Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Haittaako perholukko uintia

Started by Hagge, February 23, 2009, 18:37:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hagge

Noniin pilkkijät, kysymys kuuluu haittaako pieni perholukko mormyskan uintia. :? (<--- pieni ja ytimekäs lause)

jarmoankka

Kokolailla varmasti sanon että KYLLÄ: Ei muuta ku alle 0.15 siimaa ja solmun opettelua.
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

kala-ale

Joo samaa minäkin pähkäilin! Olisi niin helppoa vaihtaa morria ja nopeasti perholukon avulla. Käytin sitä vähän aikaa ja huomasin että ainakin pienempi lenkkisisä mormuskoissa se haittasi..  :-( :-( nykyään vaihdan morria tarvittaessa vain solmimalla, opettelin suht nopean ja hyvän solmun..  :lol: :lol:
Mä verkot vetehen vain lasken laulellen ja luodolle käyn onkimaan...

<><                         <º(((((< 

Hagge

Quote from: jarmoankka on February 23, 2009, 18:42:42
Kokolailla varmasti sanon että KYLLÄ: Ei muuta ku alle 0.15 siimaa ja solmun opettelua.

Lenkkisolmua vai unisolmua? Ei kyllä kauheasti luulisi tuollaisen tulitikun päätä hiukan suuremman perholukon paljon uintia haittaavan, mutta jos viisaat ovat tätä mieltä niin tähän uskomme.

jarmoankka

Toki pienin perholukko varmasti 4-5g volframi-morria ei niin paljoa hetkauta, mutta pääosinhan morreilla kalat tulee niillä pienillä ja kauniilla, jotka varmasti kärsivät lukosta. Ei ole vaikeata oppia tekemään nopeasti solmua morriin. Kuivaharjoittelua 30min kotosalla ja se on siinä.

Viisaammasta en tiiä.
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

Tuhe

Kyllä lukko haittaa ihan pienen morrin uintia, mut eipä niitä lukkoja ihan pieniin paikalle saakkaan. Itse olen kokeillut merellä 5mm volframimorriin perholukkoa, enkä havainnut saaliissa mitään eroa. Suosittelen kumminkin siimasolmua kiinnitystavaksi, koska silloin tulee uusittua solmut paljon tihiempää. Itsellä kävi parikertaa, et ei malttanu uusia lukkoon tulevaa solmua, niin solmu väsyy ja pettää kun kaloja tulee.

Hagge

Mutta solmitaanko morri lenkkisolmulla vai lenkittömällä?

Satunnaikalastaja

Olen laittanut morrit 10 cm tapsiiin, jonka päähän pienen perholukon. Pilkkisiiman päässä taas on pieni viehelukko, johon napsautan tuon perholukon. Näin on nopea vaihtaa morria, enkä ole havainnut tuon haittaavan tärpin huomaamistakaan.

jarmoankka

No kuka solmii mitenkin. Itse teen lenkkimorriin rehellistä umpisolmua  tai  mikähän sen nimi on- solmua  (kaksi kertaa siima läpi lenkistä niin että jää lenkki,sitten kieputusta siiman ympäri ja pää läpi siiman lenkeistä).

Reiälliseen morriin vien läpi reiästä,kieputan koukun ympärille ja tuon takasin reiästä jos mahtuu ja viimeistelen umpparilla.  Jos ei mahdu kuin kerran läpi, niin vien siiman läpi ja teen sen päähän 2-3 kertaisen umpparin, jollion morri ei siitä irki pääse.

No nää on mun tapoja vain ja en ole alan harrastaja (enempi tasureita), joten viisaammat taas viisatkoon oikeita solmuja ja niiden tekotapoja.

Satunnaiskalastajan tapakin voi olla ihan hyvä, olettaen, että ymmärsin oikein eli siimaan on sidottu morri. Eli siinä päässä ei ole lukkoa.

Tuhe

Itse käytän lenkkisolmua ja solmun tekee nopeasti jäälläkin, joten olen unohtanu lukot morrihommissa. Toisaalta onkohan noilla solmuilla isoa merkitystä, kun lenkki-, ja reikämorreilla näyttää tulevan kalaa samallalailla. Reikämorriinhan tulee kiinteä luonnostaan ja lenkkimorrissa voi sitten käyttää joko kiinteää, tai lenkkisolmua. Kaalixjoella tapasin kerran morripesiali Elmo Olkkolan ja se oli vankasti sitä mieltä, et joillekin kaloille kiinteä pelaa paremmin kuin lenkkisolmu. Siialle Olkkolan mukaan pitää olla lenkkisolmu, mistä omakohtaisesti tulin vakuuttuneeksi, kun seurasin tämän ammattilaisen touhua. Oli kalantulo melko karseeta ja Olkkola käytti mäskiä houkutteluun, mut ei paljastanu mitä oli seassa.