Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Nainen miesten joukossa

Started by Perhokalastajatar, March 22, 2003, 22:11:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

Perhokalastajatar

Kalastaminen on kovin miehinen harrastus, varsinkin perhokalastus. Mukavaa huomata kuitenkin, että naisiakin on alkanut näkyä kalastuksen parissa muitakin kuin minä. Perustelen edellistä sen verran, että koskaan kalastusmatkoillani ei ole vastaan tullut naista, joka perhokalastaa. Virvelin varressa olevia naisia kylläkin näkee jonkun verran.

Se miten esim. minuun on suhtauduttu jokien varsissa miesten puolelta, on todella ilahduttavaa. Kohteliaita, avuliaita ja uteliaita ovat miehet olleet, tosin joukkoon on mahtunut myös "jöröjäkin". ;)

Kertokaas mietteitä ja kokemuksia kalastavista naisista joita olette tavanneet reissujen varrella ja mitä mieltä olette ajatuksesta, että naiset ovat alkaneet kiinnostua perhokalastuksesta, virvelöinnistä jne?

Kokeeko mies uhkana, jos nainen oppisi esim. perhokalastuksen salat paremmin kuin mies?
Virtaava vesi säilyttää raikkautensa, etsivä mielensä valppauden. (Sylvi Kekkonen)

Mikko_-Procyon-

Tulee mieleen, että vanhat taikauskomukset ovat usein luokkaa "nainen kalassa = huono kala onni". Siinä voi olla yksi syy siihen, miksi jotkut vierastavat naista kalapaikoilla. Itse olen tehnyt saman havainnon, eli naisia harvemmin tapaa kalapaikkojen lähettyvillä. Perhokalastavista naisista en ole kuullut mitään!  

No, onneksi itse olen löytänyt puolison, joka kulkee kalareissuilla mukana. Sitä ominaisuutta ei voi kuin arvostaa!
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

riinu

Ei ole tosiaan tullut vastaan naista perhopaikoissa. Toivottavasti laji yleistyy myös naisten keskuudessa. Itse olen toistaiseksi vielä "sekakäyttäjä" kalastuksen saralla, perhokalastusta vasta pari vuotta, noviisi siis.
En ole koskaan kiinnittänyt huomioo miten miehet suhtautuu, mun ajatukseni on perhovavassa, siimassa tai sit siinä lähipuussa tai maapallossa jossa perhoni sillä kertaa sattuu olemaan jumissa ;)  mutta ei kukaan ainakaan mitään pahaa ole sanonut.
Mikon kanssa olen samasta asiasta onnellinen, että kumppanini kalastaa myös.
:D
Kalaa kalaa kalaa kalaa.....

BASS70

Kyllähän kalastus on antoisaa parisuhteessa,aina välillä tuntuu siltä,että juuri se parempi puolisko saa isompia kaloja ja enemmän.
Eihän ne suuret kalat ole pääasia,vaan yhteinen vietetty aika harrastuksen parissa.

Hota

No tuossa kun vedet aukeavat niin pitäis emännälle oppettaa kuinka se oikein käytännössä luonnistuu. Kuivaharjoitellut jo tuolla uima-altaalla ja hyvin sujuu.
Nyt kun vaan koskelle vien ja kunnon kalan saapi tartutettua niin eiköhän se kiljuminen ala :)
Jauhesammuttimen kokoisena vaari vei -60 luvulla Päijänteelle Ahven-ongelle ja siitä asti on kalakärpänen vaivannut :)
Aloittanut aktiivi perhokalastuksen -83 ja homma jatkuu.

Jaakko

Tuosta melko läheltä käy kuule yksi muori aina kesäisin samaan aikaan aamusta kirrelammella pohja-onkimassa, kuin minäkin.
Äkänen se akka on kyllä herranen aika. Kiroaa ja änkyröi, kun kala on kiinni. Melko huonon kuvan ovat kaikki muut kävijät ilmeisesti siitä saanut, kun kerran porisin yhden toisen kala(miehen) kanssa.
Ovat kaikki siellä päin saanut siitä akasta, sellasen kuvan, että ei niistä kenestäkään naisesta ole mihinkään...Jne.
Itse en kyllä ole saanut vielä paljoa minkäänlaista huonoa kuvaa naisista.
Ennemminkin olisi hienoa nähdä enemmän naisia vapa kädessä tuolla joki rannoissa.

kalapoikapaavo

Aivan olis vähän muutakin ruokaa meinaan silmän ruokaa! voihan kalakin olla nätti, mutta olishan se hienoo kun olis sitä naiskauneutta niissä vavan varsissa. ;)

M1kko

Aivan olis vähän muutakin ruokaa meinaan silmän ruokaa! voihan kalakin olla nätti, mutta olishan se hienoo kun olis sitä naiskauneutta niissä vavan varsissa. ;)
Eipä sitä pahemmin kannata sillä silmällä naisia vilkuilla kalareissuilla. On meinaan lähes aina naisilla huonompi puolisko kalareissulla mukana. Ei taida olla sinkkunaisten ykkösharrastus tämä kalastus? Niin, olenhan minä naispuolisia perhokalastajiakin nähnyt peräti kaksi kertaa.

kalapoikapaavo

nii ja harvemmin oon nähny mun ikäsiä tytteleitä kalassa. joo voihan siinä vilkuilun jälkeen (voihan sitä jatkaa) huomata miten hampaita puuttuu ja läskipunoittaa kun on näköjään näitä parikalastajia.

kaivo

Taitaa juontaa juurensa jo ihmiskunnan alkuvaiheista että miehet hoitivat pyyntihommat eli elatuksen, naiset olivat keräilijöitä ja pitivät kodin kunnossa sekä kasvattivat lapset. Enpä keksi toista yhtä miesvaltaista harrastusta kuin kalastus. Useimmiten kalastaviin naisiin olen törmännyt erilaisilla istaripaikolla sekä erityisesti ahvenen pilkinnässä. Pilkkivät naiset ovat olleet useimmiten keski-ikäisiä tai vanhoja kuten valitettavan suuri osa kalastajista yleensäkin (missä nuoret?), mutta tosi taitavia saamanaisia kilpapilkkijät voivat olla. Myös ongintaa naiset harrastavat enemmän kuin vaikkapa virvelöintiä.

Mielestäni perinteet saisivat jo murtua. Itse en ainakaan koe kalastavia naishenkilöitä uhkana omille pyytämisilleni. Päinvastoin;  poikamiehenä olisi mukavaa törmätä vesillä kauniimmankin sukupuolen edustajiin :)

Kampela

Olen nainen, erään kalaseuran perustajajäsen, ja aina on omassa porukassa kohdeltu tasapuolisesti. Samoin jäällä ja rannoilla olen törmännyt mukaviin miehiin ja naisiin. Kun kulkee mikä tahansa vapa tai kaira kainalossa, löytyy samanhenkistä juttuseuraa.

Kerran oli tiukka paikka, oltiin parikymmenpäisellä porukalla viikonloppu reissussa ja satuin aloittelijan tuurilla saamaan kohtalaisen kauniin meritaimenen, kun muut joutuivat tyytymään jänkhäkoiriin. Ilmeet ja hiljaisuus kyllä varoittivat liikoja rehvastelemasta kalantulolla; olisi tullut satojen kilometrien kävelyreissu kotiin... Kalamiehen kateus on täysin ymmärrettävää, ja se kohdistuu tasapuolisesti kaikkiin kalastajiin.

dj_mummo

Kyllä se kirvelee, jos nainen päihittää miehen kalastuksessa. Eihän suurin osa edes tunnusta sitä ikinä, mutta kuitenkin kaikki kalamiehet ovat kateellisia, jos nainen on parempi. Melkein missä tahansa urheilu lajissa. Itsellä ei ole suoranaista kokemusta, mutta en kyllä pitäis siitä, jos häviäisin naiselle jossain "miesten lajissa".

Siitä huolimatta lisää naisia kalastamaan! :)
mitämitä, jotain uuttako?

hajoilen noille mun vanhoille viesteille :D

Pete

Nais energiaa !
Reilumpi hauki...

ja kivan kokoinen säyne..

Pikkarainen

Itse en tunne yhtään ikäistäni tyttöä täälläpäin, joka harraistaisi kalastusta. Olisi kyllä tervetullutta!

Pete

Tuossa vielä muutama parempi harjus..

jompsu

yksi ylä-asteen opettaja on ihan suht. kova kalanainen täältä oulaisista :-)
hän pitää/piti vielä viimevuonna kalastuskerhoa ja kävimme muutaman kerran merellä pilkillä ja koskella kalassa kerhon kanssa
mutta tänä vuonna ei ole kerhosta kuulunut vielä mitään :-(
Muuten en oikeastaan ole naisia kalassa nähnyt muuta kuin pilkkikisoissa..
tä...?

Perca

Meinas loppua mun ura siihen kun mukana ollut nainen sai reissun isoimman kuhan viime kesäkuussa..  :evil:

-Perca
Vegetarian is an old indian word for bad hunter

Karski

Tosiaan ei taida kalastus olla nuorten naisten mieli harrastus.Mistäköhän johtuu niin sitäpä en ossaa sanoa.Kyllähän muilla istari lammilla on muutamia naisiakin näkynyt, tosin iäkkäämpiä ja taisin viime kesänä kitkajoella nähdä yhden naisen perhovapaa heiluttamassa jyrävän alla.No joka tapauksessa ei minustakaan olisi haittaa vaikka naisiakin näkyisi enemmän järvien ja jokien rannalla etekin nuorempia  :roll:.
''eise oo niin justiinsa''

Pete

Tässä naisihminen C&R:ää kirjolohnan

KÖSTER

Muutamia harvoja kertoja olen vastakkaiseen sukupuoleen törmännyt. Mukavaa on ollut rupatella niin miesten kuin naisten seurassa. Uhkana en osaa ajatella kauneutta kalavesillä.
Toivotan tervetulleeksi mukavan harrastuksen pariin teidätkin arvoisat naiset! Lupaan murjottaa kalamiehen aitoudella ja kadehtia vilpittömästi  kalasi ollessa kauniimpi !!

Ilokseni huomaan nuoremman tyttäreni aidon  kiinnostuksen kalastukseen heränneen... josko sitten isona opettaa isille perhostelua naisen logiigalla?? :wink: