Valkoinen hauki!

Started by Shield, May 23, 2008, 13:43:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Shield

Piksu

Ei oo mulla tullut valkoista haukee,mutta katiskasta tuli valkoinen hauki kun se oli itteensä ryskyttänyt katistaakaan ja suomut lähtenyt. :-P

Parka

Quote from: [Tkk]Piksu on May 23, 2008, 13:45:37
Ei oo mulla tullut valkoista haukee,mutta katiskasta tuli valkoinen hauki kun se oli itteensä ryskyttänyt katistaakaan ja suomut lähtenyt. :-P

Ja tämä liittyy paljonkin asiaan?

No itsellänikään ei noin valkoista haukea ole tullut, mutta aika haaleat olivat värit kuitenkin saamissani hauissa.

Tuollaiset väri muutokset on niitä korkeamman asteen tutkimusten osoittamia mitälie geeni muutoksia tms. Jännä kyllä kun on selvinnyt hengissä ja vielä noin isoksi vaikka ei suojaväriä oiken omista. Oleillut varmaan jossain vaalean hiekan "seassa".

Ei kyllä tämäkään hirveästi liittynyt asiaan.
Parka

Kaivo

Quote from: Parka on May 23, 2008, 15:54:29 Tuollaiset väri muutokset on niitä korkeamman asteen tutkimusten osoittamia mitälie geeni muutoksia tms. Jännä kyllä kun on selvinnyt hengissä ja vielä noin isoksi vaikka ei suojaväriä oiken omista. Oleillut varmaan jossain vaalean hiekan "seassa".

Ei kyllä tämäkään hirveästi liittynyt asiaan.

Kyllä tuo minusta liittyy asiaan, vahvastikin :) Tästähän luonnossa on kyse: joskus syntyy mutaation tms. kautta yksilöitä, jotka ovat erilaisia. Luonto tavallaan testaa, voisiko tämänkaltaisella olennolla olla pärjäämisen mahdollisuuksia siinä ympäristössä, jossa se tulee elämään. Tässä tapauksessa mahdollisuuksia on pakostakin ollut, koska kala on noin suurikokoinen ja kuvasta päätellen vielä varsin tukevassa kunnossa.

Lisääntyä se on ehtinyt jo monta kertaa, joten saas nähdä, voiko saman värisiä yksilöitä tulla vastaan jatkossakin.

-- Kaivo

Lohiverkko

On kyllä komian hauen äijä saanu. Näyttää ihan valkoselta hailta! Vois vähän pelästyy kun tulee tollanen "haamu" kala.. :wink:
Hauella on terävät hampaat koska kovat kalat ja pellin palaset kuuluvat sen perusravintoon..

PäSSi

Eikös kalan väri johdu vähän veden kirkkaudestakin. Tosin sellaista lammikkoa ei taida olla että kalatkin on ihan valkoisia :-D. Itse olen ainakin saanut eri järvistä eri sävyisiä ahvenia. Toivottavasti en nyt ole aivan pihalla :roll:
Puimakone naksutti kettulan vintillä  x)

pilkkiäijä

Quote from: Kalagalle2[tjp] on May 26, 2008, 15:15:21
Eikös kalan väri johdu vähän veden kirkkaudestakin. Tosin sellaista lammikkoa ei taida olla että kalatkin on ihan valkoisia :-D. Itse olen ainakin saanut eri järvistä eri sävyisiä ahvenia. Toivottavasti en nyt ole aivan pihalla :roll:
Juu kyllähän se niin on, että yleensä tumma vetisissä järvissä kalat voivat olla melkein ihan piki mustia, ja kirkkaissa järvissä/merissä kalat taas ovat ihan "oikean" värisiä. Jos vaikka merestä saa ahvenen jostain levien keskeltä niin se on yleensä aika paljon vihreän värinen, samoin kun haukikin. Tässä hauessa ei kyllä varmastikaan ole kyse veden väristä tai mistään sellaisesta. Tai jos on niin aika harmaa vesi on saanut olla  :wink:
Olen kalastelijapoika!

Torro

Ei varmaan ole tälläinen perimäkysymys tässä tapauksessa, mutta saattavathan mulattivanhemmat saada aivan pikimustia, liidun valkeita tai "normaalin värisiä" lapsia, johtuen vanhempien perimästä. Eli jos isällä on 3 tummaihoisuuden geeniä ja 3 valkeaihoisuuden geeniä sekä äidillä 4 tummaihoisuuden geeniä ja 2 valkeaihoisuuden geeniä  ----> lapsi saattaa saada isältään kaikki 3 tummaa ja äidiltään 2 tummaa lisää sekä yhden valkea..... melko tumma kaveri on silloin kyseessä. Ja sama pätee toisin päin  :wink:

- Torro
perhokalastus on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa

perho96

Vikla

Jämerän näköinen, tosiaan. Yllätyksen tuo vielä se, että se on myös erittäin iso. Eipä ole itselle tullut edes valkoisia, pienempiä yksilöitä.
Mutta tähän voi olla syynä esimerkiksi..

- Sairaus? Hauilla on havaittu monia erilaisia sairauksia, ja miksei tämä voisi olla yksi niistä. Miltään suuremman luokan ihottumalta tämä ei vaikuta, mutta voi olla joku vastaava.

-
Quote from: [Tkk]Piksu on May 23, 2008, 13:45:37

Jospa tältäkin olisi suomut lähteneet? Mutta eivät taatusti katiskassa, koska varmasti saaja olisi ilmoittanut tästä muinnoin.

- Parkan viestissä saattaa myös olla asiaa.

- Erilaiset ravinnot voivat myös tartuttaa valkoisen värin.

Muuta en kyllä osaa sanoa.. Enkä Googlettamalla löytänyt vastaavanlaisia yksilöitä. :-)

anis

Huh huh. en oo kyllä ikinä nähäny tommosta haukia. ois kiva saaha ja viel noi iso.

Iltaa

ite oon saanu vaaleita mut en noin vaalea :-o

Fisu95

Ihan pirun valkone hauki, en oo enne tollasta nähny!  :-o
Peetukin sanoo niin!

Juntti

Olen saanut katiskasta kuolleen valkoisen ahvenen :-D
Hauki on kala,Keso on raejuusto!
Väittävät että hullujen osastolle pitäs mennä käymään :)                           On hyvä jos on iskä töissä Rapalalla ei tarvitse tuhlata aikaa prismassa käyntii vaan kalastukseen.

Torro

Quote from: hande95 on June 11, 2008, 11:30:26
Olen saanut katiskasta kuolleen valkoisen ahvenen :-D
Valkeiksi ne kaikki kalat muuttuu mädäntyessään :roll:
perhokalastus on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa

perho96

Olisiko voinut käydäniin ette joku särki kala olisi laskenu maitinsa hauen mädinpäälle

Kaivo

Quote from: perho96 on June 13, 2008, 17:47:38
Olisiko voinut käydäniin ette joku särki kala olisi laskenu maitinsa hauen mädinpäälle

Särkikalat ja hauki ovat lajeina niin kaukana toisistaan, että risteytyminen ei ole mahdollista. Merikarviallakin kyse oli uros- ja naaraushauen kudusta alkunsa saaneesta yksilöstä, jonka väritys oli jostain geenimuutoksesta tms. johtuen kehittynyt poikkeavaksi.

-- Kaivo

Kala_JP

ei ois uskonu että hauesta noin vaalee tulee
Fisustaja

*aHvEn*

kyseessä on todennäköisesti albiino, joka tarkoittaa että joltakin yksilöltä puuttuu väripigmentti, ja sen takia siitä tulee valkoinen tai ainakin vaalea. albiinoilla voi olla myös puaiset silmät ja ne elävät harvoin luonnossa kovin pitkään, sillä niillä esiintyy mm. näkö ongelmia ja kuuroutta. :wink:
Lauri

saury

Kannattaisiko kuitenkin lukea tuo juttu?

Lainaus:
"Kyseessä ei ole albiinohauki, sillä kalassa on hieman harmahtavaa väritystä, eivätkä silmät ole punaiset."

*aHvEn*

ok.. mutta vaikkei albiino olisikaan, saatta siliti olla kyseessä väripigmentin puutos, joskin ei niin vahva kuin albiinoilla..?
Lauri

KKim

Oispa se mukava kun tuommonen joskus uistimeen tarraisi :D
Rahalla saa ja hevosella pääsee

johndoe

UppoPerho

Toivottavasti itelläki joskus nousis tollaanen hauki..!
Vois vähä ihmetellä ku nostaas ylös.. :roll:
Moon Pohjanmaalta, PERKELE!

Hemulisoturi

Näinkin jo naapurifoorumilla tuon kuvan.

''Eharand nosti noin puolitoistametrisen, lähes kokonaan valkoisen hauen veneeseen ja nosti sen käsiensä varaan.''

noin 150cm. Kyllä varmasti  :lol: