Kalastatko ilman lupia! (ja muuta keskustelua lupakäytännöst

Started by -:tonttu:-, February 23, 2004, 20:43:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Perhopoika

Toi oli muuten tosi hyvä uutinen!

Se idea oli tosi hyvä (edelleenkin)!!

Se on hyvä juttu, että voi olla lupa maksettuna silloin vaan kun sitä tarvitsee!
Ei tyhjästä kannata maksaa! ;)
Hölömö.

Anonymous

Onhan valtion kalastuskorttikin voimassa vuoden eikä sitä aina tarvita. Harvemmin sitä tulee lähdettyä jouluna kalalle. Sen päivän kalastusmaksu pitäisi näiden kommenttejen perusteella maksaa takaisin.

miserable

Pyrin aina laittamaan kaikki mahdolliset luvat kuntoon. Kerran kävin kalalla virtavesialueella luvatta, koska en tiennyt mistä lupia saa, kyllä oli tosiaan ahdistava olo. Harmittaa vain, kun puropahaisella, missä nykyisin kalastelen, on vain luvattomia kalastajia. Eräs heppu oli varsin käynyt kyselemässä lupia ja 4llä 5stä ei ollut lupia... huoh. Millähän rahalla ne istukas kirjot saadaan sinne puroon, jos niitä lupia ei osteta?? Eräs ystäväni paljastui myöskin tällaiseksi luvattomaksi kalastajaksi... eipä nykyisin olla oikein väleissä, jostain muusta syystä kylläkin.
Life is like a box of chocolates, you never know what you gonna get. There's the same thing for Fishing ;)

Joel

En maksa en ole 18 vuotta enkä edes kalasta kovin usein paitsi pilkin ja siihen ei tarvii lupia eikä onkeen

Hautsi

Aina luvat kuntoon ennen kalaan menoa!

Oulussa on hyvä kun saa mobiililuvan eli kalastusluvan tekstiviestillä.
Eipä tarvi miettiä että mistä luvan saa ostaa tai onko myyntipaikka vielä auki.
Se parhaiten nauraa kellä on paras lääkitys

Runtu

Kalastuksenhoitomaksu ja läänilupa tulee hankittua, samoin niiden harvojen korttikoskien luvat.

Jalokalaa tulee harvemmin kalastettua muualta kuin ym. koskilta.

Jos kyseessä on joku nimetön pikkulampi vieraassa läänissä, niin ei tule lupia ostettua. Eipä niillä kyllä ole sitten kalastuksenvalvojiakaan. Tai jos on, niin kyllä saa ostaa sakkorahoilla elämän!

Lääniluvasta: Laillisesti sillä saa kyllä kalastaa monessa paikassa, mutta tuntuu olevan sen verran kateellisia ranta-asukkaita, ettei sillä saa kalastaa missään.
Muutaman kerran mennyt kalareissu pilalle paikallisen saavuttua paikalle kyselemään lupia, ilman kalastuksenvalvojan korttia, ja julistanut alueen olevan erityislupa-alue, 10e kiitos... Eipä ole tullut maksettua, mutta käytännössä reissu loppuu yleensä siihen, kun hommasta menee maku.

Kyse on sisävesistä, suhteellisen syrjäisitä järvistä tai järvien osista, joissa ei ole jalokalaan mahdollisuutta. Minkähänlainen
mahtaa olla tilanne saimaalla tahi vastaavilla isoilla järvillä, Sheriffejähän löytyy joka paikasta?
NO AJA!!!

[Jyri]

En tarvitse lupaa, kun en ole täyttänyt vielä 18?

kaivo

En tarvitse lupaa, kun en ole täyttänyt vielä 18?
Maamme lupajärjestelmän perusteet löytyvät täältä: http://www.ahven.net/suomi/kalastusluvat.php

Olli83

Kylläpä nois lähijärvis tulee kalastettua ilman lupia, kukaa ennenkään mitään lupia oo kysellyt =) toisaalta,jos jonnekki Taimen mestoille menee ni stten tulee luvat ostettua.

leijonanmieli

luvat aina kunnossa minne ikinä menenkin! jos teen jonkun reissun toisen lääninalueelle kerran vuodessa sinne viikon luvat. jos useemmin vuosilupa

sitten tappeluun siitä onko lupa oikein ymym niin eikö jokaiseen harrastukseen ole oma hintansa? Menettekö pelaamaan esimerkiksi tennistä ja jätätte kenttämaksun hoitamatta?
tai sama asia golffia pelaamaan aidan ali ja lätkimään? ei taida ihan onnistua.. mutta heti kun on mahdollisuus ettei kukaan kysele lupia jätätte maksamatta? uskoisin että jos jokainen maksaisi luvat niin lupien hinnat voisivat tippua koska sillon sillä pienemmällä lupa maksulla voitaisiin kattaa kaikki vesistöiden kunnossapito.
tai sit kaikki tekee mission yksikään ei maksa 10 vuotee lupia ja katotaa mitä käy! järki kätee
"Autuaita ovat puupäät sillä he eivät huku"

PäSSi

En tarvitse viellä lupia. Paitsi jos jollekkin lohimontulle menee
Puimakone naksutti kettulan vintillä  x)

Kippari Jussi

Onneksi olen vielä alle 18v :-D. Nojoo... Pitää miettiä mihin paikkoihin menee isompana, jos niihin sitten oottaa sen kalastus luvankin joukkoon, mutta omalla luvalla kalastan näissä lähellä olevissa järvissä aina. Vaikka olisikin yli 18v...

Vikke

En todellakaan kalasta koskaan ilman lupia !
Yksinkertaisesti. Toki en paljoa niitä tarvitsekkaan, alle 18- vuotta kun olen.

Mitä muuta voisi sanoa?  :roll:
"Suurta saalista
tärkeämpää on se, kuinka paljon kala tarjoaa urheilua pyytäjälleen." -Alex Hintze

SUURkalastaja jyväskyläst

Alle 18v olen, mutta koskille, kun menen niin luvat löytyy kyllä taskusta. Tuolla lähijärvellä kävin joskus muutaman kerran ilman lupia pari vuotta sitten (pari kertaa vuodessa istutetaan kirreä). Mutta eipä siellä käy se luvantarkastaja kyselemässäkään. Vanhat jannut joitten kanssa aina turisen, sanovat, että siellä ei niitä kysellä, kun ne luvantarkastajat on niin laiskoja. :|
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

leijonanmieli

Quote from: SUURkalastaja jyväskyläst on July 04, 2008, 14:11:22
Alle 18v olen, mutta koskille, kun menen niin luvat löytyy kyllä taskusta. Tuolla lähijärvellä kävin joskus muutaman kerran ilman lupia pari vuotta sitten (pari kertaa vuodessa istutetaan kirreä). Mutta eipä siellä käy se luvantarkastaja kyselemässäkään. Vanhat jannut joitten kanssa aina turisen, sanovat, että siellä ei niitä kysellä, kun ne luvantarkastajat on niin laiskoja. :|

eli jos kukaan ei kysele lupia se oikeuttaa kalastamaan ilman lupia? voi että on taas järjen käyttö sallittua!
"Autuaita ovat puupäät sillä he eivät huku"

SUURkalastaja jyväskyläst

Quote from: leijonanmieli on July 04, 2008, 16:20:48
Quote from: SUURkalastaja jyväskyläst on July 04, 2008, 14:11:22

eli jos kukaan ei kysele lupia se oikeuttaa kalastamaan ilman lupia? voi että on taas järjen käyttö sallittua!
Emmä sitä meinannu, mutta sillon vaan kalastelin.
Nykysin ne luvat löytyy kyllä niissä vesistöissä, kun niitä tarvitaan. :wink:
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

Olli83

Taimen ja Lohi paikoissa noi lupahommat ymmärrän mutta noissa isoissa järvissä jne. ei mielestäni tarvi lupaa..eli pitäisi kuuloa jokamiehen oikeuksiin  :x
Verkko kalastus on asia erikseen niihin on aina asianmukaiset luvat.

pilkkiäijä

Minäkään mitään lupia tarvitse, jos en mene johonkin istaripaikkaan. Kun alle 18v minäkin olen.
Joskus harvoin kalastan yli yhdellä ongella kerrallaan, mutta sehän ei varmaan ketään haittaa, jos ei haittaa verkkokalastuskaan.
Eli yleensä luvat kunnossa tääläkin.

Ja vielä tuosta verkkokalastuksesta:
Luulen, kun tänäänkin tuolla järvellä uistelemassa oltiin, niin puolissa verkoista ei ollut edes toista merkkiä tai sitten oli läpinäkyvä, puolenlitran limsapullo verkonmerkkinä, ja toisessa päädyssä ei mitään! Alkaa pikkuhiljaa ärsyttämään tämä verkkojen kanssa pelleily! Niitä tarvii ihan joka paikkaan tunkea. Ei ole ihmekkään jos alkaa kalakanta järvistä vähenemään... Jos kalastatte verkoilla, niin luvat ja merkit kuntoon ehdottomasti!  :x
Olen kalastelijapoika!

j.a.m

pohjaverkkoa ei tarvitse merkitä kuin toisesta päästä ja miten no siihen on omat suositukset jokainen vi lukea ne itse.  verkkokalastus ei kotitarvekalastajien toimesta vaaranna sen enempää kalakantoja kuin muukaan kalastus . ihan oikeesti . mitä lupiin tulee kun kaveri on lunastanut lupansa verkkoihin niin on hänellä oikeus "tuinkea" ne samoihin vesiin uistelioiden kanssa.
omat luvat on ainaka kunnossa en kehtaa edes ääneen puhua että jättäsin muutaman euron luvan ostamatta kun menen kalalle . rikos on aina rikos
kalastaja on aina ITSE velvollinen hankkimaan tiedon että missä saa kalastaa ja millä luvilla . Esim meillä saat kemijärvessä hyvin suurella alueella kalastaa 10 vavalla 4E vuosi ja manttaalimies 2€ vuosi . että ei ne nyt niin suuria uhrauksia ole nuo luvat jos vaan hehtaa muutaman minuutin käyttää asiaan ja etsiä tietoja netistä ja soittaa muutamia puheluita .

Tuukka Almighty

kun 18-vuotta täytin niin kävin muutamat kerrat kalassa ilman minkäänlaisia lupia niin sanoin että kyllä ahdisti! nyt on kaikki luvat kunnossa eikö tarvitse pelätä että vehkeet lähtee valtiolle. Luvat maksamalla kalastus on rennompaa puuhaa  :roll:

Tom

Kaikki luvat maksan, jos niitä tarvitsee, esim. Ruunaalle. Kun täytän 18 , niin ajattelin mä sillonkin maksaa, koska muuten kalastuksesta ei tule yhtään mitään, joutuu kokoaja kurkkii taakseen, ja sivulle, ja .......

Kalastaja.94

Kun koskille menen kyllä luvat löytyy. En ole kyllä ikinä nähnyt näillä koskilla/puroilla millä kalastelen ikinä kalastuksen valvojaa yms... mutta lainkuuliainen olen!
-Tonttu