Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Kalojen syöminen

Started by goa_1000, June 05, 2002, 20:11:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

goa_1000

??? Mitä teette saamillenne kaloille kun olette niitä ssanut? Syöttekö, annatteko jollekin muulle tai heitätte menemään?

Minun täytyisi opetella syömään kalaa kunnolla, kun olen sellainen, että pidän kalastamisesta, mutta en syö hirveästi kalaa. Savustettuna jokin iso kala on hyvä, mutta mitäs niille pienille sitten...?

Hooded

Syön itse 99 prosenttisesti. Mutta esim. hauet annan kaverin koiralle. Joskus saatan paistellakkin kyllä hauen. ;D

Ne jalokalat jotka nostan laitan ruuaksi.

Kala on erittäin namia ruokaa. Rohkeesti kokeilemaan erillaisia valmistustapoja.

susirajantakanen

Kalaruokaa on aika usein. Syön siis kaiken, minkä saan jotain pikkuahvenia ja -särkiä lukuunottamatta. Ne vien naapurin kissoille, kun ei viitsi perata.

Kalasta voi tehdä niin monenmoista, että kyllä sitä melkoisen määrän saa uppoamaan:
Suosikeitani ovat savustetut, loimutetut, paistetut ja uunikalat. Grillausta, kalakeittoa, graavikalaa, kalapihvejä, patakukkoa. Pikkusinteistä tulee hyvää leivänpäällislevitettä, kun savustaa ne ja sitten jauhaa lihamyllyllä ja lisää majoneesia ja mausteita.

Haukikin on ihan syötävää, kun ei nuukaile mausteiden käytössä ;D

kalapoikapaavo

Goahan on vähän samanlainen kun mä. mä kalastan ja tykkään kalastaa mut en oikeen syö sitä kunnolla. :-[ mut oon opetullu kalan kunnolla syömistä jo jonkin aikaa. :P

Salmo

Itse syön aina kun tarjolla on  ;D. Voin sanoa että kaikki kala menee.

Anonymous

???

Älkää ihmeessä ottako kaloja jos ette niitä syö !  :o

Itse vapauttelen kaloja melko paljon. Ruokakaloja kotiin pari kertaa viikossa (käytännössä kaikki muut takaisin).

Koska katiskoistakin tulee kaloja, kalaruokaa riittää lähes joka päivälle (ainakin kesäisin  ;)).
Hauki on tosi hyvä ruokakala ! Toki se jää jalokaloille toiseksi.

Ihan normaali uunihaukikin on tosi hyvää, ainakin jos on tarjolla jotain sen kanssa.  :P

bellaht

joo kyllähän ne naupurit ja kylän miehet haavilla tulloo ruokittua mut ne vähät jalommat kalat syyvään ite

Suorama

Ite teen sillain jotta jos menen vain kokeilemaan tuleeko kalaa, Otan ekan isoman ja lopetan siihen. Sitten meen kotio ja syön sen. Jos tulee paljon pientä keitän ne kissalle. Jos taas lähden oikein reissuun, niin kaikki isommat mukaan ja pakkaseen ne joita ei reissun aikana syödä. Joten kaikki mitä en päästä takas syödään tavalla tai toisella. ;D

pt

8) Ne kalat mitkä ottaa tulee syötyä itse tai tuttavat. Joskus jotain kissalle. Parempi vapauttaa ne kalat mitä ei itse aio syödä koon tai muun seikan takia.  ;)

kdo

hmm itse en pidä hauista mutta kaikki arvokalat syön ja appurat  ::)

et silleee
et silleee...

Masa

Kalat kannattaa pitää hengnissä niin kauan ku mahdollista, Että voi laskee pienempii pois sitä mukaa ku tulee isompia tilalle. Ellei oo jotain varmaa loppusijoitus paikkaa...
Itte en yleensä ota ku pari kalaa. Ellei satu pakastin olee koht taastyhjillään.
Luulisin...

Zizzo

Quotehmm itse en pidä hauista mutta kaikki arvokalat syön ja appurat  ::)

mutta et loimijoesta  ;D siis appuroita

Anonymous

bellaht:
Ei savossa ennen syöty haakia.
Eikä varsinkaan haavia.
Ahvenet ja kuhat kyllä. 8)

Antti

Ite syön kuhaa, jalompia kaloja ja assuja. Hauet menee naapureille ;D.  Ei sitä tule juuri muita kaloja syötyä...
KALA ON HYVÄÄ !!!!

therapala

hauet menee yleensä naapureille, jos saamme taimenen  jaetaan sen kaverin kanssa puoliksi ja syödään. Kaveri ei vain voi pahemmin syödä koska se on allerginen kalalle :(
Ja lahnatkin menee naapureille.Särjet jne. yleensä tapetaan
Isot ahvenet otamme mukaan, mutta pienet päästämme takaisin.
Snelz @ IRCnet & Quakenet

Minnow_spoon

Hauet annetaan koirille tai heitetään takaisin, särjet ja kiisket heitetään myös takaisin. Ahvenet, taimenet syödään ja jos oikein hyvä säkä käy eli verkkoihin on jäännyt pari kampelaa niin ne syödään. Kampelaa parempaa kalaa ei ole. Niin ja jos verkoissa on joku lohi niin sekin syödään.
-=Minnow=-

gfc

Kaikki mitä tulee tuotua kotiin myös syödään.
Naapuri toi joku kevät 25kg lahnaa. Ei vähään aikaan halunnut enään uunilahnaa. Vaikka koira söikin suurimman osan =)

Peeveli

Ne mitä tuon kotiin vedän yleensä aina fileiksi ja ellen heti laita ruuaksi, niin sitten menee pakkaseen.
Mielummin kalassa kuin selässä...

Lohenuistelija

Quote???

Hauki on tosi hyvä ruokakala ! Toki se jää jalokaloille toiseksi.

Ihan normaali uunihaukikin on tosi hyvää, ainakin jos on tarjolla jotain sen kanssa.  :P
Testatkaapa jos ja kun saatte haukia enemmänkin: ota hauista fileet irti, aja ruotoineen päivineen lihamyllyn läpi pariin kertaan (ruodot "katoaa"), pyörittele pihveiksi tai pulliksi mausteiden kera.
Voit vielä pyöritellä ennen paistamista kananmunassa ja korppujauhoissa.
Paista "pallerot" aidossa voissa.
Edes pienet lapset eivät tiedä syövänsä kalaa, on nimittäin sen verran hyvää.
Eli limatuubistakin saa helposti hyvää ruokaa.

Vellamo

QuoteKalat kannattaa pitää hengnissä niin kauan ku mahdollista, Että voi laskee pienempii pois sitä mukaa ku tulee isompia tilalle. Ellei oo jotain varmaa loppusijoitus paikkaa...
Itte en yleensä ota ku pari kalaa. Ellei satu pakastin olee koht taastyhjillään.

Jos pitää kaloja "väkisin" hengissä, niistä tulee stressikaloja ja maku ei ole enää niin hyvä. Henki pois ja pakastimeen!!!  >:(
"Turvallista kuin katiskalla kalastaminen  -Extremeduudsonit-.

Lohenuistelija

Henki pois ja pakastimeen!!!

Ethän vaan unohtanut tärkeintä: PISTÄ/VERESTÄ KALA AINA JA VÄLITTÖMÄSTI!

Valitettavan usein näkee saatuja kaloja (varsinkin kisoissa) joista ei ole edes laskettu veriä pihalle.
Kalan maku kärsii ja paljon.

Kisoissa en ymmärrä niitä jotka grammojen vuoksi jättävät kalat verestämättä saadakseen suuremman painon puntarille.
Varmasti on sellaisia kisoja käyty useitakin joissa nuo puuttuvat "verigrammat" olisivat muuttaneet sijoitusta/palkintosijaa, mutta silti...

Ne jotka kisoissa "syyllistyvät" tähän eivät arvosta saalistaan ruoanvalmistuksessa. Varsinkin näin lämpimän kelin aikaan kala jätetään verestämättä ja säilytetään veneen pohjalla tuntikausia auringossakin.
Maistuu varmaan hyvälle ruoaksi valmistettuna...

Se joka harrastuskalastajana ilman kilpailua tähän syyllistyy voisi katsoa peiliin ja kysyä MIKSI?

Muistakaa aina että kunnon kalamies/-nainen arvostaa saalistaan niin että muistaa kalankäsittelyn niksit.

Vellamo

En unohtanut, (jos nyt halusit oikeasti saivarrella...)  ;)

Kalan mahdollisimman nopea puhdistus ja pakastus inaktivoi normaalit kudosta tuhoavat entsyymit. Lisäksi bakteerit ja pieneliöt (lapamato) tuhoutuvat varmemmin pakastamalla kuin kypsentämällä. Suolakalastahan voi melko helposti saada itselleen ihanan elätin suolenmutkaan... No, matolääkkeet on reseptivapaita!!!
"Turvallista kuin katiskalla kalastaminen  -Extremeduudsonit-.

Mikko_-Procyon-

Lisätäkseni tuohon jotain...

Kaikki elävät olennot (joita syömme, etanat ehkä ei) stressaantuvat, jolloin lihakseen muodostuu mm. maitohappoa. Tämä pilaa makua ja vetistää lihaa. Verkkokala on selkeästi pahemman makuista kuin esim. tuulastettu. Verkossa kala on kitunut ja stressaantunut.

Stressin vuoksi esim. teurastettaville eläimille on säännöksiä kuljetusten varalle, ettei ne ole pilalle kärsineitä. Kuka nyt mitään tervalihaa tms. syö?
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Minnow_spoon

Jaa Mikko, enpä ole tuollaista ennen kuullut! Kaikkea uutta sitä oppiikin! En olisi ikinä tullut ajatelleeksi...
-=Minnow=-

abo

Ne jotka tapan, valmistan safkaksi itselleni ja perheelleni. Molemmat muksut diggaa kalaruoasta, joten kalaa menee kyllä. Toisaalta olen kuitenkin mukavuudenhaluinen ja laiska, joten varsin paljon syyllistyn kalankiusauskalastukseen(= Catch  Release) kun ei jaksa perata/fileoida/valmistaa safkaksi.

- Kaikki kahta kämmentä isommat kampelat syön.
- Kaikki yli 1½kiloiset taimenet syön.
- Kaikki lohet syön.
- Kaikki säällisen kokoiset siiat ja harrit syön.
- Kirret syön.
- Valtaosan säällisistä(=300g ja yli) assuista syön.
- Valtaosan säällisistä(= 1200g ja yli) kuhista syön.
- Osan hauistakin syön.

Särkikaloja pääsääntöisesti en syö.
Älä ota mitään liian vakavasti.

Mr.Lahna

Kyllä ne pienet voi päästää pois..

syö vaan isommat.
hankala kala kävi koukkuun....

achti

Syön kaikki isoimmat vonkaleet pienemmät heitän menemään :)

Juba90

Riippuu kalasta mitä teen, mutta yleisesti syön koska kala on hyvää.
Kalastaminen on kivaa. Koita sinäkin niin tulet kyllä huomaamaan ettei se ole mitään turhaa ajanvietettä ;)

virvelimies

Jos isot kalat on hyviä savustamalla niin miks et savusta sitte niitä pieniäki kalaoja. Mun mielestä neki on hyviä savustettuna

Anonymous

>:( Älkää hyvät miehet (ja naiset) ottako enemmpää kaloja kuin itse tai perheenne syö. Tiedän useita "naapureita" jotka valittavat kun heille kannetaan ylijäämähaukia ja kaiken sortin särkikaloja. Eivät kehtaa sanoa ei kiitos. Vievät kalat sitten roskiin. Jos haluatte ilahduttaa naapuria niin, antakaa se kerrankin se taimen, lohi tai kuha hänelle. Yleensäkin ohjeeksi, kysykää ennen kalalle lähtöö jos naapuri haluaa kalaa jos tulee reilusti yli oman tarpeen.