Hauen kutukekkerit perhokalastajan näkökulmasta

Started by Anonymous, March 06, 2003, 16:11:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Anonymous

Moniko teistä meinaa ottaa osaa toukokuun hauen "metsästykseen" perhokalastus välinein. Mukavaa touhuahan se hauen keväinen perhokalastus on varsinkin kun tietää, että niitä kympin kalojakin on kututouhuissa melko matalassa ja näin ollen perhokalastajankin tavoitettavissa. Kertokaahan kokemuksianne menneistä kutukarkeloista ja mitenkä meinaatte tulevaan varustatautua (minä olen varustautunut lähinnä ahkeralla sitomisella).  

Aleksi

Itselläni olisi tarkoitus mennä kuokkimaan haukien kutujuhliin. Viime vuonnakin olimme kutuhaukia yrittämässä, mutta onnistuimme myöhästymään täysin itse sesongista; isommat kalat olivat jo lähteneet ja jostain syystä pienempiä haukia ei perhomme kiinnostaneet.

Hauet olivat ahtautuneet tiheän kasvillisuuden sekaan, jonne ei perhollakaan ollut mitään asiaa, vaikka ruohosuojatkin oli. Siellä missä ei kasvillisuutta enää ollut, ei ollut myöskään pahemmin haukia. Liekö tähän sitten syynä silloinen kirkas auringonpaiste?

Vielä ei ole tullut pahemmin valmistauduttua hauen kutukarkeloihin, mutta pitää kyllä ruveta vähitellen reissua valmistelemaan ettei käy niin kuin edellisenä vuonna. Perhoja ainakin pitäisi tehdä valmiiksi.

Kymppikiloisia kyseisestä paikasta ei varmaan tavoita, mutta ns. perushaukea siellä on varsin runsaasti. Ehkäpä tänä vuonna sinne uiskentelee hieman isompikin haukimamma, jonka kylkeä koristaa nimeni. No, se jää sitten nähtäväksi.

Aleksi Määttä,
Perhokalastuspuolen vastaava Kalassa.netissä
http://www.kalassa.net/perhokalastus/
Palautetta? [email protected]

Anonymous

Itse asiassa minullakin tuntuu useasti käyvän niin, että menee paras sesonki ohi (siis kudun jälkeinen mässäily siinä 1-2m vedessä, jolloin ei ihan heinikossa tarvitse seikkailla). Kudun jälkeenhän hauet tarvitsevat hiukan lepo aikaa, jonka jälkeen alkaa kauhea mässääminen, silloin on perhokalastajalla parhaimmat mahdollisuudet saada lukumääräisesti isoja kaloja ja sehän aika se juuri tahtoo ohi aina hujahtaa. Meinaa tuo ajankohta isojen kohdalla mennä miltei aina ohi. Haukimammoillahan on tapana toimittaa kutuhommat hieman eri aikaan kuin pienemmillä 1-3kg tumpeilla, joista osa kudun jälkeenkeenkin sinne kaislikkojen sekaan jää majailemaan  (keskikesän virveli miehiä ilahduttamaan). Vaikea hahmottaa juuri sitä ajankohtaa  jolloin hauet siirtyvät juuri tuohon kudun jälkeiseen mässäily vaiheeseen parin metrin vedessä (yleensä kaislikon rajasta 5-10m) ellei kutuhommia ole aktiivisesti ollut seuraamassa. Kutevan kalankin tietysti voi saada ottamaan, mutta melkoisen työn takan se aina tahtoo olla (pitää melkein uittaa perho suuhun). Pari kertaa olen juuri tuolle mässäily ajanjaksolle sattunut ja voin sanoa, että silloin tulee haukea ja suu on messingillä (parhaimmillaan kymmeniä haukia peräkkäisillä heitoilla). Pidetään sitten mielessä c&r haukienkin kohdalla, vaikka kanta olisikin melko vahva.

Anonymous

Kyllä olisi tarkoitus käydä puristaan muutamasta liimatuubista ilmat pihalle. Tarkkaa ajankohtaa ei vielä voi sanoa, riippuu vähän miten kevät etenee tällä.

gekko

Voisihan sitä kokeillakkin, en ole ennen nimittäin kokeillut. Sehän olisi perhokalastuskauden avaus ja pääsisä sitä kohmeista väsytyskättä lämmittelemään(jos vain saisi sen pirun hauen nappaamaan) tulevia taimentaistoja varten.

Kertokaapas te jotka tiedätte paremmin kuin minä:

Milloin hauki (0,5-3kg)kutee tai milloin haukea on mahdollista saada (pistäkää vaikka veden lämpötila jos olette mitanneet)?

Mistä haukea tavoittaa?

Ja suurin kutuhaukenne?
JOKAISESSA MEISSÄ ASUU PIENI LAHNA-
JOTEN VAR(R)OTAAN YHDESSÄ HAUKIA

Aleksi

Käytiin tässä päivällä katsastamassa Oulujärven haukien kutukalastustilannetta. Vesi oli edelleen tahattoman matalalla, mutta siltikin haukia oli liikenteessä. Levää tuli miltei joka heitolla ja haukia ei sitten millään. Jostain syystä (kutu käynnissä?) ne olivat täysin välinpitämättömiä niin perhojen kuin uistintenkin suhteen.

Kaveri pääsi pomputtamaa (kuulemma, heh) perhoa liki metrin mittaiselle hauelle, mutta turhaan. Ja sitten hän koettikin rokastaa ko. haukea, tuloksena perho tarttui hetkeksi pyrstöön ja lähti irti.

Isoja haukia oli siis liikenteessä varsin paljon. Pakovanoja muodostui mahdottoman paljon, kun kävelimme rantoja. Myös pärskeitä ja pinnassa pyörimisiä oli runsaasti - mutta ei saalista. Se syö miestä.

Noh, jonkun ajan kuluttua sitten uudestaan, jospa sitten olisi vesikin noussut hieman korkeammalle ja hauet aktiivisempia. Jäämme odottamaan.
Aleksi Määttä,
Perhokalastuspuolen vastaava Kalassa.netissä
http://www.kalassa.net/perhokalastus/
Palautetta? [email protected]

panumies

Pystyykö 5-6 luokan vavalla kalastamaan haukia, olen kuullut että kun perhot kastuvat, on niitä vaikeaa heittää kevyillä siimoilla/vavoilla. Onko tämä totta ?

Mayfly

Pystyykö 5-6 luokan vavalla kalastamaan haukia, olen kuullut että kun perhot kastuvat, on niitä vaikeaa heittää kevyillä siimoilla/vavoilla. Onko tämä totta ?
Totta, mutta ei heittäminen silti mahdotonta. 6 se sujuu jo jonkin verran, mutta 7-8 suosittelisin.
''Jokainen taimen on liian arvokas kalastettavaksi vain yhden kerran''. -Lee Wulff-

Perhokalastus tärkein harrastus minulle aina päivänä, jolloin ei muu duuni kutsu.
Perhokalastanut olen -93- vuodesta asti ja homma senku menee parempaan suuntaan.

/May

otto

Voisihan sitä kokeillakkin, en ole ennen nimittäin kokeillut. Sehän olisi perhokalastuskauden avaus ja pääsisä sitä kohmeista väsytyskättä lämmittelemään(jos vain saisi sen pirun hauen nappaamaan) tulevia taimentaistoja varten.

Kertokaapas te jotka tiedätte paremmin kuin minä:

Milloin hauki (0,5-3kg)kutee tai milloin haukea on mahdollista saada (pistäkää vaikka veden lämpötila jos olette mitanneet)?

Mistä haukea tavoittaa?

Ja suurin kutuhaukenne?

Hauki kutee yleensä heti jäiden lähdön aikaan(huuhti-toukokuussa).
Veden lämpötila on lähellä nollaa mutta saataa olla enemmänkin.
Kutuhaukea voit lähteä etsimään rannoilta, varsinkin kaislikoiden lähettyviltä. Hauet kutevat varsin matalissa vesissä (20cm-1m).
Hauet syövät itsensä täyteen ennen kutua ja siksi ne eivät syö juuri mitään kudulla. Siksi matalikoista ei tule niitä isoja.
Ensin kutevat pienemmät ja sitten suuremmat. Kudun jälkeen hauki on nälissään ja syö paljon. Silloin kannattaa koittaa rannoille heitellä perhoa, juuri lähelle kaislikoita. Tämän jälkeen suuremmat lähtevät hieman syvemmälle mutta pienet (0,5-3kg) jäävät rannoille kunnes vedet lämpenevät. Hauen kudun jälkeen ahvenet siirtyvät kutemaan.

Itse en ole onnistunut saamaan isoa kutu haukea mutta juuri silloin monet nappaavat "unelma haukensa". Kun kalalla on mätiä vatsassa, se voi painaa monta kiloa enemmän. Riippuu kalan koosta.
Suurimmat kutuhaukeni ovat vain kolme kiloisia ja ei taida onnistua enää tänä vuonna se "unelma kalan" nappaaminen. Kutu on jo monessa paikassa ohi. Ainakin täällä etelä-suomessa. Silti niitä isoja voi vaania siellä kaislikoissa...
Ei kun yrittämään.

panumies

Tuli mieleen tosta hauen kudusta: Olin kerran juuri hauen kudun jälkeen kalassa. Menimme kaislikon viereen ja haukia tuli lähes joka heitolla. Olin ostanut rapalan skitter pop pintaräpeltäjän ja kokeilin sitä. Se oli mahtavaa kun ul-vavalla ja ohuella siimalla heitti popin kaislikon reunaan ja alkoi kelata nykien vavalla. Vähän ajan päästä yksi, kaksi tai enemmänkin haukia syöksyi vaapun perään ja nielaisi sen. Kalaa olisi saanut satoja kiloja, mutta emme ottaneet kuin pari kalaa. Aina tämä ei onnistu, mutta usein olen kuullut samantapaisesta, hauet ovat vaan kauhean laihoja. Pitää kokeilla tänä vuonnakin vielä merellä.

Anonymous

Kuules otto missäs päin etelä suomea sä asut meinaan tiedän pari paikkaa mistä niit löytyy ja yksin kun on tylsä heitella (kalakaveri hukassa.) :D

otto

No täällä leppävaarassa asun mutta mökillä tulee tuolla puuhamaan lähellä kalastettua!