Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Mutapohjaisen pikkulammen niksit

Started by Hyp0x, October 23, 2008, 17:51:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hyp0x

Tullut tässä jo joku 10 vuotta harrastettua heittokalastusta tuossa aivan kotini vieressä olevassa pienessä Karpinlammessa. Lampi on mutapohjainen ja se on kooltaan noin 150m x 50m. Syvimmässä kohdassa vettä on noin 4 metriä. Lammessa tuntuisi olevan kohtalaisesti kalaa, mutta sitä ei kovin helposti saa sieltä ylös ainakaan virvelin avulla. Tänä kesänä olen saanut 10 haukea, vaikka epäilisin olleeni kalassa kuvailemassani kohteessa reilusti yli 100 tuntia tämän kesän aikana. Kuitenkin täytyy ottaa huomioon, että olen ollut lammella niinkin monta vuotta, enkä ikinä ole saanut virvelillä mitään muita kaloja kuin haukia. Kuitenkin mato-ongella ja katiskalla nousee hyvin muitakin kaloja. Lammen kalastoon kuuluu siis kokonaisuudessaan ainakin ahven, särki, hauki, säyne ja lahna.  Haluaisin kuitenkin saada noita edellämainittuja kaloja myöskin virvelillä. Olisiko jonkinlaista neuvoa, että minkälaisella uistimilla ja välineillä kannattaisi lähteä tuollaisia kaloja etsimään?

Ainakin kaikenlaiset lipat ja jigit tuntuvat olevan haukien mieleen tuolla. Haukien kokokin on yleensä melko pientä. Saimme muutaman kaverin kanssa kaksi viikkoa sitten viisi haukea kolmessa päivässä. Kolme lähes kaksikiloista ja sitten kaksi lammen "normaalihaukea", jotka olivat noin puolikiloisia. Naapuri on ilmeisesti onnistunut tuosta kuitenkin kiskaisemaan 9 kg hauen krokodil-uistimellaan. Itsellä suurimmat ovat jääneet suunnilleen tuohon kahteen kiloon.

Siimana mulla on tällä hetkellä R.Thompsonin punottua 0,25mm Hyperstrong-siimaa. Kestävyyttä siimalla on pakkauksen mukaan jopa 18kg. En tiedä onko tällä tiedolla mitään merkitystä, mutta sanokaa vaan jos olette sitä mieltä, että kannattaisi hankkia ohuempaa siimaa tai kokonaan sellaista monofiilisiimaa. Sen takia tuli ostettua tuota punottua siimaa, kun lammessa on hirvittävästi lumpeita, niin ei tulisi niin paljon uistinmenetyksiä. Lammen pohjasta löytyy myöskin karahkoita ja kaikenlaisia muita aarteita.

Lyhyesti sanottuna haluaisin neuvoja, kuinka saada kuvailemastani paikasta ahvenia, lahnoja ja säyneitä virvelillä. Paikkahan sijaitsee Koillis-Savossa, Kaavilla, eli melko lähellä Kuopiota. Toivoisin kommentteja ja neuvoja asiaan ja jos ei muuta tule mieleen, niin voi käydä valittamassa vaikka kirjoitusvirheistäni. Jään odottelemaan mahdollisia vastauksia innolla. Jos tarvitsette jotain lisätietoja vesistön suhteen, niin esittäkää niitä tähän topikkiin, niin minä voin vastailla kunhan kerkeän.  :-)

Kaivo

Sata tuntia kalastusta tekee tusinan verran normaalimittaisia työpäiviäkin, mihin nähden 10 haukea ei minunkaan mielestäni ole kovin paljon. Parikiloisia haukia voi pitää pikkulammesta jo ihan mukavan kokoisina, kolmen kilon ylitys voi olla jo vaikeaa. Voisi jopa olla, että mainitsemasi 9-kiloinen oli lammen ylivoimaisesti suurin kala, kenties ainoa isomus?

Lampi on pieni, mutta kuitenkin kohtuullisen syvä, eikä liene kovin hapankaan siitä päätellen että särkeäkin löytyy. Minkä väristä vesi on? Mikäli se on kovin tummaa tai sameaa, kalat löytyvät lammilla usein parhaiten valoisamman veden alueelta eli läheltä rantoja, varsinkin jos rannat syvenevät melko nopeasti. Hauet ja ahvenet saattavat lymyillä aivan rannassa, esim. hyllyvän turvepenkan alla. Kannattaa hiippailla rantaan "huonolta" vaikuttavassa kohdassa ja heittää rannanmyötäisiä heittoja paremman näköisten paikkojen suuntaan.

Haukiviehevalintaan voi saada vinkkejä esim. täältä.

Mikäli vesi on kirkasta eikä rehevyyden takia kovin heikkohappista, kalaa voi tulla syvemmältäkin. Olen saanut esim. ahvenia kirkasvetisiltä lammilta esim. jigeillä ihan mukavasti kolmen metrin syvyisiltä paikoilta. Hauet viihtyvät etenkin vesikasvien ja uppopuiden liepeillä.

Mainitsemistasi muista kaloista ahven lienee melko varma nakki, säynekin mahdollinen. Tarjoilisin niille molemmille etupäässä lippoja ja syvemmälle pienehköjä jigejä. Ahven nappailee toisinaan hyvin myös 3 – 6 cm pikkuvaappuihin. Sen sijaan lahnaa ja särkeä pyytäisin suosiolla onkien.

Mainitsemasi 0,25 mm punossiima lienee todellisuudessa noin 0,30 -millistä. Se on haukivieheille vielä ihan sopivaa, pikkuvieheille siima voisi olla ohuempaa. Punottu siima puoltaa lammilla paikkaansa lumpeiden ja uppopuiden takia. Vetolujuudesta ja venymättömyydestä on iloa viimeistään siinä vaiheessa, kun väsytyksessä lumpeikkoon uinut hauki pitää kiskoa väkisin väljemmille vesille.

-- Kaivo

Panze

Itsekin olen käynyt läheisellä pienellä metsälammella ja tarjoillut lähinnä lippoja ja pienempiä vaappuja, myös lusikoita. Lipat varmaan toiminut parhaiten ja yleensä kalaa on tullut rannan tuntumasta hieman lumpeiselta paikalta. Sinulla kyllä tosiaan on käynyt aika huono kalaonni, mutta toivottavasti asia korjaantuu, ainakin tämä on oikea paikka kysyä neuvoa, vaikka itse en sitä voi sen kummemmin antaa.  :wink:
Give a man a fish and you will feed him for a day. Teach a man to fish and you will feed him for a lifetime.

Kaivo

Quote from: Hyp0x on October 26, 2008, 14:03:01
Otin muutamia kuvia uistimistani. Osaisiko joku sanoa sopisiko joku kuvailemaani lampeen paremmin kuin joku toinen?

Peruskamaa, toimivat varmasti. Olennaista on vain kokeilla joka reissulla ennakkoluulottomasti kaikenlaista, jotta nähdään mitkä mallit / värit voisivat sillä kertaa toimia. Jos heittää aina vain muutamaa viehettä, kalojen vaihtelevat mieltymykset eivät tule kunnolla selville.

-- Kaivo

Hyp0x

Vaikka alue onkin heittokalastus ja pilkintä-alue on erikseen täällä, niin ajattelin silti esittää muutaman pilkintään liittyvän kysymyksen täällä. Tässä lammella on tullut useina vuosina tullut pilkillä käytyä, eikä oo tullut ku harvoja särkiä ja ahvenia. Eniten olen pilkkinyt keski- ja kevättalvella. Olisikohan syystalvi parempi aika pilkkiä tässä lammessa? Toisaalta on vähän vaikeaa pilkkiä syystalvella, kun ei ole minkäänlaista jääkerrosta. Kävin aivan pari tuntia sitten heittämässä vielä uistinta tuossa.

En ole sillä tavalla mitenkään kova pilkkijä ja en oikeastaan tiedä millaisella pilkillä tuolta pitäisi lähteä yrittämään. Olen aina luullut, että kuparinen tapsipilkki olisi hyvä vaihtoehto, mutta en ole oikeastaan saanut tuolta sellaisella paljon mitään. Olisikohan minun kannattavinta käyttää tapsipilkkejä, morreja vai tasapainoja? Tasapainoillahan voisi kalastaa myös ahvenia, mutta lammen ahvenet ovat keskimäärin aika pieniä. Mainitsin myöskin aiemmin, että lammessa on paljon haukia, joten kannattaisikohan varata yksi vapa, jossa olisi esimerkiksi punottu 0,25mm siima, jonkinlainen lukkoleikari ja vaikkapa ahvenen värinen tasapainopilkki?

Olisiko teillä kenties ehdottaa jotain varmalta tuntuvia vaihtoehtoja? Mitäs mieltä olette siitä, pitäisikö haukisiiman olla punottua vai esimerkiksi 0,35mm monofiiliä? Kannattaisikos haukia ja mahdollisesti myös ahvenia pyytäessä kannattaa tasapainon kanssa lukkoa vai peruketta vai kannattaisiko sitoa tasapaino suoraan siimaan?

Wkettunen

Yleensä tummiin vesiin sopii pronssin ja kupari väriset lipat. Myös aivan mustat on hyviä.