Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Millä katkaiset punotun siiman?

Started by heikki.k, August 09, 2002, 10:37:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anonymous

kaivo

Punottua siimaa joutuu loppujen lopuksi katkomaan ja solmuja uusimaan niin paljon harvemmin kuin monofiililla, ettei mielestäni sen takia kannata ostaa erillistä työkalua.

Lisäys: Nyt nelisen vuotta myöhemmin olen sitä mieltä, että punottuja siimoja käyttävän kannattaa ehdottomasti hankkia tarkoitusta varten jonkinlainen työkalu. Omassa käytössäni on Bilteman kokoontaitettavat sakset (tuotenro 26784).

http://www.biltema.fi/

NightPiker

mulla on sellaiset siima leikkurit ja sitten linkkari. niillä katkeaa siima kuin siima.
Suottaahan tuota tulla ja suottaahan tuota olla tulemattakin.

Progamer

Hampailla menee poikki vaikka taskussa ois siimaleikkuritkin

Salmo

Quote from: Kaivo on June 29, 2003, 12:22:28
Punottua siimaa joutuu loppujen lopuksi katkomaan ja solmuja uusimaan niin paljon harvemmin kuin monofiililla, ettei mielestäni sen takia kannata ostaa erillistä työkalua.

Lisäys: Nyt nelisen vuotta myöhemmin olen sitä mieltä, että punottuja siimoja käyttävän kannattaa ehdottomasti hankkia tarkoitusta varten jonkinlainen työkalu. Omassa käytössäni on Bilteman kokoontaitettavat sakset (tuotenro 26784).

Itsekin näemmä jo 2003 olen noita mainostanut ja täytyy ilokseni todeta, että erittäin hyvin ovat pysyneet terässä tähän päivään asti.

Tosimies

Quote from: Progamer on November 03, 2007, 19:25:57
Hampailla menee poikki vaikka taskussa ois siimaleikkuritkin

Sama homma..
Puukko on aina tupessa vyöllä eikä sitäkään viihi käyttää  :-D

perza

En tiedä millaset hampaat teillä on tai millasta punottua siimaa, mutta en itse kyllä saa mitään punottua siimaa hampailla poikki... Mono meneekin sitten helposti hampailla aina sinne 0,61mm asti.(paksumpaa en ole koittanut)
Puukolla tai saksilla tulee leikattua tilanteesta riippuen.
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Kuha-Eki

Puukkoa peliin vaan ja kyllä lähtee! Kyllä jollain leikkurillakin saa siiman poikki, mutta jostain syystä itsellä se ei onnistu kovin hyvin (huonot leikkurit?). Älkää menkö hajottamaan hampaitanne...  :wink:
Koukuttaako?

Eetu_

Puukolla tai saksilla. Jos jää linkkari kotiin, hankaan terävään kiveen.

Yuz

Puukolla tai leikkureilla. Kynsisaksimallisilla leikkureilla ei ole ongelmaa ollut 0.17 Firelinen kanssa.
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

Hemulisoturi

0.17mm Fire menee kynsileikkureilla katki.

Torro

Quote from: Hemulisoturi on November 04, 2007, 17:23:10
0.17mm Fire menee kynsileikkureilla katki.
Mun leikkurit taitaa olla niin tylsät ettei niillä saan nyhjättyä kuitua poikki mitenkään muuten kuin puukko tekniikalla.
Puukolla menee poikki helposti. :-)
perhokalastus on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa

PäSSi

Puimakone naksutti kettulan vintillä  x)

Kuhastelija

0.13 FireLine tulee useimmiten katkaistua Leathermanin kynsileikkurilla tai puukolla. Tai oikeastaan nuo ovat kyllä ainoat välineet, joilla olen sen poikki saanutkaan.

Progamer

Quote from: perza on November 04, 2007, 06:56:34
En tiedä millaset hampaat teillä on tai millasta punottua siimaa, mutta en itse kyllä saa mitään punottua siimaa hampailla poikki... Mono meneekin sitten helposti hampailla aina sinne 0,61mm asti.(paksumpaa en ole koittanut)
Puukolla tai saksilla tulee leikattua tilanteesta riippuen.

Kulmahampaista onkin lohennut palasia irti tuon siiman jyrsimisen takia...just korjasivat toissapäivänä ja suunnittelin jos jaksais tästä lähtien ottaa taskusta siimaleikkurit.

0sku_

Mahotonta meinikiä.

Bluery

Leatherman toimii kaikkeen kalastuksessa. :)
"Kuivan maan kalastaja"  8)

stento-z

Sytkäri se solmu täytyy vaan puristaa sormien väliin niin siihen jää sellainen klöntti joka varmistaa solmun :evil:

hexxi

Siimaleikkurit on ollut tarkoitus ostaa jo kauan sitten, mutta ikään sitä ei muista tai näe kaupassa. Eli tähän mennessä on aina tarvittaessa puukko leikannut 0.17 firet ja 0.17 stealthit. Itse en ainakaan hampailla kuitusiimaa poikki saa ja en ymmärrä että miten jotkut voi saada. :roll:

Haugi_94

Puukolla tai hampailla. Hampailla joskus pakko, en suosittele. :D

Karski

Quote from: Zizzo on August 09, 2002, 16:12:38
Pienet sakset on hyvät, mutta kyllä se puukolla/linkkarilla menee katki. Mono hampailla.
näin on,näin on
''eise oo niin justiinsa''

Vikke

Vanha aihe, mutta kumminkin..

Siis punotun saa todella hyvin katki puukolla, saksilla tai siimaleikkureilla.
Hampailla ei kyllä onnistu. Mutta jos joku noista yllämainituista välineistä on mukana, niin niillä vain katki.
"Suurta saalista
tärkeämpää on se, kuinka paljon kala tarjoaa urheilua pyytäjälleen." -Alex Hintze

UppoPerho

Itelläni on ainakin veitsi vyössä kiinni kun olen kalassa. Sillä saa hyvin punotutsiimat poikki. Hampailla on turha yrittääkkää.

Myös pakistani löytyy sellainen monitoimityökalu, jossa on myös sellainen pieni veitsi ja  pienet sakset, joilla saa
myös punotun siiman helposti poikki. :roll:
Moon Pohjanmaalta, PERKELE!

leijonanmieli

siimaleikkuri roikkuu liiveissä aina.. kätevä ja nopea
"Autuaita ovat puupäät sillä he eivät huku"

Mikko_-Procyon-

Rapalan sellainen kynsileikkurin näköinen työkalu. Sillä se niksahtaa suht hyvin poikki. Tämä tsydeemi roikkuu gore-tex housujen vyölenkistä "avainnauhassa" kiinni. Kätevä ja aina käden ulottuvilla. Voi myös tiputtaa käsistä, eikä katoa maahan ja joudu hukkaan.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Hagge

Quote from: Mikko_-Procyon- on September 13, 2008, 23:31:57
Rapalan sellainen kynsileikkurin näköinen työkalu. Sillä se niksahtaa suht hyvin poikki. Tämä tsydeemi roikkuu gore-tex housujen vyölenkistä "avainnauhassa" kiinni. Kätevä ja aina käden ulottuvilla. Voi myös tiputtaa käsistä, eikä katoa maahan ja joudu hukkaan.

Minulla tuo ei ainakaan toimi.Monofiilit sillä menee hyvin katki,mutta punotut täytyy katkaista puukolla

SUURkalastaja jyväskyläst

Puukolla luonnollisesti. Hampailla en viitti jyrsiä ja siimaleikkureitakaan en omista.
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

Kaivo

Quote from: SUURkalastaja jyväskyläst on September 14, 2008, 22:23:03
Puukolla luonnollisesti. Hampailla en viitti jyrsiä ja siimaleikkureitakaan en omista.

Suosittelisin jonkinlaisen leikkurin hankkimista. Puukon käyttöön liittyy tässä tapauksessa se riski, että tulee nirhanneeksi leikarin silmän tms. naarmuille, kun kaivelee solmunjämiä irti. Naarmuinen leikari saattaa heikentää solmuja.

-- Kaivo   

Torro

Quote from: Kaivo on September 15, 2008, 16:51:34

Suosittelisin jonkinlaisen leikkurin hankkimista. Puukon käyttöön liittyy tässä tapauksesa se riski, että tulee nirhanneeksi leikarin silmän tms. naarmuille, kun kaivelee solmunjämiä irti. Naarmuinen leikari saattaa heikentää solmuja.

-- Kaivo   

Ei vain tahdo mennä tuo monikuitusiima poikki leikkureilla ...tai kyllä se menee, mutta hetken saa kyllä kihnuttaa. Itse olen punotut katkonut puukolla ja monot menee leikkurilla. Pakko myöntää, että en itse ole oikein oppinut tuota hammastekniikkaa. Ohut nyt menee jotenkin pienen nyhjäämisen jälkeen, mutta +0.25mm tuottaa jo hankaluuksia. Eipä tuo nyt niin terveellinen taito olekaan, mutta ei sitä oikein tunne olevansa kunnon kalamies jos siimat pitää puukolla katkoa :roll:
perhokalastus on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa

Daiwa

Quote from: El'ToroRosso on September 15, 2008, 17:00:15
Quote from: Kaivo on September 15, 2008, 16:51:34

Suosittelisin jonkinlaisen leikkurin hankkimista. Puukon käyttöön liittyy tässä tapauksesa se riski, että tulee nirhanneeksi leikarin silmän tms. naarmuille, kun kaivelee solmunjämiä irti. Naarmuinen leikari saattaa heikentää solmuja.

-- Kaivo   

Ei vain tahdo mennä tuo monikuitusiima poikki leikkureilla ...tai kyllä se menee, mutta hetken saa kyllä kihnuttaa. Itse olen punotut katkonut puukolla ja monot menee leikkurilla. Pakko myöntää, että en itse ole oikein oppinut tuota hammastekniikkaa. Ohut nyt menee jotenkin pienen nyhjäämisen jälkeen, mutta +0.25mm tuottaa jo hankaluuksia. Eipä tuo nyt niin terveellinen taito olekaan, mutta ei sitä oikein tunne olevansa kunnon kalamies jos siimat pitää puukolla katkoa :roll:
Älkää nyt hyvät kalamiehet hampailla punottua siimaa katko, vai onko se kalamies joka katkaisee siiman hampailla?  :-) Minä käytän aina siimaleikkuria tai puukkoa. Leikkurilla pitää vai vähän "pyöräyttää" siimaa, että se katkeaa.
- Milloin kala kasvaa nopeimmin?
- Kun kalastaja kertoo saaliistaan.