Aseet.

Started by hauki_, November 01, 2007, 14:49:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jussi_

Quote from: Pete on November 10, 2007, 15:21:14

Keitä tarkoitat "munapäillä" ja "ääliöillä" ? Niitäkö joita isäsi ja äitisi on eduskuntaan äänestänyt lakeja säätämään, heitäkö ?
Niitäpä juuri. Siihen vielä lisättynä nuo EU herrat ja rouvat jotka ovat edes kehdannut tollasta ehdottaa.

pilkki-ville

tää aselai uudistus on ihan persvaosta.meni hyvä harrastus sivu suun ku tollanen tultiin ehdottamaan.Ja Pete,noi sun väittees on aivan päättömiä. ja miten oikeen itse eksyit metsästämään? ja jos poika/tyttö haluaa alkaa metsästämään ei sitä halua voi tyrmätä.nuorelle metsästäjälle kerrotaan aseista ensin kaikki,opastetaan ampumaan ja kerrotaan kuinka vaarllinen se on.ensimmäiset metsästys reissut käydään isän kanssa,ja vasta sitten voidaan antaa lapselle ase,tietty joku pieni kalipeerinen ase esim. .22 pienois kivääri jolla voi käydä ensimmäiset kyyhky ja sorsametsät..sillä käydään radalla ja opetellaan puhdistamaan ja käyttämään sitä oikein.jos lapsi menee ja vie aseen jonnekin sopimattomaan paikkaan otetaan pyssyt pois ja koivuniemen herra opettamaan miten niitä tulee käyttää.näin minua ainakin opetettiin ja ei ole koskaan sattunut mitään haaveria vaikka 10v vanhana aloitin.

Pete

Hyvä jos pilkki-ville 15v:llä on ollut erilainen opastus, tutustuminen ja koulutus tuohon metsästukseen. Hieno homma.
Quote from: pilkki-ville on November 13, 2007, 20:02:26
jos lapsi menee ja vie aseen jonnekin sopimattomaan paikkaan otetaan pyssyt pois ja koivuniemen herra opettamaan miten niitä tulee käyttää.
Voipi olla että siinä se koivuniemenherra ei vahingon ja onnettomuuden jälkeen juurikaan auta. Ja silloin ne aseet lähtee viimeistä patruunaa myöden myös.
nuorelle metsästäjälle kerrotaan aseista ensin kaikki,opastetaan ampumaan ja kerrotaan kuinka vaarllinen se on.ensimmäiset metsästys reissut käydään isän kanssa,ja vasta sitten voidaan antaa lapselle ase,tietty joku pieni kalipeerinen ase esim. .22 pienois kivääri jolla voi käydä ensimmäiset kyyhky ja sorsametsät
Näin kun se olisikin, niin asiat olisi todella hienosti. Usein se vain ei ole.
käydään radalla ja opetellaan puhdistamaan ja käyttämään sitä oikein.
Ampumarata olisikin oiva paikka nuorelle opetella ampumista valvotuissa oloissa vanhemman seurassa.
näin minua ainakin opetettiin ja ei ole koskaan sattunut mitään haaveria vaikka 10v vanhana aloitin.
Hyvä tosiaan ettei mitään ole sattunut. Oletkin jo kaikki 5 vuotta harrastanut.
Itse olen näitä haavereita ja ns."läheltä piti"-tilanteita nähnyt, valitettavasti, ja joskus jopa joutunut ihan tutkimaan ja omaisille viestiä viemaan.
Oikealla asenteella ja menttaliteetilla erinomainen harrastus.

miigu

http://forum.eralle.net/viewtopic.php?t=38540

KESKUSTANUORTEN ERÄKERHO ry

TIEDOTE
13.11.2007

Tiedotusvälineille

KESKUSTANUORTEN ERÄKERHO HUOLISSAAN NUORTEN METSÄSTYS- JA
AMPUMAHARRASTUKSEN PUOLESTA

Jokelan koulun murhenäytelmän jälkeen on virinnyt vilkas keskustelu
ampuma-aselakien tiukentamisesta. Keskustanuorten Eräkerho ymmärtää
nämä reaktiot mutta korostaa, että Jokelan ampujalla ja hänen
teoillaan ei ole mitään tekemistä suomalaisen metsästyskulttuurin eikä
normaalin ampumaharrastuksen kanssa. Nuorten ammunnanharrastajien ja
metsästäjien ei pidä joutua syyttä kärsimään yksittäisen henkilön
teoista eikä joutua kokemaan syyllistämistä oman harrastuksensa takia.

Tähän mennessä on esitetty, että alle 18 -vuotias henkilö saisi
metsästää vain huoltajansa tai vanhempansa seurassa ja lisäksi
pääministeri Vanhanen on esittänyt, että tarkkuusammuntaan tarkoitetut
käsiaseet tulisi säilyttää ampumaradoilla. Kumpikin esitys sisältää
niin monta ongelmaa, että niitä ei ole syytä ainakaan esitetyssä
muodossa toteuttaa.

Nykyisin 15 -vuotta täyttänyt henkilö voi saada vanhempiensa luvalla
aseenkantoluvan ja metsästää alueella, jossa hänellä on
metsästysoikeus. Käytäntö on ollut toimiva vuosikymmenet eikä ongelmia
ole esiintynyt. Jos ikäraja korotetaan 18 vuoteen ja vanhemman tai
huoltajan läsnäoloa metsällä aletaan vaatia, niin osa nuorista ei voi
lainkaan aloittaa metsästystä.. Kaikkien alle 18 vuotiaiden nuorten
metsästäjien omat vanhemmat tai huoltajat eivät itse harrasta
metsästystä eivätkä siten voisi käytännössä toimia metsästyksen
ohjaajina. Nykyisin monet nuoret ovat aloittaneet metsästyksen
isovanhempansa, setänsä, enonsa tai muun läheisen ihmisen ohjaamana.
Oman huoltajan vaatiminen metsästyksen ohjaajaksi on tarpeetonta ja
asettaa 15?18 -vuotiaat metsästäjät eriarvoiseen asemaan sen
perusteella harrastavatko heidän omat vanhempansa metsästystä vai eivät.

Ampuma-aseiden säilyttäminen ampumaradoilla on sekä mahdotonta että
vaarallista sen vuoksi, että valvottuja sisäampumaratoja on vain
suurimmissa kaupungeissa. Muualla ampumaradat ovat tyypillisesti
erilaisiin sorakuoppiin tehtyjä ratoja vailla soveliaita tiloja
aseiden säilytykseen. Lisäksi likikään kaikki ampumaharrastus ei
tapahdu virallisilla ampumaradoilla vaan haja-asutusalueilla ihmiset
harrastavat tarkkuusammuntaa monesti aivan omassa pihapiirissään
kotinsa lähelle rakentamillaan ampumapaikoilla. Jos aseita
ryhdyttäisiin säilyttämään ampumaradoilla niin kuka maksaisi
asianmukaisten säilytystilojen rakentamisen ja ympärivuorokautisen
vartioinnin? Esitys on Suomen olosuhteissa yksinkertaisesti
toteuttamiskelvoton!!!

Lisätietoja:

Heikki Hankila Jaska Salonen
puheenjohtaja sihteeri
040 7198 251 040 5615 076

kalasa

Petellä aika jyrkkä kanta asiaan, meinaatko tosiaan että kaikki alle18-vuotiaat ovat samanlaisia. Ehken niin siellä, mutta toisin täällä.
Tänäkin vuonna ollut enemmän ongelmia vanhuksien kuin nuorten kanssa. Tiedän tämän, koska tuttuni on riistanvalvoja.

Ikää muuten 16v, harrastan kaikkea metsästystä(hirvestä linnustukseen),seka rata-ammuntaa. Nyt 2syksyä takana metsästystä, aikaisemmin en ole lajin mukaan päässyt sille perheessäni ei kukaan metsästä.
Saalista muuten tänäsyksynä tuli juuri sopivasti: muutama vesilintu, pari teertä, syömään pääsi myös kyyhkyä. Usein mahdollisuus ampua useita lintuja saman aamun aikana, mutta mitäpä sitä yli oman tarpeen teurastamaan.

ps. V*TUTTAA muuten iha helkutisti kun jotkut sankarit ampuvat lintuja pakastimen täyteen ja vielä kehuvat sillä,hyi
enhä minä..

the juQ

Mulla on 2 ilmakkoa gamo, valmet ja yks pienoiskivääri sako.

Pete

Quote from: kalasa on November 18, 2007, 02:07:51
Petellä aika jyrkkä kanta asiaan, meinaatko tosiaan että kaikki alle18-vuotiaat ovat samanlaisia. Ehken niin siellä, mutta toisin täällä.
Kantani asiaan on oma mielipiteeni, ei muuta. Ihan omien kokemuksieni kautta syntynyt. Ihan siviilielämässä kuin työnkin puolesta. Kaikki alle 18-vuotiaat eivät ole samanlaisia, mutta kovin paljon tietymystä, kokemusta ei vielä ole ja ajatusmaailma on paljon suppeampi kuin vaikka keskiverto 20-vuotiaalla.
Miten niin täällä ? Siis missä, täällä kotona vai missä ? Siellä missä käydään metsällä vai mitä tarkoitat ? Metsällä käydään niin Pudasjärven korvessa, Hämeenlinnan ympäristössä, Kinnulan lähistöllä kuin myös ihan täällä kotimaisemissakin ja useassa muussakin paikassa.
Ikää muuten 16v, harrastan kaikkea metsästystä(hirvestä linnustukseen),seka rata-ammuntaa. Nyt 2 syksyä takana metsästystä, aikaisemmin en ole lajin mukaan päässyt sille perheessäni ei kukaan metsästä..
Mitä mieltä olet, kannattaako tuo radalla harjoittelu ? Jos ei, niin miksi siellä käyt ?
Saalista muuten tänäsyksynä tuli juuri sopivasti: muutama vesilintu, pari teertä, syömään pääsi myös kyyhkyä. Usein mahdollisuus ampua useita lintuja saman aamun aikana, mutta mitäpä sitä yli oman tarpeen teurastamaan.
Mitä sitä turhaan ampua, jos ei saaliille käyttöä ole. Joskus tuntuu, että vain se ampuminen siinä on se päätarkoitus, sitähän voi tosiaan tehdä radalla niin paljon kuin käsi kestää...
ps. V*TUTTAA muuten iha helkutisti kun jotkut sankarit ampuvat lintuja pakastimen täyteen ja vielä kehuvat sillä,hyi
Tämä lausehan kruunaa tämänkin jutustelun. Olet aivan oikeassa.

bat

suosittelen kaikille turvallisen ampujan kurssia ennen oman aseen hankkimista,lisää tietoa reserviläisjärjestöiltä tai jotain sinnepäin :-D

Pete

Tähän sitten tultiin, metsästyksen harrastamiseen asia ei juurikaan vaikuta. Olisi saanut vielä olla se valvonnan tarkennus tuossa laissa/direktiivissä, mutta ei ollut, joten näillä mennään.
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2007/11/585074

miigu

No onhan toi toisaalta ihan hyväkin,. mut harmi niitten osalta joilla ei ole isää tai metsästäjä tuttuja. :|

juho_96

Meillä on yksi piipuinen Baikkali ja puoliautomaatti jonka merkkiä en muista, siinä haulikot. Sitten kiväärit; piekkari, en muista siitäkää merkkiä, luodikko cal 222 Sako ja hirvikivääri eli 308 Valmetin puoliautomaatti. Ja valopistooli, enkä muista siitäkään merkkiä. Siinä ne olikin. Ja myös metsästän isän kanssa, ja on oma metsästyskortti.
Kalastus intoa!

Arska_1

2 haulikkoo. Puolari bettinsoli ja vierekkäispiippuinen monte carlo. Hirvikivääri tikka. Pinska sako. joku hirvee vanha kivääri merkistä en tiiä. Sit joku iha huono ilmakivääri mil ei tee kyl mitään. Siinäpä tuo asearsenaali tais nyt olla.
Ilo puolesta, riemu kilosta, mutta mitäs kahdesta?

Junhis

Mökillä on ilmakivääri, ja tosi hyvä sellanen. Joskus aikoinaan on ollu niitä kuulareita mutta ihan mälsää se niillä leikkiminen

Karski

Quote from: Pete on November 24, 2007, 12:05:21
Tähän sitten tultiin, metsästyksen harrastamiseen asia ei juurikaan vaikuta. Olisi saanut vielä olla se valvonnan tarkennus tuossa laissa/direktiivissä, mutta ei ollut, joten näillä mennään.
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2007/11/585074

Tuohan on tosi hyvä juttu!
''eise oo niin justiinsa''

markus91

Beretta A-300 puoliautomaatti 12/70cal. pitäis kai se joskus kiväärikin hommata isompaa riistaa varten.

samwagen

Ehkä vielä kuitenkin jossakin on niitä nuoria, jotka haluaisivat mielummin viettää aikaansa metsällä, kuin tietokonepelien ääressä. Kyllä minusta nuorille pitäisi antaa mahdollisuus harjoittaa metsästystä, koska jos on koko ikänsä pelannut niitä tietokone pelejä sen sijaan, että olisi kulkenut metsästämässä, niin tuskin siitä enää jaksaa 18-vuotiaana innostua. Kyllä se oma järki on tärkein melkeinpä kaikessa mitä tekee. Itse en ole ikinä tupakkiin koskenut, enkä ole koskaan viikonloppu iltana kylällä ollut ryyppäämässä. Ei ole minun hommaa se. Kuitenkin 20.8 ja siitä eteenpäin aina kun on mahdollisuus, lähden aamulla ennen auringon nousua sorsia kyttäämään tuonne ranta puskiin. Joskus on mukava kavereiden kanssa lämmitellä nuotiolla ja jouda kahvit termospullosta samalla auringon nousua katsellessa.
Eihän niitä aselupia annetakaan, jos on poliisien kanssa joutunut tekemisiin negatiivisessa mielessä. Ei aikuisille eikä näille "lapsille." 
Miksi pitäisi joidenkin yksilö tapausten takia kieltää metsästäminen kaikilta alle 18-vuotiailta?
Jos saan tiedustella, niin eikö Pete ole itse nuorena miehenä, alle 18-vuotiaana metsästänyt? Etkö ikinä ole nähnyt sellaista alle 18-vuotiasta, joka sinun mielestäsi saisi kantaa asetta ja metsästää sillä?

Pete

Quote from: samwagen on February 02, 2008, 12:18:10
Jos saan tiedustella, niin eikö Pete ole itse nuorena miehenä, alle 18-vuotiaana metsästänyt? Etkö ikinä ole nähnyt sellaista alle 18-vuotiasta, joka sinun mielestäsi saisi kantaa asetta ja metsästää sillä?
Tiedustele vain, vastaukset ovat tällaiset: En metsästänyt alle 18-vuotiaana, olin kyllä mukana metsäreissuilla, ja toiseen kysymykseen vastaan, että olen nähnyt alle 18-vuotiaan jolle voisi ajatella annettavaksi aseenkantoluvan.

Miggomies666

itellä ei oo muita aseita kun marui CZ75 jousiviritteinen kuulapistooli hopupilla.ostin sen pro hobbysta lauantaina 2.2.2008

KKim

Taitaapi olla kaksi jonkinsortin haulikkoa,pienoiskivääri ja ilmakivääri  :lol:
Rahalla saa ja hevosella pääsee

samwagen

Quote from: Pete on February 02, 2008, 15:15:41
Quote from: samwagen on February 02, 2008, 12:18:10
Tiedustele vain, vastaukset ovat tällaiset: En metsästänyt alle 18-vuotiaana, olin kyllä mukana metsäreissuilla, ja toiseen kysymykseen vastaan, että olen nähnyt alle 18-vuotiaan jolle voisi ajatella annettavaksi aseenkantoluvan.
Se on hyvä, että toivo kunnon kansalasista ei ole vielä kokonaan  mennyt. Nyt täytyy vain keksiä sopiva ratkaisu, millä  erotellaan ne joille voi aseeen hallussapitoluvan myöntää jo alle 18-vuotiaana.

KKim

Kysyinkin isältä, niin löytyy kolme haulikkoa,kaksi pienoiskivääriä ja ilmakko.
Rahalla saa ja hevosella pääsee

Perca

Kun nyt on ollut keskustelua myös tuosta aiheesta nuoret&turvallisuus, niin mitenkäs teräaseet? Liiankin usein näkee stilettejä ja muita puukkoja kaupungilla. Osaava tyyppi saa kuitenkin yhtä pahaa jälkeä aikaan puukolla kuin vaikka pistoolilla, miksi veitsien saantia siis ei ole rajoitettu yhtä tiukasti?

-Perca
Vegetarian is an old indian word for bad hunter

RedRave

Quote from: Perca on February 11, 2008, 12:18:33
Kun nyt on ollut keskustelua myös tuosta aiheesta nuoret&turvallisuus, niin mitenkäs teräaseet? Liiankin usein näkee stilettejä ja muita puukkoja kaupungilla. Osaava tyyppi saa kuitenkin yhtä pahaa jälkeä aikaan puukolla kuin vaikka pistoolilla, miksi veitsien saantia siis ei ole rajoitettu yhtä tiukasti?

-Perca

Tämä oli hyvä pointti, ja omasta mielestäni ansaitsee hieman keskustelua osakseen. Mitä olen nähnyt niin ei ainakaan millään markkinoilla/toreilla myyjät paljoa kysele ikää tai mihin aiot pesäpallomailan kokoista veistä käyttää? Tähänkin voisi jonkun myynti-/luovutusrajoituksen säätää. Oikeen laittaa mietityttämään miksei tähän ole puututtu, kun tällä hetkellä ei Arkadianmäelläkään näytä olevan mitään järkevää meneillään.
"Ikäviä ihmisiä nuo turkulaiset, eivät antaneet Paulin taikakaulimen puhua."
Eero Tauru: TPS - SaiPa pelin tiimellyksessä.

Pete

Quote from: Perca on February 11, 2008, 12:18:33

-Perca

Niin, tai vaikka ruuvimeisselit, kaapelin pätkät, moottorisahan terät, kettingit ja vielä vaikka ihan mökki tikat. Ihmisen mielikuvitus on näissä asioissa liki rajaton... Autohan on kaikkein pahin vekotin, mutta onneksi sen ajamiselle on kuitenkin jonkinlainen koulutus ennenkuin sitä pääsee ajelemaan itsekseen muiden joukkoon, toisin kuin aseen kanssa. Kunhan olet "kohtuu luotettava ja taustaltasi suhteellisen nuhteeton ja osoitat harrastavasi ampumaurheilua tms." aseenkantolupa on sinun. Ajokortin saa ajaa kuka hyvänsä joka autokoulun ja insinööriajon läpäisee.

Ainoastaan se joka on itse henkilökohtaisesti joutunut katsomaan aseen piippuun tietämättä ennakolta mikä se ase on, oli se sitten ilmakivääri, replica-ase tai ihan oikea sellainen, voi kertoa mitä mielessä silloin liikkuu, kun et tiedä tuleeko piipusta millainen luoti vai luotia ollenkaan. Voin kertoa ettei se ainakaan kovin unenlahjoja parantava tapaus ole.

Perca

Quote from: Pete on February 11, 2008, 20:59:48
Niin, tai vaikka ruuvimeisselit, kaapelin pätkät, moottorisahan terät, kettingit ja vielä vaikka ihan mökki tikat.

Mitä ihmiset kuitenkaan harvemmin kantavat takataskussa tai povarissa. Ruuvimeisselissä ei ole yhtä paljoa katu-uskottavuutta kuin stiletissä. Luovuuttahan tuolla saralla ihmiseltä löytyy enemmän kuin tarpeeksi, mutta taitavat nuo työkalut rikoksentekovälineinä olla enemmän käytettyjä kotipuolen väkivaltatempauksissa? Varmuuten en tietenkään mene, mutta se tuntuisi loogiselta.. ainakin täällä Helsingin puolella.

Ainoastaan se joka on itse henkilökohtaisesti joutunut katsomaan aseen piippuun tietämättä ennakolta mikä se ase on, oli se sitten ilmakivääri, replica-ase tai ihan oikea sellainen, voi kertoa mitä mielessä silloin liikkuu, kun et tiedä tuleeko piipusta millainen luoti vai luotia ollenkaan. Voin kertoa ettei se ainakaan kovin unenlahjoja parantava tapaus ole.

Tervetuloa kerhoon, vaikkei se olikin "vain" jalkajousi millä kaveri ampui mua päähän. On muuten aika hontelo olo kun tajuaa että se saatana ampui ihan oikeasti. Eihän se mikään tappoase ollut eikä siitä aivotärähdystä kummempia seurauksia tullut, mutta suhteessa kuitenkin yläasteikäiselle melkoinen täräys.

-Perca

Tosimies

moottorisahan terät,
Quote from: Perca on February 11, 2008, 22:51:16
Mitä ihmiset kuitenkaan harvemmin kantavat takataskussa tai povarissa.

Täälläpäin tuo(kin) on toisin.
Tuntuu, että kun porukat lähtee perjantai iltana kylille tai naapurikuntiin, niin aina on moottorisahan terä mukana..
Kädensija on tehty jeesusteipistä.. Kyllä tuollakin välineellä saa hyvin pahaa jälkeä aikaan.

Pete

Kiitos Perca vain toivotuksesta "kerhoon"...  Jalkajousi muuten unohtui tuosta listasta. Ja katu uskottavuudella ei ole mitään tekemistä sen kanssa kuin se "toimii". Muutenhan pankkiryöstäjilläkin olisi sinko.
Useimmin kyllä nuo veitset, vasarat, puukot ja muut vastaavat välineet ovat juuri kotioloissa tehtyjen väkivallantekojen välineenä kuin aseet. Aseilla tehdään kyllä ne muillekkin ympärillä oleville ihmisille vaarallisimmat teot. Aseella kun touhuat niin aina ei voi varmuudella sanoa mihin se luoti menee, ja joskus, usko tai älä, se luoti menee LÄPI siitä mihin se oli tarkoitettu, ja muutkin ovat vaarassa kuin se varsinainen kohde.
Nimim: ihan liian monta tilannetta liian läheltä nähneenä...

Perca

Quote from: Pete on February 11, 2008, 23:58:50
Aseella kun touhuat niin aina ei voi varmuudella sanoa mihin se luoti menee, ja joskus, usko tai älä, se luoti menee LÄPI siitä mihin se oli tarkoitettu, ja muutkin ovat vaarassa kuin se varsinainen kohde.

Sen verran varovainen olen yrittänyt olla noiden aseiden kanssa, ettei riskitilanne ole ollut edes lähellä, siis itseni aiheuttama. Kyllä uskon ilman mitään todisteluitakin, olen käynyt niin paljon radalla ja ampunut erilaisiin maalitauluihin että jonkinlainen haisu luotien käyttäytymisestä on. Itse ammuttuna ja muiden työskentelyä seuranneena. Toisessa threadissa taisikin olla jotain juttua näistä vahingonlaukauksista..?

-Perca

Pete

Hyvä että olet varovainen, kaikki eivät ole. Ja varsinkaan ne joilta se radalla ampumisen into on laantunut ja täytyy hakea kaduilta ja kujilta sitä jännitystä, tai sitten sekoavat muutenvain..

Torro

Pitkällisen treenauksen päätteksi voin sanoa, että ritsasta on tullut myös ase minun kädessäni :-D
Jos 30m päästä minusta kulkee kusipää ja mulla on sille asiaa ----> 8/10 laukauksesta se ottaa damagea.
perhokalastus on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa