Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Savustuspöntön teko

Started by Anonymous, April 22, 2003, 10:53:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anonymous

Teen opinnäytetyötä kirjolohesta. Olen yrittänyt etsiä rakennusohjeita savustuspöntöistä, mutten ole löytänyt. Olisiko jollain yksinkertaisia ohjeita. Olen kiitollinen kaikista neuvoista. Ohjeen antajan tulen mainitsemaan opinnäytetyössäni (jos valitsen sen). KIITOS!

JanneH

Savustuspönttö nyt ei ole niin kovin yksinkertainen... Sen on hyvä olla melko kookaskin loota. Parhaan saa varmaankin kun hitsaa rosterista.
pöntön puoliväliin laitoihin kannakkeet joiden päälle saadaan laittaa ritilä jonka päälle sitten laitetaan ne kalat.
Savustuspöntön tekeminen vaatii kädentaitoja ja välineitä, joten en usko että kukaan pysty antamaan yksinkertaisia ohjeita, monimutkaisesti toki voi yrittää neuvoa...
#kalastus @ ircnet

abo

Hmnnn... yksinkertainen savupönttö???

Dyykkää jostain vanha liesi. Laita uunin pohjalle savustuspuruja ja kalat ritilälle ja tee notski uunin alapuolella olevaan uunipeltien säyltyslootaan...

Makuhaittojen välttämiseksi kannattaa sähköjohtimet yms muovieristeiset osat riisua ennen käyttöä...

Älä ota mitään liian vakavasti.

arskaw

enpähuomannu ajoissa
eli,jos haluat tarkkaa tietoa savustushommista,riippuu kalan koosta ja laadusta mutta uuni noin metri kertaa metri tiilestä ja korkeuskin sama siihen puulaatikko päälle jonka korkeus noin metri viiva puolitoista,katto jossa savuluukku,ja silleen,lämmitä ensin kalat noin puolisen tuntia ehkä tunti sitten luukku kiinni ja pari tuntia.kalan esikäsittely suolassa noin viisi kymmenen tuntia ja kelpaa ainakin helsingin kauppatorilla .ajat ja mitat kalasta ja vuodenajasta roikkuen eli kysele tarkemmin ja kerro tarkemmin aiheesta.
n.50 v hommaa seurannu

Anonymous

Itse ajattelin tässä kesän päälle rakennella remontissa yli jääneestä vanhasta saunan padasta savustuspöntön. Pata on ihan hyväkuntoinen, joten siihen ei tarvi kuin rasvapellin pohjalle ja muutamia kulmaraudanpätkiä kylkiin ritilöitä varten. Tilaa riittää isommallekkin saaliille ja tarvittaessa sillä voi keittää vettä jatkossakin (ei tosin juomakäyttöön).

...Jartsa...

Pitäisi nyt tehdä itse ''savustuspöntön'', mutta ei ole oikein tietoa miten tehdä.  :-( Nyt haluisin teiltä neuvoja. :)   

Aattelin, että jos muuraisin noin 50x50x50cm. Kokoisen tulipesän (UlkoMitta). Siihen sitten kunnon luukku. Itse pönttö joko lattialaudasta tai sitten seuraavan lainen rakennelma.
        -> Pöntön sisäpuolelle 5 tuuman laudasta ja ulkopuolelle 4 tuuman laudasta, niin että saumojen toisella puolella on aina toinen lauta (ristiin). Vino/viisto katto, ja siihen huopa päälle. Hylly paikkoja 3-5.

Mutta miten laitan tulipesän ja pöntön välin ??? Jos olisi kuvia, niin kaikkein parasta.

Kiitti, jos voitte auttaa...  :-D
-Jari-

DarkfireFIN

Ite rakennettiin vanhasta kiukaasta savustuspönttö. Aika hyvä on.

Don Miguel

Jos jostain saa käsiin vanhan hellan, niin siinä on kaikki osaset kohdillaan:

Ensi töikseen purkaa kaikki johdot, eristeet ja muut nippelit pois tarpeettomana. Näiden toimien jälkeen ei tarvitse paljoa enää tehdä: nestekaasulla lämmitys sinne missä niitä uunipeltejä säilytetään(alas) savupurut uunin pohjalle. Rasvapellille ja ritilöille on hellassa paikkoja. Ja toimii kun tauti.

Paljon vähemmällä vaivalla pääsee näin, kun muuraustyöllä.
"Kärsivällisyys miehen tiellä pitää"

...Jartsa...

Tiedän, mutta haluan sen pönttönä, koska siihen tulee viereen työtaso ja sen ala-puolelle puu-säilytys. Työtason jatkeeksi tulee avo grilli  :-D
-Jari-

Slx

Quote from: ...Jartsa... on August 03, 2009, 16:17:11
Pitäisi nyt tehdä itse ''savustuspöntön'', mutta ei ole oikein tietoa miten tehdä.  :-( Nyt haluisin teiltä neuvoja. :)   

Aattelin, että jos muuraisin noin 50x50x50cm. Kokoisen tulipesän (UlkoMitta). Siihen sitten kunnon luukku. Itse pönttö joko lattialaudasta tai sitten seuraavan lainen rakennelma.
        -> Pöntön sisäpuolelle 5 tuuman laudasta ja ulkopuolelle 4 tuuman laudasta, niin että saumojen toisella puolella on aina toinen lauta (ristiin). Vino/viisto katto, ja siihen huopa päälle. Hylly paikkoja 3-5.

Mutta miten laitan tulipesän ja pöntön välin ??? Jos olisi kuvia, niin kaikkein parasta.

Kiitti, jos voitte auttaa...  :-D

Hieman ajatusta mukaan... Savustuspönttö puusta????
Itse olen ollut tohon tyytyväinen
http://www.narvi.fi/tuotteet/savustimet/savustin
Rakenne on aika yksinkertainen käy paikallisessa rautakaupassa katsomassa

...Jartsa...

Kaverillani on tuollainen, mutta kala kuivuu todella nopeasti  :-(  No koitan viellä löytää puisen :)
-Jari-

Shark

Quote from: ...Jartsa... on August 04, 2009, 17:37:14
Kaverillani on tuollainen, mutta kala kuivuu todella nopeasti  :-(  No koitan viellä löytää puisen :)

Itelläni on tuommonen Narvi myös, ei kuivu kun ei aivan tappotulia pietä kokoaikaa pöntössä. Juuri savustin 2 pikkusiikaa pöntössä, ja mehukasta tuli.
Jovain.

jarmoankka

Savustuspönttö; helppo ja halpa

Otetaan yksi kappale pois käytöstä siirrettyä hellaa

Homaataan pari ylimääräistä ritilää siihen

Laitetaan valkeat "peltivarastoon", purut uunin pohjalle, kalat ritilälle

Nautitan, kun on valmista

Kestää 2-3 kesää hyvin, varsinkin jos  a: suolaa vasta savustuksen jälkeen tai B: pitää pohjalla suojapeltiä.
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

jänis

Meillä oli myös aikoinaan hellasta tehty! Ajaa asiansa ja on niin HEL*ve*in RUMA :-o

Olen itsekin suunnittelemassa mökille juuri sellaista (saaristolais mallin) savustus kaappia!
Aika heikosti on löytynyt tietoa juuri siitä tulipesän ja pöntön väli osasta!
Tuosta voi olla jotain hyötyä. http://kotisivu.dnainternet.net/soderhmi/palvaamo.html

Slx

Samaa mieltä kuten Shark kalat ei pala kun tulta pitää järkevästi. Tottakai missä vian palaa jos liian kuumalla polttaa, järkeä mukaan siihen tulen määrään

...Jartsa...

Quote from: jänis on August 04, 2009, 22:20:33
Meillä oli myös aikoinaan hellasta tehty! Ajaa asiansa ja on niin HEL*ve*in RUMA :-o

Olen itsekin suunnittelemassa mökille juuri sellaista (saaristolais mallin) savustus kaappia!
Aika heikosti on löytynyt tietoa juuri siitä tulipesän ja pöntön väli osasta!
Tuosta voi olla jotain hyötyä. http://kotisivu.dnainternet.net/soderhmi/palvaamo.html

Tästä mä tykkäsin. Kun hiukan muuttelee viellä, niin saa kalat/lihat/kanat hyvin helposti, ja sopii viellä ympäristöönkin :)
-Jari-

Jokuvaiin

Itselläni on käytössä vanha rautatynnyri jota on vähän hitsailtu että voi laittaa ympyrän
muotoisen ritilän sinne sisälle jonka päälle sitten laitetaan se kala.

Abborna

Meillä on mökillä ja kotona ukon tekemät savustuspöntöt.

Eli siis ihan tommonen neliskulmainen ruostumattomasta hitsattu laatikko jonne lyödään yläpelleille kalat ja alapellille sitten purut+sokeripalat, luukku kiinni ja koko hoito nuotioon tukemalla esim kivillä niin että puita pääsee lisäämään alle.
Jos paljon rasvasia kaloja niin sitten ritilä yläälle ja alaalle jättää ns rasvapelliksi tuon alimman niin pääsee hieman savu kiertämään eikä rasva valu ja pala kuumalle purupellille  :-)

Mikke96

Eli mää haluaisin tehdä ihan perus savustuspöntön semmosen että joku parin kilon hauki ainakin mahtuis. Mutta mää en oo viä keksiny että millai mää sen tekisin ja mistä. Ja oonko mää ymmärtäny oikein että niissä pöntöissä on alla pesä jossa puut palaa sitten liäkkien yläpuolella on savustus hake ja sitten kalat. Eli neuvokaa miten mää sen tekisin ja laittakaa vaikka kuvia jos ootte ite tehny pöntön.
PS. Kiitos jo etukäteen

tkj

Mankelissa pyöräytät rosteria/ hapokasta ja hitsaat päät yhteen ja siihen sitten pohja ja kansi.

seppojohannes

Tommonen itsellä ....Kivestä ja sementistä tehty runko ja siinä päällä puinen koppa. Sopii erittäin hyvin silakan savustukseen ja sitähän siinä nytkin tehdään. Savustusuunin alaosassa palaa tuli, leppäklapia vain ja ainoastaan sinne, ja ylhäällä ovat kalat joko ritilän päällä makuulla tai sitten yleensä just silakat lävistettynä silmistään. Silakkaa sopii enimillään jottain runsas 350 kpl. Uunissa on kalojen ja tulen välissä reeikätiilet, jotta lämpö nousisi tasaisesti ylöspäin.
Savustusuunin vieressä oikealla on happisputken pätkästä tehty savustus pönttö, makuulla oleva malli. Ja grilli oikealla puolella vielä.....

Oikeastaan pitäs täydentää tuota jääkaapilla jotta oluet olisi lähellä ja kylmänä..... 8-)

Mikke96

SJ onks sulla siä pelkkää leppäklapia ettei ollenkaan sitä savustus haketta niinkuin noissa laatikoissa käytetään.

Mikke96

Kiitti neuvoista Don Miguel ja muutkin. En mää kyllä ihan noin isoo meinaa tehä kun SJ. Mää teen sellasen että mahtuu ne muutama kala jos tulee.

Tomi

Noista savustuspöntöistä on tehty kyllä kirjakin missä on teko ohjeet, mutta en nyt millään muista kirjan nimeä. Kaverilla sellainen kirja on...pitääpäs kysäistä.
Hyvän uistimen tunnusmerkki on se, että se on märkä.

[peltsi

Mulla alkaa nyt syksyllä koulu (metallipuolella) ja aattelin tehä siellä savustuspöntön. Ideana ois että se lämmistettäisiin kaasuliekillä. Tuossa ois karkea paint piirrustus  :roll: Materiaalina 3mm rosteri. Tarviiko tuohon tehdä mitään ilman kierrätys räppänää? Ei kai? Mitä luuletteko jaksaako tuo kaasu lämmittää tarpeeksi hyvin? Siksi tulisi kaasulla lämmitys kun rivitalossa asustellaan. Antakaa palautetta ja parannus ideoita...  :-)

Zalbeer

Quote from: [peltsi on August 05, 2011, 22:51:58
Mulla alkaa nyt syksyllä koulu (metallipuolella) ja aattelin tehä siellä savustuspöntön. Ideana ois että se lämmistettäisiin kaasuliekillä. Materiaalina 3mm rosteri. Tarviiko tuohon tehdä mitään ilman kierrätys räppänää? Ei kai? Mitä luuletteko jaksaako tuo kaasu lämmittää tarpeeksi hyvin? Siksi tulisi kaasulla lämmitys kun rivitalossa asustellaan. Antakaa palautetta ja parannus ideoita...  :-)
Saman moinen meillä ollu mökillä jo about 15 vuotta. pari kertaa on pohjaa hitsattu ku on palanu puhki. Ja tota on käytetty ihan puuliekillä, muuten samanmoinen rakenne. Ei oo mitään tuulettelu räppänöitä. Mut älä tee "kannesta" liian tiukkaa. Saattaa vedellä lämmetessään. ;)

Niin miksei tuo kaasullakin toimis. Kun oot saanu pöntön valmiiks ni sit teet vielä ite noi poltinosat tuohon ni kyllä on hyvä. :)

Niin ja laitat sen lohen tilalle vaikka kuhaa ni aina vaan parempi. ;)
Zalbeer, created by nature