Mateen pyydyskalastus

Started by Maukk-a, January 04, 2009, 16:25:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Maukk-a

Jos joku viitsisi kertoa tuosta mateen koukkukalastuksesta ja vuodenajasta. Haukia olen iskukoukulla pyydystänyt, mutta nyt kiinnostaisi myös mateen pyynti.

Hemulisoturi

Sattumamateita tulee hauen pyynnin yhteydessä ihan keskeltä kovia haukimestojakin. Rupee pikkuhiljaa mateetkin liikkumaan kutupaikoille. Eli paras sesonkikin alkaa olemaan kohta käsillä. Riippuu toki paljon missä päin maata kalastetaan.

Viime maaliskuussa Kallavedellä liikkui vielä haukipaikoilla melko komeita matikoita. Pohjan tuntumaan viritetty iskukoukku särkisyötillä antoi muutamat komeat mateet.

Maukk-a

Komeita näyttää mateet olevan.
Mites toin syötin kanssa, onko oltava särki vai kelpaako muut syötit? :-)

Hemulisoturi

Quote from: Maukk-a on January 04, 2009, 16:33:46
Komeita näyttää mateet olevan.
Mites toin syötin kanssa, onko oltava särki vai kelpaako muut syötit? :-)
Kelpaa kai ne muutkin. Särkikalat luonnollisesti vaan parempia ahvenen rinnalla. Kaupasta ostetut muikutkin pelaavat hyvin. Usein jopa särkeä paremmin.

Maukk-a

Olen kuullut myös joidenkin puhuvan madekoukuista. Ovatkos ne jotenkin parempia kuin iskukoukut vai ajavatko saman asian..? :-D

Hemulisoturi

Maukk-a

Kiitos tiedoista.
Sen verran vielä kysyisin että, onko omakohtaisia kokemuksia, iskukoukku vai madekoukku? :-)

Tornio_River

Quote from: Maukk-a on January 04, 2009, 16:54:39
Kiitos tiedoista.
Sen verran vielä kysyisin että, onko omakohtaisia kokemuksia, iskukoukku vai madekoukku? :-)

Jos alueella liikkuu paljonkin haukia niin suosittelisin iskukoukun käyttöä,normaalin  made koukun hauet tuppaavat syömään niin hyvin ettei nostettaessa ole enää jäljellä ku rispaantunut langan pätkä, hyvinä syötteinä on toiminu särjet,kiisket ja muikut ja maivat

Maukk-a

Aivan..Pidän kyllä enemmän tuosta iskukoukulla kalastamisesta. Syöttinä olen yleensä käyttänyt tuota silakkaa, koska on niin vaivaton hakea kaupasta. :-D

Hemulisoturi

Quote from: Maukk-a on January 04, 2009, 16:54:39
Kiitos tiedoista.
Itseasiassa toinen, suurempi em. kalasta tuli yön yli pyyntiin jätetyllä kolmihaarakoukulla. Oli koukku suolessa asti. Piti mukavaa mellakkaa nostaessa. Pienempi näistä kahdesta mateesta tuli iskukoukulla. Iskukoukkukin suolessa asti. Ei siis leuasta läpi ollenkaan. Todennäköisesti ensiksi lauennut ja vasta sitten made oli nielenyt sären koukkuineen.

Maukk-a

Eli madekoukut voisivat toimia paremmin mateelle. Ikävänä puolena vain, että hauet tykkäävät viedä madekoukun mukanaan. :-D

Daiwa

Jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, niin aikaisin tiistai aamuna vien 15-20 koukkua pyyntiin. Ite en oo koskaan ennen pyytänyt matikoita koukuilla. Paitsi isoveljen mukana oon kyllä ollut ja siitäkin on aikaa. Paikka on sellainen, josta on matikoita noussut ja katotaan miten käy.
- Milloin kala kasvaa nopeimmin?
- Kun kalastaja kertoo saaliistaan.

Maukk-a

Itse kävin koukkuni kokemassa ja madekoukuissa ei ollut mitään, mutta iskukoukuissa oli muutama mukavan kokoinen hauki. :-D

Arska_1

Heitetäänpäs tähän aiheeseen niin ei uutta tämän takia tarvitse tehdä, niin millainen pohja pitäisi olla matikankatiskapyynnissä? Tietääkseni kova, mutta onko tässä mitään muita asioita mihin kannattaisi kiinnittää huomiota pohjan puolesta, että pitäisikö olla esim. kivikkoa?

-Arska_1
Ilo puolesta, riemu kilosta, mutta mitäs kahdesta?

Daiwa

Tällainen vötkisteliä oli koukussa. Kuva on todella epäselvä, mutta parempaa en kerennyt ottaa. Puhelimella pimeässä...

Made on samasta paikasta, mitä raimon made. (Kalastuskuvia tänne, sivu 2).

Tasuri

Quote from: Arska_1 on January 11, 2009, 11:53:16
Heitetäänpäs tähän aiheeseen niin ei uutta tämän takia tarvitse tehdä, niin millainen pohja pitäisi olla matikankatiskapyynnissä? Tietääkseni kova, mutta onko tässä mitään muita asioita mihin kannattaisi kiinnittää huomiota pohjan puolesta, että pitäisikö olla esim. kivikkoa?

-Arska_1
Itse pidän kahta katiskaa hiekkapohjasessa paikassa. Vettä on noin 1-1.5 metriä. Samassa paikassa mateet kutevat sit helmikuun aikana. joilloin mateita saattaa olla katiska puolillaan. Omasta mielestä kivikko on huono paiikka, koska katiska ei ole tasaisesti pohjaa vasten. Polkuja pitkinhän ne mateet menevät.

kala-ale

käytiin laittamassa 2 katiskaa jään alle n.1metrin syvyyteen. käydään huomenna ekan kerran kattoo onko sinne mitään vielä uinut
Mä verkot vetehen vain lasken laulellen ja luodolle käyn onkimaan...

<><                         <º(((((< 

jarmoankka

Quote from: Maukk-a on January 04, 2009, 17:12:11
Eli madekoukut voisivat toimia paremmin mateelle. Ikävänä puolena vain, että hauet tykkäävät viedä madekoukun mukanaan. :-D

Hauet ei vie madekoukku mennessään, kun viittii laittaa perukkeen. Normaali kevlarperuke ei haittaa mateen ruokailupuuhia, mutta suojelee koukun katoamisen hauen mahaan.
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

kala-ale

ei vielä oikeen ollu matikka liikkunu.. jospa se kohta.. :D :D
Mä verkot vetehen vain lasken laulellen ja luodolle käyn onkimaan...

<><                         <º(((((< 

Tasuri

Lauantaina Kävin omat kaksi katiskaa kokemassa. Mateita oli 30 kappaletta, joista 10 oli pieniä ja loput 1-2,5 kilosia. eikä ole vielä kutu alkanut. Matikoilla helppo tienata rahaa :-D

Zinkki

Minkälaisissa paikoissa kannattaa madekoukkuja pitää? Kuinka syvällä, minkälainen pohja tai muita hyvän paikan tunnusmerkkejä?

Maukk-a

Mimmosia koukkuviritelmiä teillä on? Meinaan vaan, että kun madekoukkujen "virittämiseen" on ilmeisesti monia eri keinoja miten syötti pidetään pohjassa ja miten veden korkeuden vaihtelu huomioidaan.

Millaisen viritelmän tekisitte, jos jäätä noin 20cm ja vettä jään alla noin 50 cm?

rûutánãµ

tuleeko katiskalla vai iskukoukulla madetta paremmin? oon pitäny muutaman päivän paria koukkua ahven syöttinä ja saaliina vaan yks pikku hauki

Tasuri

Tänään kahdesta katiakasta n.40 kiloa matikkaa. Tosin pariviikkoa olen säilönyt isompia ja nyt möin kaikki kerralla pois.

Acke

Tänään kokemaan katiskoja. Viikko sitten oli 3 pientä matikkaa katiskassa.

Acke

Quote from: Kuhiska on February 07, 2009, 09:31:54
Tänään kokemaan katiskoja. Viikko sitten oli 3 pientä matikkaa katiskassa.

Katiskat oli tyhjät. Jätin katiskat vielä pyyntiin.

Arska_1

madekoukku = madehaara eli se lyijymötikkä, mistä lähtee monta koukkua eri suuntiin?  :oops:

Itse kävin tänään tuommosen madehaaran kanssa ensimmäistä kertaa kokeilemassa. Syötiksi olin ottanut nyletyn kalan palasia, liekkö toimivia? Mitään en ainakaan saanut. Sitten pitäisikö siinä jokaisessa koukussa olla välttämättä jotain vai kelpaako matikalle jos vaikka vain kahdessa koukussa olisi kalaa?

Kiitoksia niille, jotka voisivat tämmöistä tavista opastaa..  :roll:

-Arska_1
Ilo puolesta, riemu kilosta, mutta mitäs kahdesta?

Maukk-a

Quote from: Arska_1 on February 11, 2009, 20:36:13
madekoukku = madehaara eli se lyijymötikkä, mistä lähtee monta koukkua eri suuntiin?  :oops:

Itse kävin tänään tuommosen madehaaran kanssa ensimmäistä kertaa kokeilemassa. Syötiksi olin ottanut nyletyn kalan palasia, liekkö toimivia? Mitään en ainakaan saanut. Sitten pitäisikö siinä jokaisessa koukussa olla välttämättä jotain vai kelpaako matikalle jos vaikka vain kahdessa koukussa olisi kalaa?

-Arska_1

Eikös madekoukuiksi myös sanota normaalia isompaa koukkua, joka on viritetty passiiviseen pyyntiin täky kalan kanssa? :-)

Daiwa

Pientä on kala joessa, kun melkein kaikki on ollut tätä luokkaa. Niinkun tänäänkin. Ottaahan se kumminkin vielä koukkuun.

Rambo-Jonne

Quote from: Maukk-a on February 13, 2009, 16:08:47
Quote from: Arska_1 on February 11, 2009, 20:36:13

-Arska_1

Eikös madekoukuiksi myös sanota normaalia isompaa koukkua, joka on viritetty passiiviseen pyyntiin täky kalan kanssa? :-)

Ei myös, vaan pelkästään. Yksi viritys on että otetaan kalastajanlankaa (oletetaan että pelipaikalla on 2m vettä) 4m ja sidotaan päähän paino (mutteri tai joku). Sitten siitä sidotaan tapsi esimerkiksi siten että lankaa on 30cm ja 20cm kohdalle sidotaan kelluke (viinipullonkorkki/styrox/finnfoam palanen) ja päähän suurinpiirtein 4/0 koukku. Ideana on että koukkuun laitettu syöttikala jää n. 10cm korkeuteen pohjasta ja uintilankaa tuo pari metriä.