Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Parantaako PAKSUMPI siima syöntiä

Started by kalastan_kaikkea, November 11, 2007, 19:00:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kalastan_kaikkea

jossain oliko nyt erä-lehti sanottiin että jigaukseesa ja pilkinnässä paksumpi siima parantaa syöntiä koska vajous on hitaampi ja pomppu korkeampi
mitä mieltä itse olette

Tosimies

Erä-lehden kirjoituksen mukaan se siiman paksuus vaikuttaa vain joskus..
Itse en ole huomannut mitään eroa. Ei siis mitään syytä kantaa mukanaan varapuolaa jolla on paksua siimaa  :roll:

Morripoika

Minusta paksumpi siima huonontaa syöntiä ainakin pilkinässä. Ja tarkemmin ahvenen meripilkinnässä.
Kalastusta, metsästystä ja urheilua.

Qkkeli

Pilkinnässä ei taida olla sellaisia tilausuuksia, missä paksummalla siimalla saa paremmin kalaa kuin ohuemmalla. En ole lukenu ERÄ-lehden juttua, mutta varmasti siinä on jo tuo mainittu jigin rauhoittuminen takana. Enkä kyllä nyt huomaa yhtään samankaltaista tilannetta soveltaen pilkintään. Tuntuma katoaa ja vieheiden uinnit kärsii ainaki kevyemmillä vieheillä ja raskaammat ei tuntuisi paljoakaan kärsivän.

kalastan_kaikkea

olen itsekin samaa mieltä en ole testannut mutta en usko että se voisi parantaa syöntiä

kalailma

Joo siinä sanottiin kyllä että joskus tietyissä tilanteissa kun vesi on kylmää ja kylmänkankeat kalat juroo pohjalla niin paksumpi siima JIGITELLESSÄ saattaa parantaa syöntiä, koska jigi uppoaa hitaammin siiman vastuksen ansiosta.
keksin keksijä keksi keksin, keksin keksittyään keksin keksijä keksi keksin keksityksi.

kalastan_kaikkea

muistaakseni siinä puhuttiin myös pilkinnästä tai sitten se oli eri juttu

Salmo

Kyllä sitä mieluiten pilkkii siimalla, jolla saa hyvän tuntuman, mutta tuo paksumpi siima voi olla ihan perusteltua esim. kuhan pilkinnässä. Joskus olen lukenutkin, että huonommin vettä leikkaava, paksu mono uittaa pystypilkkiä rauhallisemmin ja toimii tietyissä tilanteissa kuhalle. ERÄ:ssä oli jigausvinkkinä jopa kelluvan perhosiiman käyttö jigiperukkeena, jolloin uinti on todella hidas. Pilkintäpuolellakin vastaavanlaisia tilanteita luulisi olevan.

Paksu siima kuhan pilkinnässä kyllä haittaa jo ennestään varovaisten tärppien havaitsemista, joita kuha omien kokemusteni mukaan usein tekee.

kaivo

Paksuhkossa monofiilisiimassa on se hyvä puoli, että se joustaa samalla kuormalla vähemmän kuin ohut, mikä tehostaa kalojen tartutusta.

Ottihalujen kannalta siiman paksuus lienee tilannekohtaista. 

derous

Se on ihan sama vaikka tanssisit ripaskaa veneessä/ jäällä se ei paranna kalan syöntiä. korkeintaan siiman vahvuus vaikuttaa uitettavan kuvan uintiin ja sitäkautta sen houkuttelevuuteen kalan näköhermoissa. ps. tämä tarina ei perustu totuuspohjaan eikä tällä ole yhteyttä mihinkään mafiaan, tämä on vain minun henk. koht. mielipide :evil:

Kalamies78

Itsellä runkosiimana ahven pilkinnässä 0,18mm ja tapsina 0,14,ainakin huonolla syönnillä olen huomannut siiman paksuudella oleellista merkitystä
Kalasta se on parasta

[T-R]Eke

Mielestäni paksu siima huonontaa syöntiä huomattavasti.

1. Se ei anna pilkillle luonnollista liikettä
2. kalat voivat "pelätä" paksua siimaa
3. tämä on vain oma mielipiteeni

kalasa

Quote from: [T-R]Eke on December 30, 2007, 16:46:31
Mielestäni paksu siima huonontaa syöntiä huomattavasti.

1. Se ei anna pilkillle luonnollista liikettä
2. kalat voivat "pelätä" paksua siimaa
3. tämä on vain oma mielipiteeni

Hyvin pitkälle samaa mieltä, lisäksi paksumpi siima huonontaa tuntumaa pilkkiin. itse käytän perus haarukoissa 0,16mm pääsiimaa ja tapsi on 0,14mm
enhä minä..

[T-R]Eke

Itsellä on taas 0.14 pää ja 0.12 tapsi

Laku

Minusta ei vaikuta mitään erä lehdessä siitä sanottiin, että se vaikuttaisi, mutta ei ainakaan minulla. Siimojen värillä voi olla väliä siinä suhteessa että mistä väristä pitää eniten.

IFE

Quote from: RistiAalto on November 11, 2007, 19:00:13
paksumpi siima parantaa syöntiä koska vajous on hitaampi ja pomppu korkeampi

Tuskin se 0.40mm siima ainakaan parantaa syöntiä.. :wink:

Väenö.

Quote from: IFE on March 15, 2008, 19:02:25
Quote from: RistiAalto on November 11, 2007, 19:00:13
paksumpi siima parantaa syöntiä koska vajous on hitaampi ja pomppu korkeampi

Tuskin se 0.40mm siima ainakaan parantaa syöntiä.. :wink:
Jos kala on syönnillään,syö se siimanpaksuudesta huolimatta.Jos ei ole syöntiä,ei kala syö,vaikka olis siima kuinka ohutta.

TUOMARI

Aika outoa, jos paksu siima parantaisi syöntiä. Itse käytän ohuita siimoja tuntuman saamiseksi. Joskus olen joutunut käyttämään paksuja siimoja, kun omia kalavehkeitä ei ole ollut mukana, niin saalis on ollut aika onnetonta, kun ei ole ollut tuntumaa.

"PAREMPI VOITTAA"

www.facebook.com/poikonparonimaailmalla

NiilaPa

En usko tollaseen että vois parantaa. Mun mielestä melko yhdentekevevää.

kalastan_kaikkea

Quote from: TUOMARI on March 16, 2008, 11:31:55

Aika outoa, jos paksu siima parantaisi syöntiä. Itse käytän ohuita siimoja tuntuman saamiseksi. Joskus olen joutunut käyttämään paksuja siimoja, kun omia kalavehkeitä ei ole ollut mukana, niin saalis on ollut aika onnetonta, kun ei ole ollut tuntumaa.

itellä varmaan sama en kyllä ole koskaan paksulla edes yrittänyt.

Daiwa

Paksumpi siima huonontaa syöntiä. Eikö se ole selvä asia?  :-o
- Milloin kala kasvaa nopeimmin?
- Kun kalastaja kertoo saaliistaan.

easy

Quote from: RistiAalto on March 21, 2008, 20:47:40

Ahvenhan se on ! hyvän makuinen.

[/quote]

Morripoika

Quote from: easy on May 18, 2008, 11:54:54
Quote from: RistiAalto on March 21, 2008, 20:47:40

Ahvenhan se on ! hyvän makuinen.

[/quote]
Nyt meni yli hilseen. Miten tämä liittyy tänne?

Ja olen edellenkin sitä mieltä, että paksumpisiima heikentää syöntiä.
Kalastusta, metsästystä ja urheilua.

Mind_Flayer

Ahvenen pilkinnässä olen huomannut ainakin sen, että paksumpia siimoja käytettäessä pienten mikromorrien sitominen siiman päähän on vaikeaa ja joskus mahdotonta, kun siima ei yksinkertaisesti mahdu morrin läpi menevästä reiästä. Ainakin tässä suhteessa ohut siima voittaa 10-0.