Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Saalisvarmuutesi?

Started by kaivo, May 08, 2003, 10:41:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kaivo

Okei okei, saalishan ei ole kalastuksessa se tärkein.. vai onko?

Olen pitänyt kalapäiväkirjaa v:sta ´95 lähtien, joten omat saaliit tiedän aika tarkkaan. Sen pohjalta on hauskaa tehdä erilaisia tilastoja omasta kalastuksesta.

Oletteko koskaan laskeskelleet omaa saalisvarmuuttanne, esim. laskemalla "nollareissut : käydyt reissut"? Tästä saadaan jonkinlainen kuva siitä, kuinka paljon tyhjiä reissuja tulee "saantiressuihin" nähden. Näkeepähän suurin piirtein, mihin suuntaan omat taidot ovat kehittymässä, mikäli saalismäärää pidetään tärkeänä. Esim. omalla kohdallani saalisvarmuus virvelillä on ollut viime vuosina vähän päälle 70%, ts. reilut parikymmentä prosenttia reissuista on tuottanut nollan. Pilkinnän puolella pääsee johonkin 90% varmuuteen, kiitos pikkuahventen ja kiiskien :)

Samalla voi laskea, montako kalaa tulee keskimäärin per reissu, ts. "saadut kalat : kalastuskerrat". Erilaisia laskutapoja keksii paljonkin, jos haluaa.

Kalapäiväkirjanpitoa voisi halutessaan tarkentaa siten, että merkitsisi reissukohtaisen tavoitekalalajin/lajit. Kirjanpitoa tarkastellessaan näkisi myöhemmin, onko tavoitteisiin päästy (esim. tuliko koskelta tavoitekala taimenta vai esim. vahinkohaukia)...

Mikko_-Procyon-

Kirjanpitoa vuodesta '94. Alussa ei ollut tapana huomioida nollareissuja, mutta täysin saaliitta jääminen on niin harvinaista, että eipä niitä tulisi montaa edes kirjattua. Saaliitta jäämistä tapahtuu vain erikoisten olosuhteiden ja uusien paikkojen kohdalla. Yleisimmin kuitenkin käyn perinteisillä vesillä ja kalaa tulee (vaikka vähän tulisikin).
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Anonymous

Mulla on myökin kohtuulisen hyvä tuo, saalis prosentti. Myöskin samasta johtuvista, syistä kun tuossa edelläkin mainittu.

Saalis prosentti laskee kyllä huomattavasti, jos alan miettimään saalis onnistuneisuutta siinä suhteessa kun pyytää jotain tiettyä kalalajia. Eli viimeiset 2-3 vuotta olen ruvennut pyrkimään siihen, että kalastan tiettyä kalalajia ja en tyydy muihin kalalajeihin. Esim. seuraavasti kevällä pääkohteenani on taimen,harri(päästän takaisin 95%), säyne. suuntana seuraava, Taimenelle perhot hivenen suurempia, pumu, tinseleita, paikat johon keskityn kalastamaan on tunnettuja/tai vähemmän tiedossa olevia taimen paikkoja. tuossa siis vain yleis suunta
Kesällä kohteeni vaihtuvat hivenen enemmän  ja tämä riippuu myös paikasta, kohteina harrit, kirret, taimenet ja säyne.
Tuossa siis yleissuunta asialle jota ajan takaa. Hivenen liittyen ylläolevaan aihe alueeseen "kuinka moni kalastaja kokeilee kalastaa samalla tavalla, keskittyen tiettyyn kalalajiin"??.

Jannu

Joka onki reissusta on ainakin tullu kalaa...Koska tiedän tosi hyvän paikan josta tulee melkein kilon lahnoja

Mun isoveli on saanu sieltä 1,5kg-2kg lahnan. Mää oon saanu sieltä jonkun 500g ahvenen...Ja virvelillä tulee ihan hyvin kalaa myös...Ongen kala prosentti on 100% . Ite en oo pitäny mitään päiväkirjaa....Ja virvelin kala prossa on n.75%
Elämä on laiffii... Kunhan ei oo köyhä!

tonireps

siis...oon miettiny tuota kirjanpitoo,ei ainakaa liian raskas ois  :)
Viime kesä meni nollareissuihin....ehkä joku 65%... >:(
Arvatkaas masentiko...mutta tänä kesänä senki eestä.
_-_--_-_

redondo

no mitä nyt kalapäiväkirjaa kattelin ni yleensä joka toinen kerta tulee jotain maininnan arvoista saalista.
- J -

[Jyri]

Tällä hetkellä 20% ,mut kesällä 80%

Mayfly

Päiväkirjaa saaliista on kyllä pidetty, mutta kaikkia saatuja kaloja ei kyllä ole läheskään laskettu. Nyt -03-vuonna täytyy kyllä alkaa laskemaan tuota saalisvarmuutta prosentteina, eri paikasta, eri aikaan.
Hyvä idea, erittäin hyvä idea.
''Jokainen taimen on liian arvokas kalastettavaksi vain yhden kerran''. -Lee Wulff-

Perhokalastus tärkein harrastus minulle aina päivänä, jolloin ei muu duuni kutsu.
Perhokalastanut olen -93- vuodesta asti ja homma senku menee parempaan suuntaan.

/May

Jms

Voin hyvin sanoa omaksi saalisprosentiksi 100%. Kalasaalis ei ole reissuilla pääpointti vaan leppoisa reissu hyvällä porukalla. Bonuksena joskus saa jopa kalaakin...

Taimentiimi pj.
Juha Salonen
[email protected]

kaivo

Lisättäköön tuohon omaan aloitukseeni vielä, että lähes 100% saalisvarmuuteen pääsee kyllä itseään "huijaamalla": kalastamalla esim. kesäisin vain jossakin metsälammilla ja pikkulipalla, aina joku ahven sentään tulee :) Sen sijaan esim. lohen uistelijoilla saattaa prosentit olla huomattavasti alhaisemmat, johtuen lohihommien luonteesta.

Ehkä tuo tavoitekalalajin merkitseminen kunkin reissun kirjaamisen yhteydessä antaisikin omasta tasosta realistisemman kuvan.

Eci

Itselläni on mahdollisuus lähinnä hauen ja ahvenen kalastukseen ja ne ovat sen verran varmoja kaloja että en muista ihan täyttä nollareissua kuin korkeintaan joskus haeun kutuajoilta jolloin ustimia on ollut aika turhaa liotella....
Ehkä otin, ehkä en!