Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Mitä mukaan ja mitä jättää pois?

Started by Karski, January 13, 2009, 16:44:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Karski

Jos olet lähdössä pitemälle kalareissulle, jossa joudut patikoimaan kalapaikaille pitkän matkan eikä siellä ole mahdollisuuksia jääkaappeihin yn. (teltassa asustaminen) niin mitä sinne kannattaa ottaa mukaan ja mitä jättää pois?
Miten toimitaan saatujen kalojen suhteen.Siis jos saat kalan ja haluasit viedä sen reissun jälkeen kotiin niin miten/mihin se säilötään tai minkäläisia varusteita olisi syytä hankkia kaloja varten, vai kannattaako niitä yleensäkkää ruveta säilömään?(Kuvitellaan että tälläinen reissu tehtäisiin joskus heinä-elokuun vaihteessa.)

Tälläinen aihe, koska itse olisin ensi kesänä menössä tuollaiselle reissulle enkä ole aiemmin tehnyt vastaavia.
''eise oo niin justiinsa''

Hauzi

Jos sieltä haluaa kaloja tuoda poies ja kovinkin lämpimät kelit on niin. Ei voi kun suolata net ja toivoa että säilyy perille asti.

Yleensä jos ite patikka retkelle kalaan lähden niin siellä paikan päällä net kalat syödään. Tietenkin viimesten päivien kalojen kuskausta kotiin voi jo harkita.
Mukaan suolaa, perunoita ja riittävästi evästä. Itse en koskaan laske ruoka puolta sen varaan, että saisin paikanpäältä ruuan joesta. Kuivamuonia ja pussiruokia mukaan, menevät pieneen tilaan ja kevyitä kantaa.

Tonnimiäs

Voihan niitä kaloja pitää esim. vesitiiviissä pussissa vedessä. Vesi kuitenkin on yleensä viileämpää kuin ulkoilma? :roll: Ainakin joissa ja koskissa ollaan kaloja säilytetty tällä tavoin pienen virran alueella, ei nyt kuitenkaan sinne kovimpaan koskeen kannata heittää. Vaikkapa narulla läheiseen rantapuuhun kiinni, ettei vahingossakaan pääse karkaamaan.

Myös muu ruoka säilyy näin hyvin.

E: ja tottakai suolaa pintaan reilusti.

Perca

Kuulostaa tutulta. Mulla ja frendillä oli kolmen päivän telttakalastusreissulla ruoat mukana kylmäboksissa jäädytettyjen 3L vesitonkkien kanssa (pysyi kylmänä sen 3vrk). Ne kalat mitä saatiin (pääasiassa seitä ja turskaa) syötiin heti paikan päällä tuoreeltaan. Ne kuivamuonat mitä jäi syömättä niin tuotiin takaisin. Idea toimi hyvin, en tosin tiedä pidemmästä reissusta. Ruoat tosiaan valmistettiin avotulella joko paistinpannulla tai altalaisella liuskekivellä käyttäen sitä paistotasona. Mukana siis teltta & makuupussit, kalavehkeet, kylmäboksi, reput selässä ja puukot vyöllä.

Elitasosta karsimalla saa kyllä kaiken oleellisen mukaan. Itse en kyllä lähtisi tuomaan mitään pois, ainakin seifileet olivat jo syömäkelvottomia 8h päästä kylmäboksissa olon jälkeen verrattuna tuoreeseen kalaan.

-Perca
Vegetarian is an old indian word for bad hunter

Hauzi

Quote from: Perca on January 13, 2009, 17:10:10
Mulla ja frendillä oli kolmen päivän telttakalastusreissulla ruoat mukana kylmäboksissa jäädytettyjen 3L vesitonkkien kanssa (pysyi kylmänä sen 3vrk).
-Perca

Kyllä nuot menee jos et kovin pitkiä matkoja meinaa siirtyä. Ainakin itellä saattaa purolla vierähtää viikonkin verran aikaa niin ei sinne viitti jääpalasia lähtiä raahaamaan. En kyllä kovin montaa kilometriä viittis raahata laukkua mikä on täynnä jäätä hivenen ylimääräistä painoa.

Joo kyllähän net kalat vedessä jonkun aikaa säilyy, varsinkin jos vähänkin enenmpi virtaava vesi on. Niin se vesi on jotain 10asteen paikkeilla. Riippuen tieten alueesta, mut ainakin täällä pohjoisen perukoilla.

Murmeli

Sumppu on yks vaihtoehto. Silloin sun vaan ei kannata tappaa niitä kaloja. Vaan kukapa rupeaa sumppua kantelemaan.