Loop/Vision braided loops.

Started by Jaakko, May 26, 2003, 20:44:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jaakko

Eli kummat nuista on teidän mielestä parempia. ?
Loopin valmistamat ainakin kalliimpia.
Haittaako nuissa braided loopeissa, jos se on iso kokoinen/pitkä=läsähtääkö se mitenkään tai onko sillä huono heittää jos se on tuollanen suht/koht iso. ?
Visionilla on lyhyempi liitin, sekä pienempi perukerengas ja sitten se värikäskumi joka vedetään perhosiiman päälle on myös Visionilla paljon lyhyempi.

Vastauksia. ???

Aleksi

Sitä kumman valmistajat loopit ovat parempia en lähde erittelemään, koska en ole tehnyt mitään suurempaa vertailua. Taitaa minun siimoissa olla lähes kaikki Visionin looppeja.

Niin. Looppien toimintahan perustuu samaan ideaan kuin ns. kiinalaisten sormiloukkujenkin eli punosta vedettäessä se kiristyy samassa suhteessa kuin siihen kohdistuva vetovoima. Jotta tämä toimiminen olisi mahdollista tulee siiman halkaisijan ja loopin sisämitan (normaalitilassa, "NTP" kuten kemiassa sanottaisiin) olla mahdollisimman toisiaan vastaavat.

Periaatteessa loopin pitävyyden teho paranee sitä mukaa, kun loopin pituussa kasvaa, mutta toisaalta pitävyys on jakautunut suuremmalle alalle, jolloin yksittäisessä kohdassa voima on heikompi loopin ollessa pitempi. Käytännössä tällä ei ole väliä, jos saa ujutettua loopin siiman päälle kokonaisuudessaan.

Loopit eivät ole edes vaaksan mittaisia, joten niiden vaikutus heittämiseen on varsin olematon.

Hmm, oletkos "Kokemus" varma, että olet vertaillut samaan luokkaan tarkoitettuja looppeja Visionin ja Loopin kesken? Viittaan siis tuohon viimeiseen lauseeseesi, ei sillä, ettenkö pitäisi tätä mahdollisena (tms.), varmistan vain.
Aleksi Määttä,
Perhokalastuspuolen vastaava Kalassa.netissä
http://www.kalassa.net/perhokalastus/
Palautetta? [email protected]

Jaakko

Minulla on Visionin loopit pettänyt kolme kertaa, lie missäkö vika. Aleksilla ei vielä ilmeisesti kertaakaa, silloin taidat käyttää jotain liimaa nuissa, ettei ne aukea, vaikka Vision UV knots dressinkiä. Oisko.
Kerran on myös se perukerenksu auennut rikki. Paha paha.

Sitten näin kaupassa tuollaisia Loopin looppeja ja ne näytti paremmalta, kun niissä oli paljon leveämpi perukerenksu ja sitten niissä oli pidempi se kuminen/värikäs jutska ja koko looppi oli pidempi. Vielä kalliimpiakin (Laatu makssa).

?

Aleksi

Hmm, voisikohan olla mahdollista, että ne Visionin loopit olisivat olleet liian väljiä siimaasi, kun kerran ovat pettäneet kolmesti (olettaen, että loopit ovat luiskahtaneet pois siimasta, eivät katkenneet)? Valmistusvirheestä tuskin on kyse.

Tulipa tässä mieleen, että niiden looppien hajoaminen/irtoaminen voisi johtua myös paksuista perukkeista, jolloin looppiin kohdistuu suurempi voima ennen jonkun perukkeen osan katkeamista. Ohuilla siimoilla looppiin ei juurikaan kohdistu voimaa ennen kuin peruke on kärjestä poikki. Itse käytän lähinnä 0,16mm:n paksuista kärkeä perukkeessa, joka ymmärrettävästi on perukkeen "heikoin lenkki".

Olen minä tosiaan tipan pikaliimaa pistänyt loopin päähän ja siis nimenomaan siihen päähän mihin se kumiputki vedetään - siihen toiseen päähän ei liimaa saa mennä  tunkemaan, koska silloin koko loopin toimintaidea särkyy. Liimana olen käyttänyt ihan tavallisia halpis-pikaliimoja, en mitään "kalastuspikaliimaa".
Aleksi Määttä,

Jaakko

Kävin tässä tänään päivällä perhostelemassa, tuolla samaisessa paikassa, missä on kerran Visionin looppi pettänyt. Joku oli löytänyt perukkeeni sekä rikkinäisen loopin ja ottanut ptkiperho perukkeen päästä ja raahannut laiturille.

Hokasin siinä samassa katsoa, että looppi oli jälleen kerran pettänyt peruke renkaasta.
Eli kun katsot sinunkin omaa Visionin looppia, näet, että perukerengas on tehty siten, että se pää on ollut tylppä ja sitten se tylppäpää on työnnetty takaisin ''verkko sukkaan'' ja näin siitä on saatu lenkki. Minulla se tylppäpää oli pulpahtanut verkkosukasta esiin ja näin peruke irronnut ja lenkki auennut.
Niin kuin edellisessä viestissä mainitsit liiman käytöstä loopin kanssa, että liimaa ei saisi tunkea mihin sattuu, ettei liima eliminoi kokonaan loopin ominaisuuksia, joten kysynkin, että onko siitä suurta haittaa, jos laitan liimaa siihen päähän, johon peruke liitetään ja siihen vähän ennen perukerengasta/lenkkiä, varmistaakseni, ettei lenkkin purkaannu. ???

Aleksi

Varsin erikoista on kyllä tuo sinun looppien hajoaminen, jaksaa ihmetyttää. Lieköhän kovin monella samanlaisia haavereita looppien kanssa?

Ei pikaliimatippa siihen perukelenkin tyveen luultavasti pahaa tekisikään, koska se kärki osahan (eli se pätkä mihin on työnnetty sisälle sitä sukkaa lenkin muodostamiseksi) ei osallistu varsinaiseen pitävyyteen, koska sitä ei saa työnnettyä perhosiiman päälle. Laita vaan sitä liimaa, mutta ei kuitenkaan liikaa

Itselläni on nuo loopit 20lb:n kestoisia, eikä taida heikompia mikään valmistaja valmistaakaan ja hyvin ovat kestäneet. 20lb:n voimahan vastaa melko tarkasti kymmentä kiloa, joka on monofiilisiiman paksuudessa 0,40mm:n paikkeilla ja et varmaan niin vahvoja perukkeen kärkiä käytä, mikä aiheuttaisi looppien hajoamisen. Varsinainen mysteeri.
Aleksi Määttä,

Jaakko

Mullakin on tais siis oli nuita 20 Lbs looppeja ja nyt meni viimeinenkin, kun alkoin kiristämään peruketta looppiin, niin (olipa kumma) peruke rengas purkautui.

Olisikohan nuo 40 Lbs parempia/kestävempiä. Onko nuissa leveämpi tai paksumpi se verkkosukka, ajattelin, että jos on niin onkohan tuo mun 5 luokan siima liian ohutta siihen.

On mulla myös uusi hyvä patentti, jolla perukkeen saa kiinni heittosiimaan:
sidon perukkeen unisolmulla heittosiiman ja sen päälle sodon vielä viehesolmun ja sitten sujautan, sellasen braided loop värikkään kumin solmun päälle ja johan pysyy tiukasti, mutta siinä mielessä idea on huono, kun tuon perukkeen vaihtaminen on vähän hidasta touhua.

Täytyy vielä vähä tarkkailla ostaisiko nuita Loopin,- vaiko Visionin looppeja ja sitten jotain liimaa varmuen vuolta varmistamaan, ettei se perukerenksu purkaannu.

jpihlaja

Voisitteko vielä selvittää yksityiskohtaisemmin tuon luuppien periaatteen ja liittämisen heittosiimaan. Idea kun ei oikein avautunut pakkausta hypisetellessä...

Mayfly

Periaatteenahan on se, että liitetään heittosiima ja peruketoisiinsa. Homma toimii myös, liittämällä perukkeen Naulasolmulla heittosiimaan, mutta tällöin koko perukkeen vaihtaminen on paljot työläämpää.

braided looppi on ''verkkoputki'', jonka toisessa päässä on renksu, johon peruke liitetään ja toinen pää on ikäänkuin purkautunut tylppäpää, jonne työnnetään heittosiima sisään. Jotta heittosiima saataisiin pysymään kunnolla ''verkkoputken'' sisällä työnnetään vielä sen päälle muovinen värikäs putki.

''kokemus'' mainitsi jo tuon perukerenkaan heikkouden, eli kyllä ne hiukan heiveroisia ovat, sekä Loopilla, että Visionillakin, joten pieni pikaliima tippa varmistamaan homma.

/May
''Jokainen taimen on liian arvokas kalastettavaksi vain yhden kerran''. -Lee Wulff-

Perhokalastus tärkein harrastus minulle aina päivänä, jolloin ei muu duuni kutsu.
Perhokalastanut olen -93- vuodesta asti ja homma senku menee parempaan suuntaan.

/May