Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Morrien värivaihtoehtoja ja välinevinkkejä

Started by Vikla, January 20, 2008, 18:54:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Vikla

En ainakaan haulla löytänyt vastaavanlaista aihetta. Eli kerron tässä omia näkemyksiäni morrien värimaailmoista. Pääasiassa tummat sävyt (punainen, sininen, vihreä, musta, violetti, ruskea) käyvät/toimivat parhaiten tummassa vedessä ja kirkkaat sävyt (keltainen, kupari, kulta, hopea, kromi, pronssi ja kaikista tummista sävyistä vaaleammat sävyt ) toimivat parhaiten kirkkaassa vedessä. Nyt kerron morrien houkutusesimerkkejä:

Tumma vesi: Pieniä nykäyksiä aktiivisesti koko ajan. Todella tummassa vedessä käy hyvin marjapuuron väriset morrit, vähän tummassa vedessä käy nuo edellämainitsemani  tummat värit. Mutta siis todella tummassa käy sen takia kirkkaat värit, että kalat erottaisivat morrin(tai volframin).

Kirkas vesi: Pieniä nykäyksiä, mutta ei tarvitse niin aktiivisesti kun tummassa vedessä. Edellämainitsemani kirkkaatvärit käyvät siis todella hyvin, niinkuin jo kerroinkin.

Poikkeuksia, vesistön väri on vaihtelevaa: Pilkkijän täytyy olla liikuttelessaan aktiivinen, morrina itse käyttäisin kuparista Kuusamon Siipi tai Timanttikirppua.

Syötti ja sen väri:

Yleinen perus-syötti on punainen toukka, käy vedessä kuin vedessä. Kirjolohelle käy parhaiten siniset tai moniväriset tahnat tummassa vedessä, ja kirkkaassa keltaiset ja vihreät, jos siis haluaa kirjolohta morrilla narrata. Kirkkaassa vedessä särki nappaa innokkaasti vihreään toukkaan, myös keltainen käy hyvin. Punaiset surviaisen toukat käyvät ahvenelle todella hyvin. Morriin (jos morrilla haukea yrittää) laittaisin pienen madon palan tai vihreänpunaisen toukkasekoituksen.

Onko väliä, onko morrissa silmät?

Monilta kuulee tästäkin asiasta yllättävän paljon kysymyksiä. Onhan se niin, että houkuttelee ne silmät siinä hyvin, mutta luulempa että saa yhtä paljon kalaa saman värisellä morrilla ilman silmiäkin, jos on osunut tai löytänyt kalaparven luokse. Tästäkin olen kuullut tuhansia eri mielipiteitä.

Morrit tapsin päässä:

Värit sen mukaan, mitä olen jo maininnutkin, mutta pitää myös tietää pystärin koko ja väri. Tummaan veteen tarjoaisin isoa kiiltävää kromin väristä pystäriä, hyvä vaihtoehto on esimerkiksi Suomessa valmistettu Vilkku35. Kirkkaaseen vesistöön käy hyvin kultaiset keskikokoiset pystärit, esimerkiksi Kuusamon Varmat ovat hyviä.

Vavat:

Täydellinen morrivapa on kevyt, jossa on todella herkkä herkkyyskärki, esimerkiksi filmikärki. Suosittelen D.A.M ICE 10- vapaa aleksei-kärjellä, se on juuri tuollainen minun mainitsemani "täydellinen morrivapa". On myös muita morripilkintään soveltuvia vapoja. Näitä ovat esimerkiksi:

- Jonttu herkällä filmikärjellä.
- Delfinin morrivavat, filmi tai aleksei kärjellä.
- Karismax herkällä peruskärjellä.
- Kuusamon erillliset morrikärjet.

Värimaailmoista, esimerkiksi punaisessa morrissa mustat raidat:

Niinsanottu "raitapaita" yhdistelmä käy sekavan väriseen vesistöön todella hyvin. Kalaparven löydettyäsi, suosittelen koittavasi raitapaita yhdistelmää. Enemmän kirkkaassa vesistössä suosittelen kirkkaan morrin raitapaita yhdistelmää, enemmän tummassa vesistössä tumman morrin raitapaita yhdistelmää.

Siimat: Tykkään itse käyttää 0,12 mm nailonsiimaa. Nailonsiimat ovat käytännössä parempia kuin punotut- ja kuitusiimat (ei sotkeennu niin helposti morrilla kalastaessa).

Tässä hyviä vaihtoehtoja välineiden osalta morrikalastukseen:

Tässä yleinen Karismax- morrivapa.

Siinä hyviä esimerkkejä sekavaan veteen, missä veden väri vaihtelee paikoittain.

Siinä on ihan perussiimaa morripilkintään, merkki ja malli Trabucco Tournament Tough.

Kertokaa toki omiakin näkemyksiä tästä asiasta.

Kireitä siimoja lukijoille!!

Hemulisoturi

Hyvin olet aiheen aloittanut, siitä iso plussa.

Tuossa mainitsit tuon Trabuccon siiman. Onko siis hyväkin siima? Tarkoitus olis vaihtaa morrivapaan siimat uusiks. Entiset jotain sekunda monoa.
Muita siimaehdotuksia?

Vikla

Hemulisoturin kysymykseen oikeudenmukaisesti vastaus. Trabbucon on hyvä yleissiima, joka käy mainiosti morrin pilkintään. Itselläni on kyseistä siimaa ollut, ja on tälläkin hetkellä. Trabbucon on hyvin kestävää siimaa, eikä mene helpolla sotkuun. Käy olosuhteissa kuin olosuhteissa, kesäpilkintäänkin aivan mainio siimavalinta.

Pyynnöstä myös muita siimaehdotuksia:

- Fireline Micro Ice
- Fireline Crystal Micro Ice
- Kingfisher Ice
- Fisherman 0,12 mm punottu
- Stroft GTM
- Soft and Strong

Hyviä siimasuosituksia hyvin hinnoin osoitteessa:

http://www.rialinna.fi/index.jsp?pid=196

Hemulisoturi

Tuota Fireline Crystal Micro Icea olen harkinnut pariin otteeseen.
Liekköhän kuitenkaan tuo kuitu se paras valinta morrisiimaksi.
Ja ainakin ohuet on nuo siimat ja vetolujuudet aika kovat -  jos tuon ko. siiman hommaisi morripilkintään, mikä olisi hyvä ja suositeltavin vetolujuus?

Progamer

Ite ainakin aion ostaa tuota tracuccoo kaikkiin välineisiin missä tarvihtee ohutta monoa; ootto-onkiin, morrivehkeisiin ja normaaleihin vapoihin. Ul-kelaan laitoin tuota viime kesänä ja aivan loistavalta tuntuu ja vetolujuudetkin ovat kohtalaisen hyvät. Ja tuo on paljon halvempaa kuin kuitu

Vikla

Punottujasiimoja suosittelen käytettäväksi Volframi morreissa, sillä ne ovat painavempia kuin tavalliset morrit. Tuo Trabucco on kyllä hyvä siima ja edelleen sitä suosittelen.

Hyviä vetolujuuksia:

- 3,9kg on todella hyvä.

- Hauelle pistäisin 4 - 6kg kestävää siimaa. Kesäkalastuksessa tulee tietenkin suuria poikkeuksia.

Suurin osa suosittelemistani siimoista oli punottuja. Mutta käytännössä ne ovat huonompia kuin nailonsiimat(sotkuun meneminen, vaikeampi huomata koska pilkki on pohjassa).

Suosittelen sinun(Hemulisoturin) ostavan kahta eri "siimamallia", toinen olisi punottua ja toinen nailonsiimaa. Ensikerralla ainakin sitten tietäisi, minkä tyyppistä siimaa ostaa.

haukka_1

Quote from: Hemulisoturi on January 20, 2008, 19:38:52
Ja ainakin ohuet on nuo siimat ja vetolujuudet aika kovat -  jos tuon ko. siiman hommaisi morripilkintään, mikä olisi hyvä ja suositeltavin vetolujuus?
Mielestäni kuitusiima ei ole kaikista parasta pilkinnässä, varsinkin kun puhutaan jostain 0,08mm vahvuuksista. Perusteluni väitteelle on että se rispaantuu melko helposti poikki ja morri hävikki on hieman isompi kuin monosiimoilla.
Itse olen käyttänyt Stroft GTM ja siihen olen ollut tyytyväinen, ohutta, melko kestävää ja todella näkymätöntä.

Niin sitten asiaan eli hieman vavoista, onko jollain kuvaa tuosta D.A.M ICE 10- vavasta? Olen kuullut hieman juttua että välillä siima meinaa mennä puolan ja akselin ympärille ja se on mielestäni sellainen asia jota ei voi odottaa hyvältä vavalta.

Vikla

Käyttäjä "haukka_1" kyseli D.A.M 10 pilkkivavasta. Keskustelua vavasta täällä:
http://www.kalassa.net/keskustelut/index.php?topic=14353.0

Aihe sisältää myös kuvia vavasta. Siiman meneminen puolan ja akselin ympärille tapahtuu monissa vavoissa. Juuri tämäntyylisiä vapoja täytyy käsitellä tarkasti. Toki sellaisiakin vapoja on, missä tuota ongelmaa ei ole. Jos jollakin käyttäjällä on hyvä esimerkki, niin voisi laittaa tänne.

Muutin muuten tämän aiheen otsikon, koska ajattelin että "aiheenavaus" tekstissä oli niin paljon aiheesta poikkeavaa ja keskustelu ei mennyt pelkkään morrien värimaailma hommaan.

Progamer

Mulla on tuo Ice 10. Hyvä vapa se on kunhan isket filmikärjen kiinni.

Sakkeus

Quote from: Hemulisoturi on January 20, 2008, 19:38:52

Ostin rullan tuota Fireline Crystallia, 0.06mm/4.4kg ja olen ollut enemmän kuin tyytyväinen! Kevyille ja tosi pienille morreille saisi olla vieläkin ohuempaa.
Itse pilkin usein merialueella 4-6 metrin syvyydessä ja silti tuntuma erinomainen. Jos ahven vähänkään rajummin käy morriin kiinni, sen tuntee persauksissa asti!!
Venymättömänä välittää tärpin kuin sähköiskun! Lisäksi sellainen fiilis jäänyt, että tarttuvuus parantunut...
Mukava veivata vauraampii assu jäälle, kun ei tarvi varoa siiman kestävyyttä.

Quote from: haukka_1 on January 20, 2008, 20:22:04
Mielestäni kuitusiima ei ole kaikista parasta pilkinnässä, varsinkin kun puhutaan jostain 0,08mm vahvuuksista. Perusteluni väitteelle on että se rispaantuu melko helposti poikki ja morri hävikki on hieman isompi kuin monosiimoilla.
Itse en ole rispaantumisongelmaa havainnut! Ainakaan vielä. Tuosta hävikistä sen verran: Muutaman kerran jäänyt morri pohjaan kiinni, vaijeriin tai mihin lie, monolla olis morrit jääneet ahdin valtakuntaan. Firellä kesti vetää morrin koukku suoraksi! (Ja ihan laatumorri kysessä! :-)) 

Kovilla pakkasella Fire kerää jäätä enemmän kuin mono, mutta en koe sitä liian häiritseväksi. Eipä noita pakkasiakaan ole juuri ollut!

Niin ja se vielä tiedoksi! Jos joku tuota Crystallia aikoo hankkia, niin ei kannata ostaa tuota pientä rullaa Micro Icea, vaan normaali 110 metrin rulla! Samaa kamaa, mutta paikoin huomattavasti edullullisempi metrihinta!
  :roll: 
Ei se ota jos ei annakkaan!

haukka_1

Quote from: Vikla on January 20, 2008, 20:41:09
Käyttäjä "haukka_1" kyseli D.A.M 10 pilkkivavasta. Keskustelua vavasta täällä:
http://www.kalassa.net/keskustelut/index.php?topic=14353.0
Siiman meneminen puolan ja akselin ympärille tapahtuu monissa vavoissa. Juuri tämäntyylisiä vapoja täytyy käsitellä tarkasti. Toki sellaisiakin vapoja on, missä tuota ongelmaa ei ole. Jos jollakin käyttäjällä on hyvä esimerkki, niin voisi laittaa tänne.
Ainakin itse olen käyttänyt Karismaxsin morri vapoja ja niissä on todella hyvä puola, koska en ole saanut ikinä menemään siimaa akselin ympärille. Siiima ei ole mennyt puolanakselin ympäri edes vaikka siima päässyt reilusti löysille.
Ja tässä keskustelussahan onkin jo kuva kyseisestä vavasta.

Sakkeukselle sen verran tekisin kyselyjä, että oletko ollut pilkillä kun on ollut kovat pakkaset ja avanto tuppaa jäätymään ja myös siima, varsinkin jos nostelee kalaa nopeaan tahtiin. Kovilla pakkasilla on kyllä tuo jäätymis ongelma mielestäni pahempi ja kyllä pitkän päälle kuitusiimaa joutuu varmasti vaihtamaan useammin kun monosiimaa.
Ja se hän on juuri mukavaa väsytellä jotain >200g ahvenia ohuilla monosiimoilla. :-D

Sakkeus

Quote from: haukka_1 on January 21, 2008, 17:00:57
Sakkeukselle sen verran tekisin kyselyjä, että oletko ollut pilkillä kun on ollut kovat pakkaset ja avanto tuppaa jäätymään ja myös siima, varsinkin jos nostelee kalaa nopeaan tahtiin. Kovilla pakkasilla on kyllä tuo jäätymis ongelma mielestäni pahempi ja kyllä pitkän päälle kuitusiimaa joutuu varmasti vaihtamaan useammin kun monosiimaa.
Ja se hän on juuri mukavaa väsytellä jotain >200g ahvenia ohuilla monosiimoilla. :-D
Kylmimmillään ollut -9 astetta  kera 7m/s puhaltavan viiman. Eli ei nyt mahdottomia pakkasia ole pidellyt. Toki tuo jäätymisongelma on rutkasti pahempi monoon verrattuna. Mutta edelleenkään en sitä ole kokenut liian häiriseväksi. Pilkkiessäni, oli siima monoa tai kuitua, mulla on tapana pyyhkäistä jäät pois heti kun sitä alkaa siihen kertyä. Kuidusta jää murenee helpommin pois, pyyhkäisemällä kevyellä peukaloetusormi-otteella, jos et anna sen vallan puikoksi jäätyä, koska jää ei "luista" kuitusiimassa niinkuin monossa.

Ainahan se on mukava tuon kokoluokan ahventa väsytellä...Mutta ajatteles kuinka mahtavan fiiliksen saa aikaan se kun tunnet varpaissa asti jokaikisen potkun ja pyrähdyksen, ilman että monofiilisiima venyessään hukkaa ne tuntemukset jonnekkin sinun ja saaliin välille!  :-)

Kyllähän tämä on hyvinkin pitkälti makuasia...Kokeilemisen arvoinen juttu...
Ei se ota jos ei annakkaan!

haukka_1

Tulee mahdollisesti kokeiltua tuota kuitusiimaa hieman tarkemmin ehkä tänä talvena jos pääsen vain lappiin harjuksia narraamaan. Silloinhan se sitten näkee miten käy.

Tuhe

moro! Itellä merellä aina valio pystypilkit ja ite tehyt morrit. Kuvassa. Itse käytän etupäässä sinisiä ja mustia morreja. Keveempänä hopia voittoisia ja paksun lumen aikaan oranssia jossa fosvori iskupiste. valiot 11cm. eri väreissä.

Kaivo

Quote from: Vikla on January 20, 2008, 18:54:57 Pääasiassa tummat sävyt (punainen, sininen, vihreä, musta, violetti, ruskea) käyvät/toimivat parhaiten tummassa vedessä ja kirkkaat sävyt (keltainen, kupari, kulta, hopea, kromi, pronssi ja kaikista tummista sävyistä vaaleammat sävyt ) toimivat parhaiten kirkkaassa vedessä.

Olisin aika varovainen puhumaan "parhaista väreistä", sen edempää veden värin kuin vedenalaisten valaistusolojenkaan suhteen. Esim. hyvin tumma, jopa pikimusta mormuska saattaa olla kirkkaana kevätpäivänä kirkkaassa vedessä hyvinkin tehokas. Lisäksi ei mielestäni pitäisi puhua vain tummista ja vaaleista sävyistä; itse väri ja useampivärisissä morreissa myös värien keskinäiset tummuuserot (kontrasti) voivat olla ratkaisevia tekijöitä.

Omien havaintojeni mukaan ahven voi olla hyvinkin tarkka morri + toukka -yhdistelmän väreistä. Lisäksi on havaittavissa aivan selvänä ns. päivän väri-ilmiö, eli kahtena peräkkäisenä päivänä ottiväri voi olla samassa paikassa ja ihmissilmin samoissa keliolosuhteissa erilainen. Useimmiten tilanne on se, että päivän aikana kokeilluista väreistä useammalla kyllä saa kaloja, mutta jokin väri osoittautuu muita tehokkaammaksi.

Luotettavia väriteorioita ei edelleenkään ole. Mielestäni varmin keino ottivärien löytämiseksi on edelleenkin ennakkoluuloton kokeilu, joka reissulla.

- Kaivo

Vikla

Kerroin aloitusviestissäni  niin, että pääasiassa tummat sävyt toimivat tummassa vedessä ja kirkkaat kirkkaassa. Mutta en kertonut poikkeuksia paljoakaan. Mainitsin viestissäni ainakin tuon "raitapaita" yhdistelmän. Kaivo puhuu totta, että värit voivat useastikkin toimia juuri päinvastoin, tämä riippuu kalojen syöntiahneudesta. Mielestäni nämä morrit toimivat vesistöön kuin vesistöön:

- Siipikirppu
- Timanttikirppu
-  Kuparinvärinen Kuusamon Kirppu 1

Itselläni ainakin Siipi ja Timanttikirppu ovat toimineet hyvin joka vesistössä, myös Kuusamon Kirppu pelittää hyvin monessa paikassa.

Kehotan kaikille jotka tätä aihetta lukee sen, että aloitusviestissäni kirjoitin tummista ja kirkkaista väreistä sen, että ne toimivat pääasiassa hyvin "omanvärisessä" vesistössä.

Vikke

Sen voin ainakin sanoa, että Karismax-vavat ovat täydellisiä morrivapoja, etenkin jos niissä on filmi tai alekseikärki. Tuo Trabuccon siima on myös todella hyvää.
"Suurta saalista
tärkeämpää on se, kuinka paljon kala tarjoaa urheilua pyytäjälleen." -Alex Hintze

^jukka^

semmosta väline vinkkiä tarvitsisin, koska koska aijon valmistaa peri morria lähipäivinä
että millä saan lyötyä morrin aihin muodon peltiin eli mikä olisi hyvää siihen.
ja käykö aihion lyöntialustaksi joku muu kuin lyijy koka en sitä saa
kovin helposti kankittua? :|

Tuhe

voisin antaa omia vihjeitä morrin tekoon mutta eri osioon. vaikka sinne tekeekö joku morrit itse ettei mee nämä osiot sekasin.

Laku

Viklan ohjeenanto on ihan pro-luokkaa joten annan siitä arvosanan 10+!  :-)