Lenkkiliitos

Started by panumies, March 30, 2003, 14:44:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

panumies

Siis miten kyseinen käytännössä toimii?
Solmitaanko perhosiimaan?
Kestääkö?

Antti

Siis miten kyseinen käytännössä toimii?

Otetaan kaksi lenkkiä, pujotetaan toinen lenkki toisen lenkin silmukasta läpi ja viedään silmukasta pujotetun siiman pää silmukasta läpi. Sitten kiristetään.   Tuli vähän huonosti selvitettyä...
QuoteSolmitaanko perhosiimaan?

Itse olen solminut kyseisellä liitoksela perhosiiman ja perukkeen yhteen.

QuoteKestääkö?
Jos solmut on oikein tehty niin kyllä kestää.

panumies

kysyisin vielä että miten se lenkki tehdään perhosiimaan?

miah

Sorrolta löytyy lenkin tekoon yksi tapa.
http://www.kemijarvi.fi/jodata/perhosivut/sorro/siimalenkki.htm

Alla pitäisi näkyä miten lenkit yhdistetään.

panumies

Eli tuon pitäisi vai käydä vaikka se nyt oli tehty johonkin ampumapääsiimaan?

miah

No vaikka kysymyksessä oli tossa ampumapäästä niin miksei sitä voi tehdä vaikka WF:n päähän johon sitten lenkillinen peruke liitetään.

Itse olen tehnyt kyseisen lenkin kelluvaan Wf 6: luokan perhosiimaan
Sorron opstuksesta poiketen jonkin verran suurempi lenkki ja en ole vienyt draconia päällysteen sisälle vaan tehnyt sen kuoritulla osalla ja päällystänyt aquasurella lopuksi lenkin draconin rispaantumisen estämiseksi.

http://globalflyfisher.com/fishbetter/loop4.htm

panumies

Kiitos paljon, pitää tehdä tuommoinen niin on sitten huomattavasti helpompaa vaihtaa peruketta. Varmistan luultavasti vielä lenkin sidontalangalla ja lakalla (toivottavasti ei tuhoa siimaa). Minunkin siima on kelluva WF 6.

PatilZ

Ja laiska ostaa vaikka "Loop Braided Loops"-pussin. Pussissa muistaakseni viisi looppia ja sitten kuristemuovia kiinnitykseen. Siitä lenkit ilman askartelua.

Muiltakin valmistajilta tuotetta saa.

panumies

Mahtavaa! Patilz, pysyykö lenkit hyvin? On varmasti helpompi ratkaisu.
Hinta?

Jarppi

Kyllahän ne pysyy iha hyvi, mutta toi edellä mainittu kumminki ehkä hiema kestävämpi... hinta 5-6 ekuu

panumies

Pitää kattoo jos kalastimesta löytyis  :)

panumies

Ostin Visionin Braided Loops:it. Varmistin vielä lakkalla sen sukkakiinnityksen. Hyvin näyttää toimivan, meen viikonloppuna kokeilemaan käytännössä.

poro

onko jotain "kikkaa" jolla loopin saa paikolleen?? musta se tuntu vähän hankalalta.

Jaakko

onko jotain "kikkaa" jolla loopin saa paikolleen?? musta se tuntu vähän hankalalta.
Tarkoitatko nuita Braided loopseja, mitä Panu oli ostanut.

poro

Jaakko

Työnnät tuon heittosiiman, liittimen tylpästä päästä sisään ja kokeilet, että se on lukittunut siihen. Pikaliimat varmistamaan ja sitten vedät tuon värikkäänmuovipätkän liitoksen päälle.
Peruke siihen päähän, jossa on se valmis rinkula/lenkki, vaikka viehesolmulla.

poro

aivan mut tuntuu vaan hankalalta saaada toi heittosiima siihen looppiin ei meinaa mennä?? vääran kokonen looppiko?

panumies

QuotePeruke siihen päähän, jossa on se valmis rinkula/lenkki, vaikka viehesolmulla.
Noinkin voi tehdä mutta Lenkkiliitoksen ideanahan on että niitä perukkeita saa vaihdeltua nopeasti. Joten tee Perukkeen päähän lenkki, ja pujota lenkit "sisäkkäin". Näin saat vaihdeltua perukkeita kätevästi.

Jaakko

aivan mut tuntuu vaan hankalalta saaada toi heittosiima siihen looppiin ei meinaa mennä?? vääran kokonen looppiko?
Nuita Braided loopsejahan on kahta erilaista 40 Lbs ja 20 Lbs.
Onkohan tuossa nelikymmpisessä isompi tuo tylppäpää.

Itsellä on nuita kaks kymppisiä, mutta en ole vielä toistaseksi testannut.

panumies

Mä ostin noita 40lbs ja ne meni aika hyvin tohon aftm6 siimaan.

Jaakko

Kyllä varmaan heittosiima mahtuu nuihin 20lbs:tylppään päähän.
Pitäis mahtua.
Mitäs eroa sitten nuilla on, muuta kuin kestävyys.
Onko 20 sitten muuten parempi, kuin kestävyydeltä. Miten  ???

Japi

Itse jätin nuo valmiit lenkit pois niiden epävarmuuden takia (vaikka käytin pikaliimaakin).
Helpoin ja kestävin lenkki saadaan kuorimalla heittosiiman kärjestä dacronit esille, ja solmimalla ytimeen pieni lenkki.

Siiman pinnoitteen kuoriminen on erittäin helppoa kenttäolosuhteissakin, eikä siihen tarvita tinnereitä, vaan pätkä punottua siimaa (paksu monofiikin käy). Tee kiristyvä lenkki punotusta, pujota heittosiima lenkkiin, vedä lenkki kireelle ja kuori pois. Punottu siima hirttää helposti pinnoitteen läpi ja jäljelle jää vain ydin.
Älä vedä punottua paljain käsin, vaan kiedo se jonkin kepukan ympärille, ettei punottu leikkaa omaa "pinnoitettasi" ;)

Lisäys: Kuori heittosiiman kärki n. 2-3cm kerrallaan, niin lähtee helpommin.

panumies

Pitää nyt kokeilla jos tuo lenkki pitäis.

Anonymous

Liima ei ole sen lenkin kiinnittämisessä hyvä. Net pitää kiinittää hyvin venyvällä ja vanuvalla mömmöllä niin jo alkaa pitämään. Itste olen käyttänyt kynsilakankiinnitysmömmöä tai ihan kynsilakkaa - ja hyvin on pysynyt. Kyllä hameväki osaa näitä jutuja kehitellä :)

speyslinger

Parhaiten saat liitoslenkin sisään heittosiiman pään kun leikkaat siiman vinoon n.45%kaltevasti.Jos käy OHO ja vedät liitoslenkin päällä olevan kutistimen pois lenkin päältä,laita lenkin läpi siiman patkä esim.10cm ja tasoita yhtäpitkiksi.Laita kutistin nyt siimojen päistä vaikka yhtä aikaa.Kiristä niin paljon että kiristin on liitoslenkin rinkulan ,eli lenkin päällä.Tätä kautta saat kiristimen vietyä jälleen liitoslenkin päälle.Pika liimaa ei kannata laittaa lenkin ja siiman yhditymis kohtaan koska kemiallinen reaktio ,johonka äkkiliiman toiminta perustuu,hitsaa osat kemiallisesti yhteen.Kun prosessi on onnellisesti ohitse ja kalastus päivä on myös ehtoo puolella on siimojen sisään kelauksen aika.Kun nyt hieman vettynyt siima kuivuu kelalle on mutka valmis.Seuraavalla kerralla kun otat siiman ulos on liitolenkin kohdan oikaisu yhtä suuri prosessi kuin hallituksen muodostus.Paras kiristin jota olen käyttänyt oli sähkö tarvike liikkeestä ostettu kutistesukka joka oli riittävän pehmeää ja samalla myös lujaa.Ero lenkkien vetolujuuden lisäksi syntyy lenkeissä käytettävien mateiaalien punos kerroista ja reagoimisesta veden kanssa.
Joka toiselle kuoppaa kaivaa joka toisella istuttaa kaloja