Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Pk-seutu: kuhaa / haukea rannalta?

Started by easy, May 10, 2008, 21:26:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

easy

Missä päin olisi hyviä kuha/haukipaikkoja, ei ole venettä. Kirkkonummi-Espoo-Helsinki-Vantaa-alue.

edit: otsikkoa muokattu

Torro

Kuhaa nyt ei niinkään rannalta kalasteta, mutta mistä päin tahansa kivikkorannoilta niitä jigillä voi yrittää :wink:
perhokalastus on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa

saury

Kyllä VKK:n suvannosta tai Vuosaaren sillalta (täällä on tosin vissiin kalastus kielletty) voi helpostikin saada kuhan rannalta.

Janxu

kyllä minust aika paljonkin väki pyytää kuhaa rannoiltakin.tai sit liikutaan vain aivan eri piireissä :)

Pete

Perca

Quote from: Pete on May 12, 2008, 00:30:25
Mitähän ne piirit on ?

Uskoisin että janxu tarkoittaa eri kalastustyyleihin keskittyneitä "ryhmiä"  :roll: Yhdet kalastavat perholla, toiset rannalta (milloin mitäkin lajia), eräät veneestä ja jotkut vain puhuvat lämpimikseen. Jos joku kalastaa nousukalaa Vanhankaupunginkoskella, se ei tarkoita että hän välttämättä tietäisi mitään parisataa metriä alempana tapahtuvasta kuhankalastuksesta. Omat kalakaveritkin ovat usein kokeneimpia samassa lajissa missä itsekin, ja näin sitä kai sitten tapahtuu jonkinlaista piiriytymistä kun kalastetaan monotonisesti yhtä lajia. Yksi piiri tietää paikan X loistavaksi siikamestaksi, toinen piiri tulee samoille paikoille 2kk myöhemmin kuhajahtiin - saattaa olla että vielä toisistaan / toisen tavoittelemasta lajista tietämättömänä.

Sainkohan mä mun pointin esille..

-Perca
Vegetarian is an old indian word for bad hunter

Kaivo

Quote from: Perca on May 12, 2008, 12:25:18
Quote from: Pete on May 12, 2008, 00:30:25
Mitähän ne piirit on ?

Uskoisin että janxu tarkoittaa eri kalastustyyleihin keskittyneitä "ryhmiä"  :roll: - - Omat kalakaveritkin ovat usein kokeneimpia samassa lajissa missä itsekin, ja näin sitä kai sitten tapahtuu jonkinlaista piiriytymistä kun kalastetaan monotonisesti yhtä lajia.

Sainkohan mä mun pointin esille..

-Perca

Pointti tuli hyvin esille :) Tämä olisi oikeastaan jo kolumnin mittainen asia...

Kalastuksessakin porukan voi jatkaa karkeasti laaja-alaisiin "yleismiehiin" ja kapea-alaisiin "spesiaalimiehiin". Ensimmäisen ryhmän edustajat kalastavat monipuolisesti eri kalalajeja ja erilaisilla menetelmillä. Urheilupuolella he olisivat lähinnä kymmenottelijoita. "Spesiaalimiehet" puolestaan keskittyvät vain muutamaan tai kenties jopa vain yhteen kalastuksen osa-alueeseen, ja pyrkivät hallitsemaan sen mahdollisimman perusteellisesti. Yhden lajin urheilijoita siis.

Kumpi on sitten parempi? Tärkeintä on tietysti harrastaa tavalla, josta eniten pitää. Monipuolisesti kalastamisessa on kieltämättä se etu, että tekemistä riittää tasaisemmin koko vuodelle, sillä periaatteessa joka kuukausi on jonkin kalalajin ja pyyntitavan sesonkiaika. Jos sijaan ainoa kalastusmuoto on vaikkapa mateenpilkintä tai merilohen pintaperhokalastus, vuodessa ei kalapäiviä kovin runsaasti kerry. Harvalla tietystikään kalastus on noin rajoittunutta, mutta periaatteessa :)

-- Kaivo 

Janxu

kyllä toi perca sai taas hyvin muokattua noi mun sanat..juurikin noin sen tarkoitin..itse kalastelen kaikilla mahdollisilla keinoilla ja opettelen aina uusia kun mahis tulee.. :lol: