Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Kala syö paremmin ennen ukkosta?

Started by Mikko_-Procyon-, May 09, 2003, 21:53:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mikko_-Procyon-

Monet uskovat, että kala syö paremmin ennen ukkosta. Onko kokemuksia/havaintoja? Syökö ukkosen aikana? Ajatuksia siitä, miksi näin tapahtuu? Onko kyseessä pelkkä uskomus, jota ukkien kertomukset pitävät yllä (eli siis "kansanperinnettä"). Onko kyseessä vain se, että monesti ennen ukkosta on hyvä aurinkoinen ja helteinen (tyyni) sää, joka houkuttelee tarttumaan vapaan?

Itsellä on pari reissua, jolloin on tullut haukia solkenaan ennen ukkosta. Toisaalta usein on hyvä syönti myös jatkunut ukkosen jälkeenikin. Joskus ukkosta ennen, sen aikana ja jälkeen on ollut varsin huonoakin syöntiä.  En ole vielä pystynyt muodostamaan mitään selkeää mielipidettä tähän asiaan.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Salmo

Minulla havainnot ovat varsin vähäiset, mutta niiden vähäistenkin perusteella uskon sillä olevan merkitystä.

Muistan kun joskus pienempänä heittelin laiturilta varsin kauan saamatta mitään. Ukkonen sitten nousi jonkin ajan päästä, ja kun sade ja jytinä alkoi, hauki seurasi heti viehettä. Seuraava heitto, hauki kiinni. Tämän jälkeen jälleen uusi heitto, taas hauki kiinni. Näiden jälkeen ei enää tullut haukia. Kai nuo kaksi olivat ainoat sillä hetkellä.

Muutama muu tällainen tapaus on sattunut minulle toistekkin, eli kyllä omien kokemuksieni mukaan ukkosella on merkitystä kalan syöntiin.

Spotti

Kyllä mä uskon tuohon myyttiin onhan kirjaimellisesti: "sähköä ilmassa"  ;)

p.s:

Mulla särkee pää aina ennen ukkosta. ?:|

[Jyri]

Mulla särkee pää aina ennen ukkosta. ?:|

Mulla on sama homma...  :( Minä en ainakaan ole huomannut mitään eroa jos olen ennen ukkosta kalassa.

rambe

Mä kärsin pääsärystä myös ennen ukkosta mut ei se kalastusta haittaa. En ole ainakaan itse huomannut kalan tulossa mitään sen kummallisempaa eroa ukkosta ennen tai sen jälkeen paitsi että vavat piiloon kun ukkonen nousee.

Reaper

Jaa.... No kerran ainaki ku oltiin serkun kaa Venakkolammella heittelemässä, niin ja oli hirmu ukkonen, niin sillon saatiin paljon kalaa. Ahven ainki otti siihen aikaan hyvin... Tais olla keski-kesää.
"Keijol ei oo rahaa, mut Keijoln kauhee käsi"

Aleksi_Kalamies

Uskon,että se on mahdollista,sillä eikös se oli niin että hauki ei iske niin paljon tyynellä??
Ukkosella yleensä tuulee jonkin verran,joten eiköhän se ole se jutun ydin,että ukkonen herättää kalat?
Ei mikään varma tieto.  :)

Läjä

En ole varma mutta muistaisin lukeneeni asiasta ja siinä oli jotain tähän suuntaan. Vähän ennen ukonilmaa on ainakin matalissa järvissä tälläinen juttu. Matalapaine saa kalan kylkiviiva aistin toimimaan paremmin. Liekö totta mutta,muistaisin näin.

Itselläni on hyvät kokemukset ennen ukkosta ja ukkosen jälkeen. (vaikka samana päivänä ei olisi ennemmin tullut kalaa)
Ahven ainakin tuntuu ottavan kovinkin hanakasti onkeen ja pieneen vaappuun vähän ennen ukkosta mutta, taas ukkosen jälkeen kun vesisade ja ukkospuuskat on tiputtanut kaikenlaisia pörriäisiä ja oraavaa pienempiä eläimiä pintakalvoon niin ehdottomasti joku iso musta pintaperho niin niillä on tullut tulosta..

Jouni

Joskus on kyllä tullut hyvin kalaa juuri ennen kuin ukkonen alkaa olla "liian" lähellä. Toisinaan tulee paremmin ukkosen jälkeen kuin ennen ukkosta.

Mikko_-Procyon-

Up^  ;)

Eli nyt oli ihan tarpeeksi ukkosia liikkeellä, joten uusia havaintojakin varmaan tuli?
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

Hata

Mä meen yleensä vasta ukkosen jälkeen kalaan.

T:Hata

Ernesti

Juu. moni on kertonu ja pitäs lähtee testailee ku täällä ukkostaa melkee joka päivä..
Ei vaan uskalla ukkosella mennä ku hiilikuitu vapa  :)

Mä mies

Kyllä ainakin minun mielestä kala (ainakin hauki) syö paremmin ukkosella kuin poudalla.
Johtuisiko sen siitä että kun sataa niin veden pinta ensinnäkin rikkoutuu a ärsyttää kaloja ja toiseksi ne ei välttämättä huomaa ihmistä ja ole niin säikkyjä.
Lisäksi myös ennen ukkosta saan mielestäni paremmin kalaa. En tiedä mistä se johtuu...

tepi masteri

kyllä se pitää paikkansa että kala syö paremmin ennen ukkosta.
mä ainkin saan melkein aina enemmän kalaa.  ;)
Did Diy

ToniW

Se vaan on vähän vaarallista leikkiä kun kalastaa ja ukkospilvet alkavat olla lähellä. Nykyiset hiilikuituvavat ovat tehokkaita salamamagneetteja. Näin noi viisaammat ainakin varoittaa, itse en ole viitsinyt käytännössä kokeilla.

Mutta kyllä ukkosella saattaa hyvinkin olla yhteyttä kalantulon paranemiseen.

Anonymous

En usko että ukkosesta ainakaan isoa hyötyä on. Ei ne kalat niin suurena asiana koe ukkosen aiheuttamia asioita kuten hämärtyminen, tuuli, "sähkö"!! Tosin enpä ole kala joten en voi olla varmakaan!!

Mikko_-Procyon-

QuoteEn usko että ukkosesta ainakaan isoa hyötyä on. Ei ne kalat niin suurena asiana koe ukkosen aiheuttamia asioita kuten hämärtyminen, tuuli, "sähkö"!! Tosin enpä ole kala joten en voi olla varmakaan!!

Hiemankaan kalan silmän fysiologiaa ja anatomiaa tuntevana voin sanoa, että eroja on heti saalistavalla ja kohteena olevilla lajeilla. Eri valaistusolosuhteissa erot ovat merkittäviä ja juuri tähän perustuu suurelta osin mm. aamu ja iltasyönnit hämärissä. Miksi siis hämäryys ei vaikuttaisi?

Toisaalta, hermoston toimintakin on sähköistä. Eihän se aktiopotentiaali nyt mitenkään massiivinen jännityksen muutos ole, mutta kyllä se silti vaikuttaa. Miksi sitten sähkö ei vaikuttaisi kaloihin?

Tuulen merkityksestä nyt on yhtä monta mielipidettä kuin on kalastajaakin...

KiNGFiSHeR

Ainakin minulla nappasi juuri ennen kuin alkoi ukkostamaan, kyllä se pitää osittain paikkansa.

UnohduksenLapsi

Useita kertoja on napannu just ennen ukkosta, et eiköhän tos jotain perää oo.
Two beer or not two beer, that's a question

tenori

Olen samaa mieltä että ainakin kuha söisi paremmin juuri ennen ukkosta. Tänä kesänä helteillä tuli oikein kunnon kuuro päälle. Juuri ennen sateen alkua alkoi kuha käydä uistimiin. Saatiin vartissa 4 kuhaa. Sitten rantaan sadetta pitämään. Sieltä löytyi kanttarelleja kastiketta varten. Kuuron jälkeen tuli vain yksi hauki! Saattoihan se tosin olla sattumaltakin paikalle osunut kuhaparvi.

Muuten olen sitä mieltä, että ukkosen kanssa ei pidä leikkiä. Joskus se vain yllättää aika äkkiä.
Kuhan uistelin...

Kalsastaja

Salama iski 50 metrin päähän puuhun ja sitten juostiin! eikä kalaa tullu!
Kalaa tulee aina, ja voi tulla enemmänkin! ;)

erästäjä

Kyllä ne kalat syö paremmin ennen ukkosta. Ainakin minun kokemusten mukaan.
-Kala Eemeli-