Omatekemä vai kaupan?

Started by kalamies], June 24, 2008, 19:52:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mitä uitat?

omatekemä vaappu?
15 (14.2%)
kaupan valmis vaappu?
80 (75.5%)
toisen ihmisen käsintehty vaappu?
11 (10.4%)

Total Members Voted: 92

kalamies]

Elikkäs uitatko omatekemää vaappua vai "tehdas" vaappua mielummin? Vastailkaa ihmeessä :)

El Dorado

Itse en tee vaappuja, eli uitan kaupan vappuja.

UppoPerho

Itse myös ostan vaaput kaupasta.. :-)
Moon Pohjanmaalta, PERKELE!

Daiwa

Kaupan vaappuja! No jotain omia virityksiä on tullu joskus uitettua.
- Milloin kala kasvaa nopeimmin?
- Kun kalastaja kertoo saaliistaan.

kalamies]

Jotain omia virityksiä? Hei nouskaa kuopasta! Kukaan ei ole seppä syntyessään, joten puukko käteen ja vaappuja tekemään.

Piksu

Mieluiten uittaisin perzan vaappuja mutten ole ostanut niitä.
Ite olen aloittamassa vaapuntekoa kuhan tulee tavarat siihen.
Eli nyt uitan kaupan vaappuja.

eza1992

Vielä (lähes) kaikki vaaput mitä uitan on kaupasta ostettuja, mutta kunhan saan valmiiksi ensimmäisen erän (20 kpl) itse tehtyjä vaaputtimia niin... :wink:

Kalan saaminen itsetehdyllä vaapulla on mielestäni 10 x mukavampaa kuin kaupan vaapulla, ja lisäksi jos tekee paljon vaappuja niin siinä säästää sievoiset summat rahaa. Kyllä ne ruiskut ja maalit yms. maksaa itsensä takaisin ajan myötä.

Vikke

Ainakin tähän asti olen aina uittanut vain kaupan vaappuja.
Muutama omatekemä tosin hyllystä löytyy, mutta ne eivät ole balsasta, maalaus ei ole kynäruiskulla, koukut puuttuu yms.  :-)

Mutta voisihan sitä joskus ostaa jonkun vaapunvalmistus setin, missä on kaikki tarpeelliset.
Mutta oli noita edellä mainittujakin mukava veistellä, vaikka ei mitään varsinaisia "vaappuvälineitä" ollutkaan.  :-)

"Suurta saalista
tärkeämpää on se, kuinka paljon kala tarjoaa urheilua pyytäjälleen." -Alex Hintze

Daiwa

Quote from: kalamies] on June 24, 2008, 20:35:44
Jotain omia virityksiä? Hei nouskaa kuopasta! Kukaan ei ole seppä syntyessään, joten puukko käteen ja vaappuja tekemään.
JuuJuu, mutta pitäs käydä vähän värkkiä hankkimassa ja eipä nyt vaapunteko kiinnosta niin paljon, että rupeaisin ite vuolemaan...
- Milloin kala kasvaa nopeimmin?
- Kun kalastaja kertoo saaliistaan.

Kalastaja.94

Kaupan vaappuja. Jos itse omia osaisin tehdä niin niitä uittaisin.
-Tonttu

kalamies]

Nopee oppii! Aluksi ostat motonetistä 40e ruiskun sil saa jo hyvää jälkee ja helppo putsata 8-)

muskie

koulussa oon joskus tehnyt joka ui muuten hyvin mutta kuin olisi puoli kuollut eli melkeen kylellään :-D

pilkkiäijä

Kaupasta ostettuja taitavat olla kaikki minun vaappuni, mutta kyllä sielä on sellaisiakin, mitkä joku on käsin itse tehnyt. Kyllä varmaan kaikki esim. Karismaxit tehdään ihan käsin. Käytössä on nty muutama "ei tehdastekoinen" vaappu. Kyllä niillä useimmiten kalaa paremmin saa  :wink:
Olen kalastelijapoika!

Morripoika

Lohivaaput tehdään suurimmaksi osaksi käsin. Esim poppeli. Samoin VAV vaaput tehdään käsin, mutta molempia myydään kaupassa. Poppeli on päässyt hurjaan lohikalastajien suosioon suureksi osaksi siitä syystä, että käsintehdyt vaaput on viritetty juuri oikeaan uintiin lohelle. Ja näin jotka eivät vaappujan vivritä saavat poppelilla kalaan, kun ne on jo viritetty. VAV vaapun tekijä kiertää ympäri suomea myymässä vaappujansa erillaisilla markkinoilla, ja vääntelee paikan päällä ostan valitsemalle kohdekalalle oikean uinnin. VAV ei vielä ole mitenkään hirveä suosittu uviehe, mutta nousussa on koko ajan.
Tähän joku sanoo kuitenkin "Jessevaappujen takanakin lukee, että uistimet lähtevät tehtaalta koe uitettuina. Totta, mutta onko se sama asia kuin kokonaan käsin tehty vaappu, johon on laitetty tekiän kaikki taito peliin?
Vastasin kuitenkin itse "Kaupan valmis vaappu", koska suurimmaksi osaksi uistimeni on tehty tehtaassa, mutta myös noita toisen käsin tehtyjä löytyy.
Kalastusta, metsästystä ja urheilua.

Pete

Yleensä uitan jonkin pienvalmistajan uistimia kuten Toni Halme, Mikko-Procyon, Perza, Karikko, HP ym. Jos en niitä niin sitten Nils Master on siiman päässä. Pienvalmistajien uistimet ovat usein helpompi virittää uimaan siihen tarkoitukseen mihin ne haluaa. Sama koskee Nils Masteria, mutta siihen olen itse oppinut hakemaan erilaisia uinteja.

kalamies]

Aivan samaa mieltä olen :), mutta nyt pitää huomioida että olen alkanut itse tekemään vaappuni. Mutta ei millään pahalla, en tue ollenkaan rapalaa. Se on minun mielestäni aivan liian suuri uistin alan yritys, etenkin kun osa omistuksesta siirtyi jenkkeihin-

Kuha-Eki

Tämä kesä näytti jo minulle, että minun siimani päässä potkii omia vaappuja. Tietenkin oikein huonolla syönnillä kokeilen näitä pienvalmistajien vaappuja: Karikkoa, Kostoa, VAV:ia ja Hurusta.
Rapalat ovat painuneet pakissani vähiten käytettyjen osastolle (paitsi isokokoinen ambulanssi magnum  :-))
Koukuttaako?

Murmeli

Ite ostan vaaput kaupasta, mutta on muulla muutama omatekemäkin. Tosin harvoin ostan normaalihintaisia vieheitä. Hyvin on alennustavarallakin kalaa tullut.

kalamies]

Miununkin mielestä esim rapalan ja nilsun uistimet ovat aivan kohtuuttoman kalliita.

kuhakalastaja

kaupasta ostan uistimeni. joskus niitä itekkin väsäilen. :D
Professor toimii aina, kelillä kun kelillä!

Mizcu

Kaupasta ostan melkein kaikki uistimet. Jonkun verran olen tehnyt itse uistimia mutta vain yhdelle on löytynyt tukeva paikka arsenaalista. On se kyllä hieno tunne kun omalla UL-vaapulla tulee ahventa ja kaveri kalastaa veneen toisessa päässä tyhjää senioreilla.

siilinki

Kaupasta ostan melkein kaikki uistimet.
Mutta välillä jos osuu joku kiinnostava viehe silmään kalamies.comissa tulee sitten ostettua niitä toisten valmistamia.

HuntaKilla

En tee vaappuja, joten uitan "tehdas vaappuja". On myös kaksi kaverin tekemää kuhavaappua, joita Keski-Suomessa uittelen kuhien toivossa.
www.NOAA.gov <-- National Oceanic and Atmospheric Administration
www.team17.com <-- Team 17

Kokkokokoaisitkokokonkokokokonkokokokokon.

Qkkeli

Suurimmaksi osaksi noita pienvalmistajien vieheitä tulee soudettua ja heitettyä, niissä kun on uintiin panostettu paljon enemmän. Rapaloita käytän yleensä sellaisissa tilanteissa, missä ei ole suurta tietoa vesistöstä, tällöin ei riipaise kovinkaan paljoa jos viehe jää pohjaan.

kalamies]

Pistäkääs kokemuksianne mitkä noista vaihtoehdoista paras ;)`?

Mr.Pilkkijä

Kaupan vaappuja minä uitan.
Always Think Like A Fish.
No Matter How Wierd It Gets. -Storm

simosalakka

Omia vaappuja uittaisin jos olisi. Tälä hetkellä luotan kuitenkin kaupan vaappuihin. Oon kyllä harkinnu vaapun teon aloittamista.. :wink:

JAMPPERI

Kaveri tekee vaaput ja minä tuhoan ne :-)

Kaupan vaappuja ei tule käytettyä oikeastaan ollenkaan.

ottivaappu

Ei omatekemiä vaan kaverin... Toki tehdas vaappujakin löytyy kun lähtee haukia narraamaan, nilsua rapalaa jne :-D

Timpe.mp3

Kyllä ainakin tällä hetkellä kaupan vaapuilla kalastellaa.