Särki vai ahven rapumertaan?

Started by Kalamies1994, August 01, 2008, 21:14:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kalamies1994

Onko särvi vai ahven parempi? Onko hiekkapohja hyvä ravuille?

Mässy

Eikös ne ravut ole kivikkoisilla paikoilla. Olen ainakin nähnyt rapumertoja kivikoilla.
Kuhan kalastus <3<3<333

Crice

Särjet ja sorvat käyvät ravuille. Ahvenet eivät käy kuulemma kun olen kuullut kokeneemmilta ravustajilta. Ravut elävät kivikkoisissa järvissä.
O_o

Vikke

Särki suurella varmuudella tehokkaampi.
Tämän olen kuullut monet kerrat.
"Suurta saalista
tärkeämpää on se, kuinka paljon kala tarjoaa urheilua pyytäjälleen." -Alex Hintze

UppoPerho

Itsekkin olen kuullut, että särki on paras mertaan. :wink:
Moon Pohjanmaalta, PERKELE!

kala on aina kala

suutari on paras ja kivikot esim karit

M-A-K-E

Meikäläisen katiskassa oli viikonloppuna aika kasa ahvenia ja rapu että kyllä se ahvenienkin perässä ilmeisesti menee. todennäköisesti särkikalat ovat kuitenkin tehokkaampia.
Mä seuduilla näillä oon tunnettu kalamies...

JulleKK

Se on ihan sama mitä kalaa merrassa on!! hajun perusteella ne sinne mertaan menee, ei ne nyt niin ronkeleita ole 8-) Hiekasta (ei tule) mitään, kivikoissa ne asustelee!!

jompsu

Oman käsityksen mukaan sinne särki-kala kannattaa laittaa!
tä...?

verkottaja

Särki ehdottomasti. Mutta olen tiukan paikan tullen laittanut ahventakin kun särkeä ei ole ollut, silloin kannattaa joko ahven puolittaa tai nykäistä nahkaa vähän irti, on pyynti tehokkuus on parempi. Rapu tarvitsee tuoreen syötin, pilaantunuttakin se syö mutta huonommin. Kiven kolot ja onkalot ovat ravuille mieluisia paikkoja. Jos pyytää syvältä niin kannaattaa pitkällä kepillä tunnustella pohjaa ja asettaa merta hyvin (riippuen mertamalista) merta pyytää n. 5m säteeltä rapauja hyvin vuorokaudessa. Kahta vuorokautta ei kannata pitää samassa paikassa vaan siirtäää aina paikkaa, kannattaa pyytää myös samasta paikasta n. viikonkin päästä uudestaan.

rûutánãµ

olen ite kokeillu ahvenella ja hauellla eikä mitään ole tullut särkikalat ne on parhaita

El Dorado

Olen lukenut monista erä lehdistä, että rapumertaa mielummin särkikala kuin ahven...

Morripoika

Ihan mukava kuulla jotain perustelujakin miksi se särkikala on parempi kuin ahven, eikä tätä huutoa " Särki on parempi kun ahven!!!"

Itsellä paljon kokemusta ole, mutta luulisi, että ravulle helpompi saalis olisi särki, ihan pehmeytensä ansiosta. Liekö sitten kirkkaalla värillä olla myöskin ravun mielestä merkitystä?
Kalastusta, metsästystä ja urheilua.

kalastan_kaikkea

Vaikea perustella miksi, mutta Särki tuntuu tehoavan paremmi. Ehkä ravut pitävät Särjen mausta

kala-ale

Joo todellakin särki tai muu särkikala on paljon parempi kun ahven tai muu petokala. Kokemusta on rapujen pyytämisestä monien vuosien takaa ja niin se vain on että särkikala on parempi. Särkikala on pehmeämpi syötävä, näkyy kauas, paljon voimmakkaampi haju kuin esim. ahvenessa ja siitä lähtee särkikalan haju kuten taas ahvenesta lähtee petokalan haju.

-Kala-ale
Mä verkot vetehen vain lasken laulellen ja luodolle käyn onkimaan...

<><                         <º(((((< 

Naps

-PerhoKalastaja-95

särkeä olen käyttänyt ja ahventa kokeillut mutta ei tullut niin hyvin kuin särjellä

Koskenkylänjoki

Minä olen saanut n yt rapua ihan ahvenellakin.
Tärkeintähän on se, että kalan tuoksu houkuttelee ravun mertaan
I'm back.

Miskala

Quote from: Harri on July 24, 2009, 16:19:40
Sitten särkikalojen ja kuhan jälkeen parhaat syötit on kana, sian sydän ja kissa.

Kana? KISSA? Kai tuo oli vitsi? Eikös ole hieman raakaa tappaa kana, tai varsinkin kissa ja pistää se rapumertaan?

Idefix^^

Quote from: Miskala on July 24, 2009, 19:13:26
Quote from: Harri on July 24, 2009, 16:19:40
Sitten särkikalojen ja kuhan jälkeen parhaat syötit on kana, sian sydän ja kissa.

Kana? KISSA? Kai tuo oli vitsi? Eikös ole hieman raakaa tappaa kana, tai varsinkin kissa ja pistää se rapumertaan?
Onhan tuo kuulemma totta. Mutta en ainakaan minä pystyisi sinne omaa kissaa laittamaan... :|

Tornio_River

särkeä sitä tulee laitettua ,kuten myös muutakin kirkaskylkistä kalaa,nyt 6  mertaa laittelin tuonne ja 3 kpl on särkeä 1kpl salakka  1kpl lohenpää+muuta rasvalihaa +1 kpl haukea saa nähdä mikä on oolut tehokkain.Todellakin rapu vaatii tuoreen syötin se ei ole mikään "raadon syöjä" joka päivä uusi syöti ja thats it

Crice

Quote from: Crice on August 04, 2008, 21:40:42
Särjet ja sorvat käyvät ravuille. Ahvenet eivät käy kuulemma kun olen kuullut kokeneemmilta ravustajilta.

Näytti tuo ahven ja kiiski käyvän myös erittäin hyvin mertaan. Rapuja tuli samanverran kummallakin kalalajilla. Myös hauella on rapuja tullut.
O_o