Minnow Spoon

Started by panumies, May 23, 2003, 18:04:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

UppoPerho

Quote from: panumies on May 23, 2003, 18:04:49
Kertokaas vähän faktaa tästä rapalan ruohikko lusikasta.
esim:

Minkälainen uittotekniikka toimii parhaiten?
Mikä koko paras ja koska toimii?
Mikä väri paras ja koska toimii?
Haittaako vaijeriperuke uintia?

Itte kelaan ja nypin vähän ja yritän saada kaloihin houkutusta.Itselläni on 8cm toiminu parhaiten ja on väriltään sinivihreä jossa on vähän valkoista.Vaijeriperuke ei haittaa uintia :evil:
Moon Pohjanmaalta, PERKELE!

HuntaKilla

Minnow Spoon pyytää haukea erinomaisesti! Suurimmat hauet ja ahvenet olen saanut ahvenen/särkikalan näköisellä ruohosuojaversiolla ja hyvin kalat pysyivät kiinni :) Kärsivällisyyttä tarvitaan varsinkin silloin jos uistin ei ole kunnolla kalan leuassa kiinni ja kala pääsee hyppimään. Eli hyvä väsytys on kaiken a ja o. Haittana on se, että jostain ihme syystä (ruohosuojan takia?) koukku ei pysy aina kunnolla kiinni ja kala pääsee irti. :-( Mulla suurin osa kaloista ovat kuitenkin hyvin pysyneet kiinni.  :wink:
www.NOAA.gov <-- National Oceanic and Atmospheric Administration
www.team17.com <-- Team 17

Kokkokokoaisitkokokonkokokokonkokokokokon.

HuntaKilla

Quote from: simosilakka on June 16, 2008, 11:45:58
esim:

Itte kelaan ja nypin vähän ja yritän saada kaloihin houkutusta.Itselläni on 8cm toiminu parhaiten ja on väriltään sinivihreä jossa on vähän valkoista.Vaijeriperuke ei haittaa uintia :evil:

Uittotekniikkana käytän hitaampaa kelausta, nypytystä ja lyhytkestoisia breikkejä.
Kokoa vaihtelen sitä mukaan, mitä isompaa havittelen. ;)
Itselläni yleisin on ahvenen näköinen Minnow. On toiminut eniten kesällä ja keväällä.
Vaijeriperuke ei todellakaan haittaa uintia. Se on välttämätön haukijahdissa tai jos hamuat pienellä Minnow Spoonilla isoa ahventa, kyytipoikana on todennäköisesti haukia. Kun ei ole peruketta, voit olla varma että hauki vie uistimen mennessään, jos sinulla sattuu olemaan sellainen siiman päässä eikä peruketta.

Minnow Spoon haukivieheenä ykkönen. :-D

HuntaKilla

Quote from: kalakauhu on June 11, 2008, 12:23:59
Quote from: Vikke on June 08, 2008, 21:52:17
Avovesikaudella 2008 olen saanut Minnowilla kaikki haukeni, yhteensä 8 kpl. Kuusi heittelemällä, kaksi vetämällä.

Vaikka jotkut sanovat, että kalat pääsevät irti, niin itselläni ei ole tätä ongelmaa ollut ikinä, siis Minnowissa.

Juu, mullakin melkein sama juttu. Mutta mulla on vain yksi hauki päässyt väsytyksen aikana karkuun. Olen saanut minnarilla jo monia haukia tänä vuonna.

Ei mullakaan kovin moni hauki ole päässyt karkuun. Vaikka olisikin, niin ne ovat olleet suhtkoht pieniä.  :roll:
Tänä vuona olen saanut kalastaa Minnow:lla haukia kyllästymiseen asti! :-D Pitäs lähteä kokeilemaan tässä jokupäivä Muhoksen Montalle taimenta tai vaikka särkiä, kunhan ei haukia! Valitettavasti Montasta nousee haukeakin..  :cry: :-D

Shield

Ite en oo saanu minnarilla haukee(karkuutuksia ainakin 6), mutta sitten onnistuin saamaan 150g ahvenen :-)

pilkkiäijä

Nyt sillä alkaa olla jo aivan lyhyelläkin käytöllä jo sellainen 10 haukea tullut 300-700g välistä. Myös yhden isomman ahvenen (melkein 200g) olen saanut sillä isoimmalla kolmihaarakoukkusella Minnow Spoonilla.

Käytössä on nyt entinen siniselkäinen, ja valkomahainen iso kolmekoukkuinen Minnari, nykyään pelkkä valkoinen koska kaikki maalit ja lakat lähtivät. Sitten ihan pienintä kokoa oleva särjen värinen kolmihaarakoukku Minnow Spoon. Pikkuveljeltä lainaan aina välillä siitä välistä olevaa kokoa kahta eri väriä, ja niilläkin joku kala tullut.

Noita ruohosuojaisia en ole oikein suosinut, joten en ole niitä ostanutkaan. En ole kokenut minkäänlaista hyötyä siitä ruohosuojasta, vaikka lähellä kaislikkoa heittelisinkin  :roll:
Olen kalastelijapoika!

[TMP]Jaska

^
l

Mulla on toi väri "FLP" onko kellään semmosta tai onko hyvä onkko tullu kalaa?ostin toissapäivänä.

HuntaKilla

Veljen ensimmäinen uistin oli tuo sama väri. Minulla on tuommonen väri myös. Oon saanu pienellä koolla isoja ahvenia/haukia ja keskikokoisella sekä isolla koolla on tullut paljon isoja sekä pieniä haukia. on muutama hauki saanut samanvärisen Minnow Spoonin leukakoruksi. :-D Yleisimmät värit ovat minun pakissa FLP, YRT ja YOT. Kanattaa kokeilla kaikkia värivalintoja ja siitä sitten kokeilemaan ja valitsemaan parhain. ;)

.Ville

vaikka se onkin testivoittaja ruohikkoon en ole sillä saanu mitään(minnow spoon). bilteman ruohikko uistimet taas ovat erittäin tehokkaita.  :wink:
<><

kalamies]

Ei minullakaan ole nuo minnarit  hurjaa tulosta tuottanut, muutama hauki silloin tällöin. Mutta ei kyllä ole halpis ruohikotksaan :S

THR

on mulla muutama minnowi keskikokosella tullu parhaiten sinisen värisenä, mutta en koskaan ole minnowilla saanut kalaa ilman koukkuun lisättyä toukkajigiä varsinkin valkoinen on ollut hyvä jigin väriksi =)

HuntaKilla

Ite oon saanu suuriimmat hauet Minnow Spoonilla ilman mitään lisävarusteluja. :)

Lohiverkko

Ittellä YOT- väri. Pari tärpppiä tullut, mutta en ole sitä paljon uittanutkaan. Mutta halpa uistin.  Merellä kalastelen, niin tuo YOT ei ehkä ole paras mahdollinen, paljon paremmin saattaiusi toimia värit MBT ja GFRT. Ainakin BlueFoxin Inkoossa on toiminut tänä vuonna tuota MBT:tä muistuttava väri. Koskaan tuo minnow spoon ei kyllä tule luottouistimeksi tulemaan.
Hauella on terävät hampaat koska kovat kalat ja pellin palaset kuuluvat sen perusravintoon..

vainaja

Quote from: pilkkiäijä on June 30, 2008, 00:31:17
Noita ruohosuojaisia en ole oikein suosinut, joten en ole niitä ostanutkaan. En ole kokenut minkäänlaista hyötyä siitä ruohosuojasta, vaikka lähellä kaislikkoa heittelisinkin  :roll:

Ruohosuojasta on se etu, että voi huoletta heittää vieheen esim. harvan kaislikon keskelle tahi jos uistin lentää vastarannalle tai pusikkoon, se ei yleensä jää kiinni. Jos ruohosuojan säätää oikein, se ei estä kalojen tarttumista juurikaan.

Rockajimbo

Pienet minnow spoonit punaisina & savumuikun väreissä pelannut loistavasti - kolmihaarakoukuilla tietenkin. Nuo ruohosuojatut ovat ihan hyvä lisä, mutta koukut ovat niin ponnettomia että sama kun lyijylankaa löisi perään. Hapettuvat vuoden sisällä karstaisiksi ja terässä ei pysy sitten millään. Kalojen tarttuvuus on kohtalaisen huono ja suhteettoman suuri koukku pilaa entisestään (pienempian haukien) tarttuvuutta. Nuo pienet kolmihaara-minnarit tulee nekin turhan isoilla koukuilla, omiini onkin tullut vaihdettua heti oston jälkeen pari pykälää pienemmät koukut ja pelaa vallan mainiosti. Kyllä tuo on semmoinen jokapaikanhöylä ja aina tulee uitettua jos mielikuvitus meinaa reissulla loppua kesken.

Vaikka eipä nyt saa liikaa haukkua noita ruohosuojattujakaan, on niilläkin hyvin kalaa tullut, mutta nykyään tulee heiteltyä niitä vain pahimman rytön keskelle, mutta joku tykkää äidistä, toinen.... Ruohosuojat myös menettänyt tarpeensa kuitusiiman myötä kun pahimmankin lumpeenlehden/varvikon saa kyllä kiskaistua melkeinpä juurineen irti ennemmin kuin siima katkeaa.

UppoPerho

esim:

1. Oma uittotekniikka ei ole ihmeellinen. Kelaamisen aikana, teen pieniä nyppyjä.

2.Itselläni on 8cm Minnow, joka on hyvä koko.

3.Itselläni toimii hyvin sini,valko,vihreä.

4.Itselläni vaijeriperuke ei ole haitannu Minnowin uintia.
Moon Pohjanmaalta, PERKELE!

prå-kalastaja

Mun kaikki Minnow Spoonit suorastaan vetää puoleensa outoja menetystapoja. Kolme on näitä tullut ostettua ja kaikki menetetty oudolla tavalla. ensimmäinen ei ehkä niin outo mutta aika kuitenkin. Elikkä hauki oli kiinni eikä siima ollut kovin kireällä, käytin myös peruketta ja solmu oli testatusti vahva. Sitten se siima yhtäkkiä katkes vaikka se oli todella vahvaa. Hauen sain vielä ylös isän virvelillä mutta eipä ollut enää uistinta, saati sitten mitään suupielessä. Toinen oli kun heittelin ja kelasin uistinta vähän matkaa niin siima löystyi kummasti ja uistin oli kateissa. En tajua mitä tapahtui. :? Uistin ei ollut missään kasvissa, pohjassa taikka kalassa kiinni. Kolmannella kerralla olin taas heittämässä ja uistin lensikin komeassa kaaressa mutta valitettavasti ilman siimaa.

jcuster

Quote from: Ruttonalle on June 11, 2008, 12:39:04
Muuten, onkos kukaan saanut ahventa minnarilla, kun itse sain ahvenen?
1.5.2008 tuli 3-haarakoukku minnarilla täytenä yllätyksenä hauen sijaan tuommoinen.
Ruohosuojatulla en ole ahventa saanut, mutten kyllä ruohosuojattuja minnareita juuri käytäkään mahtavan karkuutusprosentin takia.

toutain, 150g pienellä pinkki-hopea wd-spoonilla... sen suojakarvan kun taittaa tarpeeksi irti koukusta, jäävät kalat hyvin kiinni.
on siihn jäänyt sekä ahvenia että haukiakin.
Yks asia on varma: Kun pilkkihaalarit päällä pierasee sen saa aina silmilleen.

FatHammer

Ikinä en ole minnow spoonilla kalastanut mutta nyt ostin alennuslaarista 4kpl ruohikkomalleja. Miten nuo ruohosuojat oikeaoppisesti tulisi taittaa, eli suoraksi siten että millin yli koukunkärjen vai miten?

Torro

Quote from: FatHammer on July 24, 2008, 12:07:31
Ikinä en ole minnow spoonilla kalastanut mutta nyt ostin alennuslaarista 4kpl ruohikkomalleja. Miten nuo ruohosuojat oikeaoppisesti tulisi taittaa, eli suoraksi siten että millin yli koukunkärjen vai miten?
Sellanen puoli senttiä koukun kärjen päälle on itselläni ollut ...vähän aikaa kun heittelee ruohikossa niin sen kyllä sen sitten hahmottaa, että missä asennossa se "suojautuu" parhaiten :-)
perhokalastus on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa

Kaivo

Quote from: El'ToroRosso on July 24, 2008, 12:47:57
Quote from: FatHammer on July 24, 2008, 12:07:31
Sellanen puoli senttiä koukun kärjen päälle on itselläni ollut ...vähän aikaa kun heittelee ruohikossa niin sen kyllä sen sitten hahmottaa, että missä asennossa se "suojautuu" parhaiten :-)

*Lainaus omasta viestistäni parin vuoden takaa:

Quote from: kaivo on August 03, 2006, 20:59:47 Kannattaa myös tarkistaa heti uudesta vieheestä, että viiksi on sopivan mittainen. Omaankin pakkiini sattui hiljattain yksi Minnow Spoon, jonka viiksi oli jätetty pari milliä liian pitkäksi ja osui alas painuessaan koukun kärkeen. Näinhän ei tietystikään saisi olla, sillä jos sama tapahtuu tärpissä niin kala ei välttämättä tartu. Viiksen pituus on sopiva, kun se ei painuessaan aivan osu koukun kärkeen vaan jää siitä ehkä millin päähän.

Niksi: Jos kasvuston keskellä kalasteltaessa tullaan kasvittomaan aukkopaikkaan jossa kala käy tavoittelemassa uistinta, Minnow Spoonista voi ottaa ruohosuojauksen tilapäisesti "pois päältä" painamalla viiksen alas. Hauki yrittää seuraavalla heitolla - parilla hyvin usein uudestaan, joten se tarttuu paremmin kun koukku on valmiiksi paljastettuna.

-- Kaivo

FatHammer

Quote from: Kaivo on July 24, 2008, 13:45:06 Kannattaa myös tarkistaa heti uudesta vieheestä, että viiksi on sopivan mittainen. Omaankin pakkiini sattui hiljattain yksi Minnow Spoon, jonka viiksi oli jätetty pari milliä liian pitkäksi ja osui alas painuessaan koukun kärkeen. Näinhän ei tietystikään saisi olla, sillä jos sama tapahtuu tärpissä niin kala ei välttämättä tartu. Viiksen pituus on sopiva, kun se ei painuessaan aivan osu koukun kärkeen vaan jää siitä ehkä millin päähän.

-- Kaivo

Ohhoh, taisi selvitä omien minnow spoonien alelaariin päätymisen syy, kaikissa viiksi liian pitkä, 1-3mm tuli järjestään kaikissa viiksi koukun kärjen yli. Nyt ovat milliä vajaita kuten kuuluu. Suuri kiitos kaivo! Juuri tälläiset niksit ovat arvokkaita!

[Veke]

Asiasta kolmanteen onko kukaan kokeillut minnow spoonia taimenen uistelussa? Viime kesänä näin sillä saatavan komean taimenen järvestä jossa en pitänyt mahdollisena edes saada taimenta.Oli muuten se ruohikkomalli että sillee.

HuntaKilla

Quote from: [Veke] on July 28, 2008, 13:22:47
Asiasta kolmanteen onko kukaan kokeillut minnow spoonia taimenen uistelussa? Viime kesänä näin sillä saatavan komean taimenen järvestä jossa en pitänyt mahdollisena edes saada taimenta.Oli muuten se ruohikkomalli että sillee.

Asiasta viienteen. Olen kokeillu taimenta ei-ruohosuojatulla Minnarilla. En oo koskaan saanut taimenta Minnarilla, enkä tuu koskaan saamaankaan. :|

simosalakka

1. Itse käytän ihan "normaalia" uittotekniikkaa eli kelaan ja nypin välillä.

2. Oma Minnow Spoonini on 8cm ja se toimii hyvin.

3. Minnow Spoonini on sini-valko-vihreä

4. En ole ainakaan huomannut että peruke haittaisi uintia

Itäpuu

Itselläni on yksi 7-8cm Minnow Spoon, väriltään vihreähkö ja yksi 10-11cm puna-musta. Oli ennen 7-8cm puna-musta, mutta se jäi kiinni kasvustoon. :lol:
Molemmilla noilla haukea on tullut, ja hyvin puikkelehtii kasvien välistä. Ei ainakaan minulla mitään moitittavaa ole. Huomenna pitäis hong kongista käydä hakemas joko yksi Minnow Spoon lisää, tai Bete Krokodil(omistan niitä vain yhden). Varmaan voisi keltaisen tai sinisen Spoonin ostaa, JOS en sitä Krokoa osta...

Mitään tiettyä uittotyyliä minulla ei ole. Kelaan vain normaalisti ja that's it.

Ja ei, peruke ei ole haitannut uintia.

Daiwa

Tuli tuossa käytyä heittelemässä taas Minnos Spoonia (musta-kulta). Melkein kymmenisen heittoa ja 6 affenta tuli. Sitten menin jokea noin 100m
ylöspäin ja aloitin viskelyn, hauki kävi mulahtelemassa uistimen perässä, mutta ei tarrannut. Heitin sitten kovan virran väliin, jossa oli rauhallisemman
oloinen paikka ja näytti siltä, että siitä voisi vaikka hauki napata. Heitimpä siihen ja kohta syöksy parin kilon lima minnariin. Pienen väsytyksen jälkeen
se tuli haaviin. Pari heittoa lisää ja taas hauki kiinni, mutta se ei ollut, kun kilon. Lopussa karkuutin vielä muutaman pikkuaffenen.

Hyvä uistin, mutta kannattaa koskessa kalastaessa taivuttaa ruohosuoja alas.
- Milloin kala kasvaa nopeimmin?
- Kun kalastaja kertoo saaliistaan.

Daiwa

Quote from: Muzer on July 29, 2008, 00:57:23
Quote from: [Veke] on July 28, 2008, 13:22:47

Asiasta viienteen. Olen kokeillu taimenta ei-ruohosuojatulla Minnarilla. En oo koskaan saanut taimenta Minnarilla, enkä tuu koskaan saamaankaan. :|
Sain pyhäjoelta parivuotta sitten ei ruohosujatulla kilon lounnontaimenen ja viimevuonna ruohosuojatulla vähän yli kilon taimenen, että luulis
se kelpaavan sille kalalle. Isompi tuli Musta-kulta minnarilla ja pienempi jollain salakanväreillä.
- Milloin kala kasvaa nopeimmin?
- Kun kalastaja kertoo saaliistaan.

Timpe

Kuinkas moni on kokeillut uistelussa ko. viehettä?
Me monesti kaverin kanssa käytettiin uistelukisoissa minnow spoonia jos tiedossa oli puhdas "hauki" kisa, jolloin se veto suuntautui sinne ruohikon viereen ja usein myös ruohikon "sisään". Minnowit olivat siinä kyllä omaa luokkaansa, monia haukia saatiin keskeltä kortteikkoa, johon ilman minnoweita ei olisi ollut mitään asiaa.
Ja heittokalastuksessa Minnow kuuluu useampana värinä minun viehevalikoiman vakiokalustukseen. Monta haukea niillä on saatu, mutta vähintään yhtä monta on päässyt karkuun, eli ei niillä se paras "saantiprosentti" ole, mutta silti monessa paikassa korvaamaton!

JP_Fisher

kelaan näpytän kelaan näpytän kelaan näpytän jne värinä on ahven raidallinen valko puna vihreä ja toimii takuulla