Oulu: Toppilan putki + Kuivasoja-topic

Started by kaivo, May 15, 2005, 12:23:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Juseli

Käytiin El Barton kanssa pilkkimässä Pururadan sillalta, eli siis Kuivasojan suulla.
Pikkuahvenia tuli ~200 sekä muutama isompi, joista ison 25cm.
Kalat tuli kuparimorrilla ja pystypilkillä. Syöttinä oli matoja.

Perca

Quote from: Perca on June 03, 2008, 16:42:13
Löytyisikö vapaaehtoista opasta pariksi tunniksi puolentoista viikon päähän perjantaille 13.6 klo14-> ?

Kaivo, Juseli tai El Barto, mitkä ovat skedulit perjantaina?

-Perca
Vegetarian is an old indian word for bad hunter

kirjolohikäärme

Quote from: Perca on June 05, 2008, 00:49:05
Quote from: Perca on June 03, 2008, 16:42:13
Löytyisikö vapaaehtoista opasta pariksi tunniksi puolentoista viikon päähän perjantaille 13.6 klo14-> ?

Kaivo, Juseli tai El Barto, mitkä ovat skedulit perjantaina?

-Perca
Ai mihinkä päin se Perca aikoo? Siis Oulujoelle, Toppilan putkelle vai kenties Kuivasojalle? :-) En oikee pysyny mukana.  :-D
"Perhokalastus on ylivoimaisesti hauskin tapa olla saamatta kalaa."

Perca

Quote from: kirjolohikäärme on June 05, 2008, 00:55:01
Ai mihinkä päin se Perca aikoo? Siis Olujoelle, Toppilan putkelle vai kenties Kuivasojalle? :-) En oikee pysyny mukana.  :-D

Sinne minne saa oppaan ja mistä tulee kalaa.

-Perca

Kaivo

Quote from: Perca on June 05, 2008, 01:06:35
Quote from: kirjolohikäärme on June 05, 2008, 00:55:01
Ai mihinkä päin se Perca aikoo? Siis Olujoelle, Toppilan putkelle vai kenties Kuivasojalle? :-) En oikee pysyny mukana.  :-D

Sinne minne saa oppaan ja mistä tulee kalaa.

-Perca

13.6. perjantai...Hmm... En lupaa vielä mitään, mutta en keksi nyt alustavasti mitään estettäkään ettenkö voisi lähteä silloin soutelemaan suistoon, lomalla kun olen. Haukea heittämällä olisi ohjelmassa, yllätys yllätys :)

-- Kaivo

tonko__

tänään olin virvelöimässä kuivasojalla ratamotien ja junaradan välillä.
olin kaheksasta-yhteentoista

saaliiks 8 ahventa ja isoin: 23,9 cm ja toiseks: 21 cm ja kolmanneks 20 cm.

kaikki kalat tuli erillaisilla lipoilla paitsi yks joka oli harjuslippa-setin mukana tullut pieni lusikka-uistin.

ainakin isoin assu tuli sellasella bilteman lippa-uistimella. se tais olla kopio jostai Myr Wipp lipasta. sen läpän tai lehden väri oli hopea.
muutama ahven tuli sellasella Meppsin kakkos koon hopealla lipalla jossa punaisia täpliä.

ehkäpä vielä illalla uudestaan...
laitan vielä siitäkin juttua myöhemmin jos oon käyny.

Perca

Quote from: Kaivo on June 05, 2008, 09:08:15
13.6. perjantai...Hmm... En lupaa vielä mitään, mutta en keksi nyt alustavasti mitään estettäkään ettenkö voisi lähteä silloin soutelemaan suistoon, lomalla kun olen. Haukea heittämällä olisi ohjelmassa, yllätys yllätys :)

-- Kaivo

Kuulostaapa hyvältä  :-) Katsellaan tarkempaa aikataulutusta vielä ensi viikolla? Reissun jälkeen mennään kahville mun piikkiin  :wink:

-Perca

tonko__

joo eilen illemmalla kävästiin putkella.
minä virvelöin ja isäpuoli, serkku ja äippä mato-onki.

muut sai näitä seipiä ja minä sain yhen ahvenen.  se oli 25 senttinen.
nappas siihen samaan bilteman lippaan mistä kerroin jo aiemmassa kirjoituksessani... läpän väri oli kupari.

taiampa käyä tänään kuivasojalla virvelöimässä... laitan sitte juttua jos kävin.

tonko__

kuivasojalla tänään vähä aikaa...
käväsin testaamassa uusia Blue Foxin Vibrax lippoja. Värit oli: koko punanen jonka lehdessä mustia viivoja ja toinen oli täysin samanlainen, mutta se oli sellanen raikeän kelta-viher värinen.
ostin ne tänään Rintamäeltä ku oli alessa: 2,90

kuitenkin saaliiks kerkes tulla 5 ahventa ja näistä 2 sillä punasella uuella lipalla ja loput sillä toisella uuella.
sanoin tämän KERKES sanan sen takia, että siinä yhessä välissä virvelini kela meni rikki.  :cry:
rupesin kato kiristämään tätä kelan veiviä ku tuntu vähä lenksuttavan. kiristin vähä liian voimakkaasti ja paljon ja: KRÄTS!!!!
veivin yks mutteri tai ruuvi (en jaksa selittää tarkemmin) katkes ja se oli siinä.
tämä mutteri oli todella tärkeä, joten tätä ei taideta saada korjattua.  :roll:
onneks mulla on varalla sellanen paska bilteman virveli, joten sillä kalastetaan nyt. heti huomenna kokeilen sillä.
olen sitä bilteman virveliä käyttäny mato-onkena, mutta nyt se joutuu ihan tosi toimiin.  :-D

pitänee oottaa uutta virveliä synttäreihin asti jotka on 28.6, ja sillon synttäri rahoilla ostetaan uus sitte.

laitan juttua huomisesta reissusta.

kirjolohikäärme

Siis miten te oikeen nuita kaloja tuolta Kuivasojasta vedätte? Tuleeko sieltä ihan perus mato-ongella, vai miten? Entä kummalla tulee paremmin, mato-ongella, vai jollain lipoilla?

Aattelin vaan, kun tästä meiltä ei ole edes kilometriä tuohon Ratamotien sillalle. Siinä vois joskus käväs, jos vaan tietäs millä systeemillä. Olen monesti nähnyt siinä porukkaa kalalla.
"Perhokalastus on ylivoimaisesti hauskin tapa olla saamatta kalaa."

tonko__

Quote from: kirjolohikäärme on June 06, 2008, 23:51:50
Siis miten te oikeen nuita kaloja tuolta Kuivasojasta vedätte? Tuleeko sieltä ihan perus mato-ongella, vai miten? Entä kummalla tulee paremmin, mato-ongella, vai jollain lipoilla?

Aattelin vaan, kun tästä meiltä ei ole edes kilometriä tuohon Ratamotien sillalle. Siinä vois joskus käväs, jos vaan tietäs millä systeemillä. Olen monesti nähnyt siinä porukkaa kalalla.

ennen mato-ongin, mutta ku huomasin että silleen ei tuu muuta ku niitä alle 10 sentin nytysiä, niin alon virvelöiä.
ensimmäisenä nakkelin aika paljo Salmo Hornettia ja se pelas hyvi, mutta viime aikoina ei oo oikeen tullu mitään sillä.
sitte rupesin testaamaan eri lippoja ja huomasin niiden tehokkuuden.
nyt viimeisin testaus oli Blue Foxin Vibrax lipat joihin assut tuntu olevan aivan hulluna.
melkein joka heitolla ainakin yritti tulla ahven kiinni.

tänään kohta puoliin meen testaa Vibraxeja vähä pitemmäksi aikaa.
samoille paikoille ku ennenki.  :-)

tonko__

kävin jotai 3 tuntia kuivasojalla virvelöimässä.
saaliiks 40 ahventa itelle.
aika monta oli 20 sentin lähelle ja isoin oli 24,7 cm.
kaikki tuli lipoilla.
otti lipat olivat:
-Blue Fox Vibrax (2kpl) värit: ne uusimmat mistä olen maininnut ja aiemmin
-Bilteman Myr Wipp kopiot (2kpl) värit: lehden värit kupari ja hopea (muuten samanlaiset)

pienimmät päästin pois.
yks mies anto mulle kymmenkunta ahventa.
otin kotiin ruoaksi 23 ahventa.

pistän myöhemmin vaikka linkkiä tänne kalasaalis.comiin laitetuista kuvista..
en oo vielä laittanu kuvia sinne.

Juseli

Huomenna todenäköisesti tuonne Kuivasojalle heitteleen lippoja.  :-)

Juseli

Quote from: Juseli on June 07, 2008, 22:35:05
Huomenna todenäköisesti tuonne Kuivasojalle heitteleen lippoja.  :-)
Reissu tehty. Aluksi menin jollekkin ihme ojalle, joka meni Raitotien ali.
Vesi oli todella likaista. Mietin, että tuskin saan mitään. Aloin heitellä Blue Fox Vibraxia.
Sitten nappas. Mietin, että: "Mitä ihmettä! Kala! No se on varmaan ahven..."
Sitten sai ihmetellä vielä enemmän, kun vedestä nousi hauki.
Kalalla oli pituutta ~35cm. :lol: Päästin sen takaisin kasvamaan. Samalta ojalta oli vielä yksi ahventärppi, joka pärskytti pintaa ja karkas.

Sieltä menin sitten tuonne Ratamotien sillalle. Nakkelin samaa Blue Fox Vibraxia ja sain 4 ahventa ylös ja 2 irtos.
ahvenet olivat pieniä, ~15 senttisiä.

tonko__

itellä oli sellanen jännä juttu edellisellä reissulla, että kun ahven tuntu syövän hyvin yhteen lippaan esim. Vibraxiin, niin se söi sen 15 min.
sitte se loppu melkei kokonaan.
heti kun vaihon toisen ni alko tulla taas. ja sitte ku siihenki lakkas ottamasta niin saaton vaihtaa takas sen vibraxin... ja söi.  :-D
se oli tollasta koko reissu..  :-)

tonko__

eilen taas kuivasojalla virvelöimässä jostai ilta kuuesta tonne yheksään.
lipoilla yrittelin koko reissun.
saaliina 17 assua joista 4 20 sentin pintaan eli syötävän kokosia ainakin meille..

ensimmäinen ahven oli heti syötävän kokonen ja laitoin pussiin.
sitten tuli pitkä tauko etten saanu yhtään syötävän kokosta assua, joten päästin tämän ainoan syötävän ahvenen takas ojaan.
ajattelin, että eipähän ainakaan turhaan kuole..  :-D
olin siinä ennen vapautusta saanu kaiken kaikkiaan sellaset 4 ahventa, mutta ku oli niin pieniä ni päästin takas.

yksi näistä pikku ahvenista oli erittäin pirteä ja vetäs 2 sellasta mahtavaa loikkaa ylös kelatessa..  :-)

yks sitte näistä syötävän kokosista assuista oli aika huonossa kunnossa.. sillä oli haavoja kyljessä ja selkäevä repaleinen eikä se oikein kovin jaksanu potkia vastaan ylös kelatessa...
reissun joka ikinen ahven pääs takas ojaan.

El Dorado

Quote from: tonko__ on June 09, 2008, 12:54:32
eilen taas kuivasojalla virvelöimässä jostai ilta kuuesta tonne yheksään.
lipoilla yrittelin koko reissun.
saaliina 17 assua joista 4 20 sentin pintaan eli syötävän kokosia ainakin meille..

ensimmäinen ahven oli heti syötävän kokonen ja laitoin pussiin.
sitten tuli pitkä tauko etten saanu yhtään syötävän kokosta assua, joten päästin tämän ainoan syötävän ahvenen takas ojaan.
ajattelin, että eipähän ainakaan turhaan kuole..  :-D
olin siinä ennen vapautusta saanu kaiken kaikkiaan sellaset 4 ahventa, mutta ku oli niin pieniä ni päästin takas.

yksi näistä pikku ahvenista oli erittäin pirteä ja vetäs 2 sellasta mahtavaa loikkaa ylös kelatessa..  :-)

yks sitte näistä syötävän kokosista assuista oli aika huonossa kunnossa.. sillä oli haavoja kyljessä ja selkäevä repaleinen eikä se oikein kovin jaksanu potkia vastaan ylös kelatessa...
reissun joka ikinen ahven pääs takas ojaan.
Voitko vähän selventää, että missä kohin kuivasojaa olit?

tonko__

Ratamotien ja junaradan välillä.. en tarkemmin jaksa selittää, mutta aikalailla niiden puolivälissä.

eilen käytiin Rajahaudassa niillä venelaitureilla nakkelemassa..
äiti sai ihan julumetun ahvenen ainaki minun mielestä...  :-o
se oli erittäin lihava ja pituutta oli 27,4 senttiä. mutta se lihavuus!!
painon vois arvioida johonki 350-400 grammaa. äiti sai sen sellasella Shakespearen lippasetin punasella lipalla jossa oli sellanen hopeinen kiiltotarra.
ite en saanu ku yhen ahvenen ja seki oli pieni.  :oops:
serkku sai mato-ongella pikku sären ja ahvenen.
isäpuoli ei mitään.

tämän reissun jälkeen lähdin suoraan vielä vähäksi aikaa kuivasojalle virvelöimään. olin taas Ratamotien ja junaradan välillä.
saaliina 5 ahventa.
yks ainut oli syötävän kokonen..
lipoilla nakkelin taas ja samoilla ku ennenki.

ammatti_kalastaja

Quote from: tonko__ on June 10, 2008, 14:32:10
Ratamotien ja junaradan välillä.. en tarkemmin jaksa selittää, mutta aikalailla niiden puolivälissä.

eilen käytiin Rajahaudassa niillä venelaitureilla nakkelemassa..
äiti sai ihan julumetun ahvenen ainaki minun mielestä...  :-o
se oli erittäin lihava ja pituutta oli 27,4 senttiä. mutta se lihavuus!!
painon vois arvioida johonki 350-400 grammaa. äiti sai sen sellasella Shakespearen lippasetin punasella lipalla jossa oli sellanen hopeinen kiiltotarra.
ite en saanu ku yhen ahvenen ja seki oli pieni.  :oops:
serkku sai mato-ongella pikku sären ja ahvenen.
isäpuoli ei mitään.

tämän reissun jälkeen lähdin suoraan vielä vähäksi aikaa kuivasojalle virvelöimään. olin taas Ratamotien ja junaradan välillä.
saaliina 5 ahventa.
yks ainut oli syötävän kokonen..
lipoilla nakkelin taas ja samoilla ku ennenki.

Tais olla ahvenella vähän mätiä, kun kerta lihava oli :).. Paljonkos painoi perkattuna?

tonko__

ei ollut puntaria sillon vielä, mutta nyt on.
paino on arvioitu kylläkin ja se on menny varmaan aivan pyllylleen..  :-)
assulla ei ollu mätiä.

niin,, eilen kävin kuivasojalla Ratamotien ja junaradan välillä..
lipoilla nakkelin.
saaliina 23 ahventa ja 1 hauki.. hauki oli tosin niin pieni, että vaikka se olisi ollut ahven, niin se ei olis ollu syötävä.. eli jotai vähä alle 20 cm..  :-D
hauki ja 3 ahventa tulivat ylempää..
ne tuli läheltä sitä Kuivasranta kylttiä ja läheltä pururadan isohkoa puusiltaa. kuivasojan ylitti silta siinä kohdin.

kaksi vähän isompaa ahventa karkuutin.toisen junaraan ja ratamotien väliltä ja toisen sieltä ylempää mistä kerroin äsken.
kaikki päästin takas.

tässä muute kuvaa siitä viime lauantaisesta reissusta: http://kalasaalis.com/tonko__/kalat/Ahven/1469/

Juseli

Kävin El Barton kanssa tuolla Ratamotien ja junaradan välissä.

14 ahventa saatiin. Kaikki yhtä lukuunottamatta olivat syötävän kokoisia.
Jigit toimi parhaiten. Mulla suurin 26cm ja 170g ja El Bartolla 25cm, ei punnittu.

El Dorado

Noniin, reissu tehty Juselin kanssa tuonne Ratamotielle.
Kalalla siellä olimme 9.20-13.45.
Juseli sai reissun ensimmäisen assun valkoisella pikku jigillä, painoa sillä kalalla 150g
Sitten minä sain 160g ahvenen,kun heitin Ratamotie sillan alle.
Sitten oli noin 2 tunnin tauko kun ei saatu mitään paria pientä lukuunottamatta ja karkuutuksia.
Sitten ajattelin mennä vähän ylös päin. Sieltä sain alle 100g ahvenen, joka oli melkoisessa kunnossa.
Kaveri pärskytti oikein pintaa! :-o.
Sitten noin klo 12, sain melkein peräkkäin 2 semmosta mukavaa 150g assua.
Oltiin jo melkein lähdössä kun kello oli jotain 13.15, kun BlueFox vibraxiin napsahti tämmönen 195g, pituutta 26cm:

Kuvassa näkyy myös ottipaikka.

Kaivo

Tänään 13.6. olin Putkella iltapäivästä reilun tunnin verran, tosin ilman kalavehkeitä. Syynä oli moderaatorimme Percan ja hänen kaverinsa Helsinki – Norja – Helsinki -kalarundi, ja he pysähtyivät täällä Oulun kohdalla kalastelemaan hetkeksi. Pitihän sitä toki käydä morjenstamassa poikia :) Muutama kuvakin tuli räpsittyä, Perca laittanee ne foorumille kunhan kotiutuu reissusta...

-- Kaivo

tonko__

putkella käytiin torstaina.. saaliiks säyne (elämäni eka säyne) ja kaks assua.. kaikki oli tosin pieniä.. lipoilla tulivat..

sitte, eilen kävin kuivasojalla..
saaliiks 24 assua joista isoin oli 26 senttinen (2kpl) ja painot: 170 grammaa ja 190 grammaa.
kolmanneks oli 23,5 cm ja paino: 130 grammaa.
yhteispaino oli 1,85 kg.
kalat tuli lipoilla.. eniten tuli blue fox vibraxiin (kelta-viher väriseen).
kuvaa tässä: http://kalasaalis.com/tonko__/kalat/Ahven/1516/

siinä oli kaks isointa.
olin muutes junaradan ja ratamotien välillä.

tonko__

Quote from: kaivo on August 16, 2004, 13:39:34
Pateniemen kalastuksesta puhuttaessa tulee näin oululaisena ensimmäiseksi mieleen talviset ahvenpaikat. Esim. viime talvena mentiin Jukurintien päästä venesatamasta jäälle, käveltiin tammi-helmikuussa n. 20-25 minuuttia kohti parin kilometrin päässä näkyvän Kraaselin saaren kärkeä. Vettä oli "keskellä selkää" noin 5-7 metriä ja ahventa tuli useimmiten kotitarpeiksi. Ei mitään jättikaloja, mutta ihan käyttökelpoista ruokakalaa kuitenkin. Suurin kilomääräinen saaliini oli muistaakseni 5,2 kg. Alkupuolella talvea oli kuulema vedetty yli kymmentä kiloa isoakin ahventa.

Kuivasojastakin lipotaan keväisin ahventa Patelassa oikein urakalla, ja osa nousuahvenista jää myös elelemään ojaan kesäksi. Kuivasojalla voisi kokeilla vaikkapa mato-onkimista tai heitellä virvelillä pikkuisia lippoja.

Muuten Pateniemen kalapaikat mahtavat olla ainakin rannalta kalastavalle melko vähissä; mutta toivottavasti olen sen suhteen väärässä.

siis TÄH!!!!
onko kuivasojassa muka kalaa ihan keski kesällä!!!!  vai onko sitä tosi vähän että ihan turha yrittääkään??  sehä taitaa olla aika täynnä lumpeista ja muusta ryönästä..?

Juseli

Käytiin tänään tuolla Kuivasojalla ja vähän järvenkin puolella heittelemässä El Barton kanssa.
Heiteltiin ensin siinä pururadan siltojen alla ja saatiin jotain pikku sinttejä lipoilla. Päätettiin sitten mennä kokeileen haukia siihen ojan puolelle.
Ei muuta kuin Minnow Spoonia siiman nokkaan ja menoks! Heiteltiin siinä jonkun aikaa ja sitten El Bartolla vingahtaa jarru. Pienen väsyttelyn jälkeen
hän nostaa pienen hauen rannalle. Painoa 572g ja pituutta 47cm.  :lol: Päästettiin se takas ja jatkettiin heittelyä.

Seuraavaksi menimme hieman ylemmäs. Erään autotiesillan alle nakkeleen. (Juuri tuo "Kuivasrantakyltti paikka" mistä Tonkokin puhui aiemmin)
Sieltä tulikin ahventa hyvin. El Barton isoin 185g ja mun 170g.
Yhteensä tuli koko reissulla 24 ahventa ja se 1 hauki.

tonko__

oo ite tännää vielä isän kans kävästiin putkella.. ilta yheksästä tonne yhteentoista.. lipoilla nakkelin.
saaliiks vaan 1 ahven ja seki tommonen 10-15 senttinen  :-D  melkein MP:t!!
se ainokainen otti ykkös koon kuparin väriseen Blue Fox Vibraxiin.
huomenna lähetään isän kans kuivasojalle..

tonko__

ny on käyty kuivasojalla..
saaliiksi 12 ahventa + 2 pääs irti ku leikittelin liikaa.. jarru oli niin löysällä ettei kela suostunu ottamaan siimaa puolalle..  :-D ne irti päässeet oli huiman kokosia  :roll: varmaan 10 senttisiä  :-D

yks noista assuista oli oma uus assu enkka..nössö vielä seki..  :cry:
sen pituus oli 26,5 cm ja paino 230 grammaa.. silti olin/olen mielissään!!  :lol:
suurin osa appuroista tuli Bilteman Myr Wipp kopiolla.. se isoin myös..
toiseks isoin oli 24,3 cm ja 120 grammaa.. aikamoinen paino heitto noiden kahden isoimman assun välillä..

nii muuten.. sain myös elämäni pienimmän assun..  :lol:  oli alle 10 senttinen!!  aikamoinen saavutus.. nappas bilteman myr wipp kopioon.. :-D ihan suussa vielä oli koukut.  :-o
olin junaradan ja ratamotien välillä..

kaikki assut C&R:ättiin..
kuvaa isoimmasta voin laittaa joskus myöhemmin kunhan saan bluetooth tikun haltuuni, jolla voin siirtää kuvat kännystä tietsikkaa ja nettii..
voi mennä jopa 4 viikkoa  :roll:  :x

Kaivo

*Alla olevat viestit erotettu Pateniemi-topicista

Quote from: tonko__ on June 15, 2008, 21:57:03 siis TÄH!!!! Onko kuivasojassa muka kalaa ihan keski kesällä!!!!  vai onko sitä tosi vähän että ihan turha yrittääkään??  sehä taitaa olla aika täynnä lumpeista ja muusta ryönästä..?

Miksei olisi? :) Järven lähellä, leveällä osalla oja on haukipaikkana kaupungin varmimmasta päästä. Ahventa elelee ojan alemmilla alueilla takuuvarmasti syksyyn asti. Olen kerran kesällä kulkenut kalastellen ojaa seuraten järveltä Rajakylään saakka. Ahvenia tuli pitkin matkaa. Hyvä paikka ainakin ennen oli mm. Pohjantien silloilta jonkin matkaa alavirtaan. Kapea oja levenee siellä suvannoksi. Toinen ahvenpaikka oli heti noiden siltojen yläpuolella oleva "pooli".

http://kartta.ouka.fi/

-- Kaivo

tonko__

okei..  pitääpä joskus lähteä koittaan kesemmällä.. näinä aikona mää kyllä vielä kalastan ihan vaa tossa ratamotien ja junaradan lähistöllä.. siellä kato ei oo niin paljon tota vesi kasvustoa ainakaan vielä..
niin, vesi kasvustosta puheen ollen,, onkoha siellä päin mistä kerroit äskö ni paljo lumpeita tms.?
ite ainaki isän kans huomattii, että tosta junaradasta järvelle päin on niin täynnä lumpeita, että kalastus ei onnistunu ollenkaa!!..  :|  ei kävelty junaradasta järvelle päin ku jotai 100 metriä ku tuli semmonen ruoste oja vastaan.. oli muuten sen ruoste ojan ja kuivasojan kohtaamispaikka todella huonon näkönen!! ne kaikki p*skat valuu suoraan kuivasojaan!!

oon käyny muuten siinä kohdassa missä ritaharjuntie ylittää ojan (se kohta minkä lähistöllä on Kuivasranta kyltti ja pururadan puu silta,kerroin kuivasoja+toppilan putki topicissa) ja se on aika lumpeinen..
jonkin verran siellä kuitenkin pystyy kalastamaan..    mutta mitenköhän keski/loppu kesästä??  onkohan seki niin lumpeinen, että kalastus ei onnistu..?