Oulu: Toppilan putki + Kuivasoja-topic

Started by kaivo, May 15, 2005, 12:23:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kalastaja334

olin putkella toissa kesänäongella ja sain 30 500-700 grammasta ahventa :lol:

kirjolohikäärme

Quote from: El Barto on August 25, 2008, 21:07:32
Kävin putkella klo. 15.00-16.40.
Kalastin pohjaongella, mutta ei mitään.
Pikkukaloja tuli haavilla jotain 10, mutta ei sitten kuhaa tule millään.
Aina jos saa pikkukaloja kuha ei syö, ja jos ei saa pikkukaloja niin kuha syö hyvin.
Tämä asia ärsyttää minua.

Jaa-a.. Vai ei ollu putkella taaskaan kuha syönnillä. Mikä niitä vaivaa? No, jospa ne sitte taas loppuviikosta olisivat syönnillään. Sitten taas siellä (ehkä) nähdään. :-)
"Perhokalastus on ylivoimaisesti hauskin tapa olla saamatta kalaa."

kalastaja334

sain putken läheltä 12.7kg painavan meri lohen kuulostaa varmaan
uskomattomalta mutta totta se on ja vielä 11.7 kilon siimalla
ai jai että maistu hyvältä  8-)

Kaivo

Quote from: kalastaja334 on August 25, 2008, 22:35:00

Siis iso lohi Toppilansalmesta? Milloin, mistä päin ja mihin otti?

Quote from: kalastaja334 on August 25, 2008, 22:24:10
olin putkella toissa kesänäongella ja sain 30 500-700 grammasta ahventa :lol:

Jep jep...

-- Kaivo

Mind_Flayer

Kuulostaa aika vaikeasti uskottavalta tuollainen...

HuntaKilla

Kuva olisi vielä kiva.  :roll:
www.NOAA.gov <-- National Oceanic and Atmospheric Administration
www.team17.com <-- Team 17

Kokkokokoaisitkokokonkokokokonkokokokokon.

Rambo-Jonne

Joo aika kunnioitettavaa, ite en ainakaan jaksais nuin painavia siimoja käyttää etes. Mitä lyijysiimaa sulla on?

tonko__

pistä kuvaa kalastaja 334 ni voisin uskoa tota..

noo kuitenki eilen putkella.. yritin pyytää särkiä syötiksi mato-ongella ja sainki.. jotai 5..
pohja onkeen ei mitää.. pikkasen ärsytti ku jäi 4 pohja painoa pohjaan!!  :x ja 1 kolomihaara koukkuki!!

oli vähä sellanen fiilinki että kalastus on pyllystä!!  :-D

kirjolohikäärme

Jooo-o... Tuossa vähän aikaa sitten tulin putkelta.

Aluksi ei tullut mitään, ei sitten millään. Vaihtelin tiuhaan jigin värejä, ja sitten iski. Hoksasin heti, että kerrankin mitallinen. :-D Vähän aikaa väänneltiin ja tapeltiin kalan kans, kun sain sen pintaan. Mittaus, ja pituus 38cm!  :-) Uus kuha ennätys. Tämän jälkeen en saanut mitään. Yksi kuha oli kiinni, mutta pääsi rannassa irti. Ahvenkin oli kiinni, mutta sekin karkasi.

tonko__

eilen kävin putkella..
pohja onki paino jäi taas pohjaan!!!  mutta ei haittaa ku sain elämäni ekan kuhan..
pittuus oli 36,5 cm.. ja moottoriöljyhkön väriseen jigiin otti.. sain myös kaks muuta assua joista toinen oli 26 senttinen ja oli aika pulleassa kunnossa.. tämä tuli myös saman värisellä jigillä.. ja viimeinen ahven otti kans samantyyppiseen jigiin..

on ne lokit iha törkeitä mitä siellä putkella on!!!!!  :-o   ku sain sen kuhan ni heti ku se oli rannassa ni yks lokki lenti iha mun jalkojen juureen ja yritti ottaa sitä kuhhaa!! minä iha raivossaa yritin potkia sitä lokkia pois ja lähtihä se..  :-D se ei meinannu millään lähteä pois ja nousi vaa siivillee mun silmien korkeuelle ja siinä oli paikollaan..
meikä oli iha paniikissa jos se rupeaa nokkimaan..  :lol: tiiä mitä tauteja siitähi sais..  :-P
sitte vähä aikaa sen jälkeen ku mun pohja onki oli oottamassa ja siinä ongen vieressä oli syötti kalan paloja ni mää nakkelin jigiä vähä matkan päässä ni tämä lokki tullee siihen kala paloille ja popsii ne suihinsa!!  :-o yritin nakella kiviä sitä kohti jos se lähtis ja sitte lähin sen perrään.. se oli jo kerenny ottaa ne kalat ja minä nakkelin varmaan minuutin kiviä sitä kohti!! olin mää kuule pikkasen raivoissaa!!! tossa tohinassa tämä jigi jota mää nakkelin oli kerenny vajota jonkun kivien välii eikä lähteny pois!!  :x
ja sen jälkeen yks lokki sotkeutu vielä mun siimaan!!  :roll: onneks lähti pois kuitenki ettei tarvinnu ottaa puukkoa esille!!  8-)

kirjolohikäärme

Joo, tyhmiähän ne siellä on. Päälle meinaavat käyä ja pyörivät kokoajan jalkojen juuressa.

Käytiin tuossa viikonloppuna serkun kanssa putkella. Mitään ei saatu!  :x 

Mutta vielä nuihin lokkeihin. Oltiin Kaverinkans siis siellä putkella. Päätettiin käyä kahtomassa, että mihin se tie, joka menee sieltä putken yli menee. Käytiin sitten kattomassa, johonkin satamaanhan se meni. Sieltä tullessa nähtiin keskellä titä lokki. Siipi roikkui maassa ja kävely oli vaivalloista. Ei päässyt lentoon, ja kun yritti jusota karkuun, pääsi ehkä metrin eteenpäin, ja heitti kuperkeikan. Parikertaa näin kävi, ja sitten se jäi lopullisesti maahna makaamaan jalkojen juureen. Ei liikkunut enää mihinkään. Siipikin oli ihmeellisesti vääntynyt. Pakkohan se oli lopettaa.  :| Otettiin iso keppi, ja kivi lähettyville. Kaveri nakkasi kiven lokin niskaan, ja varmisteltiin heti perään kepillä. Pari kertaa se siipeä heilautti, ja se oli sen lokin tarina loppu. :| APkko oli lopettaa. Nälkäänhän se siihen ois kuollut, kun ei päässyt enää liikkeelle. Minä kuvasin koko tapahtuman puhelimeen videolle.   :-P

tonko__

tänään varsin putkella koittamassa.. seipi ja ahven tuli ja kummatki jigillä..  :-D seipi oli tarttunu kylestä kiinni..
ahven oli ihan syötävän kokonen.. kylymää oli vesi mitä tuli putkesta..
rannan tuntumassa paljo pikku kalaa ja vastarannan tuntumassa ilimeisesti jokunen kuha saalistamassa ku aina välillä kävi kauhea pikku kalojen molske eli pikku kalat varmaan pakeni kuhaa tai isompaa ahventa..
4-5 jigiä jäi pohjaan  :x

huomenna aika varmasti kyltille tai sitte iha kuivasojan alku päähän järven tuntumaan..

tonko__

kävin kuivasojalla eilettäin..
ekaks heittelin vähä aikaa ratamotien alle.. ei mitään.
seuraavaks nakkelin ritaharjun tien alle eli kyltillä olin.. ei mitään..
ja viimeseks menin aivan ojan alku päähän järven luo.. yks ahven.

on muutes tuolla ojan alkupäässä huomattan paljo puhtaampaa vesi ku vaikka rajakylän alueella!!  :-o heti ku mennään kyltille päin menee likasemmaks!!

meinas suorastaan ruveta naurattamaan ku katto siitä puusilloilta sinne leveään osaan ojaa!! oli siis niin täynnä lumpeita että!!  :-D suoranainen tammukkapuro..  :|

kirjolohikäärme

Se on sitten vissiin tältä vuotta Kuivasojalla reissut tehty. Jos ei tule kuin yksi ahven, turha sinne on lähteä. Yleensä "normaalilla" syönnillä tulee/on kiinni kala ensimäisillä kymmenellä heitolla. Se on siellä menlkeimpä niin, että jos ei ekalla heitolla tule tai ole kiinni, on sama lähtä pois. Ei siinä ole kyllä mitään iloa saada niitä ahvenia joka heitolla. Menee pian maku koko ahvenen pyynnistä.

tonko__

kyllä! puhut asiaa!
no kunhan jäät tulee ni pitänee käyä pilikillä rajahauassa ja sitte taas ootellaan kuivasojan kala kautta..  :-D  toukokuussa alotellaan taas ''jätti'' sären pyynnillä ojalla ku vielä lunta on vähä maassa ja pikku hilijaa sitä ahventaki rupeaa olemaan rajakylän alueella..

melkein enite mää ootan tota ''jätti'' sären pyyntiä.. se on mukava istuskella pilikkijakkaralla ja juuva kahvia samalla ku mato-onki on oottamassa vedessä!!  :-)
tullee kyllä olemaan pitkä vuosi ku suunnittellee noin tarkkaan mitä tekkee toukokuussa..  :lol:  :-P

Juseli

Joo. Itekki suuntaan heti koulujen loputtua (joskus aiemminkin) tuonne Talvikkipuiston kupeeseen ongelle.  :-)
Lippoamaan tuskin menen keväällä. Meni maku siitä kauhomisesta. Saatan silloin lippoaikaan heitellä virvelillä tai onkia niitä kutuahvenia.
Kyllä tuo Kuivasoja on hyvä kalapaikka, jos veden väristä ei puhuta. Ja on varsin lähelläkin.

tonko__

kävin isäpuolen kans äskö kuivasojalla.. järven tuntumassa. tai oikeastaan suurimman osan ajasta nakkelimme järvellä.
ei tullu mitään. mulla oli vähä hauet mielessä, mutta ei, ni ei.. koitin popperilla (tyhmä idea varmaan!! yhtä tyhmä ku pilkkis kelluvalla vaapulla!!) ja lusikoilla.
varmaanki popperit vois toimia sitte alku- ja keski kesän tuntumassa ku veet on lämpimiä ja hauet syönnöstävät ranta kaislikoiden seassa. ja mieluiten sillo vielä ku lumpeet ei oo ihan pintaan asti kasvaneita..

kirjolohikäärme

Nyt ne ovat ajaneet mersun tuonne ojaan! Kyltille, meiän kalapaikoille!  :-D

http://www.iltalehti.fi/oulu/200809158266257_ou.shtml

tonko__

Röllipeikko

Te ootte siis niitä anteliaita ihmisiä jotka on mulle niitä jigejä ja pohjapainoja sun muuta lahjottaneet pohjan kautta tuolla putkenpätkällä. Lukemattomiä määriä jigejä, leikareita ja pohjapainoja on sieltä tullu nostettua tämän syksyn aikana = P paljon enemmän kuin kaloja, ainakin.

Minkäsväristä ja kokoista jigiä muuuten suosittelisitte sinne putkenpätkälle assua ja kuhaa varten?

Mind_Flayer

Quote from: Röllipeikko on September 15, 2008, 22:34:06
Te ootte siis niitä anteliaita ihmisiä jotka on mulle niitä jigejä ja pohjapainoja sun muuta lahjottaneet pohjan kautta tuolla putkenpätkällä. Lukemattomiä määriä jigejä, leikareita ja pohjapainoja on sieltä tullu nostettua tämän syksyn aikana = P paljon enemmän kuin kaloja, ainakin.

Minkäsväristä ja kokoista jigiä muuuten suosittelisitte sinne putkenpätkälle assua ja kuhaa varten?

Eikös niistä pohjan kautta saaduista jigeistä selviä suurinpiirtein väri ja koko mitä kannattaa käyttää?

Kaivo

Quote from: Röllipeikko on September 15, 2008, 22:34:06 Minkäsväristä ja kokoista jigiä muuuten suosittelisitte sinne putkenpätkälle assua ja kuhaa varten?

Monenlaisia värejä kannattaa kokeilla, kuha ja ahven voivat olla toisinaan tarkkoja väristä. Käyttäisin etupäässä toukkajigejä, kooltaan esim. 4 – 7 cm (mitataan sirppipyrstö suoristettuna). Saman kokoiset kalajigitkin voisivat olla toki kokeilemisen arvoisia, onhan virrassa pikkukalaa runsaastikin tarjolla.

Varaa mukaan eri kokoisia jigipäitä, esimerkiksi 5, 10 ja 15 grammaa, sopiva paino riippuu siitä millaisen virtauksen alueella kalastat. En osaa sanoa, tuleeko kalaa sitten jigillä parhaiten itse rännistä vai sen suulta, Toppilansalmen puolelta. El Barto ja kumppanit osannevat sanoa siitä..?

-- Kaivo

Juseli

Kaivo vastasikin jo melko tyhjentävästi. Hyviä kuhavärejä on violetti, mootoriöljy, punainen ja fluorin keltainen.
Ahvenelle punaista ja muutenkin melko kirkkaita värejä. Ja nimenomaan toukkajigejä. Kalajigejä ei ole tullu edes koetettua.

Lisää aiheesta: http://www.kalassa.net/keskustelut/index.php?topic=17610.0

Röllipeikko

Quote from: Mind_Flayer on September 16, 2008, 08:17:41
Eikös niistä pohjan kautta saaduista jigeistä selviä suurinpiirtein väri ja koko mitä kannattaa käyttää?

Sen takia ajattelinkin kysyä kun sieltä pohjasta ei ole noussut kahta samanväristä jigiä, niin jäi mietityttämään että mitä OIKEASTI kannattaisi käyttää.

Kiitoket Kaivolle ja Jusejille vastauksista.

Edit: Dodih, tuli käytyä putkenpätkällä jigiä uittamassa. Kokeilin heitellä tuon Jusejin linkin ehdottaman värisiä jigejä, eli moottoriöljyn, tummanvioletin, ja kirkkaan punaista jigiä. jotain neljä tuntia siinä tuli seisottua ja viskottua, mutta mitään ei "rehellisesti" tullut. Kaksi peukalon kokoista särkeä jäi selästä kiinni, ja yksi kookkaampi säyne leuasta.

Olikohan huono päivä vai miksihän ei abbore tai kuha syönyt?

kirjolohikäärme

Quote from: Röllipeikko on September 16, 2008, 16:43:35
Olikohan huono päivä vai miksihän ei abbore tai kuha syönyt?
Huono päivä, luulisin. Jos siellä viettää aikaa vähän pitempään, niin vaikka 5 kuhan saaliskaan hyvänä päivänä ei ole mahdoton! Kuhaa saa putkelta kohtailaisen helposti jigillä. Kaikki kuhani olen saanut "ojasta", puolivälistä sitä. Yhtään en ole saanut alempaa, siltä missä se pelastuslaitoksen vene on.

Tepperi

Quote from: kirjolohikäärme on September 17, 2008, 20:55:29
Yhtään en ole saanut alempaa, siltä missä se pelastuslaitoksen vene on.

Jaapase. Pitänee kokeilla joskus siittä ylempääkin sitten, ite oon nimittäin saanu tämän kesän reissuilla kaikki kuhat siitä veneen kohdilta.

Niin ja 4" toukkajigillä enimmäkseen, läpikuultava oranssi jollain hileellä taisi olla väri. Ompa ottanut silti myös 6" toukkajigiin ja alamittasia olivat nekin.

kirjolohikäärme

Joo, voipi olla, että alempaakin saa ihan hyvin kuhaa, mutta meinaa olla siellä niitä pappojakin niitten onkien kans niin palio, että ei kehtaa mennä sekkan huitomaan. Kuhat, mitä minä olen saanut, on tullut kaikki tummill jigeillä, joissa on ollut hilettä. Ahvenia oon saanut kirkkaamillakin väreillä, mutta kuhia ne ei vissiin vaan kiinnosta.

Kaivo

Omat kokemukseni Toppilan putkelta ovat olemattomat, mutta en ihmettele mikäli kalantulo alkaa syksyn edetessä hiipua, olkoonkin että putkesta tuleva vesi on hieman jokivettä lämpimämpää.

Oulujoen lämpötila alkaa olla jo lähellä +10°C. Kuha ja ahven ovat lämmintä vettä suosivia kaloja, joten voi olla että ne hakeutuvat pikkuhiljaa pois kovasta virrasta. Kuhalla ja ahvenella ei myöskään liene muuta syytä oleilla virrassa kuin syödä pikkukalaa, ja voi olla että näin syksyn edetessä pikkukalaa ei enää ole putkella. Taitaa olla enempi kesäpaikka..?

-- Kaivo

HuntaKilla

Quote from: Kaivo on September 18, 2008, 07:19:08
... ja voi olla että näin syksyn edetessä pikkukalaa ei enää ole putkella.

Kyllä siellä pikkukalaa näytti olevan aika paljonkin, joten kyllä siellä vielä muutama ahven tai kuha lymyilee. EHKÄ.
Ei varmaankaan mene enää kovin kauaa, että pikkukalat lähtee pois putkelta.
www.NOAA.gov <-- National Oceanic and Atmospheric Administration
www.team17.com <-- Team 17

Kokkokokoaisitkokokonkokokokonkokokokokon.