Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Jerkki,sen uittaminen

Started by easy, February 18, 2008, 19:45:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

easy

Itse ostin  jerkin yhtenä päivänä ja hämmästyin sen uinti liikkeestä kävin kalassa yksi noin 3kg hauki kiinni :-o ,,ei muuta
onko siinä joku tyyli miten sitä pitää uittaa ja toimiiko heitto uistimena????

Qkkeli

Itse en ole jerkeillä pahemmin pyytänyt, mutta käsitykseni mukaan ne ovat nimenomaan suunniteltu heittokalastukseen. Joku muu osaa varmasti kertoa hieman enemmän.

Pete

Perinteisellä Jerk-uistimella ei ole juuri omaa uintiliikettä. Uinti tehdään nykimällä vavalla, kelauksen epätasaisuudella tai muilla vastaavilla liikkeillä joilla saadaan vieheeseen epämääräinen uinti.
Sana "Jerk" itsessään tarkoittaa nykimistä, tempomista.

Salmo

Juu, mitään oikeata tapaa uittaa ei sinänsä ole. Mahdollisimman epätasainen uitto, eri pituisia taukoja ym. Itse uitan mieluiten vavalla alaspäin nykien, jotkut uittavat kelalla - makuasioita. Jokaiselle jerkille on löydettävissä oma kalastavin uittotapa. Jotkut vaativat voimakkaita nykäyksiä, toiset taas todella mitättömiä.

Kaivo

Aiheeseen melko läheisesti liittyen, Buster Jerk-keskustelu.

Lisäksi lukemisen arvoinen perusartikkeli Suomen Haukiseuran sivuilta: Haukijerkkauksen peruskuviot.

-- Kaivo

easy

Quote from: Juves on February 18, 2008, 19:57:02
Juu, mitään oikeata tapaa uittaa ei sinänsä ole. Mahdollisimman epätasainen uitto, eri pituisia taukoja ym. Itse uitan mieluiten vavalla alaspäin nykien, jotkut uittavat kelalla - makuasioita. Jokaiselle jerkille on löydettävissä oma kalastavin uittotapa. Jotkut vaativat voimakkaita nykäyksiä, toiset taas todella mitättömiä.
Uitetaanko  jerkkiä syvällä (niinkuin jigiä ?)

Pete

Jerkkejä on kelluvia, uppoavia sekä sellaisia suspending-malleja (eli noin syvyytensä säilyttäviä). Jerkkejä voi uittaa millä syvyydellä haluaa mutta ei pohjassa pomputelle kuin jigejä, käsittääkseni nämä uppo/suspi-mallit ovat suosituimpia.
Tavallisimmat uittosyvyydet ainakin itselläni ovat olleet välillä 0,2m - n.3m.

Kaivo

Quote from: easy on February 18, 2008, 21:18:06 Uitetaanko  jerkkiä syvällä (niinkuin jigiä ?)

Kuten vaappuja, myös jerkkejä on saatavilla kelluvina, syvyytensä säilyttävinä ja eri nopeuksilla uppoavina malleina. Sopivan jerkin valinta on siis tilannekysymys. Usein hauenkalastuksessa kalaa tulee parhaiten mikäli viehe saadaan kulkemaan melko lähellä pohjaa. Jerkki ei ole kuitenkaan pohjassa pomputettava viehe jigien tapaan, vaan sitä uitetaan aina pohjan yläpuolella.

-- Kaivo

*Jahas, Pete oli nopeampi :)