Jään "käyttäytyminen" ja pauke eri ilmoilla.

Started by Siikapossu, January 29, 2007, 17:22:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vainaja

Quote from: Murmeli on January 07, 2009, 17:55:36
Quote from: roskakala on January 06, 2009, 22:02:15
Quote from: Daiwa on January 06, 2009, 20:11:49
Pakkasaikaan pilkillä tollaset ottaa päähän jakovasti.

Ei ne ota päähän vaan tuo jännitystä pilkkimiseen... :wink:
Jotku käy pilkillä ilmeisesti vain, jotta olisi jännää. Itse ainakin haluan saada kalaa.

Tottakai kalaakin pitää tulla, mutta se alkaa lopen kyllästyttämään ku on kaikki ämpärit ja säkit täynnä. Jos jää vähän paukkuu ja rätisee on pilkillä mukavampi istuskella.

Daiwa

Quote from: roskakala on January 08, 2009, 14:43:19

Jotku käy pilkillä ilmeisesti vain, jotta olisi jännää. Itse ainakin haluan saada kalaa.

Tottakai kalaakin pitää tulla, mutta se alkaa lopen kyllästyttämään ku on kaikki ämpärit ja säkit täynnä. Jos jää vähän paukkuu ja rätisee on pilkillä mukavampi istuskella.
Näkisimpä joskus, kun sinä kalan nostat jäälle. Ei se jään paukkuminen mitenkään siihen vaikuta, että kohta jää pettäis, vaan kovalla pakkasella jää jäätyy nopeasti ja paisuu, sitten se paukkuu.
- Milloin kala kasvaa nopeimmin?
- Kun kalastaja kertoo saaliistaan.

vainaja

Quote from: Daiwa on January 08, 2009, 18:56:38
Quote from: roskakala on January 08, 2009, 14:43:19

Näkisimpä joskus, kun sinä kalan nostat jäälle. Ei se jään paukkuminen mitenkään siihen vaikuta, että kohta jää pettäis, vaan kovalla pakkasella jää jäätyy nopeasti ja paisuu, sitten se paukkuu.

Siinä sitä ollaan niinku tiiettäisiinki jotain.. Luulekko että pelkään sitä paukkumista että jää rösähtäis? Tarkotin että sulle se tuo jännitystä ku sää pelekäät ja mulle se tuo jännitystä, että millon daiwalla pettää hermot.

kala eemeli

juu en minäkään oo jäihin tippunu vaikka onkin paukkunu :-)

JP_Fisher

No verrattaan nyt vaikka näin.

Mene lattialle  makaamaan ota rento asento vedä syvään henkeä ja pyydä kaveriasi kävelemään päältäsi ja tökkimään haravalla mahaan millaista ääntä itte pitäisit?? Vertaus kuva pilkkijästä ja kairaamisesta
Siitä johtuu jään pauke,jää elää, liikku alas ja ylös  syntyy ääni,sitä ei pääse karkuun se ei ole vaarallista paitti jos jäätä on 3cm ja rutisee kannattaa ottaa suunnaks ranta.

Torro

Eilen matikka pilkillä jää rutisi ja eli joka suunnassa. Kauhee ryske kokoajan, kyllä ne kalat pienemmästäkin pelästyy. Kyllä siinä itekin pelästys kun railo räsähti viereen. Jäätä oli kuitenkin se +10cm
perhokalastus on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa

Tontsake

Itellä kävi se sama jo aiemmin mainittu eli railo repun alle ilmiö eilen. Pienellä järvellä kamallaa jyskettä koko ajan ja yksi iso paukaus --> oikeen tunsi miten jää pomppas/putos pari senttiä ja jostain parinkymmenen metrin päästä alkanut railo kulki suoraan pilkkijakkaran alta. Kyllä siinä säikähtää vaikka tietääkin että jää kestää. Nuo isommat paukahtelut heilutteli vedenpintaa reijässä n. 5cm parhaillaan ylösalas. Melkosia paineenvaihteluita tuola jäänalla. Ja kala ei tuolloin pahemmin syöny...
Pilkkimään!

El Dorado

Joo, tätä samaa pauketta olen seuraillut tuossa Patelassa.
Ja minunkin mielestä se on ihan selvä fysiikallinen ilmiö, eli jäähän laajenee. Ja aina kun se paukkuu niin se ei enään pysty laajenemaan enemmän, näin minä olen ymmärtänyt asian.
Kalan tuloa se ei ainakaan haittaa, minun kokemuksella... eikä siinä varmaan mitään pelättävää ole, se on vain hyvä asia.

Crice

Eilen kun olin luistelemassa Kankarisvedellä niin jää mylvi ja paukkui kokoajan. Jää oli railoja täynnä ja oli käydä hassusti kun luistin yhtäkkiä upposi railoon. Tänään tarkoitus lähteä Päijänteen jään mölinöitä kuuntelemaan :wink:
O_o