Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Tail Baits

Started by leijonanmieli, June 14, 2008, 14:18:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

leijonanmieli

Onko kenelläkään mitääs suurempaa kokemusta näistä uusista (ainakin minulle) tail baits:eista?(en nyt tarkoita jigejä) Itse tilasin Ruotsista muutamia kappaleita luettuani artikkelin niiden kalastavuudesta. Tänään olin koeajamassa, mutta mitään ei tullut. johtuu tosin suurimmaksi osaksi veden tyyneydestä.

Mikähän olisi kaikkein kalastavin uittotyyli? Itse en suspina mistään löytänyt, muttä mediumina, joten uppoaa kyllä, joten tauot eivät voi olla kovinkaan pitkiä. Joten onkohan kannattavampaa siis uittaa kuten jerkkiä, vaiko niin kuten suspia (pitkiä taukoja ja erittäin hidas nykivä kelaus)

Kirjotelkaa tänne kokemuksianne, vinkkejänne ja huomiotanne tail baitseista
"Autuaita ovat puupäät sillä he eivät huku"

Tumzu

Jos nyt puhutaan niistä pitkistä hieman jigin tapaisista niin ,Itselläni ei noita ole ollut, mutta videoita olen katsellut ja herkullisesti näyttävät uivan. Kyllä noihin kala aivan varmasti nappaa jos kohdalle sattuu.

leijonanmieli

elikkä tarkoitan niitä jerkin ja jigin sekoituksia. runko kuin jerkki ja jigi häntä seuraa perässä. ite ostin Zaltin zam Z taileja muutaman kappaleen.. eilen tyynellä pääsin testaamaan nyt juhannuksena olisi tarkoitus kunnolla koeajaa nuo pelit :)

Tumzu

Jaa tuollaisista vieheistä puhuttiin  :-D Videon katsoin youtubessa jossa oli jigipyrstö pistetty salmo sliderin perään  ja ottavasti näytti uivan. Voisi itsekin pistää toiseen slideriin jigin peräkoukkuun ja testata!

leijonanmieli

ruotsissa tuo on ainakin haukivesillä lyönyt itsensä läpi kunnolla..

Kaivo

Uistimen ja jigipyrstön yhdistäminen ei sinänsä ole uusi juttu, ja nyt se on tehty siis jerkkienkin kanssa. Ilman omia käyttökokemuksia veikkaisin, että tässäkin tapauksessa kalastavuus on tilannekohtaista, eli joskus jerkki + jigi -yhdistelmä saattaa olla tappavan tehokas, joskus ei toimi ollenkaan, toisinaan sillä tulee suurin piirtein yhtä hyvin kuin muillakin vieheillä. Eli pelkillä jigihäntäjerkeillä ei pärjää joka tilanteessa, mutta toisinaan niillekin löytyy varmaan se paras käyttötilanne.

Kyse on samasta asiasta kuin (hauenkalastuksessa) muutenkin: eri viehetyypit toimivat eri päivinä eri tavalla.

Joskus on kalantulon kannalta ns. jerkkipäivä, joskus vaappupäivä, lusikkapäivä, lippapäivä jne. Miksi näin on, sen tietää vain kala itse. Kyse voisi ehkä olla viehetyyppien uintitavoista: jerkki poukkoilee eri suuntiin, vaappu kulkee suoraan mutta takovalla liikkeellä, lusikka keinahtelee ja muljahtelee, lippa lähettää voimakasta paineaaltoa, suspijigi pysähtelee paikoilleen jne. Jokaisen vieheen liike tuntuu ja "kuulostaa" petokalan kylkiviivassa erilaiselle. Jos jigipyrstöjerkin uinti on muista vieheistäsi poikkeava, se voi siis olla jossain tilanteessa hauelle "se juttu".

-- Kaivo