Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Tasureille eri vapa?

Started by Dumppi 95, December 10, 2008, 19:30:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dumppi 95

Niin eli tarvitseeko tasapainopilkeille erilaisen vavan kuin esim. pystypilkeille?
Kalastus-aiheiset keskustelut löydät Kalassa.netistä!
Metsästys-aiheiset keskustelut löydät Metsastys.comista!

Hartzu

No mulla ei ainakaan ole erilaista.
Tosin uittotyyli muuttuu erilaiseksi kuin pystypilkillä.
Tosin voihan se vavan kärki vaikka hieman löysempi olla niin saa uittoon tuntumaa.
"Älä koskaan tee tänään sitä, minkä voit jättää huomennakin tekemättä"

PenZa

Siis.... vavan kärjen on oltava nimeomaan jäykempi ja siinä ei saa olla minkäänlaisia tärpinilmaisimia.

jarmoankka

Tasureille kai paras olisi haarukkavapa, mutta jos perinteistä, niin jäykkä kärkihän se on tasurilla kaiken a ja o. Tartuttaa paremmin ja ei anna tarpeetonta pelivaraa isommallekaan iskijälle.
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

Vikke

Ei kai se välttämätön ole.
Mutta kärki saisi olla mahdollisimman jäykkä. Pystärivavoissahan se saa olla hieman löysempi.
"Suurta saalista
tärkeämpää on se, kuinka paljon kala tarjoaa urheilua pyytäjälleen." -Alex Hintze

Hartzu

No mitä nyt kukin tarkoittaa. En siis tarkoittanut mitään tärpinilmaisimia vaan lähinnä itsellä on muovikärki pystylle joka on kyllä melko jäykkä.
ja joskus taas jos viitsin vapaa vaihtaa tasurille niin siinä on semmoinen kuituvapa, mikä kyllä on jokseenkin löysempi kuin tuo muovinen ja sillä on
paljon helpompi väsytellä sitä isoa kalaa. vähän niin kuin on noissa kirjo vavoissa. Mut normaalisti en käytä muuta kun tuommoista muovikärkistä.
Morrikärjet sitten ihan erikseen.

Dumppi 95

Ajattelin ostaa tuon Delfinin suurimman vavan ( puolan halkaisija tais olla jotain 9 cm), ja siihen sitten sellaisen jäykän irtokärjen. Olisiko tuo hyvä setti? Siimaksi ajattelin jotain 0.20 mm.  :-)

jarmoankka

Mitä sitä ihan isointa ostaa suotta, jos et keskity isojen kalastukseen. Keskikoon vapaa mukavampi käsitellä. 0.20 siimalla pötkii jo pitkälle ja ei ole pikkutasureillekaan liian paksua.
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

kalle

Tervehdys. Olen katsellut tuota delfiinin isoa vapaa - älä osta sitä, se on kovin kömpelö, tilaa vievä, ja ennenkaikea raskas heilutella koko päivän!

Hauen pilkintään se on varmasttikkin sopiva, mutta yleiseen käyttöön turhan iso.

Itse olen pärjäillyt ihan hyvin "normaalikokoisilla" vavoilla, kaikki vapani eivät ole delfiineitä, vaan huomattavasti edullisempiakin ja toimivia vapoja löytyy.

En oikein jaksa uskoa, että kalareissusi onnistuminen olisi kiinni vaihtokärjestä - itse olen pärjäillyt niillä kärjillä, mitä on vavassa ollutkin kiinni!

Siiman vahvuus voi olla hyvinkin tuo 0.20, minkä mainitsit, varsinkin voin suositella trabucco-merkkistä siimaa, siinä vetlukuus nousee jo yli 5kg;n tulla vahvuudella, niitäkin on erilaisia, kysy myyjältä, mikä on "jäykkää"...

Olen kokeillut noita haarukkavapoja, mutta palannut normaaleihin... (vika ei ole haarukkavavoissa, vaan minussa)

Tuhe

Elä osta raskasta vapaa, jos 0,20 siimalla pilkit. Siihen luottaa kevyt, mut kärki saa olla jäykkä, et saa tasarin pelaamaan ja tunnet ku kala tökkää kiinni. Niitä raskassarjalaisia vapoja voit käyttää matikanpilkintään.

perza

Ite olen käyttänyt perusdelfiini onkea jossa lasikuitukärki. Kärkiosa on semmonen ei jäykkä kun kanki, mutta ei mikään löysä kun spagetti vaan semmonen jäykähkön joustava ja se on mun mielestä tosi hyvä kärki uitella tasaria. Onki on kevyt ja tuntuma on hyvä tasureihin. Siimana 0,25mm stroftia. Pieni leikari siiman päässä ja siitä n. 80cm mittanen tapsi jossa pieni lukko. Toiset käyttää leikaria ja toiset ei. minä käytän ihan siitä syystä että: A) siima ei mene kierteelle, B) kalaa ylös nostaessa tietää tarkalleen millon kala ja ne tasurin koukut on lähellä reikää, koska leikari luonnollisesti tulee ensin esiin sieltä vedestä. 
Mitään pikku ässiä tuolla systeemillä en uita vaan väh. 7cm tasuria. Pikkutasureille on sitten wiglerit ja omatekemät kehimis vavat.

Nii ja tuo delfini vapa mitä käytän on vissiin sitten sitä välikokoa eli ei sellanen pieni kelainen, mutta ei mikään jumbokaan.

Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Pressure

Yleensäkin riippuu ihan, että millaista vapaa käyttää pystypilkinnässä. Näistä pilkkiseteistä saa ihan toimivia vehkeitä molempiin tarkoituksiin, eli ihan perusvapaa suosittelen tai sitten tuota isoa delfiiniä, omistan myös sellaisen ja heiluttelin sitä edellistalvena eräällä reissulla 6 tuntia putkeen, eikä siinä käsi ihmeemmin väsynyt. Eli lyhyenä yhteenvetona: voit periaatteessa pilkkiä samalla vavalla, kuin pystypilkinnässä kunhan siinä ei ole herkkää (mieluummin ei ollenkaan) tärpinilmaisinta.

perza

Anteeksi offtopic, mutta mikä näistä on se "iso" delfiini,
- Delfin 502E
- Delfin 702E
- Delfin 90E
- Delfin100

Iteltä löytyy kyllä kaikkia noita malleja ja tuo isoin eli 100 on mun mielestä jo liian iso matikkaongellekkin vaikka en kyllä matikka ongella ole koskaan käynyt. Jos jotain hyvää pitää sanoa niin nopea sillä on kelata pilkki ylös.
90E onki on sitten raskaampaan kalastukseen vaikka siihen matikka tai hauki pilkille miksi ei isoille tasureille ahventen pyyntiinkin.
702E taitaa olla se yleisin koko kun puhutaan "isosta" tai ainakin niin oletan. Itellä tasuri onget juurikin tätä mallia.
502E on sitten se pieni jota en käytä juuri missään, vara ootto-onkena joskus ollut mukana kirren pilkintä reissulla.
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Hartzu

No siinähän se tuli oikea sana Perzalta "jäykähkön joustava ja kevyt ja tuntuma on hyvä tasureihin". Mutta kai tässäkin asiassa on taas se makuasia mistä itse tykkää.
Toiset tykkää äidistä ja toiset tyttäristä. Itsellä ei ole tuommoista haarukkapilkkiä koskaan ollut eikä varmaan tule koskaan hommattuakaan, en koe sitä tarpeelliseksi, Kallelta lainaten koskee myös minua "(vika ei ole haarukkavavoissa, vaan minussa)", ainakaan näissä vesissä missä itse kalastelen. Vanaja sekä muutama pikku metsäjärvi josta pääasiassa ahven ja kuha on ne pilkityimmät kalat, tosin joskus myös merellä mutta harvemmin. Ainakin kuhaa pilkkiessä tuo "jäykähkön joustava" on toiminut ihan hyvin eikä karkuutuksia, ainakaan vavasta johtuvia kauheasti ole. Kait se jotain vaikuttaa mitä on pilkkivavan päissä. Jään päällä ja siellä jään alla.

Dumppi 95

- Delfin 502E
- Delfin 702E
- Delfin 90E
- Delfin100

Se taitaapi olla tuo 90E mitä tarkoitan. :-)

Minulla on tuollainen keskikokoinen Teho Finland (puolan halkaisija taitaa olla 7cm). Ajattelin ostaa siihen sitten vähän jäykemmän puoleisen lasikuitukärjen. Siinä on kyllä puolattuna jo 0.16mm siimaa, että onko tuo jo liian ohutta tasuri hommiin vai pitäisikö vaihtaa paksumpaan?  :-)

PenZa

Tuo keskikokoinen teho jäykällä kärjellä on hyvä tasapainoille, itsellä on juuri sellainen käytössä.
0.16 siima on kyllä mielestäni liian ohutta ainakin yli 7cm tasureille. Joku 0.25 olisi parempi, mutta kyllä tuollakin pärjää, ainakin pikkutasureilla ja pienien ahvenien kanssa.

Dumppi 95

Juu sitä minäkin, että liian ohutta on. Varmaan ostan jonkun 0.20mm.  :-)

Dumppi 95

Kannaisiko minun vaihtaa tuo 0.16mm siima omistamaani pienempään teho finlandiin? Vai onko se jo liian paksua siihen? Käytän tuota pienempää vapaa lähinnä pystypilkkien uittamiseen.  :-)

PenZa

0.16 millinen siima ei ole aloittelijalle todellakaan liian paksua. Tuosta ohuampaa siimaa ei kannata ostaa ennen kuin tutustunut pilkintään tarkemmin ja tarvitsee erikois työkaluja vaikeisiin olosuhteisiin.

Dumppi 95

Selvä, täytyypä sitten vaihtaa se 0.16 millinen siihen pienempään vapaan ja ostaa 0.20 millistä siihen isompaan.  :-)

Dumppi 95

Mitä mieltä olette kannaisiko minun käyttää lukkoa tasurien kanssa tai peräti peruketta, kun niitä haukiakin tuppaa olemaan täällä missä pilkin?

Kaivo

Quote from: Dumppi 95 on December 13, 2008, 11:42:13
Mitä mieltä olette kannaisiko minun käyttää lukkoa tasurien kanssa tai peräti peruketta, kun niitä haukiakin tuppaa olemaan täällä missä pilkin?

Pienimmät alle 5 cm tasurit solmisin suoraan siimaan lenkkisolmulla, jotta herkkä uinti ei mene pilalle. Yli 5 cm mallien kanssa voi halutessaan käyttää kevyttä viehelukkoa, isojen +7 cm tasureiden kanssa kevyttä lukkoleikariakin (siiman kiertymisen estämiseksi).

Peruke tulee ahvenpilkillä kysymykseen, mikäli haukitärppi alkaa olla joka reissulla enemmän sääntö kuin poikkeus. Ahvenpilkkiä ei kannata ripustaa järeän teräsperukkeen päähän, vaan perukkeen voi tehdä itse solmittavista perukemateriaaleista, esim. Fortress Predator tai ProLeader. Pituudeksi esim. 10 – 15 cm, perukelangan vahvuudeksi riittänee ahvensiimojen kanssa esim. 5 kg. Laittaisin perukkeen alapäähän kevyen viehelukon ja yläpäähän pienen leikarin, eli pyrkisin pitämään perukkeen mahdollisimman kevyenä. Kannattaa vielä koeuittaa pilkit ja tarkistaa, ettei peruke heikennä uintia liikaa.

Perukemateriaaleista aiempaa keskustelua esim. täällä.

-- Kaivo     

Dumppi 95

Joo en itse asiassa varmaankaan rupea käyttämään kovin pieniä tasureita, pääasiassa käytän +7cm, koska niillä on paremmat mahdollisuudet niihin isompiin ahveniin.  :-)
Pienempiä ahvenia pilkin sitten varmaankin pystypilkeillä ja pinemmällä vavalla.  :-)

jarmoankka

Alle 5 sentin tasuritkin olen kiinnittänyt siimaan pienellä pilkkilukolla. ei tuhoa uintia mun kokemuksen mukaan. Toki voi olla tasurimerkki/mallikohtaisia eroja, mut ne joita itse käytän, ei kärsi lukosta.

sami552

Minusta paras tasuri vapa on kyllä perinteinen haarukkavapa. Sillä pystyy kätevästi vaihtamaan syvyyttä ja tietää kokoajan missä syvyydessä onkii.

Tässä kuva hyvästä tasurivavasta omasta mielestäni, ja kyllä siinä muutama kohdekalakin näkyy köllöttelevän. Tämän mallisia vapoja ei taida mistään kaupasta kyllä saada?  :|

http://g.imageshack.us/img184/ku

Aaro kerho, puhtailla koukuilla.

Murmeli

Ite tein joku viikko sitten samantyyppisiä muutaman. Täytyy harjoitella niillä pilkkimään. Eli tasureille haarukkavapa.