Kuvia itse tehdyistä uistimista

Started by Anonymous, July 15, 2003, 23:08:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Turismo

Piti tehdä muutama vaappu mökille kuhia, haukia ja ahvenia kiusaamaan, ettei mene kaikki rungot kokeiluun :)

Toniski

Quote from: Turismo on December 13, 2008, 15:59:33
Quote from: Toniski on December 12, 2008, 22:21:29
nyt kyllä alkaa varmaan kalaakin napsumaan hyvin tuolla levyllä kun oot alkanu tekee  :wink: no sen näkee. kyllähän sillä vanhallakin pitäs jotain tulla

Toivotaan :) Ja kiitoksia vinkistä.. tilasin s22 ja s26 lappuja ja totesin et s26 on tohon malliin sopivampi. En oo viellä päässy uittamaan kun muutaman yksilön kylpyammeessa mutta iha lupaavalta vaikuttaa... kevättä odotellessa ;)
molemmat käy kyllä tuohon varmasti ihan hyvin. tulee kyllä tosi hyvin hakua noilla truutin s26 levyillä. oon ollu kyllä tosi tyytyväinen kalastavuuteen ja tuolla on tullut tehtyä nyt reilut sata vaappua. kuvia laittelen ennen joulua...
vettä 3 metriä, monessa takila? Ei paljon syvemmällä!

Toniski

ihan hyviä on maalaukset maken vaapuissa, kannattaisi tehdä hieman isommat nokkalenkit niin säätökin voisi olla helpompaa.
tässä nyt muutama palikka ylimmät surunauhalla.

kylläpäs näkyy TODELLA oudosti tuo ylin joka on oikeasti noista ylivoimaisesti siistein  :-o

Turismo

Hienoo jälkeä taas kerran. Tossa ylimmässä punanen kylki näyttää enemmän mattapintaselta kun todellisuudessa on ? :) Pääsin tänään ammeeseen uittamaan noi uudella leukalapulla varustetut ja pakko sanoa et hieno on uinti, tai ainaki itte tykkäsin... toivottavasti kalatki! :) Siinä uskossa et tykkäävät, pitää rakennella varmaan useempi kappale valmiiks ens kesää varten :)

Jake-zxc

Voitko Turismo laittaa nuo sun vaappujen teko ohjeet tällä tyylillä:                  1. vuolen vaapun
         2. taittelen runkolangan (0,8mm)
           3. kiinnitän runkolangan(ei mitään rakoon, liimaa vain ja puristan yhtee(hyvin toiminut) )
4. Lakkaan 2-5 kertaa, siihen asti että on sileä
5. maalaan tai folioin
(6.) (kiinnitän silmät) riippuuu olenko laiskalla päällä
7. lakkaan kerran
8.kiinnitän silmät
9. lakkaan 2 kertaa
10. propi uintilevy kiinni probionaatilla
11. lakkaan kerran
12. ja vielä koukut ja koeuitto

Turismo

Mä en oo varmaan oikee ihminen antamaan tohon mitään ohjeita ku vast reilun vuoden ittekki rakennellu noita, joten mun tyylit tuskin on ne parhaat  :-D Netissä on paljon "asiansa osaavien" ohjeita... esim perza on artikkelin kyhänny.  :)

http://www.kalastajan.info/foorumi/viewtopic.php?t=1147

Jake-zxc

Quote from: Turismo on December 18, 2008, 20:08:53
Mä en oo varmaan oikee ihminen antamaan tohon mitään ohjeita ku vast reilun vuoden ittekki rakennellu noita, joten mun tyylit tuskin on ne parhaat  :-D Netissä on paljon "asiansa osaavien" ohjeita... esim perza on artikkelin kyhänny.  :)

Mutta tuossahan ei painoteta uistinta?!?  :| Ja kumminkin hyvä tuli. Ite en painota myöskään ja vaaput ei ui.  :-P

Turismo

Quote from: Jake-zxc on December 18, 2008, 22:19:54

Mutta tuossahan ei painoteta uistinta?!?  :| Ja kumminkin hyvä tuli. Ite en painota myöskään ja vaaput ei ui.  :-P

Joo ei tossa painoteta.. en mäkään painota.. kun noi mun vaaput on tehty uisteluun. painotus yleensä vaan huonontaa uintia eli sulla on vika sit jossai muualla jossei osaa uida.

Jake-zxc

Quote from: kalakauhu on December 19, 2008, 13:00:27
Quote from: Jake-zxc on December 18, 2008, 22:19:54

Testattu on 2 kertaa eikä onnistunut. Ei tahdo upota ja jotkut vaaput kaatuu kylelleen.  :|

Tee yksi vaappu testausmielessä porraslevyllä niin kyllä ui ilman säätöjä!  :-D

Testattu on 2 kertaa eikä onnistunut. Ei tahdo upota ja jotkut vaaput kaatuu kylelleen.  :|

daiwa2

Turpalevy väärässä kulmassa jos ei tahdo upota, kokeileppas lämmittää vähän ja taita levyä loivempaan kulmaan. Tai sitten vanha irti ja kiinnitä uus levy lähemmäs nokkalenkkiä. Ja jos vaappu kaatuu kyljelleen niin suurenna kokeeksi koukkuja ja jos sekään ei auta, niin sitten kaipaisi mahaan painotusta lisää. Ja kuvat auttaisi paljon, että tietäisi neuvoa mikä menee pieleen...

www.kalassa.net/daiwa2

Kalassanet Ry:n kalastusseuran puheenjohtaja

Turismo

Niissä jotka kaatuu kyljelleen saattas olla leukalappu vinossa... nokkalenkkiä kääntämällä sen vois saada korjattua( jos se "ui" vasen kylki ylhäällä, käännetään nokkalenkkiä vasemmalle ja päinvastoin) ja joissain vaapuissa löytyy uintikin sen jälkeen.

Kuha-Eki

Todennäköisesti lappu on vinossa. Näin jälkeenpäin kun katson omia uimataidottomia niin mikähän niissä meni pieleen? Leukalaput on aivan päin persustaa  :-D
Toinen mahdollisuus on jos runkolangan ura on vaapussa vinossa, jolloin paino on enemmän toisella puolella. Tätäkin on tullut kokeiltua.

Turismo, mistä olet tehnyt sabluunan noille vaappujesi raidoille? On komeita!
Koukuttaako?

Turismo

Quote from: Kuha-Eki on December 19, 2008, 19:13:06
Todennäköisesti lappu on vinossa. Näin jälkeenpäin kun katson omia uimataidottomia niin mikähän niissä meni pieleen? Leukalaput on aivan päin persustaa  :-D
Toinen mahdollisuus on jos runkolangan ura on vaapussa vinossa, jolloin paino on enemmän toisella puolella. Tätäkin on tullut kokeiltua.

Turismo, mistä olet tehnyt sabluunan noille vaappujesi raidoille? On komeita!

Kiitoksia! sellasesta muovipintasesta kartongista saksilla nakertelin.. halusin vaan vähän erillaiset raidat kun yleensä  :)

niksutin

vähä offtopic muttamitä puuta esim. perza sä käytät noissa vaapuissa?

miika71

En ole Perza,mutta eiköhän noi ole pääasiassa Balsaa ja Apassia.

Toniski

Quote from: miika71 on December 22, 2008, 12:55:14
En ole Perza,mutta eiköhän noi ole pääasiassa Balsaa ja Apassia.
ja kyllähän tässäkin topicissa mm. perza on tainnut mainita kyseisen asian aika monta kertaa. ei muuta kun maltilla lukemaan vanhempiakin sivuja, sieltä kyllä pitäs löytyä vaikka mihin kysymyksiin vastauksia.

Mikkoporo

pikku pompulaa...

Migelis

Hienoja vaappuja mikkoporolla taas!
Mutta huomasitko itse että nuo koukut ovan noihin pienimpiin vaappuihin ehkä vähän liian isot koska etummainen koukku saattaa takertua takimmaiseen koukkuun.

niksutin

Hienoja vaappuja...HYVÄÄ JOULUA KAIKILLE!!

Mikkoporo

Quote from: Migelis on December 24, 2008, 11:21:05
Hienoja vaappuja mikkoporolla taas!
Mutta huomasitko itse että nuo koukut ovan noihin pienimpiin vaappuihin ehkä vähän liian isot koska etummainen koukku saattaa takertua takimmaiseen koukkuun.

en ainakaan koeuitossa ja heittelyssä huomannut ongelmia, jätinpä vielä pohjaan yhden noita pienempiä,muikun värisen omalla suomukuviolla...harmittaa ihan eri malliin kun esim jäis kaupan uistin pohjaan.prkll... no hyvät joulut kuitenkin kaikille palstalaisille!!

Morripoika

Quote from: Mikkoporo on December 24, 2008, 17:12:14
jätinpä vielä pohjaan yhden noita pienempiä,muikun värisen omalla suomukuviolla...harmittaa ihan eri malliin kun esim jäis kaupan uistin pohjaan.prkll... no hyvät joulut kuitenkin kaikille palstalaisille!!
Osaispa itekki tehä yhtä hyvin, kun teikäläiset..
Tiedän tuon tunteen, kun oma kapula jää pohjaa.. Ensimmäisellä vaapullani jonka sain valmiiksi piti heti lähteä kokeilemaan ottaako siihen. Eihän mennyt kauaakaan kun ensimmäinen 20cm ahvena tuli ja hetken päästä toinen ja vielä perään hauki. Sen jälkeen se jysäshti kosken alla pohjaan. Yritin sitä siinä taiteilla irti rannalta, vaikka kuinka kauan. Kaupan uistin, jos ois ollu olis saanut jääde sinne, mutta kun oli ensimmäinen oma niin oli pakko kahlata sinne keskelle jokea. Sainhan sen vaapun irti vaikka tiukkaa teki, kun käsi ei yltäny pohjaan ja loppujen lopuksi vaappu oli kiinni iskukoukun narussa ja itse iskukoukku oli uppotukissa. Sain sentäs vaapun takas. v*tutus oli aika kovaa luokkaa kyllä siinä vaiheessa, kun sitä oli 15min siellä rannalla kiskonut..

Edit: Samaisella vaapun haku matkalla kännykkä tippu veteen.. Onneks löysin :-D
Kalastusta, metsästystä ja urheilua.

Turismo

hienoja on Mikkoporolla. en usko et noissa pienimmissäkään koukut menee sekasin mutta ehkä ne on pykälää liian isot :)

Mikkoporo

mulle tulossa satsi koukkuja.vaihdan tuohon toiseenkin malliin vähän piemmät .

-

Migelis

Quote from: Mikkoporo on December 25, 2008, 07:29:40
mulle tulossa satsi koukkuja.vaihdan tuohon toiseenkin malliin vähän piemmät .

-
Juu se saattaapi olla hyvä mutta hyvät joulut kaikille!  :lol:

niksutin

olen sorvauttamassa immosella kaksi vaappu mallia niin kannattaako ne sorvauttaa balsasta vai apassista?? kiitos vastauksista.

Toniski

Quote from: niksutin on December 25, 2008, 16:43:34
olen sorvauttamassa immosella kaksi vaappu mallia niin kannattaako ne sorvauttaa balsasta vai apassista?? kiitos vastauksista.
no ehkäpä yleissääntö (omasta päästä) on se että taimen vaaput ja 0-12cm vaaput on balsaa ja sitten jotkut yli 12cm haukipalikat on apassia. apassi kestää tietysti balsaa paremmin hauen hampaita, mutta kyllä balsakin kun lakkaa malttaa vaan tarpeeksi törsätä. niin, ja voihan pienempiäkin palikoita tehdä apassista  tai isompia balsasta ihan miten vaan, mutta tuossa noin miten ne ehkäpä yleensä menee...

miika71

Niin ja,sitten toinen neuvo on,että balsaa uisteluun ja apassia heittelyyn.Toki voihan kummallakin heitellä,tai uistella,mutta en mä ainakaan pahemmin Balsavaapuilla heittele.

Tonnimiäs

Tällasta taas. Uuden ruiskun testausta. Kakkaa laatua, mutta ei sen tarvi hyvää ollakaan kun vasta säätöjä haetaan kohdilleen. :-) Turpalätkäkin harmaantui kun on väärää ainetta. Ja yhteensä n. 2 tuntia meni kun tämän tein, eli ei kovin hyvää laatua voi odottaakkaan.

Surkee on kuva, mutta ei auta itku markkinoilla.

Turismo

mä teen kaikki apassista ja haavasta... mut kai se on makuasia.. :)

kalamies]

pitkästä aikaan jotain uutta minultakin :)