Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Uutta settiä harrastuksen lämmittämiseksi.

Started by FatHammer, July 18, 2008, 21:56:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

FatHammer

Moro kalamiehet ja naiset.

Viimeiseen kolmeen kesään en ole mökille tahi kalastamaan "ehtinyt". Nyt sopivasti kesälomalla luppoa joten kalalle mieleni tekevi.
Edellinen settini on 90 luvun alkuvuosina rippilahjarahoilla ostettu Zebcon laadukas umpikela ja pirun jäykkä ja lyhyt vapa. Kalat tulee tukkina perässä ja koska mökin lähistöllä (Virrat) on lähinnä pieniä rutakoita ja järviä joissa kalastelen rannalta, on saaliskin ahven ja hauentuppi voittoista.
Nyt olenkin lukenut viimepäivinä todella paljon asiaa niin ultralight kalastuksesta kuin light vehkeistäkin.

Lähtökohtana olen ajatellut
-Shimanon 1000:sta haspelia (ikinä en ole avokelalla heittänyt mutta rohkea rokan syö :) )
-Lyhyehköä vapaa noin 15g vieheelle asti (vavoista ei ole oikein hajua eli suosituksia kaipaan)
-Siimaa luonnollisesti, 0.15 punottu vai olenko hakoteillä?
-Tapseja tahi perukkeita, riippuu siitä haittaako tapsi pahasti pieniä lippoja ja muita vieheitä?

Budjetti nyt on auki kun en ole ollut vuosiin perillä kalastusvehkeistä, jos nyt 150-200eur korkeintaan kelaan ja vapaan yhteensä

Kaikki neuvot ja niksit otetaan ilolla vastaan

Nismox

Shimanolta kelaksi Slade 1000FB, vavaksi saman valmistajan Stimula STS-56HL2. Peruketta en lähtis käyttämään ja tuo siimakin melkolailla rajua. Siimaksi Esim Rapalan Titanium Core 0,10. Leikari lukolla siihen ja lippaa ja pikku vaappua maun mukaan. Siinä järki hintaanen setti ja toimii. Kelan ja vavan hinta lienee olevan alle 80€, siima pyörii siinä 20€n nurkilla. Vieheet onkin sitten jo eri juttu=)

-Nismox-

jcuster

tai paluuta vanhaan...

ul-vehkeet ovat varsin sopivat, jos aikoo lammilla kalastaa. itsekin olen kääntynyt takaisin lampikalastuksen puoleen, mutta pieniä lippoja on varsin kehno heittää haukisarjan vehkeillä...

eli alkuun 1000- 2000-sarjan avokela, 150-180cm vapa joka ei ole liian ryhditön sekä .10 kuitusiima tai .18-.25 monofiilisiima.

lippakalathan ovat siitä mukavia, ettei niissä yleensä tapsia kaipaa, kala jää kiinni suht. kauas siimasta. jollei yli kilon haukea ole odotettavissa.

0-koon calico catin kumikalat ovat hyviä pikkuahvenille, 3-koko alkaa jo vaatimaan paistikokoista tai haukea.
meppsin kaloja ei tunnu enää saavan, mutta 1-koon kuparilippainen on hyvä punaisella tai harmaalla kalalla höystettynä.
Yks asia on varma: Kun pilkkihaalarit päällä pierasee sen saa aina silmilleen.

FatHammer

Kiitoksia hyvistä vastauksista. Sen verran vielä lisään että olisi iso plussa jos samat vehkeet soveltuisivat myös jigikalastukseen, tekisi mieli kokeilla ahvenen jiggausta :)

Mites tuo kuitusiima toimii suhteessa "vanhanaikaiseen siimaan", pitikö alle jättää perussiimaa ja liittää se verisolmulla kuituun vai muistanko väärin?
Mitenkäs nuo teleskooppi vavat, löytyykö niistä hyviä vapoja näihin käyttötarkoituksiin inhimillisellä hintalapulla? Jotenkin tuntuisi niin kätevältä kun metsälampia kiertelee.

Torro

Quote from: FatHammer on July 19, 2008, 11:52:41
Kiitoksia hyvistä vastauksilta. Sen verran vielä lisään että olisi iso plussa jos samat vehkeet soveltuisivat myös jigikalastukseen, tekisi mieli kokeilla ahvenen jiggausta :)

Mites tuo kuitusiima toimii suhteessa "vanhanaikaiseen siimaan", pitikö alle jättää perussiimaa ja liittää se verisolmulla kuituun vai muistanko väärin?
Mitenkäs nuo teleskooppi vavat, löytyykö niistä hyviä vapoja näihin käyttötarkoituksiin inhimillisellä hintalapulla? Jotenkin tuntuisi niin kätevältä kun metsälampia kiertelee.

Kuidun alle kannattaa jättää pohjiksi monofiiliä. Verisolmu ei taida kuitenkaan pitää, kuitusiima kun on niin lipsuvaista. Toiseksikin kuitu ja mono olisivat niin eripaksuisia ettei verisolmu kelpaa siitäkään syystä. En sitten tiedä miten ne saadaan toisiinsa kiinni, kirurginsolmu voisi pitää kunhan tekee  +7 kierrosta. Itelläni on kuidut yhdellä kelalla, mutta se puolattiin liikkeessä, joten solmuista ei tietoa.

Teleskooppivavat tuppaavat olemaan sellasia spaghetti tikkuja, tunnottomia, löysiä lerppuja. Ovat ne käteviä, itsekin yhden omista kuljetuksellisista syistä (mopolla pitäis ajella pelipaikoille). Jigivapana aivan hyödyttömiä, ei mitään tuntoa kun ovat niin löysiä.
Voihan niitä olla laadukkaitakin, mutta itse en ole koskaan sellaiseen törmännyt.
perhokalastus on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa

Abborna

No entäpä tämä  :-)
http://www.normark.fi/index.php?page=12&cid=275&pid=513
Tuossa viikolla kävin hypistelemässä ja tuntuma oli omasta mielestäni hyvä!
Paras teleskooppivapa mitä olen pidellyt ehdottomasti  :-)
Itse olen todella vakavissani harkinnut ostaa kyseisen vavan vielä tänä kesänä.
Hinta tosin +-100e  :cry:

FatHammer

Melko tyyris on kyllä. Ei ylitsepääsemättömän kallis kuitenkaan jos pakettina ostaa..
Onko jollakulla kokemusta ihan käytössä tuosta? Tuo 180cm 5-20g vieheelle sopiva olisi varmaankin omaan käyttööni se sopivin noista. Jigittelyynkö tuokin on kehnonpuoleinen?

Sakkeus

Quote from: FatHammer on July 19, 2008, 14:51:04
Melko tyyris on kyllä. Ei ylitsepääsemättömän kallis kuitenkaan jos pakettina ostaa..
Onko jollakulla kokemusta ihan käytössä tuosta? Tuo 180cm 5-20g vieheelle sopiva olisi varmaankin omaan käyttööni se sopivin noista. Jigittelyynkö tuokin on kehnonpuoleinen?

Jos kalastelet enemmänkin jigeillä, suosittelen ostamaan siihen käyttötarkoitukseen sopivan vavan erikseen. Yhden yleisvavan kanssa joutuu tekemään liikaa kompromisseja, koska eri kalastusmuodot vaativat vavoita erityyppisiä ominaisuuksia.

Itsellä käytössä jigivapana Daiwa Vulcan-XX 6-jalkaisena. 10-30g. Mielestäni erinomainen jigikäytössä. Käy myös kevyeen jerkkaukseen. Varmasti monen mielestä vähän liiankin jämäkkä, mutta henk. koht. tykkään kuin hullu puurosta.

Muuhun kalastukseen käytössä Shimano Nexave BX 210ML 5-20g. Hinta 50€ hujakoilla. Pidän tätäkin vapaa erinomaisena! Kevyt ja tunnokas! Jotkut haukkuneet tätä uutta BX-sarjaa huonoksi, varsinkin ul-vapoja, mutta mielestäni tämä vapa on enemmän kun hyvä ostos!!

Kelana käytän Abun Cardinal 101. Toisella puolalla 0,20 monoa lipoille ja vaaputtimille ja toisella 0,14 punottua "spaidervaijeria" jigihommiin. Tyytyväinen olen ollut!
Toki varmasti löytyy monia erinomaisia kela-vapa-yhdistelmiä, mutta tässä omani, joka on mielestäni toimiva, ja joka mahtuu kokonaisuudessaan 200€ hintahaarukkaan.

Kalastusvälineetkin kuuluvat siihen surullisenkuuluisaan "makuasia"-kategoriaan. Toiset tykkää äidistä toiset tyttärestä... :-)
Toivottavasti löytyy miellyttävä satsi...miellyttävään hintaan...
Ei se ota jos ei annakkaan!

SUURkalastaja jyväskyläst

Quote from: FatHammer on July 19, 2008, 11:52:41
Tai sitten laitat vaikka maalarin teippiä siihen alle ja sitten kelaat kuidut päälle. :wink:

Kuitua tosiaankin suosittelen itse, semmonen 0.15mm on hyvä paksuus 1000- luokan kamoille. :wink:
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

FatHammer

Quote from: Sakkeus on July 19, 2008, 17:39:50
Yhden yleisvavan kanssa joutuu tekemään liikaa kompromisseja, koska eri kalastusmuodot vaativat vavoita erityyppisiä ominaisuuksia.

Näinhän se aina menee, jos haluaa vähän kaikkea, ei saa oikein mitään :) Eli hankin sit myöhemmin jiggailuun paremman värkin jos kyseisestä touhusta edes innostun.

Toisella puolalla 0,20 monoa lipoille ja vaaputtimille ja toisella 0,14 punottua "spaidervaijeria" jigihommiin. Tyytyväinen olen ollut!
Onko tähän joku erityinen syy eli miksi monoa lipoille ja vaaputtimille eikä kuitua? Vai onko tämäkin makuasia?

Toivottavasti löytyy miellyttävä satsi...miellyttävään hintaan...
Toivotaan, alkuviikosta pitää mennä tampereen kalastusvälineeseen hankkimaan varusteet :)

FatHammer

Quote from: SUURkalastaja jyväskyläst on July 19, 2008, 18:05:45
Tai sitten laitat vaikka maalarin teippiä siihen alle ja sitten kelaat kuidut päälle. :wink:

Kuitua tosiaankin suosittelen itse, semmonen 0.15mm on hyvä paksuus 1000- luokan kamoille. :wink:
Jostain luin ettei teippailua suositella? Vai onko tämäkin niitä "jos teet hyvin niin se on ok" juttuja ;)

jorska

Itselläni light-settinä toimii Pflueger supreme 8030mg -kela (~100€) ja vapana Shimano Nexave BX 180 L (~70€). Mielestäni setti on erinomaisen mukava heitellä, koska kela on magnesiumrunkoinen (209g), elikkä ei ranteet väsy pidemmissäkään sessioissa. Kela on erittäin kevyt kelata ja puolaus sujuu pehmeästi (10 kuulalaakeria). Tällä setillä pystyy myös väsyttelemään myös hieman isommatkin kalat ylös (5,5kg ja 4.0kg hauki). Vavan viehepainosuositus on 3-15 grammaa, elikkä lipat, pienet vaaput ja pienet lusikat lentävät moitteettomasti. Vapa on ehkä hieman "letku", mutta mielestäni light-kalastuksessa vavan ei tarvitse kovin jäykkä ollakkaan, paitsi tietenkin jigipuuhissa. Tämmöistä voisin sinulle suositella jos budjetti vain sallii. Ei ole ainakaan minua kaduttanut vaikka pitikin hieman enemmän santsata kerralla.

E: ja siimana toimii 0.14mm Spiderwire

FatHammer

Quote from: jorska on July 19, 2008, 19:22:17
Itselläni light-settinä toimii Pflueger supreme 8030mg -kela (~100€) ja vapana Shimano Nexave BX 180 L (~70€). Mielestäni setti on erinomaisen mukava heitellä, koska kela on magnesiumrunkoinen (209g), elikkä ei ranteet väsy pidemmissäkään sessioissa. Kela on erittäin kevyt kelata ja puolaus sujuu pehmeästi (10 kuulalaakeria). Tällä setillä pystyy myös väsyttelemään myös hieman isommatkin kalat ylös (5,5kg ja 4.0kg hauki). Vavan viehepainosuositus on 3-15 grammaa, elikkä lipat, pienet vaaput ja pienet lusikat lentävät moitteettomasti. Vapa on ehkä hieman "letku", mutta mielestäni light-kalastuksessa vavan ei tarvitse kovin jäykkä ollakkaan, paitsi tietenkin jigipuuhissa. Tämmöistä voisin sinulle suositella jos budjetti vain sallii. Ei ole ainakaan minua kaduttanut vaikka pitikin hieman enemmän santsata kerralla.

Kyllä tuo vielä budjettiin mahtuu alle 200eur hintalapullansa. Hieman oudoksuttaa kelan merkki, en ainakaan muista törmänneeni. Millaisella takuulla on tuo Pflueger on varustettu?

Qkkeli

Itse tilasin vasta tuon Shimano Exage STC Mini Tele Spin 165L(ihme nimihirviö..) vavan ja siihen tuon sivulla mainitun Shimano Symetre 750:n. Hintaa tuli postikuluineen n. 160 euroa, kun tilasin molemmat saksasta. Suomesta ostamalla olisi hintaa tullut rapiat 200 euroa, ainakin tämän perän liikkeestä.  :roll:
Ja settiin olen ollut todella tyytyväinen, vapa yllätty erityisesti hyvillä heittopituuksilla ja on tunnokas jigittelyyn/liitsillä kalastukseen. Ostin sen alunperin purokalastusta varten, mutta nopeasti se "syrjäytti" Shakespearin ja Kunnanin UL- vehkeet ns. kevyessä yleiskalastuksessa.

jorska

Quote from: FatHammer on July 19, 2008, 19:28:12
Quote from: jorska on July 19, 2008, 19:22:17

Kyllä tuo vielä budjettiin mahtuu alle 200eur hintalapullansa. Hieman oudoksuttaa kelan merkki, en ainakaan muista törmänneeni. Millaisella takuulla on tuo Pflueger on varustettu?

Muistaakseni takuu oli 3 vuotta. Pfluegerhan on shakespearen alamerkki tai jotain vastaavaa, kuitenkin vuodesta 1881 ollut jo pystyssä. Kavereilla on kanssa kyseisen valmistajan haspeleita ja heittohyrriä eikä ongelmia ole vielä ilmennyt.

FatHammer

Nyt on setti hankittuna  :-)

Vavan kanssa olin kahden vaiheilla, joko shimanon catana tai tämä mukaan lähtenyt Shimano Exage Minitele 180 ML ( http://www.normark.fi/index.php?page=12&cid=275&pid=513 ). Catanan otan empimättä tilalle jos tämän pätkin  :-D.

Kelaksi tuli vapaan todella hyvin istunut Shimano Sedona 750FB ( http://www.normark.fi/index.php?page=12&cid=299&pid=427 ) Shimanon toisen mallista 1000sarjan kelaa arvoin ensin mutta kun 750 sedonaa kokeilin vavalle niin valinta oli 5-0 sedonalle.

Siimaksi valikjoitui 0.12 punottu siima. Lisäksi tuli ostettua viehelaatikko, mepsin ja calicocatin 0-1 koon lippoja, pari bette lottoa, pari minnowspoonia, rapalan mini vaappuja ja oranssi kaksiosainen vaappu.

Perjantaina lähtö mökkeilemään pariksi viikkoa, en malta odottaa  :-D

Kiitokset kaikille niksejä antaneille!

Miizei

Quote from: Abborna on July 19, 2008, 14:38:19

Morjens!

Itsellä ei ole kokemusta teleskooppivavoista, mutta tuo Exage oli voittanut 5 tähdellä Erä-lehden teleskooppivapojen testin, ja olen varma että Erä-lehteen voi luottaa. Vissiin parikymmentä vapaa oli testissä, hinnat 10e- 200e jos en ihan väärin muista. Suosittelen kyllä ostamaan paketissa, kavereiltakin olen kuullut tuota kehuttavan jos hinta ei ole este!
On se jännä, kun viikon paistaa aurinko. Kalastuspäivänä ukkostaa. Ja aina näin.

Miizei

Quote from: Miizei on July 23, 2008, 15:48:16
Quote from: Abborna on July 19, 2008, 14:38:19

Morjens!

Itsellä ei ole kokemusta teleskooppivavoista, mutta tuo Exage oli voittanut 5 tähdellä Erä-lehden teleskooppivapojen testin, ja olen varma että Erä-lehteen voi luottaa. Vissiin parikymmentä vapaa oli testissä, hinnat 10e- 200e jos en ihan väärin muista. Suosittelen kyllä ostamaan paketissa, kavereiltakin olen kuullut tuota kehuttavan jos hinta ei ole este!

Noh. Olitkin jo ostanut, mutta oikean valinnan teit :)
On se jännä, kun viikon paistaa aurinko. Kalastuspäivänä ukkostaa. Ja aina näin.

FatHammer

Ensimmäistä kertaa elämässäni hypistelen haspelia mutta mutta.. missä hiivatissa on jarrun säätö? tähän mennessä löytynyt siiman vapauttava pieni muoviklipsi kelant persiissä ja kammen kiinnitys/löysytys nuppi  :roll:

Pitäisi varmaan yön hämärinä tunteina hiippailla läheiselle pikkujärvelle harjoittelemaan ja kiroilemaan  :-D

Abborna

Onkos kelasi kumman näistä näköinen?  :-)

Takajarrullinen

vaiko

Etujarrullinen

Kuvista näät jarrun sijainnin kummassakin kelatyypissä  :-)
Sitten vain siimasta nykimään oikea kireys kohdalleen ja eikun kireitä!   8-)

FatHammer

Etujarrullinenhan tuo on. Kiitoksia pirusti! Hyvin on mokoma jemmattu  :roll:

Abborna

eipä mittää!  :-)
Itellä ollu ihan junnusta asti kaikki takajarrullisia ja sitten nyttemmin tullut pari etujarrullista ostettua niin oma opetteleminen siinä on aina uudessa vehkeessä kaikilla  :wink:

FatHammer

Tänään tuli vielä jokunen viehe haettua kangas-alan hong kongista samalla kun hain kalastus sakset, veitsen ja leikkausalustan ym tilpehööriä.

Tällä http://rook.pp.fi/Sekalaista/setti.jpg pitäisi siis ahventa, haukea ja lohta lähteä narraamaan huomenissa  :-D

Miizei

Quote from: FatHammer on July 24, 2008, 15:42:46
Tänään tuli vielä jokunen viehe haettua kangas-alan hong kongista samalla kun hain kalastus sakset, veitsen ja leikkausalustan ym tilpehööriä.

Tällä http://rook.pp.fi/Sekalaista/setti.jpg pitäisi siis ahventa, haukea ja lohta lähteä narraamaan huomenissa  :-D

On sulla kyllä hyvä setti hankittuna, ihan kateelliseksi tulee vaikka itsellä kyllä kamat ihan kunnossa.. ;) Kireitä siimoja shimanollesi.

Morripoika

Quote from: FatHammer on July 24, 2008, 15:42:46

Yksi ehdoton sinulta puuttuu, jos kirreä meinaat saada. Bete lotto väri PH-70 silver.http://www.nilsmaster.fi/fi/bete/bete_lotto.htm# <-- Loton värikartta, siis tuo vasemman rivin toiseksi ylin. Kirrelle todella kova otti peli, sekä aurinkoisella kelillä ahvenelle ja hauelle.
Kalastusta, metsästystä ja urheilua.

Abborna

Quotehttp://www.kalassa.net/keskustelut/index.php?topic=17228.0 <-- Loton värikartta
morripoika missä tuossa linkissä on värikartta?  :roll:

FatHammer on kyllä kieltämättä hankkinut asiallisen setin!  :-)
JA TUO VAPA!!!  :-o :-P :-P

FatHammer

Huomenna voisi käydä parit lotot aamusella hakemassa vielä. Osaatteko muuten sanoa niistä rapalan bokseista joita on ainakin hauki&kuha ja ahven&jalokalat että mitä ne oikein sisältää? Tampereen kalastusvälineessä oli 19,90kpl semmonen ja ovh taisi olla 40-50eur, en vaan siinä tohinassa tajunnut lähemmin katsoa. Se ahven&jalokalat saattaisi olla hankkimisen arvoinen?

loton värikartta = http://www.nilsmaster.fi/fi/bete/maps/bete_lotto_map.htm

Abborna

Hitto ku ei oo mitää hajuu noista valmiista rasioista kun aina ostanu ite yksittäisenä..
Tosin jigejä tulee ostettuu joskus paketeissa  :-)
Mulla muuten toho bete lotto hommaan että olen omistanu semmoisen kirkkaan oranssin loton monia vuosia mutta en sillä useista yrityksistä huolimatta ole saanut mitään..en muistaakseni edes tärppiä :/
Nyt sitten ostin pienemmän VR12 silver loton josko sillä sitten alkaisi minunkin lotto turhautuminen kaikota  :-D

Oletko muuten FatHammer miettinyt jos jigejä ostaisit pari kpl tuohon?  :roll:
Halpoja ja minusta aika pyytäviä vieheitä. :-)

FatHammer

Kyllä olen kovasti jigittelyäkin miettinyt mutta ei taida televapa olla niitä parhaita siihen hommaan. Kokeilla toki voisi sitäkin  :-)
googlettelin äsken noita rapalan bokseja ja taitaa kyllä jäädä hyllyyn. Jos sitä parit lotot hakisi huomenna ja ehkä parit ultra shallow lipat lisäksi niin olisi taas useaksi kerraksi pohjaan jätettävää  :wink:

Morripoika

Quote from: Abborna on July 24, 2008, 17:16:40
Quotehttp://www.kalassa.net/keskustelut/index.php?topic=17228.0 <-- Loton värikartta
morripoika missä tuossa linkissä on värikartta?  :roll:

FatHammer on kyllä kieltämättä hankkinut asiallisen setin!  :-)
JA TUO VAPA!!!  :-o :-P :-P
Heh, joo olin sutinnut ohi tuosta kopiointi nappulasta.  :-D
FatHammer löysikin sen jo, mutta tuo väri kannattaa kyllä ostaa.
Kalastusta, metsästystä ja urheilua.