paras kelamerkki?

Started by kuhan_narraaja, July 24, 2006, 13:43:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Himopilkkijä89

Quote from: Himopilkkijä89 on June 29, 2007, 15:28:35
En nyt ole mikään kela-asiantuntija, mutta Daiwaa (avokela) olen eniten ja kauiten käyttänyt ja hyvinhän se toimii edelleen. Ei ole kyllä erityisemmin pahaa sanottavaa muistakaan keloista, mutta jotenkin olen tykästynyt tuohon Daiwaan.

Keksitään nyt otain syitäkin:
-Siima ei mene kelalla sotkuun
-Siinä on liipasin
-Hyvin toimiva jarru
-Päästää siimaa kunnolla, ei tökkää kesken ilmalennon
Nyt täytyy kyllä sanoa että tuon kirjoittamisen jälkeen Daiwani eivät ole toimineet lainkaan hyvin. Yhdessä on ollut sellainen vika, ettei kela välillä päästä siimaa, yhdestä meni liipaisin rikki ja yhteen tuli sellainen vika, että se ei päästänyt siimaa muuten kuin siten, että se kela pyöri samalla.

Kaksi noista kolmesta kelasta ovat kuitenkin pienen korjailun jälkeen hyvässä kunnossa.

Joka tapauksessa, täytyy vaihtaa ääni Shimanolle. Se on pelannut moitteitta tähä mennessä, mutta toisaalta olen Daiwaa käyttänyt noin 10 kertaa enemmän kuin Shimanoa. Ja tokihan noissa Daiwoissa ja Shimanoissa on aika paljon eroja. Meillä on 2 Shimanoa, joista toinen oli kallis ja kyllä se sitten onkin parempi kuin muut kelamme. Sitä toista on miellyttävä käyttää, kun siiman kelauksen voi pysäyttää mihin kohtaan vaan. Eli siimaa ei mene pysäytyksissä takaisin kelalle.(ymmärsiköhän kukaan) Eli ainakin heittokalastukseen jigeille/jerkeille tuo uusi Shimanomme on keloistamme selvästi paras.

Pete

Quote from: kalapena on September 19, 2006, 16:53:01
jos avokelaa ostat niin:
1.shimano
2.okuma
3.abukarsea :wink:
MIKSI ?

Aatami

Abu on toistaiseksi toiminut sekä haspelina että hyrränä moitteettomasti. Eli se on hyvä kelamerkki. Parasta on jälleen mahdoton sanoa, koska kaikilla hyviä ja huonoja malleja. Daiwaa olen aiemmin käyttänyt eikä niissäkään mitään vikaa ollut. Eivät vaan sopineet käyttööni niin hyvin.

Kela on hyvä kun siinä ei ole turhaa väljyyttä, se toimii niin kuin on tarkoitus, ei pidä turhaa ääntä, kestää käyttöä eikä ruostu.
Näitä ominaisuuksia arvostan ainakin omissa keloissani.
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

SUURkalastaja jyväskyläst

Shimano on ollut omista keloistani paras. Nyt ollut käytössä Shimano Aerlex 3000 ja on ollut aivan loistava kela. :-)
Tietysti Shimanoltakin löytyy huonoa tavaraa (ne muoviset halpismallit), mutta kun ostaa laatua, niin ei varmaankaan tule pettymään, vaikka on vähän enemmän käyttänyt rahaa, kuin siihen mikä siellä hyllyllä oli sen 40e( ellei ollut alennuksessa). :-D
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

easy

Quote from: Plague on July 24, 2006, 15:14:26
Itelläni käytössä on shakespeare ja vanha oli shimano, niin täytyy sanoa että shimano oli parempi.  :-)
Itelläni shakespeare(metallia) ja hyvin toiminut ,tosin vaihdoin sen kameraan ja olen kerran vaihtanut kammen (itse tehty kampi)
Mutta asiaan Abu on hyvä.Eikä muutkaan okuma tai shimano mitään huonoja ole.

THR

Uutta kelaa ostaessa jos aiot hyvän kelan ostaa kannattaa katsoa mitkä takuut missäkin kelassa on. Abun keloissa (jos oikein muistan) on 5vuoden takuu ja ambassadeurin hyrräkelaan sitäkin enemmän. Shimanon keloihin yleensä 2-3vuotta. Daiwan lagunassa taisi joskus olla 4-5vuoden takuu vai oliko enemmänkin. samaten kannattaa miettiä kelakokoa, eli jos haukea pääsääntöisesti kalastat niin sitten se suurin kelamalli.Mutta niin ehkä hinta/laatusuhteeltaan parhaat kelat ovat abun Cardinal sarjan kelat. Hyvä takuu ja kestävä. Itellä oli joskus ja kesti kauan noin 5vuotta moitteettomasti kunnes kaatusin sen kanssa pahasti asfalttiin ja siimanohjain meni v*tuiks. Tällä hetkellä mulla on Shimano Symetre 4000Fi haukikela joka makso sen 200€, ostin pari vuotta sitten ja ahkerassa käytössä ollut eikä moittimista.

Dumppi 95

ABUa kannatan, käytössä ollut 104r nyt kaksi kesää ja hyvin pelittänyt, vikoja ei minkäänlaisia. Shimano varmaan toisena, Okumasta ei kokemuksia.  :-)
Kalastus-aiheiset keskustelut löydät Kalassa.netistä!
Metsästys-aiheiset keskustelut löydät Metsastys.comista!

KÖSTER

Kestävin omalla kohdalla ollut Abu Cardinal 77 haspeli.(vm.77?) luulisin.
Sangan jousia mennyt useita muuten ikuinen peli. Kalastustunteja todellakin mieletön määrä yli 25 vuoden aikana!
Paras ei tosiaan nykypäivän mukaan, kun on painava,tasapainoton,äänekäs ym , epämukavaa.

Jos rahaa löytyis vois vaikkapa SHIMANON STELLA FD  hinta alk. 930e. kiinnostaa.

Toinen vois olla jo minunkin kukkarolle sopivampi SHIMANO SHAROS F ovh. 189e Testivoittaja -08 ERÄ.

Ja hyrräkela vaikkapa 6-7000 Ambassadööri.
Näilläpä vois kohtalaisen luottavaisesti kalastella luulisin.

Eli Shimanon ja Abun laatu riittäis minulle, kokemusten perusteella tietty Abu se paras kun ompi kestänyt
tuon yli 25v. koitoksissa mukana :wink:.

Murmeli

Abu Garcia. yhdellä kelalla kalastettu nelisen vuotta, ilman mitään ongelmia. Nyt käytössä toinen Abun avokela.

jompsu

Shimanon vehkeillä tullut eniten kalastettua ja niistä on tullut minun vakio vehkeet.
Ihan kestäviä ja tarpeeksiä järeitä isoillekkin kaloille :-) Nyt on 2 shimanoa avokelaa ja yksi Daiwan..
tä...?

Tornio_River

avokeleista ehdottamasti itsellä kestävimmät ovat olleet shimanon haspelit varsinkin shimanon solstace, jonka sain aikoinaan 6 luokan päätyttyä.Nyt itsellä ikää 24w eli onhan tuo ollut käytössä jo hyvän tovin :wink: Hyrristä lienee itsellä kestävimmät olleet  svedu  ambat ja 170 ja 150 abu matick

HuntaKilla

Shimanon avokelat ja Abu Garcian hyrräkelat ovat kestäneet itselläni parhaiten. Tosin tuolla hyrräkelalla en ole paljoa heittokalastusta harrastanut, mutta usein se on ollut vetouistelussa mukana.

Edit: Niin ja Shakespearen umpikelat ovat myös hyviä. Itselläni on yksi sellainen ja hyvin on säilynyt ehjänä.
www.NOAA.gov <-- National Oceanic and Atmospheric Administration
www.team17.com <-- Team 17

Kokkokokoaisitkokokonkokokokonkokokokokon.

jarmoankka

Shimanoon ei ole tarvinnut normikalastuksessa kertaakaan pettyä. Abu pamahti kesässä.
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

Aatami

Daiwa:lla kalastin koko lapsuuteni ja oli sekä umpi- että avokeloja. Umpikelat oli kaiken kestäviä, mutta haspeleissa, niissä kahdessa jotka omistin, hajosi molemmissa jarru enkä silloin osannut tuollaisia vikoja korjata.

Shakespeare:n haspeleita on kokoelmissa ollut pari kappaletta. Molemmat jotain muovisia rimpuloita. Toisessa tosin alumiinipuola. Kelat kesti käyttöä eikä muuten kuin maalipinnaltaan. Ongelma noissa oli siiman epätasainen puolaus joka aiheutti puolestaan siimasotkuja.

Yksi Shimano oli joskus 8-vuotta sitten. Haspeli oli kalliilla hankittu(ainakin silloin tuntui), kun olin siihen säästänyt pitkän pennin. Ensimmäinen kelaostos joka on todenteolla harmittanut. Jarru oli nykivä ja hajosi lopulta, kelaus oli erittäin raskas ja muutenkin ei vaan tuntunut yhtään hyvältä kädessä. Näytti vaan niin hienolta, että oli pakko saada. Nykyäänkin olen kaupoissa hypistellyt noita Shimanon keloja ja jotenkin ne tuntuu vaan huonolta kädessä ja halvemmat mallit on tehty niin tusinatavarana ettei niitä viitsi edes katsoa.

Abun haspeleita on yksi ollut tai on yhä ja sekin halvemman luokan malli. Hankittu lähinnä UL-kalastusta ajatellen. Kelasta on muoviosien päältä maalit lähtenyt parin vuoden käytön jälkeen, mutta muuten ehjä. Ainoa ongelma on raskas kelaus ja toisinaan kelaus jopa tökkii. Vähäisessä käytössä kuitenkin mennyt ihan ok. Kalliimpia malleja olen hypistellyt ja niissä laatu kyllä näkyy. Appiukolla on 804-malli ja se on ehkä paras isomman luokan haspeli, jota olen kädessä pitänyt. Siinä hinta näkyy työstön tarkassa viimeistelyssä. Kela toimii kuin ajatus. Omaan makuuni kuitenkin liian kallis.

Nyt ostin sitten tällä viikolla Okuma Alunium AL-30 haspelin. Senkin vasta pitkän tutkiskelun jälkeen. Pitivät minua varmaan ihan hämäränä tyyppinä, kun Motonet:ssa 1,5 tuntia kääntelin eri keloja, tutkin rakenteita, kelausherkkyyttä, jarrun tasaisuutta jne. Siinä Okuma jyräsi kaikki vanhat laatumerkit. Kelan rakenne koostuu ilmeisesti jossain määrin alumiinista, jos nimestä ja kelan koputtelusta yhtään johtopäätöstä osaa tehdä. Jälki on viimeistellyn näköistä eikä mitään silmään pistävää halvan kelan merkkiä pistä silmään. Siima kelautui erittäin tasaisesti puolalle mikä antaa osviittaa laadusta. Kalastuskertoja ei kelalla ole vielä ensimmäistäkään, mutta ensi viikolla niitäkin kertyy ja pystyy paremmin sanomaan, että mitenkä se toimii kalastaessa. Hyvä ensivaikutelma.

Hyrriä on ollut Daiwa:n matalaprofiilimalli(nimeä en muista), mutta eipä siitä jäännyt mitään hyvää eikä huonoa sanottavaa. Toimi kalastuksessa niin kuin pitääkin. Oli vain omaan käyttööni liian pieni.

Abu:n TGC 5001C Ambassadeur on tällä hetkellä jerkkikäytössä. Myyjä vakuutti, että kela on oikein suunniteltu jerkkaukseen. Ostettu Tampereen Nippon verkosta. Ensimmäisellä kalareissulla kela levisi käteen ja ajattelin heittää sen siltä istumalta järveen. Otin kuitenkin kelan kotiin tarkastelua varten ja tajusin, että siitä oli jostain syystä pari ruuvia löysällä ja kun ne kiristi, poistui ongelmat. Tätä nykyä olen erittäin tyytyväinen kelaan. Ei pienintäkään vikaa tule mieleen. Sopii erinomaisesti jerkkaukseen :-)

Pistetään tähän vielä tuo Penn, vaikka vetokeloja onkin eli Penn 220 GTO. Melko järeä kela kyseessä ja perus saaliskala on aika tunnoton siiman päässä veneeseen kelatessa. Niin se saa tosin ollakkin. Kokemus näistäkin perustuu vasta 2009 alkuvuoteen, mutta vielä ei ole mitään suuria moitteita löytynyt. Jarruihin kaipaisin ehkä vielä hiukan enemmän tasaisuutta. Kaikesta huolimatta toimii.
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

jata95

itselläni on shimanon ax4000fb setti johna tuli kela ja vapa samassa hinta oli noin 60 euroo ja on toiminut täydellisesti kaikki 3 vuotta mitä olen kalastanut voin suositella sitä kalastajalle joka kalastelee vain huvikseen ja aina silloin tällöin niin kuin minä :-)

Catana

Shakespearen kelat on palvellut monta vuotta. On toki ollut Shimanoa ja Daiwaakin, mutta sheikillä mennään. Katotaan jos vaikka Shimano seuraavaksi.

fishing4ever

Tuli vähän aikaa sitten hankittua toinen kela, joten nyt kunnon kokemusta 2 kelasta (SIIS JOPA KAHESTA!! :-D :-D :wink:)

No kuitenkin, vanhempi kelani on shakespearen prius. Ostin sen robbarista settihintaan huimat 30€, mutta yllätys yllätys, kela on toiminut täysin moitteettomasti reilut 2 vuotta mikä on mielestäni hyvin noin halvalta kelalta. Toivottavasti toimii jatkossakin.

Sitten toiseen kelaan, shimano AX4000. Tuokin tuli ostettua pakettina halpuuden vuoksi. Toistaiseksi kela on toiminut moitteettomasti, tosin takana vain 3 reissua.

Shimano on varmastikkin varmimpia vaihtoehtoja nykyisistä kelamerkeistä, mutta itselläni ainakaan ei shakespearesta mitään huonoa sanottavaa ja tuossa omassa paketissa ainakin hinta/laatusuhde kohdallaan.

Suurkalastaja1

Ite luotan vahvasti Shimanoon. Tällä hetkellä ykköskelana Shimano Seido 2500 FA ja kakkoskelana Shimano Exage 2500 FA. Paras kelani on tosin ollut Abu (Gardinal 155). Uudemmista Abuista en pidä, siksi Shimano :wink:
Team Hazardi

Hauki on kalojen kuningas.

pilkkijä 96

Shimano on kyllä hyvä kela mutta siinä jostakin syystä hirtti jarru :cry:.Shimanon plussana on takajarru joka on kalastuksen aikana
tarpeen mukaan helppo säätää.Ostin viikolla motonetista Abu special edition setin.kela on ainakin vielä toiminut moitteettomasti
ja luulen että tulee olemaan parempi kuin shimano koska abu on näppärämmän kokoinen ja kammen lukitus on napakamman oloinen.
Shimanossa nimittäin kammessa oli klappia jo aivan uutena (malli oli AX 4000 RB).JOten kyllä taida kallistua ABUn puolelle. :mrgreen:
Okumasta,daiwasta sekä shakespearesta ei ole mitään kokemusta. :roll:
kalassa aina kun ehtii !