Kuvia itse tehdyistä pilkki välineistä

Started by Timky, February 26, 2005, 12:45:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tonnimiäs

Komea on nostokoukku ja pilikkipöntäkkö.

Nostokoukkuja saa tehtyä myös niistä teleskooppikarttakepeistä yms. mitä myydään suurissa ostoskeskuksissa ja halpiskaupoissa. Aukeavat parhaimmillaan jopa 1,2m mittaisiksi, joten pituus riittää aika varmasti tänne, missä on yleensä alle 40cm jäätä joka "talvi" (eihän tätä voi enää talveksi sanoa).

Nappaa vaan sen ylimääräisen härpäkkeen sieltä päästä pois, mikä nyt sitten sattuu olemaankaan (karttakepissä se osoituskärki, tai "magneettipoimijassa" magneetti), ja kiinnittää oihuimpaan päähän ison mustadin yksihaaraisen koukun (pituus n. 8cm). Hiukkasen valaa lyijyä perään ja siinä se sitten on. Mahtuu vaikka rintataskuun, jos tarve on, kunhan muistaa laittaa jonkun suojan siihen koukun kärkeen, ettei juhlapukua revi riekaleiksi. Hintaa saattaa kertyä tuollaiselle huimat 3€, joka on aivan siedettävä hinta, kun vertaa siihen, mitä joissain kaupoissa samanlaisesta pyydetään. Kestää kaloja aina n. 2kg:n asti, jonka ylityttyä sen varsi sanoo "naps" ja se vehje on sitten mennyttä. Eli jos köriläitä meinaa nostella, niin sitten vaan lampunjalkoja myyvään liikkeeseen, kallein jalka kainaloon ja jäälle. :-)

Baron

Olihan näitäkin nyt pakko kokeilla tehdä! PP- muottiin valettuja. Muotti epäonnistui lähes täysin, jonka seurauksena joutuu aihiota viilaamaan ja hiomaan erittäin paljon. Rungosta tuli myös hieman liian pitkä (n.3cm) ja arvioin painopisteen väärin, joten nämä ovat oikeastaan epä tasapainopilkkeja(perä hieman alempana)! Ehkäpä etukoukku ei olisi pahitteeksi. Uinnista on vielä vaikea sanoa mitään, mutta ämpäri testissä on jotain liikettä havaittavissa. Olisi myös voinut sitoa oravaakin hieman enemmän! Maha koukkuina viime talvena tehdyt 10 kokoiset ö-luokan väri koukut! Mutta ensimmäisiksi omasta mielesta suht onnistuneita!
Uusi kamera näköjään vääristää värejä, koska keltaisen pilkin pää on oikeasti FL.punainen!

Tuhe

Kyllä nuo ahvenelle ja kirjolle pelaa. Minulla kaveri tehny samantyylisiä, mut ei lenkki, vaan on porannu reiän ton lenkin kohalle. Siima työnnetään reiästä ja siimaan sitastaan perholukko ja siihen värikoukku. Kaloja on tullu niillä, joten kyllä nuokin sinun pelit toimii. Jos innostuu reiällisiä kokeilemaan, niin reikä niin iso, et mahtuu reikään ohut muoviputki. Putki liimataan ja päät tasataan, niin ei siima katkeile niin herkästi.

Tonnimiäs

Hienot on tasurit Baronilla.

Tällästä tällä kertaa:

Hieman on pientä tuo microlasi, mutta nyt ei ole suurempaa käytettävissä, niin saa kelvata. Koukut Mustadin laatua, pituus n. tasan 1cm. Vielä kun jaksais silmän tehä alle, niin olisin ite tyytyväinen.

Daiwa

Kokeilin värikoukkujen tekoa ja epoxi riitti just kahteen koukkuun. Koukun koosta ei mitään tietoa, muuta kun "iso".  :-) Käyn hakemassa epoxin ja koukkuja, sen jälkeen teen niitä lisää.

Ei millään onnistunut tuo kuvaaminen, vaikka kokeilin eri valotuksia ja lähikuvauksella jne... Saa kelvata näin.

Koristeiksi menevät tai sitten pikkuveljen kalapakkiin.  :wink:

- Milloin kala kasvaa nopeimmin?
- Kun kalastaja kertoo saaliistaan.

perza

Kalamies1000 Mistä oot saannu pinkkiä värijauhetta? ite oon moista ettiny, muta ei näyttäs mistään löytyvän.
Komeat mäti koukut, vaikka vähän vois mikrolasi olla yhtäkokoa suurempaa? Onkohan tuo käyttämäsi mikrolasi murskaa vai semmosia pyöreitä "palloja".
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

j.a.m

ite ostin pinkkiä värijauhetta Kungsfiskaresta haaparannalta. . .

Tonnimiäs

Quote from: perza on January 04, 2009, 14:31:53
Kalamies1000 Mistä oot saannu pinkkiä värijauhetta? ite oon moista ettiny, muta ei näyttäs mistään löytyvän.
Komeat mäti koukut, vaikka vähän vois mikrolasi olla yhtäkokoa suurempaa? Onkohan tuo käyttämäsi mikrolasi murskaa vai semmosia pyöreitä "palloja".

Microlasi on sellaista murskaa, kun ei ollut kaupassa enää palloja...isompia olisivat saaneet olla, mutta ei auta.

Tuon värijauheen oon kirpparilta hommannu, sitä oli oikeen iso pussi, eikä tarvi enää koko elinaikanani ostaa sitä lisää. Kaupoissa ei ole minunkaan silmään tarttunut.

Ruutti

Eikös pinkkiä saa tehtyä kun yhdistää punasta ja valkoista värijauhetta? :D Ite ainakin näin oon sen tehny.

Tonnimiäs

Quote from: Ruutti on January 04, 2009, 20:12:15

Eikös pinkkiä saa tehtyä kun yhdistää punasta ja valkoista värijauhetta? :D Ite ainakin näin oon sen tehny.

Yleensä jokaiseen väriin laitan sekaan valkoista (titaanioksidia), jotta väristä tulee näkyvämpi. Eipä ole vielä punainen muuttunut pinkiksi... :roll:

Vai onko asia eri, kun yhdistää oikeaa valkoista värijauhetta ja punaista? En ole testannut.

perza

Quote from: Kalamies1000 on January 04, 2009, 20:21:04

Yleensä jokaiseen väriin laitan sekaan valkoista (titaanioksidia), jotta väristä tulee näkyvämpi. Eipä ole vielä punainen muuttunut pinkiksi... :roll:

Vai onko asia eri, kun yhdistää oikeaa valkoista värijauhetta ja punaista? En ole testannut.
Punaista ja valkoista kun sekoittaa tulee vaalean punaista ei pinkkiä...No sama asia, mutta pinkki on pinkkiä ja vaalenapunainen vaalean punaista.
Hot pinkkiä jauhetta saa tarjota mulle yyveellä!

Tonnimiäs

Quote from: perza on January 04, 2009, 20:29:28
Quote from: Kalamies1000 on January 04, 2009, 20:21:04

Punaista ja valkoista kun sekoittaa tulee vaalean punaista ei pinkkiä...No sama asia, mutta pinkki on pinkkiä ja vaalenapunainen vaalean punaista.
Hot pinkkiä jauhetta saa tarjota mulle yyveellä!

No mitäs se hot pinkki on? Pelkkää pinkkiä tuossa kyllä on vaikka koko armeijalle, mutta hotista en osaa sanoa mitään, kun ei tiedä millaista on. (Tyhmä minä :oops:)

Tuhe

Mistpoolista tilasin tollaisia perhosidontaan tarkoitettuja volgramikuulia, niin näistähän tulee liimaamalla asiallisia morreja helpolla. Huomenissa aattelin vielä tuohon sitaista iceduppinkia koukunvarteen ja tiistaina kokeilemaan. Koukku tässä 4, et mahtuis muutama toukka ja jos sattuu innostumaan, niin helppo mato pujauttaa koukkuun.

Tonnimiäs

Nättiä työtä...tuo koukkujen taittelu ei ole mun alaa. Vaikka sitä kuinka yrittää lämmittää ja hienovaraisesti vääntää, niin aina katkeaa. Oppis tuonkin, niin sitten olis asia mallillaan. :-)

Tuhe

Taittelu kaikkein helpoin omasta mielestä, muut onkin sitten pahasti hakusessa. Taittelussa pitää vain tietää mitä lämpöä koukku kestää. Oppis vielä tekemään siistiä jälkeä, niin sitten olis asia kunnossa. Kaikkein helpointa olis, jos ei tarttis tinata ja isommmin liimailla. Mut jotenkinhan ne pitää saada yhteen, niin haen tuon liimauksen kans, et sais paketin kasaan.

Tonnimiäs

Mikäs koukku sulla tuossa on?

Tuossa taas lisää mätikoukkuja valmistuu. Kunhan vielä pääsis niistä eroon. :roll:

Siinä:

Ja lisää:

Jos jotain kiinnostaa niin tästä lähtee halvalla=30snt/kpl. Värimahdollisuudet musta, punainen, keltainen, valkoinen, sininen ja pinkki ! Ja tottakai myös väritön... Silmäkin alle ihan mahdollinen. Nyt tässä vaiheessa vain pelkkiä mätikoukkuja, myöhemmin sitten värikoukkuja. Väärä paikka mainostaa, mutta tungetaan nyt samaan viestiin kuitenkin.

Tuhe

Koukku on kamasan B 840 numero 4. Hyvännäköisiä värikoukkuja olet tehny, voisko noihin vielä tehä jonkinlaisen iskupisteen lisäärsykkeeksi.

Murmeli

Teimpä nyt tällaisen virityksen. Lievästi etupainoinen.

Tonnimiäs

Quote from: Tuhe on January 05, 2009, 11:10:25
Koukku on kamasan B 840 numero 4. Hyvännäköisiä värikoukkuja olet tehny, voisko noihin vielä tehä jonkinlaisen iskupisteen lisäärsykkeeksi.

No voishan niihin tehä. Tuo nyt vaan on niin helppo ja nopea, ja nuihin on vieläkin helppo lisätä niitä iskupisteitä. Nyt on jo niin paljon tilauksia tullu, että koukut loppuu.  :-)

Tuhe

Kyllä nuo varmasti kaupaksi käy. Mistä tuota mikrolasia voi hommata.

Tonnimiäs

Quote from: Tuhe on January 05, 2009, 11:40:11
Kyllä nuo varmasti kaupaksi käy. Mistä tuota mikrolasia voi hommata.
Microlasia saa hyvin varustetuista kalastustarvikekaupoista. Olis joku nettikauppa mistä sitä sais, niin ei tarvis varta vasten lähteä kylille hakemaan microlasia. Tuon nyssäkän sain koukkutilauksen myötä veloituksetta.

perza

Mikkelin hongongissa oli mikrolasia ainakin viimeeksi kun kävin. Pienissä pusseissa tosin ja hintaa muistaakseni pari euroa/pussi. Jos joku tarttee ni voin ehkä jossain vaiheessa hakea.
tuolta kannattaa myös kysyä(nimim. kitkaton) http://www.kalamies.com/foorumi/viewtopic.php?t=21471&postdays=0&postorder=asc&start=0

Tonnimiäs

Quote from: perza on January 05, 2009, 16:57:57
Mikkelin hongongissa oli mikrolasia ainakin viimeeksi kun kävin. Pienissä pusseissa tosin ja hintaa muistaakseni pari euroa/pussi. Jos joku tarttee ni voin ehkä jossain vaiheessa hakea.
tuolta kannattaa myös kysyä(nimim. kitkaton) http://www.kalamies.com/foorumi/viewtopic.php?t=21471&postdays=0&postorder=asc&start=0

Ei oo kitkattomalla enempää microlasia. Minä sain viimosen pussin ilman kustannuksia.

Murmeli

perza

Quote from: Murmeli on January 05, 2009, 23:06:49
Tuolla ylläolevan tasarin valmistusvideo:
http://www.kalasaalis.com/video/353/Tasapaino+perhonsidonta+tekniikalla/

Hyvä video! Varmasti saa selvää ainakin ne jotka on vähääkään perhoja sitonut. Tuon villalangan jälkeen en ois ehkä laittanut enää tota jänistä siihen, korkeintaan etuosalle mustaa jänistä tiukasti dupattuna. Selän värjäys sitten vaikka mustalla tussilla ja vähän raitaa siinä samalla.
Itse olen tehnyt pari tommosta tosi pientä tasaria(n. 1cm) vähän samalla tyylillä, mutta dupanut villaa tiukasti rungoksi ja päällystänyt sitten kirkkaalla epoxilla. Päälle titaanioksidilla valkaistua epoxia ja siihen sitten haluttua väriä päälle. Epoxi antaa vähän kestävyytä ja vielä himpun lisää painoa.
Tosin eka epoxi kerros täytyy olla todella ohutta(lämmittämällä saa ohemmaksi, mutta kuivuukin kyllä nopeammin) jottei epoxista tule ikäänkuin kuorta ja sisään jää ilmaa joka kelluttaa tasuria.
Voi koittaa viikonlopull miten onnistuu, turaamiseks se mene kuitenkin...

E: nii ja Murmeli taita pihdeillä pikkasen noita koukkuja auki ni jää kala paremin kiinni.

Tonnimiäs

Puolisen vuotta sitten tein tuommosia muutaman kymmentä. Silloin ei vielä aivojen suorituskyky riittänyt käsittelemään sanaa lyijy, eikä kupari, kun koin muodon tuolle tasarille 8/0 sidontalangalla. Sitä meni lähes koko rulla siihen ensimmäiseen, toiseen hiukkasen vähemmän kun rupesin käyttämään punaista villalankaa siellä, ja viimeisimpiin vielä vähemmän, kun älysin laittaa tyhmyyksissäni kynien "lyijyjä" "painotukseksi". Nuo ei vielä ole veteen päätynyt (eikä tule päätymäänkään, sen verran karua jälki on).

Komea on video, hyvä, että jotkut jaksaa nähdä vaivaa asioiden eteen. Vois kai sitä ite taas kokeilla värkätä tuollasia kun nuo striimerikoukut vaan tulevat.

Daiwa

Näin se pitääkin Murmeli. Iso kiitos kaikista ohjeista, mitä oot tehnyt. Niistä on varmasti hyötyä kaikille ja niitä on muutenkin mukava katsoa. Miten on kestääkö tuo "perhotasari" hyvin pilkkimistä? Eikös se niin ole, että hyvin suunniteltu on puoleksi tehty, kun mullakin meinaa joskus käydä niinkun Kalamies1000:lla, että heti tekemään ilman tarkempia suunnitteluita. On sitä jo opittu.  :wink:

Jos nyt ois vielä minulla perhonsidontakamat, niin tekisin varmasti nuita kokeeksi.

Tonnimiäs

Siinä kuvaa niistä viimeisimmistä karvatasureista. Valmistettu siis n. puolisen vuotta sitten. Täytyy kyllä myöntää, että laatu on tasoa pökäle, mutta ei tuo tule koskaan veteen päätymään. Nyt jos kokeilis, niin varmaan parempaa jälkeä tulis. Pitää vaan odotella ne striimerikoukut kotia...Ja tuon uinnistakaan ei ole mitään tietoa, eikä sitä tietoa myöskään tule. :-)

Tonnimiäs

Joskopa nämä kaloille kelpais? Koukkuna Living Larva #10.

Daiwa