sähköperämoottorit

Started by Anonymous, April 12, 2005, 17:10:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Anonymous

ajattelin ostaa sähköperämoottorin. tarkoituksena on ostaa yamahan m18 tai m20. lisäksi olen katsellu minn kotan endura 40. mitä mieltä olette kyseisistä moottoreista? veneeni painaa n.300kg. moottoria ois tarkoitus käyttää vetouisteluun

atrastaja

Minulla on minn kotan olikohan se 30 (vanaha ku taivas) jaksaa työntää suotuvenettä tyynellä noin 10km/h. uisteluun lampiloilla ja muille pienillä vesillä pirun hyvä. Ja kannattaa ostaa joku 90 akku gps:n mukaan yhdellä latauksella ajettiin kahteen päivään noin 10km ja virtaa riitti ja samassa akussa oli kaikuluotain. Joten suosittelen sähkötuupparia.
Kikkelis kokkelis mitäs läksit!!!?!?!?!?!?!

Valmet 412

Sähkömoottorissa on kaksi huonoa puolta uistelussa käytettynä.
Ensinnäkin pienemmät mallit ei jaksa mennä kovaa tuulta vasten ja toiseksi ne kuluttavat hirveän paljon virtaa joten kovin pitkälle uistelulle se ei sovellu.

Hasse

Mulla ollut minn kota endura 30 ihan hyvä peli uistelussa, ainut probleema
on ollut akkujen kantaminen ja lataaminen siihen hommaan kun
tahtoo nuorimieskin kyllästyä !

king#

Joo itsellänikin on tollane minn kota varmaan 30 (en muista).
Hyvinhän sillä pääsee, mökille kun päästiin menemään nii huomattii, että ei oo poltto-ainetta tavalliseen prutkuun, nii ei muuta ku sähkö prutku venee perää ja uistinta vetämään. Akku kesti koko viikonlopun ajelut eli n. 4-5 tuntia/päivä, mutta sunnuntai iltana oli aika laittaa lataukseen.
Kumpi ui paremmin vai krokotiili? mitä vihreämpi, sitä ui.

kumieemeli

Minkäs kokoinen tuo käyttämänne akku mahtoi olla??  70Ah vai yli...

kumieemeli

Ekan kesän kokemukset sähkövatkaimen kanssa

Nyt on ensimmäinen kesä seikkailtu lasikuitupaatin ja sähköperämoottorin kanssa. Ei ole kun positiivista kerrottavaa. Käytössä halppis-sarjan Shakespeare sähkis ja 75Ah vapaa-ajan akku.

Pitkille siirtymisille ei ole ollut tarvetta, lähimmät kuhat ja hauet on nostettu veneeseen noin 40-50m lähdöstä. Vääntöä akussa on ollut vielä 7,5 tunnin uistelun jälkeen, jaksaa mennä niin pitkään ku ite jaksaa istua veneessä (kokeiltu käytännössä: kartasta laskettu matka samana päivänä ilman latauksia noin 15-16km) Yön yli lataus ja taas mennään seuraava päivä. Moottorin ja akun rahtaaminen on luku sinänsä mutta ei mikään mahdoton: moottori painaa noin 5kg, akku ehken 15kg.

Uistelemaan lähtöä ei ole koettu järkeväksi yli 5m/s tuulessa, sillä yli 50cm Kallaveden laineet keiikuttaa 520cm lasikuitupaattia malliin "Mikkihiiri merihädässä"... tällä ei kuitenkaan mitään tekemistä mootorin suorituskyvyn kanssa. Vispilän vääntö lähes sama 2hp bensakoneen kanssa, navakassa (yli 5m/s) vastatuulessa tietysti tekee jo tiukkaa mikä sinänsä ei ole yllätys. Tuulen ollessa 0-4m/s välillä ei moottorin suorituskyvyn kanssa tenkkapoota, aina on koko matka tehty ja takaisin ihan rantaan asti päästy pelkän moottorin voimaalla.

Minua on miellyttänyt meluttomuus, savuttomuus ja helppous. Piuhat kiinni ja menoks, käytön jälkeen piuhat irti ja auton takakonttiin. Olen monena kesäiltana kuunellut muiden venekuntien keskusteluja heidän moottorinsa melun yli toiselta puolelta järven lahtea... itse olen naatiskellutlinnunlaulusta ja veden liplattelusta. Ei ole tarvinnut olla huolissaaan että bensaa tai öljyä valuu moottorista autoon. Käytännössä huoltovapaa: ei huolta voimansiirron öljyistä, öljyjen vaihdosta talveksi jne...

Toisaalta tukka ei hulmua matkanteossa eikä kovaa pärinää eikä kokka kohise kommeesti... mut enpä ole noita ominaisuuksia pahemmin  kaivannut. Mun tarpeisiin passeli.

Sakke91

itelläni on tuollane yamahan pienin sähkö perä moottori ja kuljettaa hyvin tollasta 4,45m tasaperä soutuvenettä että kyl sähkis kannattaa :-o

Eetska

Ite ostin tossa pari kesää sitten Shakespearen "tarjoustalo" sähköperämoottorin, on toiminut pirun hyvin. Kyllä suht tyynellä kelillä kulkee vene aika makeasti (Päijän-vene) , mutta sitten kun on vähän isompaa aallokkoa niin meinaa tyhjentyä akku melko nopeesti. Tosin onhan sitä uisteltu 12h putkeen vanhalla romu akulla ;)

Järvisuomi

Kuinkahan kauan tommosella 12V akulla uistelee?

nelitahti

Itse meinasin sähköprutkun ostaa mutta päädyin 4hv 4tahti jammuun.... :-D
-nelitahti

kumieemeli

Jupe: 

Kannatta satsata yli 75Ah akkuun ja jos suinkin vapaa-ajan akkuun. Auton starttiakut on halvempia, mutta ne ei kestä syväpurkua. Paikkakuntasi akkuliike kertoo asiasta tarkemmin.

Siitä akun kestävyydestä katso aiempi kirjoitus.

Totta kai akun kesto on suhteessa siihen kuinka "hanat auki" ajelee: kaasu pohjassa virtaa riittää pariksi tunniksi, uisteluvauhtia 6-7h

unatco

juu ja jos ihan tosissaan on ajelemassa tuollaisella sähköperämoottorilla, niin ostaisin optima yellowtopin.. maksaa kylläkin PALJON.. mutta on hintansa väärtti.. itellä tollanen, mutta redtoppi..

http://www.akkunetti.fi/product_info.php?cPath=165_237&products_id=13376&osCsid=783c39d2b5691a3eaa6002ee03214a0c
Kalastus ei ole vain harrastus, se on elämä !

Mikkoporo

mulla on se pikku jammu ja 120 a vaapaa ajan akku. persuus puutuu ennemmin kuin akku hyytyy, varsinkin kuha touhussa ehdoton peli hiljaisuudesta johtuen. Monesti kuha mulskahtaa ihan veneen vieressä,mitä en aikaisemmin bensapäryyttimillä ole huomannut. Eka kesä oli siis viime kesä.
Kovemmassa tuulessa joutuu tietenkin pykältämään vähän isompaa ,mutta mitäs siitä. Enkä kovin tuulella edes lähde vetelemään.
Bensan kanssa ei tartte lotrailla, ja kun kuitenkin veneen joutuu riisumaan aina reissun jälkeen ei akun ja moottorin rahtaus eessun taa ole sen kummempi juttu.

Siian uistelussa pitää kokeilla ensi juhannuksen tienoilla. helposti sillä kaksi normi 5-7h reissua heittää välillä lataamatta...olen muuten ajellut naarakosken alapuolella kovassakin virrassa ja paikallista suojokea ylös alas eikä ole ollut ongelmia.

Yksi plussapiste muuten vielä, olen pari kertaa yllättänyt puoli "vahingossa" yläosattomissa olevia auringonottajia  :roll:

NiilaPa

Quote from: Järvisuomi on December 08, 2008, 15:57:01
Kuinkahan kauan tommosella 12V akulla uistelee?

Riippuu hyvin pitkälti akun koosta.

simpo

sähkömoottorin huono puoli on vaan akkujen lataaminen. muuten pelittää hyvin.

Mikkoporo

samalla kun heittää kamat varaston hyllylle,niin tökkään akun lataukseen...ei siinä ole sen kummempaa.

NiilaPa

Hei, mistä saisi potkureita sähköperämoottoreihin?

Loimu

Ootko käyny kysymässä paikasta mistä ostit moottorin? Siltä saattas löytyä.

Edit: olettaen että siulla on moottori.. :roll:
Kalalle kelistä riippumatta.

NiilaPa

Quote from: Loimu on May 21, 2009, 23:17:16
Ootko käyny kysymässä paikasta mistä ostit moottorin? Siltä saattas löytyä.

Edit: olettaen että siulla on moottori.. :roll:

Juu on moottori, mutta en ole sitä itse ostanut ja se on semmonen ikivanha minn kota. Ei oo mitään tietoo mistä se on ostettu. Nyt siinä on itse puusta veistetty potkuri.

Arska_1

Kyllähän noita potkureita taitaa löytyä ns. "hyvin varustelluista kalastusliikkeistä". Ainakin pieksämäen green trailissa näkyi olevan potkureita minn kotaan.

Btw. Mikäs entiselle potkurille tuli? Katkesi? Meillä lähti pala tuosta minn kotan potkurista ja liimalla pistettiin kiinni. Pitänyt liimaus kohta jo vuoden. :o Pitäisihän tuohon melkeinpä uusi potkuri ostaa kun tiedä milloin tuokin paikkaus pettää..

-Arska_1
Ilo puolesta, riemu kilosta, mutta mitäs kahdesta?

Drosselhof

Alkaa olla jo pikkasen vanha thread mut koitetaan jos tätä joku vielä seilailis  :-)

Osaako joku sanoa että onko noilla merkeillä hirveesti eroja, kun hinnoissa kuitenkin näyttäis olevan. Esim. tämä Mikimar verrattuna Minn Kotaan?
http://www.mikimar.fi/epages/GPL.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/25032008-40825/Products/5408/SubProducts/5400&ChangeAction=SelectSubProduct

Ainakin Minn Kota näyttää olevan suosittu ja hyvä.

Simpura

Tänään olisi tarkoitus mennä ostamaan Honkkarista sähköperämoottori.. Mimmoisiakohan nuo Poseidon merkkiset ovat? Kokemuksia? Eivät ole ainakaan liian kalliita.

Minkä tehoinen olisi hyvä joella käytettäessä, eli riittääkö tuossa pienimmässä tehot?

KÖSTER

Ostin viimeviikolla puoliksi testimielessä tuon poseidon 36  mallin(  tarj.129e) ( ovh.199e) jossa  työntöö n, 16-18kg. Toimi 60Ah:n akulla(auton käynnistys akku)
lampikalassa 3,25 kumiveneessä kahen äijjän kuormalla n.250kg yht. painoo veneessä.

Kierreltiin lampee noin 8 tuntia kokoajan paikkaa hakien ei ongelmia ja mukavasti suoraan kahvasta liikkeelle ilman
polttomoottorin starttaus rituaaleja. Tykästyin laitteeseen. ns. hetivalmius miellytti,meluton,hajuton myös.

Veljeni kokenut autonasentaja suositteli myös tuota vapaa ajan akkua ,no mulle riitää tuo halvempikin versio näköjään.

Virtavesiin ja merelle en moisella lähde kun paukut tuntuu loppuvan kesken joten ties vaikka pakollinen koskenlasku
edessä, kun liian niskalle ajautuisi.?
Pikkulammilla ja järvillä tulen jatkossa sähköllä liikkumaan ja  aika näyttää mikä tämän
härvelin heikoin lenkki takuu oli 2 vuotta.

Simpura

Tulipa tänään sitten ostettua tuo Poseidon 36 ja siihen 80Ah vapaa-ajan akku.. Viikonloppuna nähdään, että mitenkä tuo suoriutuu kymijoella vetouistellessa :) Täytyy toivoa, että tehot riittää.. Luulisi ainakin, kun ei ole kuitenkaan kovinkaan kova virta kymijoessa.

Enää puuttuu kaikuluotain ja sit on kalastusvene kasassa.

Drosselhof

Quote from: Simpura on June 09, 2009, 22:18:50
Tulipa tänään sitten ostettua tuo Poseidon 36 ja siihen 80Ah vapaa-ajan akku.. Viikonloppuna nähdään, että mitenkä tuo suoriutuu kymijoella vetouistellessa :) Täytyy toivoa, että tehot riittää.. Luulisi ainakin, kun ei ole kuitenkaan kovinkaan kova virta kymijoessa.

Enää puuttuu kaikuluotain ja sit on kalastusvene kasassa.

Mites on tuo äsken mainitsemasi moottori + akku pelannut? Minkä kokoisella veneellä olet uistellut?

Pitää kysellä kun itsekkin olen hankkimassa vastaavaa  :-P

Simpura

En päässyt vielä viime viikonloppuna kokeilemaan moottoria, kun tuuli niin perkuleesti, ettei yhtään huvittanut lähteä edes yrittämään. Huomenna toivottavasti tyyntyisi illaksi, niin pääsisi jo kokeilemaan sitä vetouistelua.

Veneenä tulee olemaan vajaa 4m pitkä Terhin tasaperäinen soutuvene.

Simpura

Noniin nyt on testailtu parin viikon ajan tuota Poseidonin sähkömoottoria. Ja hyvältä se on ainakin tähän asti vaikuttanut, eikä mitään ongelmia havaittu :) Kolmos vaihteella on tullut suurimmaksi osaksi vetouisteltua, kun tuntuisi olevan sopiva vauhti joella kalastaessa. Kyllä tuolla ajelee paljon mielummin kun kauheaa pörinää pitävällä bensamoottorilla. Eli meno on lähes äänetöntä ja pääsee siinä myös näkemään paljon sellaisia asioita, mitä meluavalla veneellä ei pääse.. Esim tuli nähtyä Hirvi ja pari vasaa uivan joen yli, kun eivät minua hiljaisuuden takia huomanneet ;) Oiva vehje myös kalastajalle joka tykkää ohessa myös lintujen bongauksesta ja muiden elikoiden seuraamisesta, kun pääset aivan parin metrin päähän, ennen kuin sinua huomaavat :D

Ja täysi akku riitti n. 5 vetoreissun tekoon, mistä jokainen kesti n. 2 tuntia, eli tuolla vetelee helposti pidempiäkin reissuja :) Ja tuon Poseidonin erittäin hyvänä ominaisuute on tuo 10 pykälä lednäyttö, mistä näkee akun sen hetkisen virtamäärän, niin eipähän tarvitse arvuutella, että paljonko mahtaa vielä olla virtaa jäljellä :) Tuota ominaisuuttahan ei taida edes löytyä näistä "laadukkaammista" merkeistä, jotka maksavat sen lähemmäs 200e.

Itse päädyin ostamaan tuon Poseidonin 36 mallin, koska seuraavassa vähän tehokkaammassa mallissa olisi ollut rikin pituus jo yli 90cm, mikä on minusta aivan liikaa soutuvenekäyttöön.. Tulee muuten todella epämukava ajoasento, jos kaasukahva on 10cm pään yläpuolella :D

Eli on siis kannattava ostos!

sähkömoottori

mulla on  sähkömoottori 36 ja se on ollu ihan hyvä soutuveneessä ja vielä kun on kaksi akkua käytössä nii voi toista ladata kun toisella ajaa.

MrAhti

Kesä tullu uisteltuun minn kotalla ja hyvin on toiminut! Ainoo mikä ketuttaa on akun raahaaminen veneelle mutt sen kyllä unohtaa siinä vaihees kun ei tarvi soutaa :-) Suosittelen lämpimästi minn kotaa!