Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Hyvä pilkkisiima?

Started by Bluery, December 10, 2005, 20:14:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bluery

Mikä olisi hyvää pilkkisiimaa? Olen miettinyt ja pohtinut, kunnes löysin honkkarista hyvää Rapalan Winter siimaa.. 50m ja kestää 5.750KG.. Ja sitten varasiimaksi olisi Rapalan Titanium Braid 25m ja kestää 5.550KG.. Onko järkevä päätös?  :oops:  Eli kokemuksia noista 2 siimasta tarvitsisin.. Kiitos kaikille vastanneille!
"Kuivan maan kalastaja"  8)

Anonymous

Ne vetolujuudet ei merkitse mitään pakkasessa. Eikä tavallisessa ahvenenpilkinnässä tarvitse kovin kummoista vetolujuutta. Stroft GTM paksuudessa 0.18mm toimii pakkasessa ja sillä saa kiloisenkin kalan helposti jään paremmalle puolelle! Myös Asso Clubs on varteenotettava vaihotoehto, joka on edullinen.

Sir.Milo

:?:  Miks haluut käyttää noita  :?: .  Omasta mielestäni parhaita siimoja on stroft GTM ja Trabucco T-Force, joista ensimmäinen on hintalaatusuhteeltaan 10+ (vahva ja hyvin suoristuva (ei kiharru, ominaisuus jota oppii arvostamaan kilpailuissa)) ja jälkimmäisellä on tällähetkellä markkinoiden ehkä paras paksuus/kestävyys suhde ,mutta omastamielestäni se kihartuu aika herkästi. Itse käytän sekä talvella että kesällä stroftin GTM siimaa. Harrastan kilpakalastusta joten käytän siimoja aika paljon. (Toi siiman kestävyys ei kerro paljoakaan kun et ilmoita sen paksuutta esim. metalli vaijeri kestää monta tonnia, mutta en kuitenkaan suosittele sitä kalastukseen :lol:  ). Omasta kokemuksestani rapalan siimat eivät ole niitä kaikkein parhaimpia,  mutta rapalahan onkin alkanut kehittelemään siimoja vasta jokin vuosi sitten, toivotaan että tulevaisuudessa ne kehittyvät.

marabou

Itse kaytän pelkästään stroftin siimoja ja olen olllut todella tyytyväinen, paksuuksia joita käytän ovat 0,14 tapseissa ja pikku liukujen kanssa sitten isommissa 0,16. 0,14 saa yli puolen kilon aporren ylös keposeen varsinkin koukun kanssa.

kaivo

Bluery: siiman paksuus riippuu pilkilläkin käytetyistä vieheistä ja tavoiteltavista kaloista. Et maininnut siimojesi paksuuksia, mutta ainakin tuo Rapalan monofiili vaikuttaisi luvatun vetolujuuden 5,750 kg perusteella melko paksulta tavaralta, ainakin tavalliseen ahvenpilkintään. Siiman paksuus on tottumuskysymys, mutta jos jotain nyrkkisääntöjä pitäisi antaa niin itse olisin taipuvainen käyttämään ahvenpilkillä seuraavia paksuuksia (monofiileissa):

*Mormyskat 0.10 - 0.12 mm, isolle ahvenelle hyvin matalaan veteen jopa 0.14 mm
*Pystypilkit 4 - 7 cm ja saman kokoluokan tasapainot 0.16 - 0.18 mm
*Isot tasarit ja pystypilkit 0.20 - 0.25 mm.

HöHö

Mites noiden kuitusiimojen käyttö??
Itte oon aatellut kokeilla jotain 0.15 kuitusiimaa tasapainopilkille, onko kokemuksia?

daiwa2

HöHö:
Itse käytin viime vuonna yhdessa vavassa 0,14 mm kuitua tasurin jatkeena.En huomannut ainakaan itse minkäänlaista kalantulon heikkenemistä.Hyvin kesti nostaa melkein 2 kilon hauen.Kyseinen siima jota käytin niin on jotain halvalla ostettua siima erämessuilta jossa ei ole minkään laista merkkiä.Teksteistä päätellen jotain saksalaista.Tarkoitus olis vaihtaa kaikkiin tasuri vapoihin tuota kyseistä siimaa.

Ja muihin ostan Stroft GTM siimaa joka on jo koettu hyväksi monena vuotena

www.kalassa.net/daiwa2

Kalassanet Ry:n kalastusseuran puheenjohtaja

Sir.Milo

Paras Kuitusiima merkki on spiderwire, joka on paljon notkeampaa kuin kilpailijansa. Aattelin vaan et jos kiinostaa kuitusiimat.

Anonymous

ajattelin ostaa tollasta rapalan punottua siimaa. kannattaako? ja tiiätteko miten se siima käyttäytyy kovilla pakkasilla et jäätyykö se ihan koppuraks??

Punssi

Nostetaas vähän vanhaa aihetta.

Kävin juuri ostamassa iteslleni 0,135 Stroft fluor siimaa morri pilkintään. Paketissa lukee, että kestää 1,8kg:ta, nyt vertailin Fireline micro iceen niin se kestää 0,12 6,8kg onko tuo Stroft siis ihan surkeaa siimaa, vai mistä tämä suuri ero johtuu?

Panze

Quote from: Punssi on January 07, 2009, 17:56:12
Nostetaas vähän vanhaa aihetta.

Kävin juuri ostamassa iteslleni 0,135 Stroft fluor siimaa morri pilkintään. Paketissa lukee, että kestää 1,8kg:ta, nyt vertailin Fireline micro iceen niin se kestää 0,12 6,8kg onko tuo Stroft siis ihan surkeaa siimaa, vai mistä tämä suuri ero johtuu?

Johtunee siitä, että tuo fireline on monikuitusiimaa, eli se koostuu monista ohuista kuiduista, se tekee siitä vahvempaa (ja kalliimpaa), kuin esim. monofil siimasta, joka on yksisäikeistä. :-)
Give a man a fish and you will feed him for a day. Teach a man to fish and you will feed him for a lifetime.

Punssi

Jaajuu. Toi onkin fuusiosiimaa. Ei lukenut tuolla rialinnan sivuilla. Enkä osannut muualta katsoa. Ilmeisesti siis ihan pätevää tuo Stoft.

harrastelija86

Stroft ehdottomasti.  :mrgreen:

Thenextone

Stroftin GTM on hyvä. Samoin Trabucon T-forcet, sinisessä ja punaisessa paketissa. Trabucon T1 elitestä en tykänny, hirveen herkkä solmujen onnistumisen suhteen. Normarkin Tensor ja Tensoft kuuluu kans omiin suosikkisiimoihin.

Isäukko tykkä pitää ohkasta punottua karvapyrstöjen kanssa, firelineä ja Poweprota käyttäny. Paksuus jotain 0.10mm luokkaa. Haarukan kanssa mulla ei tuo punottu toimi, ei kestä etusormi kun hirttää nahkaan kiinni. Ja tuntuma omaan makuun liian terävä.

Aatami

Itekkin todennut noi erilaiset punotut hyviksi pienten tasureiden kanssa. Juurikin 0,1mm käytän. Merkille ei niin väliä. Tällä hetkellä taitaa olla firelineä.
Tosin välillä ihan säikähtää tärppejä, kun tuntuu niin hyvin vaikka olisi rukkaset käsissä. Myös näitä Normarkin siimoja on tullut käytettyä ja tuntuu kestävän aika hyvin haukien hampaiden käsittelyä.
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

JuP3

Edullinen Stroft tai ERÄn testivoittaja Tensor. :wink:
Reilusti kalastusta, jo vuodesta 1927. P-KUK

hässi

Stroftin GTM pääsiimana normipilkeille, Normarkin Tensoft (mustana) kaikille liukupilkeille ja morrivapoihin Firelinen ohuimpia "punottuja" siimoja. Morrivavassa käytän punottuja siimoja venymättömyyden ja hyvän tuntuman takia, ja morriin iskeneet hauetkin nousevat, yleensä ilman viehetappioita.

Veketti

Stroft fluor ja GTM, sekä myös ABR ovat tulleet tutuiksi ja hyväksi havaituksi vuosien saatossa. Eilen virittelin tasarionkiin Trabuccon T-Force Tournament Toughia, vahvuudeltaan 0,220mm/6,950kg. Pystyonkiin laitoin Trabuccon T-Force Super Softia, vahvuutena 0,205mm/5,420kg. Parin tunnin äskeisten kokemusten perusteella molemmat erittäin asiallista ja käyttötarkoitukseen passelia siimaa. Morriongissa ollut tämän talven myös Trabucot, oisko ollu tyypiltään competition pro:ta, morrihommiin parasta siimaa mitä minulla on tähän astisessa kalamieselämässä ollut.

JP_Fisher

Punottu toimii morreissa Tasureilla ja Pystyillä oli joku ohut 2kg kestävä siima joka on notkea

Handyy

Tectan on hyvää morrisiimaa, se ei mene kippuralle jos venyttää. Se on myös todella joustava siima ja vetolujuus kohdillaan!

fishing4ever

Kesäkalastus-siimoja voi ilmeisesti käyttää aivan yhtä hyvin talvellakin, näin ainakin jostain luin (ja talvisiimoja kesällä)? :?

Zinkki

Näinhän se taitaa olla. Itse en ainakaan välitä talvi/kesä-merkinnöistä mitään.

Henkilökohtaisesti tykkään käyttää Unyl-merkkistä siimaa pilkinnässä. Se on kohtuullisen laadukasta, halpaa, ja punaista (keltaista saa myös).

Hagge

Quote from: Zinkki on April 09, 2009, 22:10:48

Henkilökohtaisesti tykkään käyttää Unyl-merkkistä siimaa pilkinnässä. Se on kohtuullisen laadukasta, halpaa, ja punaista (keltaista saa myös).

Itse olen käyttänyt Unylin kirkasta siimaa... :roll:

Zinkki

Hienoa kun korjasit. Vakioliikkeessäni ei sellaista myydäkään.

Murmeli

Strorft GTM:ää olen ruennut itse käyttämään (täältä vinkki). Hyvä vetolujuus ohuellakin siimalla. Ei ole moittimista tuossa.