Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Jigit matalaan ja sameaan jokeen?

Started by Mepps, May 11, 2003, 17:02:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mepps

Eli otsikosta selviääkin jo asia, jota haluaisin tiedustella. Joki on siis melko samea ja matala. Siellä sattuu vielä olemaan semmoinen pieni syvännemonttu (syvyys n. 150cm, muuten n. 60cm), jota nyt olen ajatellut koluta jigien voimalla. Vaaput kun eivät mitään mainittavaa tulosta ole tuottaneet (siis siitä syvänteestä). Ja ahventahan minä sieltä yrittäisin narrata. Eli väri, koko ja malli (toukka-, mato- vai kalajigi). Toivottovasti ei nyt mitenkään ylivoimaisen vaikea kysymys ollut.
Hyvä viehe, parempi mieli!

-Mepps-

Salmo

4'' valkoinen, keltainen, vihreä ja keltavihreä (fluoresoiva) toukkajigi tulee ensimmäisenä mieleen. Yleisesti ottaen jokin kirkas väri, mikä nyt näkyy sameassa vedessä. Mustakin jigi voi toimia, lähettäähän jigipyrstö paineaaltoja. Itse kuitenkin tarjoaisin jotain kirkasta, jolloin väriärsytys tulee mukaan. Joki kun on matala, kannattaa käyttää jotain 5-10g jigipäitä.

kaivo

Olenkohan väärässä, mutta jotenkin on jäänyt sellainen tuntuma ettei jigi ole sameassa vedessä kalastavin viehetyyppi? Huonon näkyvyyden vesissä kalan on helpompi paikantaa tasaisemmin uiva, ts. värinää ja paineaaltoja koko ajan lähettävä viehe. Ainakin hauelle sameissa olosuhteissa voimakasuintinen vaappu (esim. Rapala Jointed) tai iso lippa on hyvä valinta. Värivalinnan suhteen olen samoilla linjoilla kuin tuo Salmo tuossa edellä.

panumies

Kannattaa ostaa isoja jigejä ja katkaista niiden pyrstöt sopiviksi. Näin jigeissä on normaalia isommat ja leveämmät pyrstöt, kala aistii/huomaa ne helpommin. Tummanvihreä kultahileellä toimii hyvin kaikkialla, fluori keltaista ja vihreää kokeilisin.

Salmo

Olenkohan väärässä, mutta jotenkin on jäänyt sellainen tuntuma ettei jigi ole sameassa vedessä kalastavin viehetyyppi? Huonon näkyvyyden vesissä kalan on helpompi paikantaa tasaisemmin uiva, ts. värinää ja paineaaltoja koko ajan lähettävä viehe. Ainakin hauelle sameissa olosuhteissa voimakasuintinen vaappu (esim. Rapala Jointed) tai iso lippa on hyvä valinta. Värivalinnan suhteen olen samoilla linjoilla kuin tuo Salmo tuossa edellä.

Kyllä, olet varmasti oikeassa. Sameassa vedessä kun kala ei näe paljoa nokkaansa pidemmälle, tulee vieheen uintiliikkeen lähettämät paine-aallot ja äänet (värinät ym.) oleellisesti kuvioon mukaan. Mainitsemasi Rapala Jointed on varmasti hyvä valinta. Liike on voimakas, jonka luulisi houkuttelevan kaloja. Pienimmät koot luulisi toimivan myös ahvenelle.

Itse olen saanut hyvin ahvenia kelta-vihreällä Vibrax-lipalla. Värinsä puolesta hyvä sameaan veteen. Meppsin mainitsema joki kun on varsin matala, pystyy vaapuilla ja lipoilla tavoittamaan pohjassa olevat ahvenet.

Hepi

Joo eli todella värikkäitä jigejä minä suosittelen.  ;)

Pinqiini

semmosel Halco sorcerer 3,5cm väri firetiger. Niin matalassa lippa ja vaappu toimii luullakseni parmmin kuin jigi.Mut varmaan on tullu jo selväks, et kirkasta, rämisevää ja terhakkapotkuist pikku vaappuu suosittelisin.

kaivo

Sameissa vesissä nimenomaan Rapala Jointed 7- ja 9 cm esim. ambulanssin tai Fire Tigerin värisenä on ollut usein se taikakalu, 7 cm malliin ottavat ahvenetkin sille päälle sattuessaan. Samaten omistin yhden kappaleen 8 cm Nilsua puna-kelta-valkoisena, jostakin syystä tämä yksi kappale oli ko. olosuhteissa peto pyytämään. Paras tyyli kapealla joella oli vipata kelluva vaappu vastarannan tuntumaan, ja vapa alhaalla kelata uistinta alkumetrit melkoista kyytiä, ts. aiheutin vieheelle pakoreaktion. Jos lähistöllä oli hauki, niin ylikierroksilla säksättävä katkovaappu oli usein ylivoimainen ärsyke.

Mä mies

Punainen toukka jigi keltaisella päällä. Koko riippuu siitä mitä "metsästät".

Pike Fisher

Kyllä sillä jigillä varsinkin puna-keltasella pitäis saada sameasta vedestä ahventa. Itse ainakin olen saanut. Vaapusta paras on Musta-puna-Keltainen. Oli kiinni lauantaina todella iso hauki tuossa viereisessä ojassa. Vaappu ei ollu kuin 6 cm pitkä. Harmittaa ku pääsi irti, pist vastaan todella tanakasti ja mulla UL-vehkeet.
Kala,kala,kala,kala.kitara,kitara,kitara.

haukikaappari

15cm keltainen toukkajigi, itte kalastelen samantyyppisessä sameassa ei niinkään matalassa joessa. Ja 7-15 cm keltainen tai valkonen toukka ja 15cm hilevihree kalajigi