Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Punotun siiman solmut?

Started by Eci, May 19, 2003, 17:03:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Eci

Hankin ensimmäistä kertaa punottua siimaa, 0,12 mm firelineä ja haluaisin tietää mikä olisi paras solmu kyseiseen siimaan....olen kuullut että tavallinen kaksinkertainen viehesolmu ei ole punotuissa hyvä?
Ehkä otin, ehkä en!

Pinqiini

Läjä

Yhdyn edelliseen ehdottomasti. Se toimii muissakin siimoissa todella hyvin, kierteitä joudut laittamaan muutman enemmän mitä yleisissä solmu ohjeissa on, niin siitä solmusta tulee vähän vielä varmempi.

kiso

Minulla firelinessä on kestänyt perinteikäs unisolmu.
TEAM PUTKO FISHING

fizuztaja

Yhdyn edelliseen ehdottomasti. Se toimii muissakin siimoissa todella hyvin, kierteitä joudut laittamaan muutman enemmän mitä yleisissä solmu ohjeissa on, niin siitä solmusta tulee vähän vielä varmempi.

Missä kohtaa palomar - solmussa joutuu kierteitä tekemään?
Käytän itsekin palomar - solmua punotun siiman kanssa ja hyvin on toiminut.

Läjä

Sori

sekoitin nyt klinc solmuun, oliko edes oikein kirjoitettu se on toiminut minulla joka paikan solmuna

kaivo

Fire Linen kanssa kannattaa tosiaan suosia siimapakkauksessakin suositeltua Palomaria: se onnistuu joka kerta, on suhteellisen nopea solmia eikä luista auki. Joskus testailin kotioloissa Uni- ja Trilene-solmuillakin, mutta jäi näppituntuma että siima napsahti poikki helpommin.

Lenkkisolmuista Fire Linelle käy ainakin Rapala-solmu. Tosin sen vetolujuus ei ole huippuluokkaa (kuten ei monofiilisiimassakaan), mutta "riittävä". Olen usein käyttänyt pikkuvaappujen ja jigien kanssa pientä viehelukkoa, jonka solmin siimaan Palomarilla.

*Fizuztaja: olen nähnyt Palomarista jossain teko-ohjeen, jossa se kaksinkertainen siimanpää pujotetaan leikarin- tms. lenkin läpi alkuvaiheessa kaksi kertaa. Eipä sitä tarvine tehdä..  

perza

Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Pike Fisher

Itse käytän Tupla Trilene solmua ja toimii loistavasti. Mielestäni kestää enemmän kuin Palomar solmu. EI ole kertaakaan pettänyt minua vielä.
Kala,kala,kala,kala.kitara,kitara,kitara.

kaivo

Millainen on tuplaTrilene-solmu? Tavallinen Trilene kaksinkertaisella siimallako?

Palomar on hyvä solmu, mutta yksi vika siinä on: tekotavasta johtuen isokokoisia vieheitä, jäykkiä perukkeita yms. on vähän hankalaa solmia, kun solmittava kohde pitää pujottaa sen siimalenkin läpi (juten tuon "perzan" lähettämän kuvaesimerkin kohdasta 4 käy ilmi). Palomar-solmuun joutuu käyttämään melko pitkän pätkän siimaa, isolla- tai paremminkin pitkällä vieheellä kaksinkerroin taitetun siiman pituus on pahimmillaan yht. 0,5 m. Paljon solmittaessa siima siis lyhenee nopeammin kuin muilla solmuilla.

exalted

perza mitäs tuo 2 kohdassa tehdään kun en kuvasta saa selvää ?
Itse olen käyttänyt unisolmua.

otto

Mä käytän Palomar ja Rapala solmuja. Riippuu vähän.

Solmuja kannattaa opetella. Niistä on hyötyä...

Lohenuistelija

perza mitäs tuo 2 kohdassa tehdään kun en kuvasta saa selvää ?
Itse olen käyttänyt unisolmua.
Tässä yksi linkki jossa tuo solmu näkyy paremmin: http://www.turunpyyntivaline.fi/sivut/siimat.html

kaivo

Tuosta "Lohenuistelijan" linkistä Palomar näkyy tosiaan selkeämmin. Siinähän onkin jätetty tuo "Perzan" kuvasarjan kohta 2 pois, eikä sitä mielestäni tarvitse. Palomar ei pääse luistamaan kuitenkaan läpi perusrakenteensa (siimalenkki solmittavan vieheen yli) ansiosta.

Joskus on näkynyt sellainenkin ohje, jossa Palomar kiristetään siten, että siimalenkki kiristetään koukun silmukan juureen. Miksiköhän? Eikö normaalisti "yhteen myttyyn" kiristettävä solmu ole lujempi?

lippa_mies

Kyllä itsekin käytän aina palomaria, myös monofiilissa ja hyvin on pitänyt solmut, että ei muuta kuin palomaria siiman päähän niin kyllä pitää!!!! ;)

Tuukka007

Minkä moisia solmuja te teette en ole vielä löytänyt pitävää solmua?

Aiheet yhdistetty..Tuukka seuraavalla kerralla kokeileppa hakua..
-Timpe

Larzaman

Itsellä on pitänyt Palomar -solmu ja Unisolmu, riippuen mistä siimamerkistä on kyse. Noissa solmuissa on minunmielestä parhaat vetolujuudet.