kumpaakin on syytä kokeilla.

perza

Nuo rapalan tasarit ei kyllä itellä ole oiekin vakuuttanut. Yhden käden sormissa on laskettavissa ne hauet mitä on tullut rapalan tasarilla. Kyllä ne pelti läpyskät vie voiton tasarista. Kuusamon lätkä on kyllä tosi hyvä, pelti tohon hauen pilkintään kun se on kuitenkin suht kevyt. Keveytensä ansiosta taas pelti leijailee laajalti vedestä ja näin hauen on helppo huomata tuo pelti.
Vielä kun laittaa koukkuun sären pyrstön niin johan on tappo peli siiman päässä.
Kirjolohen pilkintään tuo Lätkä on käsittääkseni suunniteltu, mutta toimii kyllä hauelle. Värivalikoimakin on kohtuu hyvä.
Hopea/kupari punaisella raidalla on ollut yksi parhaista.
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

SportFisher

No mites on tullu tänä syksynä haukia pilkillä? Itse kävin tänään viimeks yhdellä matalalla lammella haukia pilkkimäs ja tulihan niitä mukavasti 13kpl :wink:! Viitenä päivänä oon nyt käyny peräkkäin ja yhteensä haukia on noussu jo 52kpl... Pää asiassa kalat on tullu joko sinisellä tai oranssilla isolla Lucky john tasurilla mutta myös muutama lusikallakin on noussu...

kalle

Hauen pilkinnästä muutama seikka: Välineiden ei tartte olla mitään ihmeellisiä. Itse en ole käyttänyt ikinä hyrrä, tahi vast. "virvelimalleja". Perus kookkaalla pilkkivavalla pärjää hyvin. Eikä vieheitäkään tartte paljoa, sanotaan vaikka että 2-3 tasuria eri väreissä riittää komeesti alkuun. Toki on hyvä tarjota myös pystypilkkiä, esim. valio - pilkki on toimiva, toki voi kokeilla myös pikkulusikoita. Muista peruke ja asiallinen siima. Itse käytän n. 0.25-0.30 monofilia, taitaa olla makuasia sekin, kunha on tarpeeksi vahvaa. Väreistä en sano mitään, jokainen kokenut kalamies tietää, että ei voi sanoa varmaa etkäteen, varsinkaan yleisesti eri vesistöihin!!! Niin, hauet muuten liikkuvat eripaikoilla talvisin ja kesäisin...

Haukihunter

Tänään kävin haukipilkillä mutta en saanut mitään kun olin vain puolituntia kalassa.
Jäätä oli 10-3cm
Ahkera angler @ Mikkeli!

Miksu18

Quote from: Anonymous on August 20, 2003, 10:50:05
Tuosta pilkkihaukien väsyttämisestä hieman tosi tietoa. Omien kokemuksieni perusteella 1,5 kg saakka painoisia haukia ei juuri tarvitse väsytellä, jos niitä pilkitään talvella matalasta vedestä.

Kuten viime keväänä (2003) ollessani huhtikuussa haukipilkillä riitti 4,6 kg hauella 30 sekunnin väsytys. Kaksi kertaa yritin sen saada 4 tuuman avantoon mutta kolmannella vasta onnistui. Ei ollut edes nostokoukkua mukana! Eli hauen väsytyksen kesto riippuu mielestäni veden syvyydestä sekä siitä, mistä kohtaa hauki jää kiinni pilkkiin. Ilmeisesti hauen suussa on herkempiä kohtia jolloin se pistää vähemmän vastaan...
Ukkini kävi eilen ensimmäisen kerran tänä talvena pilkillä ja nosti n.2kg hauen. Väsytteli kuulemma sitä 5min ja nostokoukkukin tippu reijästä. Onneksti paikalle tuli auttava henkilö ja nosti omalla koukullansa. Syvyyttä oli siinä kohassa 2m ja ukki sai magneetilla nostkokoukun (joka oli muuten minun tekemä) ylös.

jormavirveli

Voisiko täkykala toimia?

imot90

Quote from: jormavirveli on December 06, 2007, 13:06:29
Voisiko täkykala toimia?

Tottakai toimii...  :wink:

Omat pilkkihauet on kaikki saatu täyllä.

{Team-Reikä}Eke

Eilen 1.23kg hauki pilkillä!!!
tasurilla ja vettä oli n. 40cm eli se vei aika komeasti :-)

El Dorado

Minä en ole vielä pilkkinyt haukia, mutta viime vuonna tuli noin 2kg hauki pilkillä. vieheenä silloin oli tasuri.

lohen pyytäjä

Viime viikonloppuna kävin haukipilkillä. Kokeilin melkein jokaista tasuria ja muutamaa lusikka uistinta mutta ei ottanut. Varmaan olin väärässä paikassa.
Kalaan aina kun vain ehtii.;)

kala on aina kala

itse en ole haukea yrittänyt pilkkiä muutaman kerran on tullut pieniä haukia

El Dorado

Yhestin olen käynyt vaan pilkillä tänä vuona, mutta viime vuona tuli yks melkeen 2kg hauki ja pari alle kiloista haukea. :-D

{Team-Reikä}Eke

Mitkä ovat mielestänne hyviä tasapainoja hauelle? Ja mikä on mielestänne paras otti syvyys?

kalle

Jotkut kirjoittelivat, että ovat kokeilleet ruohikoden liki haukea pilkkiä, ilman tulosta. Rohkeesti vaan syvemmälle!!! Varsinkin vedenalaisten matalikkojen / kariikojen reunat, niemen nokat, salmet, jne... Talvella ihan ok haukipaikkoja. Ei välttämättä kovin matalassa ruohkiossa... Itse ainakin olen todennut mokoman asian, TOSIN, jos on sellaisia mukavia kaislikoita tahi vastaavia, joidenka reunamilla on heti jo syvää..

kuhanssi

Mitenkäs tota tasuria ois syytä uittaa hauelle? Ois tarkotus ens viikonloppuna käydä koittamassa. :)

Tosimies

Nyt on hauki hurjalla syönnillä. Tänään 1h sisällä nousi 1kg sekä 2.5kg hauet tasurilla, karkuutuksia tuli kolme.
Kaverilta lähti 3 pystypilkkiä hauen mukaan.