Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Voiko perukkeesta olla haittaa?

Started by Ihmettelijä?, April 28, 2008, 15:41:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ihmettelijä?

Mitä luulette;
1. Voiko perukkeesta olla mitään haittaa? Tai mitä hyötyä siitä ylipäätänsä on?

2. Mitä hyötyä on uistimen sitomisesta suoraan siimaan?

3. Lentääkö uistin pidemmälle perukkeen kanssa vai ilman?

4. Minkälaisia erinlaisia perukkeita on?

5. Minkälaisella solmulla sidot perukkeen siimaan?

6. Käytätkö itse peruketta ja miksi?

edit: kysymykset numeroitu

Kaivo

Quote from: Ihmettelijä? on April 28, 2008, 15:41:16
Mitä luulette;

Kyseessä on ilmeisesti hauenkalastus? Joka kysymyksestä saisi laadittua oman pitkän vastauksensa, mutta lyhyestä virsi kaunis:

1. Perukkeen tehtävä on suojata kalastussiimaa petokalan teräviltä hampailta. Suomen kaloista hauki on ainoa, jonka hammaskalusto voi viiltää paljaan kalastussiiman poikki.

Peruke voi vaikuttaa vieheen uintiin heikentävästi, mikäli käytetään vieheen kokoon nähden turhan raskasta tai jäykkää peruketta.

2. Suoraan siimaan (sopivalla solmulla) sidottu uistin ui sille luonnollisimmalla mahdollisella tavalla, mikäli siiman paksuus on muuten vieheen kokoon nähden sopiva.

3. Peruke tuo siiman päähän lisäpainoa, joten sama viehe lentää tietysti pidemmälle perukkeen kanssa kuin ilman.

4. Erilaisia perukemateriaaleja ja perukeratkaisuja on hauenkalastajallekin olemassa runsain mitoin. Kannattaa etsiä aiheesta aiempia keskusteluja.

5. Riippuu siimasta. Yksi ja sama viehesolmu ei ole paras mahdollinen kaikille siimamerkeille.

6. Käytän, kun kalastan haukea.

-- Kaivo 

Nismox

1. peruke haittaa varsinkin pienien lusikoiden/lippojen ja jopa vaappujen uintia. Hyötynä lie olevan pienemmät uistin menetykset hauki vesillä.
2. ei mitään, pieni lukkoleikari ei vaikua juurikaan uistimen uintiin (paitsi todella pieniin lippoihin) mutta säästä siiman kiertymiseltä.
3. ei eroa
4 niitä on kymmeniä erilaisia ja eri materiaaleista tehtyjä.
5.en sido, en käytä, leikari ihan normaalilla unisolmulla   http://www.sportfishingmagazine.fi/fin/kaudenvihjeet/2001/unisolmu.htm
6. en käytä, tattee sillä kalallakin olla mahdollisuudet=)

-Nismox-

saury

Suomen kaloista hauki on ainoa kala, jonka hammaskalusto voi viiltää paljaan kalastussiiman poikki.
,

Ei muuten ole. Totta kai hauki yleisimmin puree siiman katki mutta myös mm. kuha ja taimen omaavat sellaiset purukalustot että siiman saa poikki hierrettyä. Yleistä tämähän ei ole, mutta mahdollista. Kun esim. kuhanuistelussa viehe lähtee jonkun terävähampaisen matkaan syyn saa aina niskoilleen "hauki". Itse käytän tästä syystä kuhankalastuksessa nk. kevytperuketta.

Juzpeliini

Tuossa kaivo antoi mielestäni jo hyvät vastaukset, eli vastaan vain kohtiin 5 ja 6. Tosin yhdessä asiassa olen kaivon kanssa erimieltä. On mielestäni muutama muukin kalalaji joiden hampaissa on siima vaarassa katketa, varsinkin jos siima on ohuempaa mallia.

5. Sidon suurimmalla osalla siimoista ihan perinteisen solmun, eli kieputellaan muutaman kerran siimaa ympäri, ja sitten pujotetaan alku- ja loppupään lenkeistä läpi. Ei sovi kaikille siimoille, mutta useilla olen tämän hyväks havainnut.

6. UL- ja muissa kevyitä vieheitä uittavissa en käytä, mutta raskaita, ja 0.25-> paksuisissa siimoissa, eli suuremmille vaapuille ja lusikoille, käytän.

EDIT: Saury olikin nopeampi tossa siiman katkeamisessa.

-Juzpeliini-

Vikke

Mitä luulette;

Aika moni on jo vastannutkin, mutta pistän omaa mielipidettä.

1. Perukkeesta on haittaa, jos lipoilla yrität. Lippa ei pyöri yleensä kunnolla, ja näin kala ei ainakaan helposti siihen ota. Jos iso petokala ottaa, niin perukkeen avulla saatat saada sen veneeseen tai rannalle.

2. Ilman mitään lukkoa tai peruketta lipat uivat paremmin. Monesti on sanottu, että purotaimenen kalastuksessa lipoilla ei tarvitse mitään lukkoa tai peruketta.

3. Itse en ainakaan tiedä yhtään, lentääkö uistin ilman peruketta tai lukkoa pidemmälle.

4. On pitempiä ja lyhempiä perukkeita. Kestävempiä ja vähemmän kestäviä perukkeita. :-D

5. Perus kalastussolmulla.

6. Hauen kalastuksessa ainakin käytän, ja yleensä muutenkin. Joskus on vain lukko, tai ei mitään (purotaimenta yrittäessä).
"Suurta saalista
tärkeämpää on se, kuinka paljon kala tarjoaa urheilua pyytäjälleen." -Alex Hintze

**KaTiSkA**

Mitä luulette;

1. en ole huomannut isoja haittoja. jotkin kalat voivat saada siiman poikki, peruketta eivät..
2.ui luonnollisimmin.
3.kanssa, suurempi paino.
4. ainakin eri vahvusia ja eri materiialeista tehtyja (?).
5. 2kierrosta siimaa ympärille ja umpisolmu :-D
6. käytän, hauki pääkala ^^kotirannoilla^^ ja en ole havainnut suurempaa haittaa...