Kahvikeskustelu

Started by Perca, February 23, 2009, 16:18:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Perca

Kahvitauot ovat työpäivän suola. Usein kuitenkin joku muu keittää isommalle porukalle kahvit ja toisenlaisen mieltymyksen omaava henkilö keittää niin laihat vesikahvit että kupin pohjan näkee itse aineen läpi. Toisille taas kahvipaketti riittää pariin kolmeen kertaan, purujahan on tarkoitus käyttää niin paljon että suodatinpussi on piripintaan täynnä. Jotkut käyttävät sokeria, toiset kermaa - joku kumpaakin.

Itse olen huomannut kahvien maistuvan varsin erilaiselta huolellisemman tutkiskelun jälkeen ja Juhlamokan jälkeen päätinkin ostaa Cafe Aromaa. Oli oikein onnistunut valinta. Makuun vaikuttaa vahvuuden lisäksi olennaisesti paahteisuus, ts. kuinka kauan kahvi on ehtinyt seisoa lämpimässä pannussa ennen juomista? Meikäläisellä saattaa mennä tuntikin kahvin keitosta ennenkuin käyn kaatamassa kupin täyteen. Eilen täysi pannullinen unohtui päälle aamulla yhdeksältä ja lähdin aamupäiväksi pois, iltapäiväkahdelta huomasin virheen ja huokaisin helpotuksesta ettei ollut syttynyt tulipaloa tai muuta. Hetimiten kuitenkin herkullisen paahteisen kahvin tuoksu leijaili keittimen suunnasta ja kaadoin kupillisen (ja luonnollisesti pieni loraus maitoa) - harvoin olen kokenut vastaavaa makunautintoa! Tuntui kuin jokaikinen makuaromi kahvinpuruista olisi liuennut veteen ja lopputulos oli erinomaisen tumma, paahteinen ja täyteläinen.

Vastaavasti taas "raakana" pannusta heti tippumisen jälkeen nautittu kahvi maistuu hieman vetiseltä ja kitkerältä - vai onko kyseessä vain henkilökohtainen makuhäiriö. Miten itse juot kahvisi?

-Perca
Vegetarian is an old indian word for bad hunter

[TSK]Topa

Huomannut itse saman,että jos kahvii seisoo lämpimässä pannussa pitemmän aikaa,niin maku on paljon pehmeämmän makuinen.Onhan siinä tietenkin omat riskinsä jättää pannu pitkäksi aikaa päälle,mutta minun mielestä maistuu paremmalle,kuin justiinsa keitetty kahvi.

Topa

Tornio_River

Kahvia tulee nykyään enää harvemmin juotua koska tuntuu käyvän mahan päälle(kauhee närästys jne.) mutta kyllä ne maukkaimmat kahvit silti miellestäni tulee heti ensimmäisten hörhähdysten jälkeen jolloin vesi on jo riittäävän kuumaa.eli välistä aina tempasen kahvit jos juon :wink:
Toiseksi ainoat kahvit jotka  minun kielelläni maistuvat  ovat saludo ja olikohan  joku paris paahto en vain tekiää nyt muista :|

Kipster

Itse olen aivan mieletön kahviholisti, ei ole päivää ettenkö kahvia jois vähintään 5 kuppia päivässä. Ja jos onkin, niin olen huonolla tuulella.

Itse juon pannukahvia, joka on mielestäni huomattavasti parempaa kuin "konekahvi". Mutta jos on pakko juoda keittimellä tehtyä, se on juotava heti, koska itse en pidä ollenkaa kahvin mausta jos se on ehtinyt seistä pannussa ja alkaa "palaa" jolkoin kahviin tulee kamala maku ja se vääntää vatsani rullalle.

Yleensä lipitän kahvini sokerin ja maidon kera, joskus lisään jopa lusikallisen kaakaota

Migelis

Itse juon kahvia päivittäin 2-4 mukia.
Joko mustana tai maidon ja sokerin kanssa.
Joka aamu on pakko juoda se yksi muki vähintään.
Kirjottaessani tätä viestiä join kahvia. :-)
Paras kahvi mielestäni Pauligin Presidentti ja Pauligin Juhlamokka

Joni

Itse kans olen hirveä kahviholisti. Juon kahvini joko aivan "raakana" joka mielestäni on aito ja oikea muoto, tai sitten pienen maitotilkan kera. Mutta älkääs unohtako mainita nokipannukahveja, loistavampaa saa hakea ja vain katjan kahvit ovat päässeet lähelle sitä nautintoa. Erittäin mielenkiintoinen keskusteluaihe, saa minut kokeilemaan eri merkkejä ja keittopituuksia ihan varmasti. Jään innolla odottamaan jos vaikka tänne saataisiin jotain kahvireseptejä, mitä joskus harvoin löytää vaikka keittokirjoista! Joskus bongasin, että musta kahvi + kermavaahto ja sit sekoittaa sen kermavaahdon sinne sekaan. En ymmärrä onko sillä jotain eroa normaali kerman kanssa, mutta sekin pitänee kokeilla.

osmanhauki

Yleensä tulee juotua aivan tuoretta kahvi, joka on keitetty aivan lähi aikoina noin max 1h sisällä.
Kaiken parhaimalta kahvi maistuu, kun se on ollut termospullossa n. 5-tuntia, ja senkun juo vielä vaikkapa nuotion äärellä maidon kera..
Itse tykkään juoda kahvin maidon kanssa, ilman sokeriä yms.
Minusta parasta kahvi puruja on Kulta katriina.
Kahvi tulee juotua vähintään se 2-kuppia.

[TSK]Topa

Jonille oli tämmönen vinkki pakko pistää.

Irish coffee (4 annosta) - Nopeat

Lämmitä lasi. Mittaa lasiin sokeri ja kaada päälle kuuma kahvi. Sekoita niin, että sokeri liukenee. Lisää viski ja valuta kermavaahto varovasti kahvijuoman päälle lasin reunaa vasten asetetun lusikan kuperaa puolta pitkin niin, ettei kerma sekoitu kahviin.

Ainekset   

6 dl   vahvaa kahvia

4 rkl   fariinisokeria

12 cl    viskiä

löysää kermavaahtoa.

Pitäisi tulla tuon näköinen.Rattoisia makuhetkiä kaikille ketkä päättävät koittaa kyseistä ohjetta.

Joni

Joo irkku on vanha tuttu, en hirveemmin viskin ystävä kyllä ole. Toinen resepti: Pullo tummaa rommia ja tilkka kahvia! :D

No ei sentäs, mutta hotshot on yksi yleisimmistä drinksuista mitä juon:

Tarvitset. Gallianoa (Yrttilikööri) Kermaa ja Kahveeta.

1. Laita napsulasin pohjalle Galliano (Itse laittelen aina oman maun mukaan)
2. Valuta kahvi niin, ettei se sekotu liköörin kanssa.
3. Lisää kerma, sekoittamatta muihin aineksiin.

ja avot!

Lusikka on hyvä apuväline kerrosdrinkkien tekoon, itse olen niitä melkosen paljon tehtaillut, kun isäukkoni on baarimikko toiselta ammatiltaan ja se on jotain opettanut ja itse keksinyt jotain. Yksi muunnelma tuohon hotshottiin on, että gallianon jälkeen Dooleys kaakaolikööriä ja sitte kahvi + kermavaahto päälle. Aijai et oli namia! Keksikää vain tolle mun muunnelma drinkille nimi, itse en oikein oo vielä keksiny mitään hyvää.

Tonnimiäs

Eipä tule kahvitonta päivää eteen, kuin vain aivan erityisissä poikkeustilanteissa. Pikku hiljaa päivittäinen kahviannos vain kasvaa. Kohtapuoliin se on 10 mukia päivässä. Kuppihan on suurin piirtein puolet mukista, eli on väärin sanoa 10 kuppia, vaikka yleensä niin kyllä sanotaan. Aamusella ennen kouluun lähtöä tulee litkittyä 3-4 mukia, ja koulun jälkeen loput, usein yöllä vielä lisää.

Kaikki kahvimerkit kelpaa, uiseimmin käytetty on juhlamokka, vai mikälie. Usein se kahvi makaa siinä pannussa tunnin, sitten tulee joku sammuttamaan (ja minä napsautan uudestaan päälle :-D) .Pitkään paahtunut kahvi on parasta mitä keittimestä saa, mutta kunnon porokahvi on sitä parasta. Mikrossa lämmitetty kahvi ei mene kurkusta alas, se on jo sellaista myrkkyä.

Harmi, kun koulut eivät ole huomanneet kahvin merkitystä joillekin oppilaille. Joskus litran termari mukana ja siellä kahvit. Sitten saa kyllä kaikki mahdolliset naurut ja haukut, mutta eipä tuo haittaa.

jormavirveli

Quote from: Kalamies1000 on February 25, 2009, 15:45:05
Eipä tule kahvitonta päivää eteen, kuin vain aivan erityisissä poikkeustilanteissa. Pikku hiljaa päivittäinen kahviannos vain kasvaa. Kohtapuoliin se on 10 mukia päivässä. Kuppihan on suurin piirtein puolet mukista, eli on väärin sanoa 10 kuppia, vaikka yleensä niin kyllä sanotaan. Aamusella ennen kouluun lähtöä tulee litkittyä 3-4 mukia, ja koulun jälkeen loput, usein yöllä vielä lisää.

Kaikki kahvimerkit kelpaa, uiseimmin käytetty on juhlamokka, vai mikälie. Usein se kahvi makaa siinä pannussa tunnin, sitten tulee joku sammuttamaan (ja minä napsautan uudestaan päälle :-D) .Pitkään paahtunut kahvi on parasta mitä keittimestä saa, mutta kunnon porokahvi on sitä parasta. Mikrossa lämmitetty kahvi ei mene kurkusta alas, se on jo sellaista myrkkyä.

Harmi, kun koulut eivät ole huomanneet kahvin merkitystä joillekin oppilaille. Joskus litran termari mukana ja siellä kahvit. Sitten saa kyllä kaikki mahdolliset naurut ja haukut, mutta eipä tuo haittaa.
Ota kahvinkeitin kouluun ja rupea myymään kahvia :wink:

SUURkalastaja jyväskyläst

Kyllähän tuota tulee jokapäivä juotua yleensä se 2-4 mukillista, viikonloppusin tai kaverilla usein enemmän.
Yleensä mukista löytyy presidenttiä taikka sitten lidlin Aroma kahvia (sitä vihreää), tällä hetkellä meillä on kokeilussa lidlin Aroma Finmocca- kahvia joka on varta vasten tehty Suomalaiseen makuun, ja niinhän se taitaa ollakkin, kun se hyvältä maistuu. :wink:
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

jompsu

En hirveästi kahvia juo.jotenkin ei ole tullut vielä opeteltua juomaan mutta ehkä pitäs rueta harjottelemaan :-D
ehkä kerran viikossa juon ja joskus harvemminkin joten sen takia en vielä havaitse paljoa eroja kahvien makuissa...
kun sitä juon niin kahvia siihen 3/4 ja maitoa 1/3 ja lisäksi vielä pari sokeri palaa :-)
tä...?

jarmoankka

Kahvi kuuluu osana päivään, ei siitä mihinkään pääse. Joskus tulee oikein himo, että just nyt kupillinen kiitos. Mutta yleensä ne on aika vakiintuneita kahveja tyyliin aamukahvit, päiväkahvit jne...  Tavallinen suomalainen pahhto tyyliin Juhla Mokka menee alas. Kaiken suuren maailman kotkotukset kaputsiinoineen jätän eleganteimmille ihmisille.

Jompsun kahvin juonnin vähyyteen voi olla syy siinä, että kahvit tulee yli kupista...  Meinaan 3/4 kahvia ja 1/3 maitoa ei mahdu kuppiin. Nuo kun laskee yhteen, niin saadaan 1 1/12 kupillista nestettä + vielä sokerit =)

Sorry OT, olkoot loppukevennys.
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

Pikkarainen

Jonkin verran tulee kahvia juotua. Joskus voi olla ettei viikkoon tule juotua kahvia, ja kun rupeaa tekemään mieli, niin sitten meneekin pari mukillista hetkessä.

Turpo

Päivä lähtee yleensä liikkeelle kupillisella kahvia ja seuraavan kupillisen juon noin 15-17 välisenä aikana. Joskus tulee juotua vähän enemmänkin. Kahvin juon maidon kera, mutta menee se kyllä mustanakin, jos ei ole maitoa saatavilla. Sokeria en ole käyttänyt sitten ensimmäisten kupillisten jälkeen.

vainaja

Mikä vaan kahvi kelpaa kuhan se on mustaa ja siinä ei oo sokeria. Makeutuksen suoritan useilla ruokosokeripaloilla joita pidän suussani.

kalastan_kaikkea

Kahvi menee aina kunhan se on mustaa ja vahvaa!  :-) Laihaa kahvia ei voi juoda, eikä maidosta ole mitään hyötyä. Parasta kahvia on vahva pannukahvi, ja tietysti kiehautettuna ja kopautettuna kolme kertaa, eikä missään nimessä keitettynä. Yäk :-P

Jjj

Melkein kaikki kahvi on minusta ihan hyvää, jos se ei ole kamalan laihaa..

Peketeus

Elämä ilman kahvia olisi pelkkää tuskaa. Aloitin kahvin juonnin 2 vuotiaana ja tällä hetkellä olen 14. Juhlamokkaa menee kurkusta alas n. 3-4 kuppia päivässä. :-)
Kyllä se kahvi yleensä minulla muhii pannussa ainakinin puolituntia ennen juomista ja maku on entistä parempi.

Siikapossu

Voisi sanoa että tuo kahvinjuonti on minulle eräänlainen elämäntapa.

Koulussa, kotona, kalassa ja kavereiden luona kahvinjuonti kuuluu aina kuviohin. Arkena tulee juotua sellaiset viidestä seitsemään mukillista. Merkillä tai jauhatuksella ei ole mitään väliä, pääasia on että saa pitää kahvitaukoja usein. Tuo meikäläisen tekemä kahvi on hirveän pahaa, mutta eipä tuota maun takia tule juotua koskaan. Kyse on lähinnä rituaalista.