Hauen syyskalastus - Miten, mistä ja millä?

Started by tome, September 19, 2004, 14:52:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kalastatko syyshaukea?

Kyllä, merellä ja järvellä
Kyllä, merellä
Kyllä, järvellä
En

Golfster

Nousihan tuota alle 2 kiloista reilusti vielä alkuviikosta Taivalkoskella. Isompaa haettiin jonkin verran uistelemalla syvemmistä kohdista tuloksetta. Eikös tähän aikaan saa melko hiljaisella nopudella uistella, jotta kala ehtii napata. Kunnon ärsytysväreillä tuli kaikki puikulat. Ja yleensä nappasi just kohtuullisen aggresiivisesti uiviin Minnoweihin.

ALEE

Eilen kaverin kaa kalassa lähilammella ja sieltä nous 2 vajaa kilon haukea. Vieheenä oli joku tuntematon siniharmaa vaappu.
Toissapäivänä nousi lipalla samasta paikasta myös pari haukea.. :wink:

Mässy

Huomenna olisi tarkoitus mennä kalastamaan isoa haukea eräälle lammelle, nimeltä Haukilampi. :-D
Sieltä on noussut noin. 3.5 kiloinen viime-vuonna, uskon että isompaakin löytyy, koska on aika iso lampi.  :wink:
Kuhan kalastus <3<3<333

HuntaKilla

Viimeviikolla Blue Foxin lipalla tuli kilonen hauki n. 5,5 metriä leveästä Siikajoesta.
www.NOAA.gov <-- National Oceanic and Atmospheric Administration
www.team17.com <-- Team 17

Kokkokokoaisitkokokonkokokokonkokokokokon.

Daiwa

Kävin äkkiä tuossa joella kokeilemassa syyshaukea. Neljä pikkuluikkua sieltä tulikin ylös ja vielä muutama karkuutus päälle, että kyllä siellä kalaa on jos vain osaa vähän paikkaa katella ja oikealla uistimella.
- Milloin kala kasvaa nopeimmin?
- Kun kalastaja kertoo saaliistaan.

mika922

Ensi viikonloppuna Uuteenkaupungin Lanholmaan syyshaukea koittamaan. Jos tällä kertaa tulisi se ISO. :wink:..
"Tulin, näin ja kalastin", sanoin Juliuis Caesar...vai miten se meni?

Crice

Tänään tuli ensimmäinen syyshaukeni jolla painoa huimat 500 grammaa. Viimesyksynä tuli ihan komeitakin syyshaukia, mutta onneksi syksy ja mahdolliset suurhauet on vasta edessä päin 8-)
O_o

Pete

Quote from: Crice on September 21, 2008, 14:50:44
Viimesyksynä tuli ihan komeitakin syyshaukia, mutta onneksi syksy ja mahdolliset suurhauet on vasta edessä päin 8-)
Juuri niin !

Pari reissua sisävesille ja kummallakin reissulla useampi kymmenen haukea kiinni, useita myös otettiin paistinkaloiksi. Erittäin hyvin tullut kalaa, varsinkin haukea nyt syyskuun parina viime viikkona. Merelle vasta tuossa kuukauden päästä...
Näitä odotellessa:

Migelis

2 Haukea tullut tänä syksynä ja painot ~500g ja ~1 kg.

Kaivo

Tänään Oulujoelta keskellä kirkasta päivää, kolmessa tunnissa 12 haukea, suurin 1,45 kg eli peruskalaa. Tapahtumia kuitenkin kivasti, parhaiten purivat Buster Jerkin tussattua "Suomiväriä". Kaikki tapahtumat matalasta "kesäpaikoilta", kaiku kertoi veden olevan +8 – 9°C. Voi olla, että seuraavien viikkojen aikana homma alkaa mennä jo siihen että kaloja tuskin tulee matalasta enää "määrissä". Kun vesikasvit lakastuvat ja vesi edelleen jäähtyy, fisut alkavat hakea suojaa syvemmältä. Viime vuonna näin kävi lokakuun alussa.

-- Kaivo

Mässy

Tänään olin kalastamassa syyshaukea kaverin kanssa, minä sain noin. kiloisen tuubin ja kaverilla meni munat pataan.  :-)
Kuhan kalastus <3<3<333

pyhämaanpoek

juu syys haukia mäkin kalastelen jatkuvasti kiinni 4,5 isoin tähän mennessä

haukikaappari

Joella oon saanu kattella haukia yllättävänkin matalasta vaikka veden lämpötila on n. 5C-8C. Eilen tuli Possulla, värissä GF tasan vitonen tosi kankee hauki. Tappeli hyvin pirteästi vastaan. Tänään samasta paikasta kolme 0,500 - 2kg haukea ja yhden isomman karkotus. Viehe edellä mainittu.

SUURkalastaja jyväskyläst

Quote from: Mässy on September 21, 2008, 19:34:35
Tänään olin kalastamassa syyshaukea kaverin kanssa, minä sain noin. kiloisen tuubin ja kaverilla meni munat pataan.  :-)
Itse olisin jättänyt ton hymiön laittamatta (tiistaina nähään sählyharkoissa :evil: ).
Joo siis se kaveri olin minä...3 haukea onnistuin irrottamaan... :roll: Ihme kun eivät pysyneet. Perhanan mässy, mulla oli eka hauki kiinni ja mässy heitti siihen, ni eiköhän se ollu sen siiman päässä. :lol: Mut aina ei voi voittaa, ei edes joka toinen kerta. :-)
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

THR

millä vieheellä tulis "humuspitoisesta" joesta haukea pilvisellä tai aurinkoisella kelillä näin syksyllä?pääasiassa vaappuja oon käyttäny ja joitain lusikoita ja lipoista yhtä ainutta mörrrum spinnarea jolla iha hyvin haukea tullu keväisin ja kesäsin mutta syksystä ei oikeen kokemusta ole ja kun viel aika lmpimät vedetkin on niin tuskin suspistakaan melkoista hyötyä vielä ole vai?

Quote from: THR on September 26, 2008, 22:30:32
millä vieheellä tulis "humuspitoisesta" joesta haukea pilvisellä tai aurinkoisella kelillä näin syksyllä?pääasiassa vaappuja oon käyttäny ja joitain lusikoita ja lipoista yhtä ainutta mörrrum spinnarea jolla iha hyvin haukea tullu keväisin ja kesäsin mutta syksystä ei oikeen kokemusta ole ja kun viel aika lmpimät vedetkin on niin tuskin suspistakaan melkoista hyötyä vielä ole vai?

Tuon värinen vesi, kun on niin suosittelen sinikromi, kelta- musta ja puna-valko värejä. Vieheitä en osaa sen kummemmin listata, mutta letkeäpotkuiset lusikat/vaaput ovat näin syksyllä hyviä pelejä. :wink:

Molopääklaani

THR

Jeps punavalkosella hi lolla ja 14cm magnumilla on haukea tullut paljonkin keväällä ja kesällä ja myös sinikromisella 23 gramman lusikalla joku krokkarin kopio ja joesta on noussut joka vuosi lähemmäs kympin haukia ja välillä sen ylikin (itse en ole saanut)

Väenö.

Kyllä syyshaukea on tullut.Viikko sitten perjantaina 5 haukea,joista suurin 2396 g.Yhteensä olivat 7112 g.Torstaina tuli 3,joista suurin oli 3794 g verestettynä.Nämä tulivat matalasta merenlahdesta,jossa nyt veden ollessa tosi matala,pääsee soutuveneelläkin vain ruopattua veneväylää pitkin.Hauet oli vain 10-20 sentin vedessä.Vedenpinnassa näkyi vana,aina kun hauki lähti vaapun perään.Kaikki on tullut punapäisellä Bilteman vaapulla.

Kaivo

Quote from: THR on September 26, 2008, 22:30:32

Ensimmäisenä tulisi mieleen, että kalasta kesään verrattuna eri paikkoja. Toiseksi, kun paikannat kalat, kokeile eri vieheitä.

Peruskokoinen hauki siirtyy jossain vaiheessa syksyä pois "kesäpaikoilta", pois matalasta ja vesikasvustojen luota syvemmälle. Varsin paikallisena kalana hauki ei välttämättä siirry edes kovin kauas, vaan kesäisten olinpaikkojen lähelle, syvempään veteen. Kun vesikasvit lakastuvat ja katoavat, kala hakee väijyntä- ja oleskelusuojaa vähäisemmän valon alueelta, siis syvemmältä. 

Menettelisin niin, että ensin koluaisin läpi "kesäpaikat", ts. katsoisin, löytyykö niistä vielä kaloja. Jos paikat vaikuttavat hiljaisilta, lähtisin hakemaan em. syvempiä paikkoja, tärkeysjärjestyksessä kesän ottipaikoilta poispäin. Viehevalinnat, uittonopeudet yms. kelin mukaan, eli kalastuspaikan mukaan tavaraa jolla pääsee lähelle pohjaa, hidastaisin kelausnopeutta kesästä koska vesi on kylmempää, jne.

Kun jossain vaiheessa alkaa tulla kalatapahtumia – seurio (uistimen perässä pyörähtävä kala), tärppi, ylös asti ehkä kala-pari – aloittaisin viehekokeilut, ihan samaan malliin kuin kesällä. Toisin sanoen, hakisin ottiväriä heittämällä tietyt perusvärit läpi, ehkä vaihtelisin viehetyyppiä, jne. Avainsana on nimenomaan hakea ensin paikat, joissa kaloja on, ja sen jälkeen kokeilemalla selvittää, mitä ne haluavat tänään purra.

-- Kaivo

allu_

Quote from: Kaivo on September 27, 2008, 13:29:45
Peruskokoinen hauki siirtyy jossain vaiheessa syksyä pois "kesäpaikoilta", pois matalasta ja vesikasvustojen luota syvemmälle. Varsin paikallisena kalana hauki ei välttämättä siirry edes kovin kauas, vaan kesäisten olinpaikkojen lähelle, syvempään veteen. Kun vesikasvit lakastuvat ja katoavat, kala hakee väijyntä- ja oleskelusuojaa vähäisemmän valon alueelta, siis syvemmältä. 

Mulla on ihan päinvastaisia kokemuksia. Mitä kylmemmäksi vesi on muuttunut syksyn edetessä, sitä matalammasta on haukea löytynyt. Kaloja on tullut paljon ihan samoilta paikoilta kuin keväällä ja kesällä. 30-40cm vedestä kaveri onnistui viime vuonna nappaamaan 7.6kg hauen, aika oli lokakuun loppu mun muistaakseni.

Quote from: allu_ on September 27, 2008, 14:13:22

Mulla on ihan päinvastaisia kokemuksia. Mitä kylmemmäksi vesi on muuttunut syksyn edetessä, sitä matalammasta on haukea löytynyt. Kaloja on tullut paljon ihan samoilta paikoilta kuin keväällä ja kesällä. 30-40cm vedestä kaveri onnistui viime vuonna nappaamaan 7.6kg hauen, aika oli lokakuun loppu mun muistaakseni.

Jep. Samanlaiset kokemukset mullakin. Liekköhän Kaivolla tullut kirjoitusvirhe (täysin mahdotonta :lol:), vai tarkottikohan oikeasti, että hauet menee syvään syksyn edetessä. :roll:

Molopääklaani

Tonnimiäs

Quote from: SUURkalastaja jyväskyläst on September 27, 2008, 15:19:59
Quote from: allu_ on September 27, 2008, 14:13:22

Jep. Samanlaiset kokemukset mullakin. Liekköhän Kaivolla tullut kirjoitusvirhe (täysin mahdotonta :lol:), vai tarkottikohan oikeasti, että hauet menee syvään syksyn edetessä. :roll:

Hauet menevät syvään, saattaa matalikolta saada muutamia haukia, mutta pääosin ne ovat syvässä. Keväällä ja kesällä hauet tietysti ovat matalikoissa, heinikoissa, kivikoilla ja kallionkärkien luona.

Mielipiteitä on monia. Liekö siihen syynä se, että jotkut ovat kuulleet papoiltaan ja isiltään kertomuksia siitä, että he ovat saaneet hauet syksyisin matalasta, ja jotkut taas päinvastoin. Sitten laiskana olentona ihminen menee sinne paikoille mistä kuuleman mukaan saa helpoiten ja eniten kalaa. Kalaa on joka puolella , sitä ei käy kiistäminen. Jotkut ottavat kalan rannasta, jotkut syvältä.

Kaikki sellaiset, jotka väittävät, että kalaa saa syksyisin vain rannasta, eivät ehkä ole ikinä edes kokeilleet kalastaa syvältä syksyisin, ja päinvastoin. En nyt kuitenkaan sano, että allu ja SUURkalastaja eivät olisi ikinä kalastaneet syksyllä syvältä, aivan varmasti ovat, mutta silloin ehkä ei ole sattunutkaan se paras päivä kalan saannille, joten on sitten syntynyt sellainen mielikuva, että syvältä ei saa. Olenhan minäkin rannasta saanut kaloja, mutta silti suurin saalis on tullut aina syvältä, ja liekö siihen syynä se, että syvältä yleensä kalastankin.

RED BULL

Tänään 4,5kg hauki lokalahdelta stormin punamustalla kumikalalla.yhteensä haukia tuli 25 joista 7 yli 2 kg 8-).

THR

päteekö Kaivo samat asiat joessa jossa on vettä 1-3 meträ paikasta riippuen ?

Kaivo

Quote from: THR on September 27, 2008, 19:49:52
päteekö Kaivo samat asiat joessa jossa on vettä 1-3 meträ paikasta riippuen ?

Kokemukseni ovat matalahkoilta järviltä sekä jokiolosuhteista, eli enimmäkseen on ollut kyse juuri mainitsemistasi syvyyksistä. Jos kalantulo rantavyöhykkeellä alkaa syksyn mittaan hiipua, sille ei ole oikein muuta selitystä kuin että kalojen pääjoukko on jättänyt kylmän ja vesikasveista paljaan matalan veden ja painellut syvemmälle. Kuinka kaukana kesäpaikoista nämä syyspaikat sitten ovat, riippuu kalapaikan syvyyssuhteista yms. Jokikalastuksessa virtauskin vaikuttaa kalojen olinpaikkoihin. Varsinkin kylmässä vedessä hauki karttaa kiivasvirtaisimpia paikkoja.

Näihinkin asioihin löytyy varmasti miljoona poikkeusta, koska sisävedet poikkeavat luonteeltaan toisistaan. Voisin kuvitella, että kun esim. kauttaaltaan matalissa plutakoissa vesi jäähtyy nopeasti tasaisen kylmäksi, kalalle on periaatteessa sama oleskeleeko rannassa vai ulompana. Veden väri vaikuttanee siten, että tummassa / sameassa vedessä kala vaatii vähemmän vettä päänsä päälle tunteakseen olonsa "turvalliseksi", jolloin sen ei tarvitse paeta vesikasvien lakastumista yhtä syvälle kuin kirkkaassa vedessä. Kuten muutamat jo edellä kirjottivatkin, matalasta voi toki saada kalaa syksylläkin, ja kaikki kalat eivät myöskään jätä ranta-alueita veden jäähtyessäkään.

Omien kokemusteni mukaan kalaa ei kuitenkaan myöhäissyksyllä tule sisävesillä matalasta enää samoissa määrissä kuin lämpimän veden aikaan. Merellähän asia on juuri päinvastoin, eli syksyllä isompaakin kalaa alkaa tulla matalasta.

-- Kaivo

Tänään kaverin kanssa yhet hauet mieheen..Isoja eivät tosin olleet. Joitakin tärppejä tuli myös.
Hiljasta on täälläpäin näin syksyllä. :|

Molopääklaani

tonko__

kerran tälle vuojelle oon syyshaukea yrittäny ja sillä reissulla sainki sen mitä hain.. kilon painosen peruspulikan

Kutvonen

Hyvin on ottanu, kun on ottanut. Tuntuu että tullu syksymmällä enemmän 0-päiviä, kuin kesällä. Tosin reissutkin on joutunu jättää muutamiin tunteihin. Toisaalta, kun kalaa tulee niin sitten tullu ihan hyvinki. 2 viikkoa sitten 2,5kg hauki aivan ruohikon vierestä, viime torstaina 5 kiinni ja 2 haukee ylös, eilen neljä haukea joista yks yli 2kg ja loput kilokkaita. Kaikki aivan kaislikoiden vierustalta. Ahventa ei oo tullu enää kesän jälkeen juur yhtään. En itse usko että hauki näissä pienemmissä lammissa ja järvissä, joissa vettä on maksimissaan 3m, lähtis syksyä karkuun syvempään, eli keskelle järveä jossa ole mitään suojaa tai viettäis siellä aikaa muulloinkaan. Vaiko?

EDIT: ottaako hauki koko päivän kiinni tähä vuodeaikaa? Lauantaina ajattelin jos heti aamusta menis kalaan ja vasta iltasella pois. Kalastankohan tyhjää koko päivän?
Paska ei hakkaamalla parane.

pyhämaanpoek

Et syksyllä on välillä että ensiksi 3 tuntia ei mitään sitten 15 min joka heitolla tulee ja kannattaa syksyllä yritää + 5 haukia syvästä missä on rakkolevää cisco kideillä mutta jos haluat alle 5 niin kaislikoiden reunat ovat mainioita paikkoja.

Ei ole tullut, kun muutamia kylmiä syyshaukia. Huonosti ovat kyllä kieltämättä ottaneet. :|
Tänään viimeksi tuli yksi, toivottavasti huomenna taas lisää. :wink:

Molopääklaani