Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

siipikirpun solmiminen?

Started by jompsu, January 08, 2009, 19:00:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jompsu

Ostin tässä jonku aikaa sitten kyseisen pilkin ja olen ruennut ihmettelemään, että miten se oikeen sidotaan siiman jatkoksi?
yleensähän pilkeissä on pieni renkula mihin siima laitetaan mutta siipikirpun tilalla on reikä!
onko mahdollista että rengas on irronnut :?
itse olen sitten käyttänyt sitä niin, että olen pujottanut siiman reijän läpi ja solminut sen vain kiinni mutta pilkki ei ole sen takia tasapainossa :-(
tä...?

Daiwa

Quote from: jompsu on January 08, 2009, 19:00:14
Ostin tässä jonku aikaa sitten kyseisen pilkin ja olen ruennut ihmettelemään, että miten se oikeen sidotaan siiman jatkoksi?
Yläreijästä siima sisään ja sen solmit kauniisti koukun alkuosaan.

- Milloin kala kasvaa nopeimmin?
- Kun kalastaja kertoo saaliistaan.

hässi

Tuollakin niitä on.

http://www.kalassa.net/keskustelut/index.php?topic=4883.0

Ja tuosta alempana olevasta linkistä tuo kohta B näyttää myös toimivalta, kannattaa varmistaa sitten kanssa että solmut pitää. Kostutus vedellä tai vastaavalla ja sitten vasta hiljalleen kiristää solmun/solmut, riippuen tietysti millä solmii.
http://www.geocities.com/onginta/opas/NN3.htm

mikko78

Ite teen tuonne koukun juureen tavallisen kalastajan solmun. Ainakin tähän asti se on pitänyt.
KALASTUKSEEN käytettyä aikaa EI vähennetä miehen elinajasta

Daiwa

Quote from: mikko78 on January 19, 2009, 20:53:50
Ite teen tuonne koukun juureen tavallisen kalastajan solmun. Ainakin tähän asti se on pitänyt.

Eihän sillä solmulla niin väliä ole, kunhan se on nätisti tehty, eikä haittaa kalan tarttumista pienissä morreissa.
- Milloin kala kasvaa nopeimmin?
- Kun kalastaja kertoo saaliistaan.

pilkkiäijä

Ihmeen monimutkasesti ne täytyy tehdä! Itse teen niin että pujotan siiman reiästä läpi sinne alapuolelle, sitten vaan lenkki siiman ja koukku lenkistä läpi ja tämä toistetaan 5 kertaa, jonka jälkeen "solmun" pitäisi kestää.

Jonkinnäköinen hahmotus:

Jos joku tuosta oikeasti jotain ymmärsi niin kannattaa kokeilla! Sitä solmua kannattaa myös muutaman reissun jälkeen aina vilkaista, vaikka sen ei siitä pitäisi aueta! Nopea tehdä aina uusi. Kestänyt minulla paremmin kun koukku  :-P
Olen kalastelijapoika!

Pataakkeli

Quote from: pilkkiäijä on January 19, 2009, 21:16:08
Ihmeen monimutkasesti ne täytyy tehdä! Itse teen niin että pujotan siiman reiästä läpi sinne alapuolelle, sitten vaan lenkki siiman ja koukku lenkistä läpi ja tämä toistetaan 5 kertaa, jonka jälkeen "solmun" pitäisi kestää.

Jonkinnäköinen hahmotus:

Jos joku tuosta oikeasti jotain ymmärsi niin kannattaa kokeilla! Sitä solmua kannattaa myös muutaman reissun jälkeen aina vilkaista, vaikka sen ei siitä pitäisi aueta! Nopea tehdä aina uusi. Kestänyt minulla paremmin kun koukku  :-P

eiks tuohon kannattas laittaa joku varmistussolmu loppuun?  :?
Patakuninkaallista - jo vuodesta 2007.

pilkkiäijä

Voihan sitä kokeilla, mutta itse laitoin vaan somun siihen loppuun ja se katkesi joka kerta. En tiedä johtuiko sitten siimasta mutta ilman sitä solmua se kesti.

Koita vaan ilman sitä varmistussolmua, ei se sieltä mihinkään aukea kun tarpeeksi kireelle kiristät. Jos et luota, niin jätä vähän pidempi siimapätkä sinne loppuun niin on vähän luistovaraakin.
Olen kalastelijapoika!

Qkkeli

Helpoimmalla pääsee, kun pujottaa ensin siiman reiästä läpi, tekee normaalin uni-solmun ja kiristää sen koukun varteen. Erittäin helppoa tehdä, eikä luista auki ja kestää varmasti.

perza

Yks tapa on myös pujottaa vaan siima morrin reiästä läpi ja tekee siiman päähän solmu mytyn eli muutamat umpisolmut. Pääasia että solmu mytty ei mahu menemään morrin reiästä läpi. Ja pysyy muuten varmasti, vaikka ei heti uskoiskaan. On nimittäin nähty tänätalvena tuokin. Itse en tosin tuota käytä, mutta kaveri käyttää ja ei vielä ainakaan yhtään morria ole menettänyt ja on kyllä hauetkin nousseet nätisti ylös.

Ite käytän ihan perus viehesolmua koukun varressa ja sitten pujotan siiman reiän läpi.
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Torro

Ite teen unisolmun koukunvarren ympärille
perhokalastus on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa

Morripoika

Joku on minulle sanonut, että koukun pitäs ehottomasta siipikirpussa olla alaspäin. Minä kun olen aina luullut, että ylös päin. Mites se nyt sitten on?
Kalastusta, metsästystä ja urheilua.

pilkkiäijä

Tälläistä en ole kuullutkaan, mutta samapa se kai on. Kuitenkin mielestäni siipikirpussa kuuluu olla koukku ylöspäin. Sen takia ettei koukku tarttuisi pohjaan ja se pysyy pohjassa tasapainossa kun koukku on ylöspäin. Kokeilematta ei tietysti selviä kumpi on parempi tapa.
Olen kalastelijapoika!

Mr Ponu

Ei tuo ihan harvinainen uskomus ole, tuttavan kanssa oltiin pilkkikisoissa joskus 80-luvun puolivälissä ja hänellä oli samanlainen tapa pitää siipikirppua ylösalaisin "valtavirtaan" verrattuna. Ihan hyvin tuntui kalaa nousevan myös ylösalaisin solmitulla morrilla.

Edit: Lisätään vielä että nuo pilkkikisat oli siellä oikealla Jormuanlahdella, joka taitaa kummitella tuolla Propilkki pelissäkin.

wewwer51

joo näin mie teen solmut. teen ensin lenkin josta pujotan tuon pään läpi  ja kun ole saanut 3 tehtyä niin koukun runkoon sitten kiini. helpoa jos tuolla ei selviä.
fishing rocks!

wewwer51

paras mahdolinen solmu minkä kannataa tehä koska itse teen sillä ja toimii ihan hyvin.
fishing rocks!