Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Haukea syys tulvilla?

Started by perho96, November 15, 2008, 12:52:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

perho96

halu aisin tietää onko malhdollista saada haukia syys tulvilla? ja miten kiitos vastauksista etu käteen :-)

vainaja

Ei ikinä hauelle c&r:rää. Ihan varmasti riittää ens kesäks haukia ja sitäpaitsi eikö hauki kude vasta keväällä? En tiiä paljoo noista kutuajoista mutta jokatapauksessa mihin vuodenaikaan tahansa haukee voi pyytää ihan surutta ilman että on pelkoo kannan romahtamisesta.

perho96

aloin ihmettele että kuteeko hauki syksyllä!!! ja CR sen verran että kylläniitä haukia on ihan haitaksi einelopu :wink:

UppoPerho

Onhan niitä mahdollista saada. Pitää vain olla hyvät uistimet. Ja uistimien olisi hyvä uittaa lähellä pohjaa. Myös kelauksen kannattaa olla aika hidasta.
Itsekkin sain viime vuonna tulva-aikana hauen lusikalla. Lusikka taisi olla n.8cm väreinä olivat hopea, jossa oli punaista.

Kannattaa kokeilla kaikkia räikeitä värejä vaapuissa ja lusikoissa. Kyllä lipatkin varmaan pelittävät.
Kaikkea kannattaa aina kokeilla.
Moon Pohjanmaalta, PERKELE!

Hyp0x

Tänään tarttu hauki, mutta ei tullut ylös asti. Näin kalan elävänä ensimmäistä kertaa 5 viikkoon. Käytin muuten kuparin väristä Mepps Aglia 3:sta.

Kaivo

Quote from: perho96 on November 15, 2008, 12:52:46
halu aisin tietää onko malhdollista saada haukia syys tulvilla? ja miten kiitos vastauksista etu käteen :-)

Tarkoittanet "syystuvilla" kalastusta virtaavassa vedessä?

Quote from: UppoPerho on November 15, 2008, 18:37:46
Onhan niitä mahdollista saada. Pitää vain olla hyvät uistimet. Ja uistimien olisi hyvä uittaa lähellä pohjaa. Myös kelauksen kannattaa olla aika hidasta.

––

Kaikkea kannattaa aina kokeilla.

Tuossa tulikin pari oleellista juttua. Kylmä ja korkealla oleva vesi tekee usein sen, että hauet paitsi hakeutuvat mieluusti rauhallisemman virran alueelle (suvannot), tuppaavat olemaan myös passiivisempia kuin kesällä. Vieheet pitäisi siis saada uimaan melko rauhallisesti ja mahdollisimman lähellä pohjaa. Mikäli syvyyttä on useampi metri, mielestäni varsin käyttökelpoisia jokivieheitä ovat kelluvat vaaput, joilla saa olla kokoa ihan peruskokoisellekin hauelle noin 10 – 15 cm. Tutut Rapala Magnumit, Nils Master Invinciblet, Bomberit jne. pelittävät joillakin. Valitse vaappu aina kalastussyvyyden mukaan. Uppoavalla Magnumilla pääsee pääsee (mallista riippuen) heittokalastuksessakin reiluun kolmeen metriin, 12 ja 15 cm Nilsut uivat parissa-kolmessa metrissä, Bomberit puolestaan noin yhdessä metrissä. Alle metrin syvyyteen sopii esim. Rapala Jointed 11 cm. Mikäli joen pohja ei ole kovin hankala esim. runsaiden uppopuiden ja kivien takia, kannattaa ilman muuta kokeilla myös jigejä, sekä kalan- että toukanmallisia.

Mitään viehetyyppiä ei kuitenkaan kannata hyljeksiä, kaikkea kannattaa tosiaankin kokeilla. Jopa yleisesti kesävieheinä pidetyt lipat saattavat olla jokin syyspäivä hyvin toimivia.

-- Kaivo

Daiwa

Kävin eilen (14.12) joella vähänaikaa sulan reunalla lusikoita nakkelemassa, että jos sieltä jään reunalta sattus hauki nappaamaan. Muistaaksenki neljännen heiton jälkeen vajaa kilon hauki seuras perässä ihan puolen metrin päähän minusta, eikä näyttänyt reakoivan mitenkään, vaikka heiluin siinä. Eikä se uistimeenkaan ottanut, vaikka kuinka hiljaa uitti sen nokan edestä. Sitten se kohta painu jään alle.
Tuon jälkeen heittelin melko kauan ennen kun seuraava hauki tuli ihmettelemään uistinta. Se kävi kerran näykkäämässä lusikan kylkeä ja lähti pois. 

Kumma, kun vaikka mitä väriä käytti, niin niitä ei oikeen tahtonut kiinnostaa. Punertavat lusikat toimi kuitenkin parhaiten. Oishan sieltä jonkun kalan voinut saadakkin, mutta ei ollut vain aikaa. Katotaa, jos siellä kerkeäis käydä heittelemässä.
- Milloin kala kasvaa nopeimmin?
- Kun kalastaja kertoo saaliistaan.

kalastaja86

itse olen hieman eri mieltä että haukia riittää... itse lasken pääosin kaikki saamani hauet takaisin... sen verran hyödyllinen omalla tavallaan... harventaa särkiä... tosin myös lohikaloja... mut se on normaalia luonnonkiertoa...
Just a Fishing Man....

darpeee

Quote from: kalastaja86 on January 16, 2009, 21:01:34
itse olen hieman eri mieltä että haukia riittää... itse lasken pääosin kaikki saamani hauet takaisin... sen verran hyödyllinen omalla tavallaan... harventaa särkiä... tosin myös lohikaloja... mut se on normaalia luonnonkiertoa...
Itsekin lasken melkein aina kaikki saamani hauet takaisin, paitsi joskus pidän muutaman jos tehään vaikkapa ruokaa niistä. :-)