Jään "käyttäytyminen" ja pauke eri ilmoilla.

Started by Siikapossu, January 29, 2007, 17:22:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

taildancer

olin tuossa joku viikko sitten lohipilkillä isäni kanssa nii kun siinä se jää alko pamahtelemaan nii olin jo ihan varma et kohta kastuu.mutta vielä oli nii hyvä tuuri että se jää kesti.Ja se oli ihmeellistä että siihen järveen oli istuettu viikko tai kaksi aikaisemmin lohta aika paljo.(ja luulis että ne ois jo tottunu siihe järveen)nii YKSI ainoi kirjolohi koko päivänä.

suomi 400

Eilen olin pilkillä ja jää oiti sellaista matalaäänistä ulinaa. Myös muutamia vaimeita räsähdyksiä kuului.
Kun kairasin reikää jäähän, niin jää piti kovan rusahduksen juuri jalkojeni alla. Sen verran säikäytti, että
hyppäsin karkuun, mutta jäin kuitenkin siihen pilkkimään. Jäätä oli n.13 cm

Tosimies

Kyllä se jää nyt ratisee perkule!  :-D
Kuului ääni ihankuin suihkukone olisi lentäny yli, mutta kun katsoin taivaalle, niin ei koneita näkynyt.
Järven selälle katseossani huomasin jää hileen lentävän 50cm korkeudelle.. Kävin katsomassa miksi ja huomasin 30cm leveän railon..
Sitten pienempää pauketta ja kuuluu.. Kun kairaa vanhoja reikiä auki, niin jää halkeaa usean metrin matkalta avannon ympäriltä.

sami552

Quote from: Himopilkkijä89 on January 30, 2007, 12:52:58
Mulla oli alkujäillä sillain, että kun kairasin reikää niin siitä mun tekemän reijän kohdalta lähti railo vähän ajan päästä kun olin alkanut kairaan. Kyllä meinaan pelästyin! :-o  Railo oli noin 2 cm leveä.

Aivan sama tapahtui eilen Hervantajärvellä.
Aaro kerho, puhtailla koukuilla.

Torro

Siitä on jo aikaa kun tuolla Itä-Suomessa olin ukin kansa lähdössä verkkoja tarkastamaan, olin joku 7-8v. No minä innokkaana juoksin jäälle kun ukki oli tulossa perästä. Siinä ihan lähellä ja kauempanakin kuului kauhea pauke ja jää räsähteli.  Vierestäni repesi jää myös. Sitä nopeammin en varmasti tuon ikäisenä ollut koskaan joussut, kun nyt juoksin "henkeni edestä" ennen kuin jää pettää alta :-D. Sisällä kerroin ukille että nyt ei jää kestä kävelemistä ja melkein hukkusin kun alkoi jää hajoamaan. Ukki sitten syvällisesti selitti siinä että nyt on helmikuu ja jäätä on 50cm, se rätinä vaan meinaa sitä että jää on todella kestävää.
:-D
perhokalastus on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa

[Vision]

Tietääkseni tämä rätinä ja railojen syntyminen johtuu siitä kun jää kerros tulee veden pintaan ja rannat tietysti jäätyvät, että se on ikään kuin kangas mikä on noissa reunoissa tiukasti kiinni. Jos vesi laskee jään alla niin siihen jään ja veden väliin jää pieni tyhjiö. Mutta kun jäällä liikutaan jää painuu alas ja näin ollen rätisee. Siinä jään ja veden välissä voi olla vain muutama milli tyhjää, mutta silti rätisee.

Toinen teoria minkä olen kuullut on se, että kun vesi jän alla rupeaa jäätymään pitää se tuota meteliä, ja railojahan syntyy kairauksen yhteydessä ihan normaalistikin. Ja nopeat lämpötilan vaihtelutkin vaikuttavat asiaan.
"Onp` on tuo kala kalanen, kun en tuota tunnekkana! Sileähk on siikaseksi, kuleahko kuujaseksi, haleahko haukiseksi, evätöin emäkalaksi, ihala imehnoksiksi, päärivatoin neitoseksi, vyötöin veen on tyttöseksi, korvitoin kotikanaksi: luopuisin meriloheksi, syvän aallon ahveneksi".

(Kalevala)

[Vision]

Tässä lähellä olevalla kirrelammella on jää aivan täynnä railoja. Lampi ei ole suuren suuri, mutta aika paljon on kävijöitä. Siellä heti illan tullen alkaa jumalaton pauke ja ryske ja tuntuuhan nuo kalat sitä ääntä ainakin vähän pelkäävän, sillä siellä missä ei yhtään railoja ollut oli älytön syönti piikki.
"Onp` on tuo kala kalanen, kun en tuota tunnekkana! Sileähk on siikaseksi, kuleahko kuujaseksi, haleahko haukiseksi, evätöin emäkalaksi, ihala imehnoksiksi, päärivatoin neitoseksi, vyötöin veen on tyttöseksi, korvitoin kotikanaksi: luopuisin meriloheksi, syvän aallon ahveneksi".

(Kalevala)

Crice

Kerran kun olin isäni kanssa Päijänteen sivulammikossa pilkillä niin pelotti kun jää mölisi alapuolella kokoajan. Silloin oli kevät. Isäni otti rennosti joten tiedän että se ei haittaa jos vähän paukahtelee. Vaan sitten jos alkaa kuulua epä tavallista narinaa jalkojen alta niin sitten voi olla että kengät kastuu :cry: Kerran kun pilkin niin railo napsahti pilkki reiän läpi. Pari päivää sitten kun ajoin pyörällä järven yli niin alkoi jää paukkua keskellä ollessani. Viime talvena kun pakkaset kiristy niin Kankarisveden rantaan tuli noin puoli metriä korkea jää kasa. Kyllähän tuo pauke saa vähän säikähtämään jos on yksin ja ympärillä on hiljaista. Minusta on kiva kuulla jään elämää :wink: :roll:
O_o

Aatami

Huomasitteko muuten viime viikonloppuna, lähinnä lauantaina kuinka jäät paukkuivat kovaan tahtiin? Syynä tähän lienee reilun pakkasyön jälkeen nopeasti lämmennyt ilma, joka aiheutti lienee jäässä laajenemista. Valtavia pamahduksia. Pari kertaa pilkkipönttö kellahti nurin ja mieskin horjahti tai ainakin säikähti, kun jalkojen alla pamahti.

Kaloihin ainakin vaikutti huomattavasti, sillä syönti oli TODELLA varovaista. Iltapäivällä paukkuminen sitten loppui tyysti ja alkoi kala syömään. Huomion arvoista oli, että pilkimme samoilla paikoilla kokoajan.
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

Hemulisoturi

Joo. Ainakin täällä Savossa jää paukku jonkinverran lauantaina, mutta ei nyt mitään konserttia kumminkaan pitänyt.
Oli muuten raskas ja vaivalloinen kairata jäähän kun pakkasta oli ilmoilla reilu 10°c.
Sunnuntaina jää ei pitänyt mitään ääntä ja kairaaminen oli perhanan helppoa verrattuna edelliseen päivään. Kelikin oli nollassa.

kirjolohikäärme

Joo. Täällä Oulussakin lauantaina merellä oli kokoajan kauhea pauke ja rytinä. Oltiin pilkillä, niin alkoi siitä läheltä kuulua rytinää ja siihen ihan viereen ilmestyi tosi syvä railo. Vähänkö säikähin! :-o Jäätä oli semmoset 40 cm.

Oltiin muuten jouluna Kitkajärvellä ja siellä kuului yhden päivän ajan kauhe vongunta, paukahtelu ja ryminä. Sitten kun jään päälle satoi kunnolla lunta,
ääni muuttui semmoiseksi tumpsahteluksi. Mietin, että johtu varmaan kokoajan kiristyvästä pakkasesta. Oli kyllä mahtavan kuulonen, kun sisälle mökkiin asti kuului välillä sitä paukahtalua ja vonguntaa.

Jäätä oli muuten joku 20 cm
"Perhokalastus on ylivoimaisesti hauskin tapa olla saamatta kalaa."

Siikapilkkijä

Nyt viime kertoina kun olen käynyt tossa kotirannassa niin jää pitänyt oikein kunnon pauketta niin että jaloissa tuntui!

Noh ajattelin että laitampa tästä kuulokkeet korviin ja LAPIN RADION soimaan korviin niin ei paukkeesta ainakaa tarvi häiriintyä.

Ja nykyää en ota siitä edes suurta huomiota jos jää vähän paukkuu. Tosin kerran pomppasin pilkkijakkarasta ilmaan kun jäärusahti seläntakana :)
Kohta se alkaa!

kalle

Pakko ottaa kantaa: Olin tuossa 16.päivä pilkilä Rajalahdella.(Orivesi) Edellisenä yönä oli ollut se kova pakkaspiikki, jolloinka mittari käväisi liki -20 asteessa, ja tuolloin la. aamupäivällä oli vielä -12 astetta kun lähettiin, ja iltapäivällä -4 kun tultiin pois.

Ja sitten itse asiaan: Jää ulisi, mourusi, pamahteli, tärisi, ja halkeili koko päivän. Taukoamatta. Oli aivan uskomaton tunne, sillä meteli ei tosiaankaan tauonnut, kun kork. sekunniksi. Kyseessä pienekö järvi, joten jäähän oli kerääntynyt hirvittävä jännitys (  ei ole isoja selkiä )

Upeata kuunnella, mutta kalat eivät tykkää. Ensiksikin jokainenhan meistä tietää, että ääni kulkee vedessä paljon paremmin kuin ilmassa. Toiseksi ajatelkaapa, kun jokin suuri alue jäätä nykähtää vaikkapa sentin alaspäin, niin suuri vasimassahan heilahtaa samalla - se luo paineen vaihtelua veteen, ja se ei ole ainakaan ison ahvenen mieleen, ja en jaksa uskoa, että muutkan kalat juurikaan siittä pitävät? Kalat reagoivat uskomattoman herkästi juurikin paineen vaihteluihin..

Termarin mukissa ollut kahvikin heilahti,kun railo sattui osumaan liki..

Yuz

Tänään kävi mulle aivan samoin. Kuin junia olisi kiertänyt järvellä. Eikä tehnyt meinaan syönnille hyvää.
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

jcuster

railojen rutina kyllä säikyttelee kaloja, oikein hyvin kun vonkuu voi pakata kamat ja lähteä kotio...

mutta leveämmät railot ovat hyviä kalapaikkoja, kai se jotenkin liittyy valoisuuteen kun lumi vettyy railon läheltä.
tai sitten on hapekkaampaa vettä, mistäs tuon tietää.

ohuilla jäillä ei paljon kannata railojen reunoilla leikkiä, kastuu munat herkästi.
sileä jää on kastuessaan helvatun liukasta, jos siitä lähtee leveää railoa kohti liukumaan on leikki kaukana. sama pätee uvenavantoihin.

nimim. uitu on.
Yks asia on varma: Kun pilkkihaalarit päällä pierasee sen saa aina silmilleen.

abboreman

Koittakaahan jotkut hieman miettiä mistä puhutte! On iso ero puhuttaessa heikosta/ohuesta jäästä joka paukkuu jalkojen alla vaiko keskitalven jäistä jotka paukkuvat railojen syntyessä. Näyttää osa puhuneen tuosta oman rasvakerroksen aiheuttamasta paukkeesta ja se nyt ei aiheuta tuota "dynamiitti" pauketta mistä on puhe :roll:
Railot eivät ole järvillä vaarallisia niin kauan kuin niiden yli voi astua...jos joutuu hyppäämään, silloin on liian iso railo!
Olkaa silti varovaisia, viimeistään kevätjäiden pauke tarkoittaa että varovaisuutta lisättävä. Aina pitää olla varovainen jäillä liikuttaessa.
Se paksukin jää voi olla keväällä liian vähän. Ja siellä vedessä ei ole keväällä sen mukavampaa kuin keskitalvellakaan.

SUURkalastaja jyväskyläst

Viimevknloppuna jää paukkui eräällä järvellä välillä kun käveli, vaikka sitä jäätä oli kummiskin runsaasti. Yhtään kalaa ei siltä järveltä tullut, mahtoi johtua siitä paukkeesta(?)! Kyllä siinä välillä säikähti ihan pirusti, kun niitä railoja synty, kun tulivat ihan alta ni luultiin kaverin kanssa et jää pettää tai jtn, mutta kumminkin jäätä oli.
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

NapaKettu

Kyllä se jää paukkuu, viimeksi kun olin made pilkillä niin se paukku ja rytisi koko ajan. Jäätä oli alla jotai 40 senttiä. Isäntä sanonut, että pauke johtuu siitä kun veden pinta nousee ja laskee. Eli istuin jäällä, mutta kyllä se alitajunnassa tuntuu että pois on päästävä :D
Pöllöt ovat viisaita lintuja

Aatami

Niin vaikka tosiasiassa se johtuu siitä, että jää laajenee ilman lämmetessä ja pienenee kylmetessä. Siitä syntyy pauke, kun jaa halkeilee, kun se ei tahdo pysyä muodossaan.
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

Perkaaja

18.2 oli samainen paukkuminen huomattavissa säkylän pyhäjärvellä. Käppäiltiin emänkarille ja jää rutisi melkoisesti jalkojen alla kävellessä ja paukahteli pitkin järveä muutenkin. Jään paksuus oli noin 15-20cm eli kestävää kyllä, mutta eihän se kiva tunne ole kun olet 2km kävellyt navakassa tuulessa rannasta ja pilkkijakkaran alla alkaa paukahtelee ja railoja menee ristiin rastiin pilkkipaikan vieres :) Eli tosiaankin se jää hieman elää siellä, painaisikohan sitten tuo navakka tuulikin sitä hieman alemmas kun paukahteli niin kovasti tuuleessa, mutta päivällä tuulen laantuessa laantui myös paukahtelu. Ja niin, kalaa ei tullut sitten ainuttakaan, ei edes käynyt haistelemassa.

jompsu

Quote from: sami552 on December 24, 2007, 09:02:12
Quote from: Himopilkkijä89 on January 30, 2007, 12:52:58
Mulla oli alkujäillä sillain, että kun kairasin reikää niin siitä mun tekemän reijän kohdalta lähti railo vähän ajan päästä kun olin alkanut kairaan. Kyllä meinaan pelästyin! :-o  Railo oli noin 2 cm leveä.

Aivan sama tapahtui eilen Hervantajärvellä.

Mulle kävin kanssa melkein samalla tavalla mutta olin kävelemässä jäällä ja ne olivat ihan ensi jäitä!Astelin pari-askelta ja yhtäkkiä iso paukahdus ja
noin 2cm  railo jäähän.Säikähin niin hirveästi,että kusi oli mennä housuun :-D
tä...?

Murmeli

Viimeviikolla kävin Vihiluodossa kattelemassa. Jäätä oli satama altaassa muutaman sentin verran ja kokoajan jää lauloi. Samanlaista livertelyä, kuin lintuja olisi ollut jokapuolella. Varmaan oli vesi nousemassa.

Makko

Jos kairaat  reikiä pienellä alueella ja on monta pilkkiää siinä keskelle taikka vieresä alkaa jää laskea ja tulee pikku railoja jos jäätä on n10 cm

Samppa919

En tiedä liittyykä aiheeseen, mutta hyvä tapa saada jäätä paksummaksi on se että kairailee pakkasilmalla reikiä jäähä niin kun se jää sitten "notkahtaa" niin vesi nousee jään päälle ja jäätyy siihen , on kokeiltu ja toimii  :wink:
Hyvää jatkoa, jos oma ei riitä.

Pikkarainen

Kerran haukikoukkuja laittaessa rupesin tuuralla aukaisemaan avantoa, kun yhtäkkiä kuului sellainen räsähdys, kuin koko lammen jää olisi haljennut päästä päähän. Kyllä siinä sydän pamppaili tovin sen jälkeen...

UppoPerho

Quote from: abumatic on February 08, 2007, 18:51:15
Itse säikähin kerran aika pahasti kun olin n klo 16.00 niin kauhea räsähdys kävin pilkkijakkaran alla hyvä ettei pumpusta ottanu ,railo oli nimittäin tullut jakkaran alle.
Sama jutttu minulla. Olin järvellä 2 päivää sitten pilkillä ja kuului paukahdus ja jää hieman tärisi. Tunsin heti että tärinä oli allani, ja kun katsoin jakkaran alle niin siellä oli halkeama. Mutta onneksi jäätä oli lähemmäs 20cm.. Kyllä siinä ainaa pelästyy kun jää paukahtaa, vaikkka tietää että 20cm jää ei voi pettää alta..

Mielestäni tämä paukkuminen johtuu siitä, kun jään alla veden pinta laskee, joten jään ja veden väliin jää tyhjää tilaa. Ja silloin kun kuuluu jään pauke niin jää "tippuu" lähemmäs veden pintaa, ja tulee pieniä halkeamia.

Näin minä luulisin.. :roll:
Moon Pohjanmaalta, PERKELE!

Vikke

Tänään joella ainakin kaksi kertaa sai kokea perhanan kovan rysähdyksen.
Piti vain kärsivällisenä olla liikkumatta.

Sitä pelkoa ei ollut, että jää olisi pettänyt. Mutta kyllähän siinä pelästyy ihan kivasti...
Pienempiä rysähdyksiä kuulee aika paljonkin eri pilkkireissuilla.
"Suurta saalista
tärkeämpää on se, kuinka paljon kala tarjoaa urheilua pyytäjälleen." -Alex Hintze

Daiwa

Olin viikko sitten särkipilkillä joella ja syönti oli melko heikkoa, sitten mäskitin paljon, kokeilin eri pilkkejä ja vihdoin kun sain kaloja pilkkireijän alle, niin kuului paukahdus melko läheltä siitä missä olin. Paukahduksen jälkeen ei tärppiäkään. Pakkasaikaan pilkillä tollaset ottaa päähän.
- Milloin kala kasvaa nopeimmin?
- Kun kalastaja kertoo saaliistaan.

Daiwa

Quote from: roskakala on January 06, 2009, 22:02:15
Quote from: Daiwa on January 06, 2009, 20:11:49
Pakkasaikaan pilkillä tollaset ottaa päähän jakovasti.

Ei ne ota päähän vaan tuo jännitystä pilkkimiseen... :wink:
Miten niin? Eihän siinä ole kun se huono puoli, että kalat lähtee.
- Milloin kala kasvaa nopeimmin?
- Kun kalastaja kertoo saaliistaan.

Murmeli

Quote from: roskakala on January 06, 2009, 22:02:15
Quote from: Daiwa on January 06, 2009, 20:11:49
Pakkasaikaan pilkillä tollaset ottaa päähän jakovasti.

Ei ne ota päähän vaan tuo jännitystä pilkkimiseen... :wink:
Jotku käy pilkillä ilmeisesti vain, jotta olisi jännää. Itse ainakin haluan saada kalaa.