Savon kalareissut

Started by Progamer, January 18, 2007, 16:49:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Veketti

Heh...nimen omaan! Tuo järvi on kyllä itelläkin ollu tiedossa jo ainakin 10 vuotta, tosin eka kertaa vasta kävin em. järvellä pilkillä viime vkl =D kohtuu saaliskin sieltä tuli viime sunnuntaina, parempaankin olisi ollut mahdollisuus, mutta tekevälle sattuu =D ja liian pieni reikä (=avanto) ei ole aina hyvä juttu  :| BTW: tää "kiristäminen" oli vähän tämmönen inside juttu  :-D

Veketti

Tänään tuli käytyä järvellä X savossa, samassa missä Perzakin on viime aikoina käyny. Aamusta oltiin järvellä 07.45. Lunta tuli jottei vastarantaa nähnyt ja tuulikin oli kohtuu navakkaa. Meinasi jo usko loppua koko touhuun, sain ensimmäisen kalan nimittäin 14.30, siis reilun 6 tunnin yrittämisen jälkeen, no oli se sentään n.400g abukka! Siinä sitten puoleen tuntiin tuli 9 ahveneksi lueteltavaa, pieni 284g ja suurin 524g, loput tältä väliltä. Pirun tiukassa tuntu kala olevan. Ukkoja oli taas kun pipoo, ainakin 30. Hyvä reissu siis kuitenkin lopulta.

perza

Quote from: Veketti on February 17, 2008, 19:13:50
Tänään tuli käytyä järvellä X savossa, samassa missä Perzakin on viime aikoina käyny. Aamusta oltiin järvellä 07.45. Lunta tuli jottei vastarantaa nähnyt ja tuulikin oli kohtuu navakkaa. Meinasi jo usko loppua koko touhuun, sain ensimmäisen kalan nimittäin 14.30, siis reilun 6 tunnin yrittämisen jälkeen, no oli se sentään n.400g abukka! Siinä sitten puoleen tuntiin tuli 9 ahveneksi lueteltavaa, pieni 284g ja suurin 524g, loput tältä väliltä. Pirun tiukassa tuntu kala olevan. Ukkoja oli taas kun pipoo, ainakin 30. Hyvä reissu siis kuitenkin lopulta.

Se ei näemmä syö sitten keskipäivällä vaan aamulla tosi aikaseen(jopa pimeällä) ja iltapäivästä kun alkaa hämärtymään. Eli normaali kevät rytmi.
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Hemulisoturi

Eilen kävin yhdellä pienellä lammella tasuri heiluttelemassa. Ei mitään. Ei siellä viittinyt kauaa olla kun tuuli ja pakkastakin oli se 15°c.
Tänään vasta klo 14.00 mökille Iso-Varpasen jäälle kun piti aamulla käydä puntteja nostelemassa Kuopiossa.
Ei tiedetty mitä lähdettiin pilkkimään. Ehkä lähdettiin vähän sitä siikaa yrittämään jota tuossa lammessa on vähän, mutta on kuitenkin.
Pilkittiin myös olevinaan täkykaloja siihen lippuhärdelliin mutta ei saatu sopivan kokoisia.
Sitten jäälle ilmaantu kaks 100% sunnuntaionkijaa. Menivät yhdelle huhujen mukaiselle siikapaikalle.
Isä sitten lähti vähän ajan päästä jututtamaan näitä ''pilkkijöitä'' kun ite jäin yrittämään täkykaloja.
Olivat saaneet 40cm kalan ja kyselivät että oiskohan tuo kuha vai taimen. Mikään kuha tai taimen kun siikahan se perhana vie.
Mentiin lähemmäs näitä tyyppejä ja kohta mulla ketjussa kova tärppi. Ei pysyny perhana. Oisko ollu kuitenkin hauki.
Onnenonkijat lähti pois ja mentiin näitten rei'ille. Olivat veivanneet reikiä kolmetuumasella. Syvästä olivat saaneet. n.5m vettä alla vaikka rantaan ollut matkaa kuin muutama metri.
Jätin morrin pyyntiin avannolle ja lähdin virittämään täkyonkea. Tulin takaisin ja otin vavan käteen ja sillon tärppäs perkuleen rajusti. Tajusin heti että nyt on kookkaampi kala kiinni. Kun olin sydän kurkussa n. 10 sekuntia uitellut kalaa olin varma ettei se mahtuis koko kolmetuumasesta. Sain kalan putken alapäähän ja näin helkkarin ison siian kyljen. Just kun rupesin uittelemaan kalaa putkeen otti morri jäänreunaan ja kala painui syvyyksiin.
Ette usko mitkä sanat kaiku koko Varpasen jäällä parin sekunnin ajan!
Kyllä sapetti!
Keväällä ja ens syksynä täytyy kammeta tuokin kala jäälle.
Oli reilusti isoin pilkkikala mikä on koskaan kiinni ollut.

Veketti

Heh, tekevälle sattuu...noh, kokemuksia kokemuksia  :-D nimim. joitain kaloja karkuuttanut vuosien varrella  :wink:

Hemulisoturi

Niin. Ei se aina onnistu, ei ees joka kerta.
Ei muuten ollu eka kitkerä karkuutus mulle.  :-D

perza

Quote from: Hemulisoturi on February 17, 2008, 20:49:51

Se on just tuo " ei se iso kuitenkaan ota joten voin koittaa tosta peinestäkin reiästä". Sehän nyt on sitten ihan varma että se iso ottaa just sillon...

Hemulisoturi

Ens reissulle vois ostaa sen kasituumasen bensakatkuvehkeen!  :evil: No ei vaiviskaa.
Kyllä se joskus vielä ylös saadaan.  :wink:

Qkkeli

Hemulisoturi, MINÄ YMMÄRRÄN SINUA! Itse olen saanut pitää varmasti yli kolmen kilon siikaa siiman päässä n. 10 sekunttia..
Kannatata käydä tuolla järvellä useammin jos siika nappaa jo tähän aikaan noin "hyvin". Ohutta siimaa(0.14-0.16) ja pieni morri siiman päähän, luulisi nappaavan..  :wink:

perza

Quote from: Qkkeli on February 17, 2008, 21:52:35
Hemulisoturi, MINÄ YMMÄRRÄN SINUA! Itse olen saanut pitää varmasti yli kolmen kilon siikaa siiman päässä n. 10 sekunttia..
Kannatata käydä tuolla järvellä useammin jos siika nappaa jo tähän aikaan noin "hyvin". Ohutta siimaa(0.14-0.16) ja pieni morri siiman päähän, luulisi nappaavan..  :wink:

Sitten keväällä viimesillä jäillä(T-paita kelit) jään alta morrilla...en itse ole siikaa koskaan onkinut tarkoituksella, mutta isot pojat on jotakin tuon suuntasta puhuneet.

Perca

Quote from: Hemulisoturi on February 17, 2008, 20:49:51

Ei voi muuta kuin ottaa osaa.. mutta aina pitää sen verran kääntää veistä että onko sulla mitään arviota missä kokoluokassa liikutaan ton karkuutetun siian kanssa?

-Perca
Vegetarian is an old indian word for bad hunter

Hemulisoturi

Viimeisillä jäillä aattelin käydä tuota siikaa kokeilemassa ihan kunnolla ja kesällä sitten uistelemalla.
Pääsiäisenä kyllä kerkeen myös käydä koko lomaviikon ajan tuolla jos jaksan.

Quotemutta aina pitää sen verran kääntää veistä että onko sulla mitään arviota missä kokoluokassa liikutaan ton karkuutetun siian kanssa?
Helppohan se tietysti nyt on veikkailla, mutta uskaltaisin arvella jopa kilon kalaksi.

vuokaleipa

Kun tuota Apajaa on niin mainostetu, niin pitihän se käydä testaamassa. Muutaman tunnin istuin jäällä vailla tärpin tärppiä... En tiedä mikä oli vikana. Taidot vissiin puutteelliset.  :wink:

Hemulisoturi

Quote from: vuokaleipa on February 19, 2008, 15:20:01
Kun tuota Apajaa on niin mainostetu, niin pitihän se käydä testaamassa. Muutaman tunnin istuin jäällä vailla tärpin tärppiä... En tiedä mikä oli vikana. Taidot vissiin puutteelliset.  :wink:
Jännää.  :-o
Varmasti tuo uusi lumi teki tuon syömälakon.
Kokeilitkos sieltä keskeltä, sen pellolta laskevan ojan suulta. Ihme jos ei tuossakaan kala syönyt.

vuokaleipa

Keskeltä, sivulta, alhaalta ja ylhäältä. Ei tullut mitään. Minun lisäkseni lammella oli kaksi muutakin pilkkijää. Kukaan heistä ei saanut mitään.

Hemulisoturi

No johan on.
Pitää lähtee ite viikonloppuna käymään Apajalla jos en sinne siikojen perään matkusta.

Progamer

Jaha, huomenna Apajalle. Onkos Hemulisoturi tulossa?

Hemulisoturi

Quote from: Progamer on February 22, 2008, 19:11:30
Jaha, huomenna Apajalle. Onkos Hemulisoturi tulossa?
Mä meen sunnuntaina.
Huomenna mökille.

Perca

Mikkelin liepeillä eilen, kun oli vielä kiva keli. Melko heikko syönti, pientä tirriä tuli pystypilkillä niin paljon kuin vain olisi jaksanut kiskoa. Uittelin sitten lucky johnia tirriparven yläpuolella, muutama vähän parempi kävi sitten kokeilemassa onneaan.

Nooh, siitä tirriparvesta kun otti muutaman särjen ja laittoi ne uiskentelemaan kaislikon laitaan täkyonkeen koukku selässään, pääsi väsyttelemään vähän parempaa kalaa!

-Perca

Veketti

Komioita ahvenoitahan noita on ainakin par kipaletta noussu! Paljonkos raitapaidoilla oli painova?  :-)

EDIT: Hauki on painanu ainakin 2,7kg. Noin niinkun reiän kokoon verrattuna  :mrgreen:

Veketti

Jepulis jee! Tänään tuli käytyä tuossa kotijärvellä ahvenia ettimässä. Saalis kokonaista 2 ahventa, no oli sentään ihan ahvenen näkösiä. Suurempi 560g ja pienempi 432g. Lisäksi hauen pulikka, hänelle oli painoa kertynyt 1,972kg. Muutama kunnon moukariahven luiskahti tasarista irti prkl...  :cry:

vuokaleipa

Kävin tänään ns. kolmannella Valkeisella. Siis sillä, jonka Karttulaan menevä tie jakaa kahtia. Saaliina vajaa 20 pikkuahventa ja -särkeä.

-Juippi-

Tänään saimaan Vitjasella oli Piiri-Cupin osakilpailu. Itse nuorten sarjan voitto heikolla tuloksella, 479g. Särkiä tuli niin paljon kuin jaksoi nostaa, mutta kisassa laskettiin vain ahvenet.
Sen minkä nuorena varastaa, sen vanhana omistaa.

SUURkalastaja jyväskyläst

Quote from: Veketti on February 23, 2008, 14:32:31
Jepulis jee! Tänään tuli käytyä tuossa kotijärvellä ahvenia ettimässä. Saalis kokonaista 2 ahventa, no oli sentään ihan ahvenen näkösiä. Suurempi 560g ja pienempi 432g. Lisäksi hauen pulikka, hänelle oli painoa kertynyt 1,972kg. Muutama kunnon moukariahven luiskahti tasarista irti prkl...  :cry:
Laitahan kuvaa jos löytyy :wink:
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

Hemulisoturi

Itelläni melkein täydelliset MP:t mökillä tänään!
Aamulla oli ilma kuin huhtikuussa, mutta päivällä sitten ilma olikin suoraan helmikuulta.
Nojoo, ehkä 20 ahventa ja muutama särki.  :roll:

Mites meni Progamerilla?

Veketti

Ei oo valitettavasti kuvamateriaalia tämän päivän kaloista. Kamera ei oo nyt miun hallussa, mutta huomenna onneks on. Toivottavasti tulee huomenna jotain kuvaamisen arvoisia petoja! Sen verran jäi tänään korpeemaan muutaman karkuutukset ja tällit. Mutsikin karkuutti melkosen abukan, tuli jo jonkin sentin (5-10cm) 4" putkeen mutta oli tasurin alakoukussa pelkästään kiinni niin irtos sitten siihen, eikä kerenny millään tarjoomaan kalaan kiinni. Mutsi vaan tuumas että melkosen kokonen ahvenen pää kun katto avannosta vastaan. Epäilemättä ja liiottelematta ~kilonen ahven. Mutsi kun on niitä yli kilosia muutaman saanut niin sen ei tarvii isotella, eikä muutenkaan oo tapana  :-)

Perca

Quote from: Veketti on February 22, 2008, 21:21:16
EDIT: Hauki on painanu ainakin 2,7kg. Noin niinkun reiän kokoon verrattuna  :mrgreen:

Ei se tainnu sittenkään olla niin turha se lukion "Näin saat kalasi näyttämään isoilta kuvissa -kurssi"  :-D Hauki oli 56cm ja ~1,2 kg. Ahvenissa sama homma  :roll:

Quote from: ere on February 23, 2008, 16:23:24
mistä järvestä/lammesta sait nuo kalat

Saimaalta, Kirkonvarkauden sillasta etelään, ensimmäinen selkä. Meinasitko käydä kopaisemassa?

-Perca

Veketti

Jep, kyllä kuvankäsittelyn hallitseminen on poikaa  :wink: melko lailla huumormielessä viskasin tuon 2,7kg  :-D

Progamer

Hemulisoturi

Ei jumalauta.
Apajalle siis huomenna vetämään MP:t. Progamer ei vissiin oo tulossa.  :evil:
Ei taida syödä kala oikein missään.